Нина Стоянова, подуправител на БНБ

Начело на тази тенденция стои секторът на плащанията

БНБ: Цифровите технологии променят финансовите услуги

2309 | 21 ян. 2021 | 19:31

Статия на Нина Стоянова, подуправител на Българската народна банка, публикувана на страницата на БНБ


Цифровите технологии променят дейността по предоставянето на финансови услуги, а начело на тази тенденция стои секторът на плащанията. Това казва Нина Стоянова, подуправител на Българската народна банка в статия, публикувана на страницата на БНБ.

Стратегическите насоки и проекти на развитие на европейската платежна инфраструктура са свързани с развитието на незабавните плащания, цифровизацията на финансовите услуги и подкрепата на сигурни, рентабилни и оперативно съвместими платежния решения в рамките на единния европейски пазар, посочва Нина Стоянова.

През 2021 година предстои преглед на Втората директива за платежни услуги, въведена в нашето законодателство през Закона за платежните услуги и платежните системи през 2018 година, уточнява Стоянова.

Очаква се да има осъвременяване на изискванията към техническите решения, използвани от доставчиците на платежни услуги за прилагане на задълбочено установяване на идентичността на клиента, които трябва да осигурят на потребителите високо ниво на сигурност, но в същото време да са удобни и лесни за използване. Ще се наблегне на т. нар. "непредаваеми" елементи, като например биометрията, пише подуправителят на БНБ.

Това предполага постепенно намаляване на използването на елементи, които са с относително по-ниска степен на сигурност, напр. статични пароли, както и ограничаване използването на стари технологии и комуникационни канали, които са уязвими към атаки (например SMS съобщения).

Ще се търсят начини за предотвратяване на новите видове измами, особено в контекста на незабавните плащания, както и засилване на защитата на платеца и регламентиране на процедура за възстановяване на средства (chargeback) в определени случаи (напр. при грешка).

Ще се преразглеждат възможните изключения от прилагането на задълбочено установяване на идентичността на клиента, като например при извършването на безконтактни плащания с карта с индивидуално определен от клиента лимит. Има възможности за допълнителна стандартизация на информацията, предоставяна на потребителите, защото усложнените бизнес модели, с много посредници, объркват потребителите.

Тенденциите в цифровизацията на плащанията и насърчаването на иновациите във финансовия сектор са   

 


ОЗК

От категорията

Проф. Даниела Бобева: Превръщаме дебата за структурните реформи в състезание за пари

Проф.Даниела Бобева-1591074946.jpg

Ако някой си въобразява, че ще разпределя някакви пари и ще се радва на това, ...

28 февр. 2021 | 13:11

Берлин се опасява от съдебни искове, ако спре строителството на „Северен поток-2“

-1600434274.jpg

"Не можем веднага да се откажем от въглищата, атомните електроцентрали и ...

28 февр. 2021 | 12:45

Министър Ананиев:Приходите от хазарта са паднали с 25%, заради отнетите лицензи на частните лотарии

-1592818880.png

"Как е възможно след отнемането на лицензите на основни фирми в хазарта, ...

27 февр. 2021 | 00:07

Кристалина Георгиева към G20: Световната икономика е в началото на своето възстановяване

Снимка БГНЕС-1614419955.jpg

Необходимо е международно взаимодействие за ускоряване на производството и ...

27 февр. 2021 | 11:57