Филип Боков

Политическата квота в дипломатическите назначения е надхвърлена на този етап

Филип Боков: Вярвам, че посланик Марин Райков ще се завърне в България за 2 години, както е по закон

15101 | 24 окт. 2018 | 17:47

Ако съществува някаква договореност и предвиденият законов срок не бъде спазен, то тогава ще се породят съмнения, че българските институции правят опит да поставят под въпрос спазването на „върховенството на закона” – ценност, която обединява демократични


Филип Боков е роден през 1948 г. Завършва Института за международни отношения в Москва. През периода 1974 - 1990 г.  работи като дипломат в Министерството на външните работи в отделите „Западна Европа, САЩ и Канада“, „Печат“, началник на отдел „ООН и разоръжаване“, както и като заместник-генерален директор на агенция „София-прес“. От 1976 до 1980 г. и от 1985 до 1987 г. последователно е аташе, трети секретар и пълномощен министър в българското посолство в Лондон. Депутат във ВНС, 36-то и 37-то НС от БСП. Бил е съветник на президента Георги Първанов и началник на кабинета на премиера Сергей Станишев. От 2008 до 2013 г. е посланик на България в Словения.
В момента е председател е на Българското дипломатическо дружество (БДД).

- Господин Боков, на 10 август 2018 година Българското дипломатическо дружество изпрати открито писмо до президента Румен Радев относно новите посланически назначения. Защо писмото бе адресирано само до държавния глава? Защо пропуснахте външния министър, премиера?

- Вярно е, че писмото бе адресирано само до президента. Защото той, в съответствие с българската Конституция, е последната инстанция, която изпраща ръководителите на мисии в чужбина. Но искам да обърна внимание, че това бе открито писмо и бе предоставено на българските медии. И това не е случайно. В целия процес по определяне, предлагане и утвърждаване на посланици участват и други български институции. Той започва от МВнР, след консултации с Администрацията на президента, имената се утвърждават от Министерския съвет и след получаване на агреман се издава указ за назначаването на новия посланик от президента.
А конкретният мотив за писмото беше обстоятелството, че редица български посланици значително са просрочили своите мандати в чужбина в нарушение на Закона за дипломатическата служба и отдавна трябваше да се завърнат в страната. И, разбира се, водещите се кулоарни разговори (които, както знаете, в България стават публично достояние още на следващия ден) за намеренията някои посланици да бъдат назначени на нови задгранични мандати без да се завърнат в България, както повелява същият закон. Той предвижда задължителен престой в България най-малко две години преди назначаване на нов мандат.

- Вече са ясни назначенията на около 20 посланици зад граница. Смятате ли, че писмото е изпълнило своята цел?

- Писмото нямаше за цел да спре или да влияе върху някакви решения по отношение на посланическите назначения. Специално искам да подчертая, че БДД не е лобистка организация. Ние просто искахме да обърнем внимание върху Закона за дипломатическата служба и Решение на Конституционния съд  № 11 от 2011 година – правни документи, които са в основата на дипломатическата служба. В БДД сме убедени, че спазването на законите и решенията на Конституционния съд е критерий за степента на развитието на демокрацията във всяка страна, включително и в България. Избирането на най-добрите, най-добре професионално подготвени дипломати за ръководители на мисии, според нас, ще спомогне за постигането на външнополитическите цели и решаването на съществуващите проблеми.

 

Що се отнася до втората част на вашия въпрос – сред нашите членове няма консенсус. Някои са доволни, от факта, че голяма част от новоназначените посланици действително са от дипломатическата гилдия. Други, обаче, обръщат внимание на интересните, меко казано, контакти на бившия ни посланик в Египет, който може би ще получи указ за оглавяване на мисията ни в Алжир. Много от членовете на БДД са подразнени от странното тълкуване на термина „кариерен дипломат“, което се появи в българските медии. Оказва се, че едно политическо назначение, ако премине през няколко правителства и български мисии зад граница се превръщало в „кариерно“.
Става дума за функционер на СДС, ДСБ и пр. политически сили, който последователно „прелита“ от Шанхай, през Словения за Саудитска арабия, без спирка на ул. „Ал. Жендов“ 2.  Както и за бивш функционер на БСП, който „прелита“ от Берн в Подгорица, след един доста дълъг мандат в швейцарската столица, без почивка в София.
В България всички „чудеса са за три дни“ и затова си струва да си спомним, че имаме посланик, който стана министър-председател и като такъв назначи себе си отново за посланик – действаше едновременно в три ипостаси – като Бог Отец, Бог Син и Светия Дух. Тревожното е, че явления като горните не са изолирани случаи, а все по-често се превръщат в практика.
Искам отново да подчертая – БДД не може и не желае да бъде някакъв морален коректив на правителствени и президентски решения. Нашите членове желаят просто законите в европейска България да се изпълняват.

