Д-р Калоян Методиев

Предстои ни тежък политически дебат за партийните субсидии, смята политологът

Д-р Калоян Методиев: И Борисов, и Станишев загубиха много позиции на европейско ниво

10395 | 6 юли 2019 | 17:52

Моята теза отдавна е, че тя е в трета скорост на Европейския съюз, сами сме, абсолютно изолирани от Източна Европа, казва той


Политологът д-р Калоян Методиев в интервю за обзора на седмицата на Радио „Фокус“ - „Метроном“.

Водещ: Две събития се открояват през седмицата досега: договорените от лидерите на страните-членки на ЕС за този мандат председатели на европейските институции и гласуваните у нас субсидии от левче на глас плюс партиите да могат безлимитно да се финансират от бизнеса. Формално между двете събития сякаш няма връзка. Какво обаче говорят те за политическата картина в Европа? Наблюдавахме ли наказателни акции и при двете и ако да, срещу кого? Поканих за коментар политолога Калоян Методиев. Има ли връзка между двете събития, г-н Методиев?

Калоян Методиев: Директна връзка няма, но в един по-общ контекст всичко е политика, в крайна сметка. От гледна точка на Европа, както видяхме по време на тази седмица, говорим за тежка криза, за доминация на определени големи държави над всички останали, което не е новина. Така или иначе винаги този съюз се е управлявал и ще се управлява от големите държави, които дават и парите, имат и ресурсите. Илюзия е да си мислим, че всички ще бъдем равни в този съюз. Въпросът е: от по-малките страни кой какво може да договори за себе си в това раздаване. Колкото до втория въпрос за субсидиите, това е белег за криза на демократични принципи и на морал в оформилата се нова управляваща коалиция. Тоест имаме две кризи, едната е на европейско ниво с разпадането на консенсуса, който беше досега по отношение на договорките, другата в България по отношение на консенсуса, че трябва да има баланс между управляващи и опозиция и трябва да има демократични норми.

Водещ: А наблюдавахме ли наказателни акции при двете събития? И ако да, срещу кого?

Калоян Методиев: Да. Ами в Европа наказателните акции бяха двустранни между другото. Имаше акции и между големите групи, които си премерваха силите, те бяха наказани, т.нар. шпицен кандидати или водещи кандидати – Вебер и Тимерманс, но от друга страна, в България очевидно се търси наказание на опозицията, да бъде смачкана преди местните избори. Това са в общи линии наказаните. Разбира се, и в Европа се търси реванш и срещу полското правителство, срещу унгарското правителство, срещу италианското, но както видяхте, те стояха като група и в крайна сметка успяха да наложат някои свои позиции. И италианците дори имат шеф на Европейския парламент.

Водещ: И при двете събития кризата може да се превърне в преиграване на мача. Съгласен ли сте?

Калоян Методиев: На 100% съм съгласен с това, което казвате. При това съотношение на силите в Европа и при този избор, който предизвика недоволство заради непрозрачност, заради доминация на определени групи, заради скрити договорки, не е ясно, кога може да се разпадне формулата в Европейския парламент. Защото стана на базата на сложни баланси и договорки. А в България управляващите пренавиха популистката пружина и в един момент тя ще се върне към тях. Не знам кога ще е, дали ще е съвсем скоро, или след известно време, но при всички случаи, който тръгне да прави подобна политика на брутално притискане, на долен уличен популизъм, винаги свършва зле.

Водещ: И при двете събития се изяви министър-председателят Бойко Борисов. Как окачествявате неговото поведение, в единия и в другия случай?

Калоян Методиев: В единия случай той определено успява да наложи волята си, той е човекът, който носи абсолютната отговорност, този път персонифицирана, за намаляването на партийните субсидии и той трябва да понесе тази отговорност докрай. Той застана с името си зад това намаление и той трябва да понесе последствията. Защото за първи път той толкова ярко в последните години изведе напред своя „аз“ в това решение. А в европейския контекст нещата не стояха толкова добре за него. Той изпадна в паника, както видяхте, след разпада на консенсуса с водещите кандидати, той подкрепяше Вебер. Когато се видя, че Вебер няма да получи необходимата подкрепа, отиде демонстративно по най-бързия начин при Тимерманс, след това пък номинира Станишев за шеф на Европейския парламент и с това ядоса колегите си от ЕНП. В този смисъл той беше в паника, защото не знаеше, не можеше да се ориентира, какво ще се случи. И за да може да приложи той концепцията, която знаете е неговото водещо политическо кредо: при тази ситуация нямаше яснота за него, кой ще е началникът, за да може да структурира там новите си отношения. В този смисъл той беше в паника и не знам до каква степен това ще се отрази на политическото му бъдеще в контекста на новата ЕК, на новите европейски водещи лица от октомври нататък.

