Техеран ще прати черните кутии на боинга за изследване във Франция

„Взгляд“: Признанието на Иран за сваления самолет е направено под натиска на Запада

2852 | 12 ян. 2020 | 15:31

"Всичко това е присъщо на другарите американци, организирано и представено така, че да обвинява Иран", твърди бившият началник на противоракетните сили на Командването на специалните сили на руските ВВС Сергей Хатилев


Иран официално призна вината си за свалянето на украинския „Боинг“ 737-800. Военните заявиха, че взели самолета за крилата ракета и са открили огън от системите за противовъздушна отбрана. Иран смята, че човешка грешка, провокирана от „авантюризъм на САЩ“, е довела до трагедията. Въпреки това експертите виждат противоречия в тази версия и смятат, че признаването е резултат от договаряне или натиск върху Техеран, пише руския вестник „Взгляд“ в материал, представен от Агенция "Фокус" без редакторска намеса. 


В събота украинският президент Владимир Зеленски заяви, че Киев очаква от Иран "пълно признание на вината" за участие в катастрофата на самолета, както и официално извинение. Така той реагира на официалните изявления на Техеран, че „Боингът“ на Международните авиолинии на Украйна (МАУ) е свален от иранската ПВО миналата сряда.

Според Зеленски, Украйна очаква също репатрирането на телата на загиналите от Иран, изплащане на обезщетение и официални извинения по дипломатически канали.

В събота сутринта иранският външен министър Мохамад Джавад Зариф нарече причината за катастрофата "човешка грешка" в кризисния период заради "авантюризма" на САЩ. Преди това в Техеран през последните дни се говореше за техническа неизправност и запалване на един от двигателите. „Ние дълбоко съжаляваме за случилото се, извиняваме се и изказваме съболезнования на нашия народ и семействата на всички жертви на трагедията“, написа Зариф в „Туитър“.

От своя страна иранският президент Хасан Роухани изрази съболезнованията си към семействата на жертвите и посочи, че отговорните за тази „непростима грешка“ ще бъдат подведени под отговорност. „Ракетите, изстреляни поради човешка грешка, доведоха до страшна катастрофа за украинския самолет и до смъртта на 176 невинни хора“, пише Роухани в „Туитър“.

Според него, „пред заплахите от американския режим и сплашването на иранската нация след мъченическата смърт на Касем Сюлеймани, иранските въоръжени сили са поставени в пълна готовност, за да се защитят от евентуални атаки от страна на САЩ“. В същото време Роухани, както отбеляза РИА Новости, призова за премахване на всички слаби точки на ПВО, така че подобни бедствия никога да не се повторят.

В изявление на Генералния щаб на иранските въоръжени сили се казва, че след атаките на Иран върху американските бази в Ирак, „броят на полетите на американските военни самолети значително се е увеличил“. И украинският „Боинг“ летеше близо до военно съоръжение на Коруса на стражите на ислямската революция (КСИР -Ислямския революционен гвардейски корпус) и беше сбъркан заради формата и височината на полета като вражески самолет. Той беше свален в условия на повишена бойна готовност, свързана с възможен отговор на САЩ на атаките срещу бази в Ирак.

По-късно КСИР пое отговорността за сваления лайнер, както съобщава командирът на ВВС на КСИР бригаден генерал Амир-Али Хаджизаде. Той обясни, че системата за противовъздушна отбрана е възприела самолета за крилата ракета. Също в събота стана известно за решението на Иран да изпрати във Франция „черните кутии“ на катастрофиралия самолет.

„Боинг“ 737-800 на МАУ се запали във въздуха и се разби няколко минути след излитане от летището в Техеран рано сутринта на 8 януари. Всички 176 души на борда загинаха, повечето от тях са граждани на Иран и Канада. По-рано през деня Иран изстреля балистични ракети по две американски военни бази в Ирак в отговор на убийството от американците на Касем Сюлеймани, командирът на звеното на специалните сили „Кудс“ на КСИР, припомня вестникът.