- Една от най-големите интриги бе свързана с имената на посланиците ни в Рим и Берлин, тъй като са зад граница от години, а законът предвижда връщане в страната. За Марин Райков, когото визирате, многократно се писа, че иска направо да „отлети“ за Лондон. Все пак, изглежда, Марин Райков и Ради Найденов ще се завърнат в България. Не считате ли това за победа и за постижение на БДД?

- Не. Ние не се борим за победа, а постижение ще бъде да се спазва закона. А и не е било наша цел да повлияем на плановете на тези добри професионалисти или върху решенията на правителството и президента. Завръщането на посланици след завършен мандат е нормално във всяка демократична държава. За посланически пост все още не може да се абонираш, макар че, както виждам, не липсват желаещи да го направят. Не знам защо в България завръщането в страната се възприема като драма и поражда някакви съмнения и манипулации. Ако сме правова държава, законът трябва да се спазва.  

- А дали те ще изпълнят изискванията на Закона за дипломатическа служба и ще пребивават в България поне две години?

- Това е въпрос, на който не мога да отговоря. Ще кажа само следното: лично аз вярвам, че техният престой в България ще бъде не по-кратък от предвидения в Закона. Но ако съществува някаква договореност и предвиденият законов срок не бъде спазен, то тогава ще се породят съмнения, че българските институции правят опит да нарушат закона и да поставят под въпрос спазването на „върховенството на закона” – ценност, която обединява демократичния свят. Нещо повече. Убеден съм, че много наши членове ще приемат подобно нарушаване на Закона за дипломатическата служба като опит за утвърждаване на някаква „каста” в българската дипломатическа служба, състоящата се от „по-специални“ дипломати, които обикалят света, докато техни колеги не могат да прилагат своите знания и способности в практическата дипломатическа дейност в чужбина. Подобни закононарушения ще бъдат изключително демотивиращи и вредни за атмосферата в дипломатическата служба. Убеден съм, че българските институции разбират това.

- Друг сериозен проблем, за който алармирахте в отвореното си писмо, засяга политическата квота, която би трябвало да е 20% от назначенията. Превишена ли е тя с новите назначения?

- Според мен - да. Въпреки че този отговор е може би преждевременен, тъй като очакваме следващите посланически „пакети”. Искам да обърна внимание, че квотата в Закона обхваща всички ръководители на български представителства в чужбина. По мои изчисления, над 70% от генералните консули, които се назначават от премиера, са политически назначения. Процентът сред посланиците и постоянните представители е около 25%. Изчислете сами, като имате предвид, че по закон политическата квота е от 20%.
Много от членовете на БДД се обезпокоени от размиването на разграничителните линии между политически и кариерни назначения. Разбрахме също за нови, иновационни тълкувания от „юристи“, които считат, че дипломатическата служба на България можело да се раздели на две части – първата част, или така наречените „политически“ назначения, не трябвало да отговарят на общите положения в Закона за дипломатическата служба, тъй като Законът се отнасял само до втората част – така наречените „кариерни посланици“.
С други думи, гражданите на България се разделят на такива, които трябва да спазват законите на страната и на някакви „висококачествени“ граждани, за които българските закони не важат, както се казва: „всички са равни, но някои са по-равни“... Мисля, че колегите са прави да са недоволни от подобно антиконституционно, според мен, тълкуване.

Аз съм започнал работа като млад служител на министерството на външните работи и си спомням, че тогава не гледахме с добро око на изпращането като посланици на свалени партийни работници на БКП – практика, която беше отречена след демократичните промени. Не виждам обаче принципна разлика с това, което много често се случва сега. Тогава отдавахме това на комунистическата обществено-политическа система, но продължаването на тази практика сега, при коренно различни условия, подсказва, че проблемът по-скоро е манталитетен.

- Предстоят още назначения в дипломатическия корпус. Какви са вашите очаквания за следващия „пакет“? Мислите ли, че ще има и други изненади в списъците на новите посланици?

- И аз очаквам с интерес следващия „пакет“. „Слуховете“ за включването на някои емблематични имена в този нов „транш“, чувствителното превишаване на политическата квота, предвидена в Закона, както и за нови, „иновационни” тълкования и обяснения на Закона за дипломатическата служба, са доста тревожни. Но коментар може да се направи след и ако тези „слухове” станат факт.