Водещ: България къде е в тази мозайка след изявите на нейния премиер. Какво получава и какво губи?

Калоян Методиев: На базата на тия договорки, както разбрахте, при разпределението на постовете България не получи нищо, нямаме дори зам.-председател на Европейския парламент, а там са 14 заместници.

Водещ: Нямаме си и квестор, по-рано поне имахме квестор.

Калоян Методиев: Имахме един квестор, да. Мисля, че България този път остана буквално изрината от всички постове и договорки, поне засега. Предполагам, че може на базата на това да се договори нещо ново. Но и двете ни водещи имена, и Борисов, и Станишев, загубиха много позиции в тези два-три дни. Знаете, че Борисов, както казах, олекна от гледна точка на това, че се луташе, наруши всякакви възможни принципи в идеята да се залепи за победителя, независимо дали той е ляв, десен, какъвто и да е, а пък Станишев беше бламиран от собствената си парламентарна група, които отказаха да го подкрепят за шеф на Европейския парламент. Така че той изпадна при първоначалната цедка за номинациите и доведе до това събиране между тях двамата впоследствие, което наблюдаваме в последните дни: до размяна на комплименти, търсене на близост. В един момент дори ми се стори, че те се вкопчват един в друг, Станишев и Борисов, с идеята да се върне едно минало, в което и за двамата беше много удобно и значимо. Когато единият беше удобната опозиция, другият беше шеф на удобното управление без опозиция. Това време, за съжаление, свърши и двамата според мен се опитват да връщат историята назад.

Водещ: А що се отнася до субсидиите, какво произтича от тях за България и за политическия климат в страната? Преформулирана ли бе – и то много явно – управляващата коалиция?

Калоян Методиев: Вече много явно, въпреки че в последните месеци, още от октомври насам, ДПС до голяма степен е част от тази коалиция, „Воля“ е неин придатък, а патриотите на моменти са активният партньор, на моменти са смокинов лист. Така че така оформилото се мнозинство не почива на никакви принципи, не знам как ще излизат и пред избиратели, и с общи политики. Много, много се разкаля идейният, идеологическият терен, позициите. С опита си да намалят партийните субсидии, за да се харесат на публиката, може би има мимолетен ефект, но според мен няма да успеят да задържат тоя ефект много дълго и масата ще бъде отвратена, защото друго ще дойде на дневен ред. Няма да могат да унищожат опозицията по тоя начин, както си правят тази сметка, напротив, правят я по-силна, вече я вкараха в ролята на жертва за интелигентните хора и мислещите, а мислещите и интелигентни хора са тия, които дърпат обществото напред, а не масата, която вика: „Ау, хайде да забраним всички партии.“ И сега, давайте да ги смачкаме и т.н. Да, емоцията е хубаво нещо, но трябва да предвиждаме, до какво ще доведе след това, нали? Трябва да мислим и за последствията. Дали ще влезе още бизнес, дали ще се появят мутри в политиката отново, дали ще излезем със зависимости, дали ще се стигне до доминация на тая нова коалиция, за която говорим, а се крие зад форми на национално съгласие новия държавник, помъдрелия лидер и т.н.

Водещ: Г-н Методиев, кое следващо събитие ще бъде тест и за номинатите на европейските институции, и за партийните субсидии у нас?

Калоян Методиев: Тестът безспорно за европейските институции ще е гласуването в Европейския парламент на кандидатурата на следващия еврокомисар Урсула фон дер Лайен, така че според мен там ще се види, колко е голямо мнозинството, колко е силно, дали е плаващо. Защото има много неизвестни. Тук имаме и нови играчи, като либералите около Макрон вече групирани, Зелените, които тепърва ще стават голям проблем за това управление в България, без да си дават сметка българските управляващи. Но те попаднаха във фокуса именно на групата на Зелените, която се увеличи двойно и която ще се занимае тук с екологични проблеми, върховенството на закона, разпределяне на еврофондове и т.н. Тоест това ще е тестът и това ще бъде последствие за българското правителство конкретно в обозримо бъдеще. А колкото за субсидиите, предстои ни тежък политически дебат, защото се видя, че така оформилата се група на ДПС, патриоти, „Воля“, доминирана от ГЕРБ, няма достатъчна експертиза, публични говорители плюс мотиви, за да обоснове този ход с партийната субсидия. Освен, разбира се, аргументите на преродения Волен Сидеров, който се изявява в последните дни като говорител на това субсидийно намаляване.

