84% от автомобилите у нас имат застраховка „Гражданска отговорност“

Новият Кодекс за застраховане предвижда

„Гражданска отговорност“ и за срок от 3 години

11813 | 17 юли 2015 | 08:06

Забранява се сключването на полицата онлайн

84% от автомобилите у нас имат застраховка „Гражданска отговорност“-1437071555.jpgАвтомобилните застраховки формират над 70 на сто от премийните приходи на компаниите-1437071529.jpg

Водачите на моторни превозни средства ще могат да сключват застраховка „Гражданска отговорност“ и за срок от 3 години. Това предвиждат промените в Кодекса за застраховане, които са предложени за публично обсъждане. Браншът може да каже мнението си по законопроекта до 20 юли.


Сега полиците по задължителната застраховка са едногодишни. Изключение се прави само при внос на автомобил, когато е с временни номера.


Практиката да се сключват многогодишни застраховки съществува в много западни страни и се смята, че е в интерес на клиента, тъй като той не е принуден да подновява полицата си всяка година. Освен това се предполага, че ще му бъдат предоставени отстъпки и ще плати добра цена. Авторите на закона обаче са оставили вратичка за промяна на премията, което може да става в края на всеки период. Така водачите с повече ПТП ще плащат по-скъпа застраховка, а изрядните - по-ниска.


Промяната обаче не се харесва на всички, защото се смята, че компаниите с повече клиенти по „Гражданска отговорност“ ще ги „закрепостят“ и ще оставят малко хляб за останалите играчи на пазара.


Крачка назад според бранша е и забраната да се сключват полици онлайн. „Смятам, че това ще бъде разпоредба, по която тепърва ще има спорове“, каза изпълнителният директор на ЗАД „Армеец“ Цветанка Крумова. Един от мотивите е, че всеки може да се откаже от полицата си, като я сключва дистанционно, защото това се води продажба от разстояние. Аз обаче смятам, че тези практики имат широко приложение в Европа и трябва да се насърчават“, каза Крумова.


Законът предвижда също полиците да могат да се подновяват автоматично. Това е също позната европейска практика. В много страни има срок, преди изтичането на който всяка една от страните може да го прекрати. Ако това стане, застрахователят само праща фактури. Това обаче няма да важи за застраховка „Гражданска отговорност“.


В законопроекта пише също, че застраховките могат да се сключват за по-кратък период от 1 година. За „Гражданска отговорност“ въпросната промяна също не може да се приложи, защото тогава покритието ще падне рязко. И сега то е ниско - 84%. Така всъщност се слага край на идеята за въвеждане на сезонни полици - само за лятото или за зимата.


Допуска се обаче сключване на многогодишни и безсрочни договори по застраховките на дома и имуществото, автокаско и други.


Застрахователи смятат, че много от текстовете подлежат на дискусии. Това, което трябваше задължително да се промени в закона, бе частта, свързана с директивата на ЕС „Платежоспособност 2“. Тя засяга капитала и дейността на застрахователите. Всичко останало подлежи на коментар и би трябвало по него да се предизвика широка дискусия. Трябва да се оцени ефектът от тези промени, защото иначе ще се наложи скоро законът отново да се ремонтира.


 

Гаранционният фонд ще играе роля на синдик

 

Гаранционният фонд (ГФ), от който в момента се плащат щети на пострадали от водачи без застраховка „Гражданска отговорност“, ще се натовари с нови функции. Предлага се той да изпълнява ролята на синдик, когато дадена компания влезе в процедура по несъстоятелност до обявяване на нейния фалит от съда.


Идеята е ГФ на застрахователите да действа като Фонда за гарантиране на влоговете в банките.


Тези текстове обаче крият много неясноти, коментира финансовият експерт Румен Гълъбинов. Първо въпросът е дали във фонда има достатъчно финансов ресурс, за да покрие всички претенции на застрахованите.


Възможно е да възникнат и поредици от фалити, тъй като компаниите на пазара са много. Освен това в момента в тази структура няма специалисти, които са подготвени за синдици, отбеляза Гълъбинов.


Законопроектът предвижда също ГФ да ликвидира щетите със собствени средства, без да се ползва държавна подкрепа под каквато и да е форма, за да няма рискове за бюджета.


В момента във фонда постъпват по 11,50 лв. от всяка полица „Гражданска отговорност“, а акумулираните средства са 149 млн. лв.


Ако тази промяна в закона бъде приета, ще се създаде нужната организация, каза изпълнителният директор на ГФ Борислав Михайлов. Ще бъдат подготвени нужните хора, за да бъдат на разположение при необходимост. „Но дай боже да не се налага“, добави Михайлов.


В закона е предвидено да се използват пазарни техники за управление на риска и сключването на презастрахователен договор.


 

Пътуваме в 32 страни без зелена карта

 

Застрахователните компании вече няма да могат да изискват допълнителна премия или доплащане по застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите извън пределите на България и в рамките на територията на държавите, чиито национални бюра са членове на системата „Зелена карта“. Забранява се също доплащането да е под формата на възстановяване на отстъпка, предоставена при сключването на застраховката. Това е записано вече черно на бяло в новия Кодекс за застраховане. Всъщност забраната е в сила от февруари 2014 г. с решение на Комисията за финансов надзор. Но въпреки това някои компании намираха вратички да не спазват разпоредбите и да продават по-евтини полици за страната.
Ако промяната бъде приета, българските автомобили ще могат да пътуват в 32 държави без сертификат зелена карта, ако имат сключена „Гражданска отговорност“. Става дума за всички страни членки на Евросъюза, на Европейското икономическо пространство и Сърбия, Швейцария и Андора.


Цената на „Гражданска отговорност“ обаче ще се повиши. Причината е, че полицата вече ще покрива по-големи рискове и лимити на отговорност. Те стават 2 млн. лв. за имуществени вреди и 10 млн. за телесно увреждане или смърт, независимо от броя на пострадалите лица.


В момента средната цена на застраховката за автомобил до 1800 кубика е 220 лв. Очаква се да скочи с около 15%.


Ниските доходи на хората обаче натискат цените надолу и често намеренията на бранша за вдигане на тарифите не се осъществяват. В момента у нас се предлагат най-евтините автозастраховки в целия ЕС.


 


ОЗК

От категорията

Марияна Николова: Важно е да гарантираме сигурно и безопасно лято на туристите

-1616145698.jpg

Истината е, че предстои предизвикателен сезон, в който всички трябва да работим ...

20 апр. 2021 | 14:29

Служители на "Топлофикация" засадиха дръвчета и станаха част от кампанията „Враца засажда бъдеще“

Снимка: "Топлофикация - Враца"-1618818751.jpg

Дарихме над 30 декоративни фиданки, които засадихме пред управлението, както и ...

19 апр. 2021 | 10:51

АПИ: Започва поетапен ремонт на над 40 км от първокласния път I-8 Белово-Пазарджик

-1603448401.png

Утре работата стартира в 10 км участък между пресичането с път III-8402 ...

20 апр. 2021 | 18:06

Марияна Николова получи плакет от Варненската туристическа камара

Снимки Министрство на туризма-1618923513.jpg

Николова бе отличена и с грамота от Българската хотелиерска и ресторантьорска ...

20 апр. 2021 | 15:56