Още на следващия ден след трагедията западните страни започнаха да говорят за факта, че ракета може да се окаже вероятна причина за разбиването на самолета. По-конкретно това е версията, представена от Пентагона, уточняваща, че ракетата може да бъде случайно изстреляна от зенитната ракетна система „Тор-М1“ на иранската армия. Подобни версии бяха изразени от премиерите на Канада и Великобритания, Джъстин Трюдо и Борис Джонсън.

Междувременно Русия се съмнява, че признаването от Иран за свалянето на украинския „Боинг“ действително потвърждава вината на Техеран. Бившият началник на противоракетните сили на Командването на специалните сили на руските ВВС Сергей Хатилев нарече признаването резултат от натиска на западните страни върху Иран.

Според него окончателните заключения могат да бъдат направени от международната комисия само след декодиране на „черните кутии“. „Такива грешки не се случват. Украйна все още не е признала, че е унищожила руския Ту-154 през 2001 г. над Черно море, а тук виждаме обратното три дни след трагедията и иранците вече признаха всичко “, каза Хатилев.

Събеседникът посочи, че главната част на ракетната система 9M330 на системата за ПВО „Тор“, съдейки по снимките, публикувани в мрежата, „лежи почти под самолета в изключително добро, перфектно боядисано състояние“. Освен това всеки граждански самолет е оборудван с транспондери, които поддържат връзка с диспечерите и военните не могат да не знаят какъв е този обект. „Всичко това е присъщо на другарите американци. От 1978 г. са регистрирани седем случая на унищожаване на самолети, с помощта на американски действия. Цяла методика се очертава ”, уверен е Хатилев.

Той припомни, че Канада е една от първите страни обявили версията за ракетна атака върху самолета, която няма средства за космическо разузнаване. „Само САЩ и Русия имат подобни средства, а всички останали купуват информация. Само ние и американците можем да потвърдим, че са извършени някои действия. Но мълчим! Само американците твърдят. Ракетата "Тор", която има обхват от 12 километра, може да достигне до този самолет за не повече от една секунда. Как в една секунда спътник може да открие две изстрелвания на ракети, които удрят този конкретен самолет? Това предизвиква не съмнение, а бурни емоции. Това не е диверсия, това е организирано и представено така, че да обвинява Иран за всичко и да го принуди да признае. Може би иранците оцениха ситуацията и избраха по-малкото зло, за да не задълбочават ескалацията ”, смята експертът.

Бившият началник на противоракетните сили на Командването на специалните сили на руските ВВС не изключва, че в действителност в зоната на полета на украинския самолет може да е имало американски разузнавателен дрон, изпратен в Иран след нападението на Техеран върху американските бази в Ирак.

„Именно по този дрон може да е извършена стрелба. На Запад казват, че Иран не е стрелял специално по лайнера, а по грешка “,подчерта Сергей Хатилев.

С факта, че решението на Иран се оказва политическо, се съгласява редакторът на списанието „Арсенал Отечества“ Алексей Леонков. Той подчерта, че ако става въпрос за зенитната система „Тот-М1“ която беше спомената в предполагаемата и обвиняваща Иран версия, тогава двете му ракети ще "разбият самолета във въздуха". „Ако фактът, че самолетът е бил свален от ракета, вече е бил признат от всички страни, тогава този сценарий включва само преносима противоракетна система. Иран всъщност сключи политическа сделка с разследването и в резултат всички запазиха своите мнения. Западът, от една страна, казва, че Иран всъщност е терористична страна, от друга, всички го хвалят за смелостта му да реши да поеме вината“, заяви Леонков пред вестник „Взгляд“.

Той отбеляза, че в ръководството на Иран се състезават две направления: едното е ориентирано към Запада, а другото е към собствените интереси на страната. „Представителят на вторите - генерал Касем Сюлеймани - беше ликвидиран от САЩ в самото начало на годината. Тоест проамериканската позиция спечели. Това е изборът на Иран. Те избраха най-малкото зло, както смятат, и признаха всичко “, подчерта експертът.

