Ключ към детството, Румен Ралчев

Художникът се самовглъбява и отдава на съзерцанието с такова постоянство, че се разтваря и изчезва в космогоничното великолепие на образите, смята издателят

Иван Гранитски за приказните пластически видения на Румен Малчев

1573 | 10 ноем. 2017 | 14:13

Творбите му разчитат на детайлното подчертаване на фрагмента, на причудлив калейдоскоп от фигури, където се мяркат селянки със забрадки, фокусници, птици със странни човки, фантастични къщурки, механични същества, яздещи гълъби…

Ключ към детството, Румен Ралчев-1510316053.jpgПрелюдия, Румен Ралчев-1510316129.jpgМодерен свят, Румен Ралчев-1510316073.jpg

Този художник е изцяло потопен в магията на съзерцателните пътешествия към благословените и необременени с мрачните послания на днешния ден времена на детството.

 

Проф. Чавдар Попов проницателно посочва, че в художествения свят на Румен Малчев: „Всичко пребивава в едно странно и енигматично „спряло“ време.

 

В тази „извънвремевост“ се осъществява сложно взаимопроникване и множественост на различни пространства. Картините на художника са съставени по принципа на множествеността, без изявен композиционен или смислов център. Сякаш ставаме свидетели на процес на постепенно „наслагване“ на разнообразни образни елементи, фигури, предмети и мотиви. Картината се ражда по същия начин, по който съставките на нашето разпокъсано съзнание, опитващо се да спои в едно най-разнородни единици – спомени, представи, усещания, емоции, впечатления, се формират в нещо относително цялостно, артикулират подреждането на света за „нас“, свят, който носи уют, спокойствие и душевен покой. Този свят е личен, той ни служи като щит спрямо агресията и безпокойствата, идващи от „външния“, големия, чуждия свят.“

 

Повечето творби на Румен Малчев разчитат на детайлното подчертаване на фрагмента, на причудлив калейдоскоп от фигури и подробности, където се мяркат селянки със забрадки, фокусници, птици със странни човки, пясъчни часовници, фантастични къщурки, странни кули, механични същества, сглобени сякаш от части на часовници, яздещи гълъби…

 

Художникът има няколко програмни картини с твърде показателни заглавия: „Модерен свят“, „Ветрогонец“, „Ключ към детството“, „Приказка“, „Рибен буквар“, „Село“ и други работи. Тук ни поразява многопластовостта на внушенията, в които се преплитат реалното и имагинерното, фантастичното и действителното, сънят и будността.

 

Сякаш фигурите и своеобразната повествователност на образните послания са предадени като разтопени парчета от стъкло – мяркат се коне и магаренца, изоставени герани, брадви, полегнали до дръвници, блеещи овчици, загадъчни ключове, сукмани, летящи сърчица, детски самолетчета и играчки… И всичко е претопено в космогонията на наивизма и примитива, сякаш за да покаже тържеството на неоскверненото съзнание, да ни напомни за света преди грехопадението.

 

За Румен Малчев стилизацията, стремежът към сложна орнаментировка сякаш е основно състояние на духа. В невъобразимата калейдоскопна шарения фигурките изглеждат като гледжосани или покрити с лака на приказното и баладичното. Мяркащите се крепостни стени говорят за величави исторически събития, появява се знаковата фигура на Свети Георги, който убива змея. Виждаме селския патриархален бит в цялото му великолепие, непринуденост и естественост. Творбите на Малчев ни показват единността и монолитността на бленуваното детство и в същото време раздробяването на цялото, фрагментаризирането на идиличното, което носи новото модерно време. Впрочем за този творец като че ли времето е спряло. За това неговите пластически сюжети пресъздават мекота на формите, закръгленост и дискретност, сякаш всичко се рее в сиянието на носталгична, приказна светлина.

 

Художникът Румен Малчев се самовглъбява и се отдава на съзерцанието с такова постоянство, че се разтваря и изчезва в космогоничното великолепие на образите. И зрителят неусетно, но с нарастващо вълнение, започва да следва причудливите извивки на неговото подсъзнание, мамещо го към загадъчните светове на приказното, легендата и мита.

           


От категорията

Софийската филхармония се мести пред НДК
(Галерия)

Антон Марков-1537278746.jpg

Фотографът Антон Марков ще представи звезди на симфоничната музика и пред хора, ...

18 септ. 2018 | 16:45

Шедьовър на архитектурата ще се извиси на емблематичния площад „Таксим“
(Галерия)

Сградата на новата Истанбулска опера ще отвори врати през 2019 г. в обновения Културен център „Ататюрк“-1537123884.jpg

Сградата на новата Истанбулска опера ще отвори врати през 2019 г. в обновения ...

16 септ. 2018 | 21:49

Иван Гранитски: Културните празници "Албена" ни връщат към традициите на нашите будители
(Галерия)

Иван Гранитски:  Културните празници "Албена" ни връщат към традициите на нашите будители-1537276535.jpg

Досега, за тези 15 години, над 300 български творци са гостували, имали са ...

18 септ. 2018 | 15:18

Археологическият музей „Троя“ в Чанаккале става дом на 45-вековно историческо наследство
(Галерия)

Археологическият музей „Троя“ в Чанаккале става дом на 45-вековно историческо наследство-1537023419.jpg

В новия си дом ще влязат и златните артефакти, изнесени незаконно през 1873 г. ...

15 септ. 2018 | 17:55

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.