Водещ: Ще имаме ли горещо лято, или жегата политическа ще се насочи към есента?

Калоян Методиев: Обикновено август месец е с по-нисък профил, мисля, че предстоят и ваканциите, винаги може да се случи и нещо форсмажорно, разбира се, но до края на този парламент остават броени седмици. В крайна сметка при всички случаи стартираме новия политически сезон още в първите дни на септември, в предизборна кампания за местните избори, така че страстите отново ще се нажежат. Няма да има успокояване, особено с това, което се прави около опозицията, особено с това, което се случва на европейско ниво. И двата процеса ще повлияят в България за нова динамика.

Водещ: След тях – тези процеси – къде се намира България? Сякаш тя все по-силно затвърждава мястото си във втората скорост, във втората вълна, във втория периметър или как да го нарека, втория обръч на ЕС?

Калоян Методиев: Моята теза отдавна е, че тя е в трета скорост. Първа скорост – това са големите държави, това са доминантните държави, които налагат дневния ред, това е Германия, Франция, Италия, Испания, Холандия, това са страните, които тежат. Втора скорост – това са страните с икономически показатели, които освен това проявяват и достойнство, стоят като група и се бият. Виждате унгарци, чехи, поляци, словаци, румънците си присъединиха към тях на тия дебати за Европейската комисия, хърватите също отказаха да се съобразяват с европейските решения. Остана един Бойко Борисов и България за трета скорост, сами, абсолютно изолирани от Източна Европа, който се луташе, пак казвам, между Тимерманс, ходи да се вижда с него, ходи да прегръща Орбан, ходи да подкрепя Вебер, накрая издигна Станишев. В общи линии България изключително много олекна в тази ситуация не само като показатели – защото тя е най-бедната, най-пропадналата, изостаналата държава в ЕС от всички 28, но като поведение. За съжаление, този път не може да излезе с достойнство, за да генерира за себе си поне уважение от страна на другите, че има позиция или някакво достойнство, което да защити, с оглед на тежките проблеми, които има, и това, че ще трябва да се моли и за пари, и за благосклонност от страна на европейците.

Цоня СЪБЧЕВА

 


От категорията

Петър Младенов преди 30 години: "По-добре танковете да дойдат!" И танковете бяха готови...

Петър Младенов преди 30 години: "По-добре танковете да дойдат!" И танковете бяха готови...-1576283014.jpg

Вече 30 години няма еднозначен отговор дали най-дългогодишният външен министър ...

14 дек. 2019 | 02:23

Проф. Иван Ангелов: Държавите от Западните Балкани не са готови за Европейския съюз

-1507719516.png

Силово разширеният ЕС ще стане още по-уязвим, с още по-противоречиви интереси ...

13 дек. 2019 | 17:19

Архивите говорят: "Подмененият език" - как се заражда македонската езикова норма

-1574072459.jpg

За езиковото деление и целенасочената сърбизация на югозападния български говор ...

14 дек. 2019 | 15:36

Скопско издание: Каква беше ролята на България Македония да не получи дата за преговори с ЕС?

-1501243391.jpg

Изводът е много прост - влизането на Македония в ЕС за България ще означава ...

14 дек. 2019 | 15:24

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Гошо


8 юли 2019 | 16:18



При 14 зам.председатели на ЕП да нямаш един от тях е голям удар за ББ, но той си го "спечели", защото няколко дни преди избора на председател упорито декларираше, че стои зад Вебер, т.е. за Меркел. В последния ден преди изборите прецапа до Тимерманс, обменяха си сладки думи със Станишко и без да се усети, че Вишеградската четворка ще отвее и него, застана зад кандидата на ПЕС. Избраха италианеца и Боце увиси устни. Големите от ЕС и Вишеградската четворка върнаха "заема" на въжеиграча.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Visitor


6 юли 2019 | 22:44



Убийствен коментар!!! Нямам думи!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.