Според Леонков в цялата тази история би било погрешно да се хвърли сянка върху руските системи за противовъздушна отбрана, защото тяхното приложение би било възможно, ако „самолетът промени драматично параметрите на полета: надморска височина, скорост, промени посоката си към летището, изключи транспондера“ , Данните за траекторията на полета на украинския самолет показват, и телевизионният канал „Милитарист“ обърна внимание на това, че самолетът не е направил необичайни отклонения и е летял по обичайния курс.

„Тогава системата за противовъздушна отбрана би могла да го възприеме като чужд летящ обект в небето. Ако комплексът е бил в бойна готовност, то пускането на самолет от летището не е нищо повече от престъпление.

Следователно, ако самолетът е излетял, а той е излетял час и половина след отмяната на въздушната тревога, диспечерите са били уверени в пълната безопасност на самолета по маршрута," вярва Алексей Леонков.

Междувременно цялата тази ситуация може да се превърне в повишаване на цената на полетите, които по-рано са летели над Иран. Както каза пред вестник „Взгляд“ президентът на Фонда за гражданско въздухоплаване Олег Смирнов, поради ограниченията на полетите над Иран, продължителността на полетите може да се увеличи до един час и половина и да доведе до ненужни разходи за авиокомпаниите. „Но държавите трябва да предприемат мерки за компенсиране на допълнителните разходи за авиокомпаниите заради заобикалянето на въздушното пространство на Иран. Ако държавата не помогне, тогава авиокомпаниите ще трябва да повишат цените на билетите “, предупреди Смирнов.

Според него продължителността на забраната за полети над Иран ще зависи от геополитическите фактори. „В региона е ужасна каша. В Ирак, съседен на Иран, са базирани американски войски. Ирак изисква оттеглянето им, САЩ не се подчиняват, а Иран открива огън по американците. Всичко това са военни действия. Какви полети могат да се извършват в такава ситуация? Трябва да ги спрем! Когато всички страни седнат на масата за преговори, само тогава можем да се върнем към летенето “, обясни експертът.

Смирнов припомни, че „Росавиация“ с бързи темпове е препоръчала на гражданските самолети да избягват полети над Иран, както и Ирак и околните райони, където продължават военните операции. От данните на Flightradar обаче следва, че „Аерофлот“ все още лети към Иран, а S7, Ural Airlines и Royal Flight продължават да летят над територията на страната до Дубай.

На Запад забраната е по-строга. Федералната авиационна администрация на САЩ забрани на американски граждански самолети да летят над територията на Ирак, Иран, водите на Персийския и Оманския залив на следващия ден след падането на украинския „Боинг“.


От категорията

Димитър Недков: "Приватизираният" Левски

-1546534547.jpg

Капитализирането на “търговската марка” Левски прозира зад високопарните ...

23 февр. 2020 | 09:15

Петко Симеонов: В управлението на ГЕРБ липсва ясна визия, мащаб и темпо

-1515947204.jpg

Избухването на ББ срещу ръководителя на АПИ беше недопустимо. Така ли се държи ...

22 февр. 2020 | 15:25

Проф. Иво Христов: Управлява ни назначена върхушка и тя пребивава в целия политически спектър

Проф. Иво Христов: Управлява ни назначена върхушка и тя  пребивава в целия политически спектър-1582485588.jpg

Той подчерта, че българският приватизационен модел е възпроизвел съветския и е ...

23 февр. 2020 | 21:18

Проф. Огнян Герджиков: Съдът вече се произнесе, че разрешението за строеж на “Златен век” е валидно

Проф. Огнян Герджиков-1580029346.jpg

Хубаво е, когато новоизбрани районни кметове и общински съветници страстно и ...

23 февр. 2020 | 17:24

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Лулчев


12 ян. 2020 | 17:10



Бившият началник на противоракетните сили на Командването на специалните сили на руските ВВС Сергей Хатилев е духач, който е решил да се прави на тромпетист.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.