Експерт вещо лице: Безобразна маркировка на мястото на катастрофата на АМ "Струма"

Между месец април и месец май 2021 година знакът, обозначаващ, че има място за почивка, е бил буквално повален!

Експерт вещо лице: Безобразна маркировка на мястото на катастрофата на АМ "Струма"

4959 | 24 ноем. 2021 | 08:50

Много важна е и пожарната експертиза – каква е причината за пожара. Може да е имало пиротехнически средства в автобуса, трябва да се провери.


Поне на два пъти съм бил на косъм да вляза в т.нар. отбивка за почивка, която не е добре сигнализирана.

 

Така Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на вещите лица и експертите, коментира колко коварно е мястото, където катастрофира и изгоря автобус и загинаха 45 души.  Единият от тези случаи е бил през нощта. Ананиев е категоричен, че е карал със съобразена скорост и въпреки това за малко не е направил фатална грешка, защото след това е засякъл друго превозно средство. В региона по принцип редовно има мъгла и е влажно, добави Ананиев.

 

Нямам спомен да има пътен знак, който да сигнализира, че в участъка на катастрофата на АМ "Струма" има отбивка. И да има, знакът трябва да е такъв, че да се забележи", подчерта проф. Симеон Ананиев.

 

Той допълни, че няколко пъти се е обърквал на това място и е бил на косъм да влезе в т.нар. отбивка за почивка, която не е сигнализирана, има завой, има и денивелация.

"Отбивката за почивка в завой по съвсем друг начин трябва да е отделена, без да има конфликт с пътя", допълни експертът.

 

Именно на това обърна внимание и автомобилният състезател Димитър Илиев. Той направи демонстрация през Google Maps и най-важното му заключение е, че между месец април и месец май 2021 година знакът, обозначаващ, че има място за почивка, е бил буквално повален! Освен това, Илиев посочи още няколко нередности - недобра маркировка, отделно недостатъчно добри обозначения чрез знаци какво предстои, че има дори излизане от магистралата. Със сигурност положението със знака не може да е единствената причина, всяка такава трагедия е съвкупност от грешки, но разследващите трябва да обърнат внимание, каза автомобилният състезател.

 

По съвсем друг начин трябва да е отделено мястото за почивка, за да няма конфликт с пътя, категоричен е председателят на Асоциацията на вещите лица. Той обаче подчерта пред bTV, че говори от гледна точка на шофьор. Първата задача на новото правителство е да локализира всички такива отсечки в България, които са потенциални смъртни капани за шофьорите, настоя Илиев.

 

Ананиев каза и следното – трябва да има експертиза на пътя. Имал съм случаи, не казвам, че сега е така, при които е вложен минен отпадък в основата, добави той. След това – какво е превозното средство, кога е произведено, има ли ограничител на скоростта, има ли лиценз.

Според Ананиев, рейсът се е движел по-бързо, защото е изминал 350 километра за 3 часа – с уточнението, че тези данни не ги е видял при сравнение с километража и експертиза, а така е разбрал от медийни публикации.

Той се усъмни и дали шофьорите са почивали достатъчно, както и дали са били достатъчно квалифицирани. Много важна е и пожарната експертиза – каква е причината за пожара. Може да е имало пиротехнически средства в автобуса, трябва да се провери. Версиите са много – искра, или дори умишлено действие, но това ще установи пожарната експертиза, по думите на Ананиев. Най-важната експертиза е логистическата – организация и управления, завърши той. А проф. Станимир Карапетков, който води разследването, единствено заяви, че му е ясно какъв е механизмът, довел до катастрофата.

 

"Когато се стигне до произшествие, независимо в каква сфера и се стигне до съдебно дело, основната роля да се изяснят причините е на експертите", каза още той.


"Опитът показва, че напоследък се формират екипи от т.нар. комплексни експертизи, в които участват различни експерти", заяви Ананиев и обясни, че има шест основни експертизи, които трябва да се направят.

По думите му първата е експертиза за проектирането на пътя, като има европейски директиви. В едно такова проектиране има наклони, настилки, сигнализации. Прави се сравнителен анализ, обясни той.

Втората точка е изпълнение на строителството, каза проф. Ананиев.

„Какво е техническото задание - има случаи, в които се оказва, че отдолу вместо да се сложи чакъл, се слага минен отпадък със сяра, който водата го разяжда и пътят пропада. В този участък пътят не е от най-добрите. Третата експертиза е превозното средство – кога е произведено, технически паспорт, има ли лиценз, има ли ограничител на скоростта", обясни експертът.

Той допълни, че за автобусите имат ограничител на скоростта, а редовна практика на Балканите и да се маха ограничителят. Ананиев каза още, че винаги трябва да има двама водачи, които да почиват на три часа, по нашите стандарти – 4 - 5 часа. Тахошайбите са с две карти, но при експертизите понякога се установява, че има само един шофьор, отбеляза Ананиев.

„Може да се окаже, че вторият шофьор е жив и здрав в Македония, само са му взели картата. Аз съм участвал в такива експертизи“, допълни той.

Четвърта експертиза е пожарната експертиза – да се докаже къде е бил пожарът, какви са възможните варианти, допълни Ананиев.

„След като се види къде е бил, ще се търси от какво е. Възможно е искра в двигателя от спукана гума. Възможна е и друга хипотеза – статистиката е показала, че в новогодишните празници има много пожари вследствие на пиротехнически средства.

Това са екскурзианти, които са били на пазар, има опасения, че автобусът е бил пълен с пиротехнически средства, които се запалват. Какъв е източникът на пожара, ще каже експертизата“, обясни Ананиев.

Петата експертиза е логистическата – каква е нормативната база, кои органи какво извършват, каза още професорът.




От категорията

Радев и Йотова полагат клетва. 21 артилерийски салюта ще отбележат началото на втория им мандат
(Видео)

Радев и Йотова полагат клетва. 21 артилерийски салюта ще отбележат началото на втория им мандат-1642575800.jpg

Президентът Румен Радев ще положи венец и ще отдаде почит пред загиналите за ...

19 ян. 2022 | 08:05

Добромир Живков: Президентът трябва да се върне в позицията на балансьор и обединител на нацията
(Видео)

-1478008861.jpg

Правителството и коалицията ще започнат да търпят имиджови загуби, ако в ...

19 ян. 2022 | 09:14

Даниел Митов: Заради президента да обмислим дали да не премахнем институцията "служебен кабинет"
(Видео)

-1637596303.png

Емпиричният опит показва, че президентът е склонен да злоупотребява с властта ...

19 ян. 2022 | 09:26

Европедупати скептични към резултатите от визитата на Петков в Скопие
(Видео)

Трябва да има заложени гаранции за правата на българите в западната ни съседка, смята Илхан Кючюк.-1642576553.jpg

Те не смятат за пробив изпращането на вербалната нота до ООН, с която западната ...

19 ян. 2022 | 09:13