„Галъп“: Младите българи използват свободното време за почивка, едва 5% - за личностно развитие.

Мащабно социологическо проучване по поръчка на „Фридрих Еберт“ за младите в региона

„Галъп“: Младите българи използват свободното време за почивка, едва 5% - за личностно развитие

1292 | 11 юли 2018 | 13:27

Македонците до 29 години са първенци в избора да инвестират време в самоусъвършенстване. България се нареди последна до Албания и Косово по този показател. Най-много младежи спортуват в Словения (57%), Черна гора (49%) и Сърбия (47%)

„Галъп“: Младите българи използват свободното време за почивка, едва 5% - за личностно развитие.-1531305184.jpg-1531305081.png-1531305060.png

Българските младежи са първенци в региона на Балканите по използване на свободното време за почивка и са на последно място по използване на свободното време за самоусъвършенстване. Използването на интернет сред балканските страни не прави изключение от световните тенденции и е свързано най-вече с влизане в социалните мрежи. Данните са важни на фона на летните ваканции и почивки, когато винаги става актуален въпросът за свободното време. 
Изводите са малка част от мащабно социологическо проучване, което Фондация „Фридрих Еберт“ проведе в първото полугодие на 2018 г. сред всички бивши социалистически или близки до социализма страни на Балканите и техните наследници. В България изследването бе проведено от „Галъп интернешънъл“.
 
За какво се ползва времето

83% от българите на възраст между 14 и 29 години казват, че използват свободното си време най-вече за да си почиват. 44% отделят от времето за социализация, 36% от младите се занимават със спорт, а само 5% отделят част от свободното си време за дейности, свързани с личностно развитие. Запитаните са дали повече от един отговор, затова и процентите надхвърлят сто.

 

За сравнение, близката до нас Македония също показва 83% дял на ползващите свободното си време за релакс, но е и първенец по дял на отговорите в категорията „личностно развитие“ – 17%. Делът на този тип отговори е двуцифрено число (между 12% и 17%) във всички страни, произлизащи от бивша Югославия с изключение на Косово (7%). В Румъния този дял е 15%. Албания пък има дял колкото България – 5%. Така Косово, България и Албания показват най-ниските нива.

 

Според данните, най-много време за спорт се отделя в Словения (цели 57% от отговорите съдържат и спортни дейности), Черна гора (49%), Сърбия (47%) и т.н. На другия полюс е Косово – само 28% от младите там казват, че ползват свободното си време за спорт. България е с 36%.
Различните форми на социализация се проявяват в сходни със спорта дялове. Македония тук е на първо място – в 54% от отговорите социалното общуване фигурира като предпочитана в свободното време дейност. На другия полюс е Хърватия – с 29%. България е с 44%.
Разбира се, степента на въвлеченост на младите в перспективни и структурирани употреби на свободното време, като подобряване на способностите или пък спорт, е свързано със степента на социално-икономическо развитие на съответната държава, но тук по-скоро влияе индивидуалната семейна среда.

За какво се ползва интернет
 
Основна част от свободното време на младите на Балканите е отредена за интернет. 86% от младежите на Балканите казват, че използват често интернет за престой в социални мрежи, а 84% казват, че често го ползват в програми за комуникация с приятели и семейство. Малко повече от половината от младежите в нашия регион (56%) използват често интернет за училище, работа или образование. Други основни дейности в онлайн пространството на младите са свалянето и слушането на музика, споделянето на снимки и видео и гледането на филми.

 

Най-малко време онлайн (10%) се отделя за изразяване на мнения, а също толкова ниски  – главно заради възрастта – са дяловете на отговорите „онлайн пазаруване“ или „банкиране“.

Сред младите в България картината е близка до общата за Балканите, но с по-ниско от средното за Балканите ползване на интернет за училище, работа или образование (46% у нас твърдят, че често ползват интернет за такива дейности, при 56% средно за региона).

Сходна е картината, която се наблюдава и в предходното изследване на фондация „Фридрих Еберт“ (2014 г.), отново проведено от „Галъп интернешънъл“. Преди 4 години 81% от младите в България са използвали интернет основно за достъп по социалните мрежи, 74% - за комуникация с приятели и роднини, 66% за търсене на информация, 38% за четене на новини, а 23% за работа, а 18% за някакви форми на активна заемане на позиция.
Все пак, за четири години сякаш закономерно у нас нарастват дяловете на ползващите интернет за работа и четене на новини. Като цяло прави впечатление, че голямата част от младежите у нас и на Балканите приемат интернет повече като пространство за контакти и развлечение, отколкото като източник на информация или средство за осъществяване на ежедневни задачи и дейности, свързани с работа, училище и получаване на знания. Това е очаквано заради възрастта. 

 

Сондажът на "Галъп" е сред 1016 младежи на възраст между 14 и 29 години по метода лице в лице.


От категорията

Валерия Велева: Белезници за журналисти! Позор за България!

-1448546816.jpg

Името на държавата ни, като страна, където се репресират журналисти, вече се ...

15 септ. 2018 | 14:30

Премиерът Борисов на тазгодишното „дефиле“ в ООН

-1505224555.jpg

Някои държавници приличат на артисти-аматьори - държат се неловко, препъват се ...

15 септ. 2018 | 20:54

Александър Андреев, "Дойче веле": Това ли са "българите в чужбина"?

Факсимиле" "Дойче веле"-1537280240.jpg

Познавам сигурно хиляди такива и не съм чул нито един от тях да се е включил в ...

18 септ. 2018 | 17:16

Сирийският възел и компромисът от Сочи

-1467198695.jpg

Едва ли трябва да се изненадваме от зачестилите контакти между Путин и Ердоган ...

18 септ. 2018 | 16:07

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.