Обсъждаме възможността, след обявяването на следващите „пакети” на посланици, да предоставим на институциите, политическите сили и медиите обобщен анализ на процедурата по изпращане на новите/стари български посланици, оценка за нейното съответствие или несъответствие със Закона за дипломатическата служба и практикуваните начини за заобикаляне на този Закон. Ще напомня, че Законът бе приет преди повече от 10 години и може би много от нас не си спомнят мотивите, неговите цели, неговата логика. Още повече, че имаше и опити за неговото влошаване и политизиране през годините. Ще се опитаме да формулираме предложения, взети от международната практика и традициите в дипломатическите служби в  демократичния свят за подобряване на действащия закон.

Но искам да уточня, че спазването на положенията в Закона за дипломатическата служба е само едно от направленията на дейността на БДД. Може би, защото много от нашите членове са участвали в неговата подготовка и прокарване в Народното събрание. Но дружеството има свой живот вече 20 години. Организираме лекции на посланици, акредитирани у нас, семинари и обучения, участваме в проекти по външнополитически въпроси и т.н. Някои от нас са преподаватели във ВУЗ и други учебни заведения, където споделяме своя опит и експертни знания. Други продължават да служат на държавата.
В БДД членуват около 200 кариерни дипломати, всеки от които има стаж поне 25-30 години в областта на външната политика. Както се шегуваме, ако умножите годините по броя на нашите членове ще видите, че БДД има история, опит и знания за почти 5-6000 години.

- А търсят ли ви за мнения и становища по въпроси, свързани с външната политика?

- За съжаление, малко са политическите сили, работодателски и неправителствени организации, които търсят нашата експертиза като организация. В същото време, нашите членове участват индивидуално в различни прояви по въпроси на външната политика и националната сигурност. Вече две десетилетия се стараем да бъдем независими и нееднократно сме изразявали готовност да сътрудничим с политически сили, институции или сродни организации, които желаят това, при условие, че запазим тази своя независимост.


След интервюто г-н Филип Боков отправи покана към читателите на Епицентър.бг за предстоящо събитие, организирано съвместно от  Фондация "Фридрих Еберт", Института за икономика и международни отношения и БДД. Става дума за конференция на тема „Балканският ислям: бариера или мост за радикализация?“. Тя ще се състои на 31 октомври от 9:30 часа в Парк-хотел „Москва“.






От категорията

Огнян Минчев: В политиката смислената оферта към избирателя предполага ясна идентичност

-1506762417.jpg

Постепенно възникна и друга "десница" - популистка, тарикатска и ...

16 ноем. 2019 | 10:35

Никакъв народен гняв няма да избухне отдолу! Това показват изборите за шефове на общинските съвети

-1542800136.png

Управляващата партия ще черпи сили не само от собствените си резултати на ...

14 ноем. 2019 | 16:33

Иван Гранитски: БСП да се отърве от политическите хамелеони

-1558446330.jpg

Ако хулителите на Корнелия Нинова бяха впрегнали своята енергия в няколко ...

16 ноем. 2019 | 13:49

Проф. Мухамет Хамити: Косово все още е далеч от съставяне на правителство

Проф. Мухамет Хамити-1573897033.jpg

Създаването на балкански „мини-Шенген” е инициатива, която Косово не трябва да ...

16 ноем. 2019 | 11:36

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Величков Любомир


25 окт. 2018 | 07:52



За Райков съм съгласен . Стига наглост ! Но това е отношението на т.н. елит към проблемите на държавата. Спомням си ,че и Вие,г н Боков, се подиграхте с този народ заявявайки че " вината се поема само с мезе " Ставаше дума за политическата вина . Наглост !


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Величков Любомир


25 окт. 2018 | 07:52



За Райков съм съгласен . Стига наглост ! Но това е отношението на т.н. елит към проблемите на държавата. Спомням си ,че и Вие,г н Боков, се подиграхте с този народ заявявайки че " вината се поема само с мезе " Ставаше дума за политическата вина . Наглост !


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


сара


24 окт. 2018 | 21:25



Г.Боков, оставете! Не е достойно още да драпате към хранилката. Хайде, със здраве!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Иван Иво Иванов


24 окт. 2018 | 19:03



Абе Фичо да е жив и здрав, че още шава на тия години. Но на обществеността ни е ясно, че това е човек, възпитал син престъпник. Как може да въвежда ред във външната политика на цяла държава, след като от собствената си къща не може да изтика един пълноценен, полезен гражданин?


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.