О.р. ген. Стефан Попов Снимка Нова тв

В авиацията са важни системата за опознаване, за управление, логистиката, целите

Ген. Стефан Попов: F-16 e най-новото! Това е модел, изпитан във всякакви условия!

10998 | 9 юли 2019 | 11:44

През 2001 г. имахме пълна оферта за F-16, втора употреба. В онези години обаче очевидно трудно можеше да се преглътне американско оръжие да дойде у нас, казва в интервю за Епицентър.бг бившият началник на ВВС (1997-2002)


Стефан Попов е роден през 1943 г. През 1966 г. завършва Висшето народно военновъздушно училище „Георги Бенковски“ в Долна Митрополия и е първенец на випуска. През 1976 г. завършва Военновъздушната академия „Юрий Гагарин“. Учи и във Военната академия „Климент Ворошилов“ в Москва.
Бил е командир на авиополк на летище Граф Игнатиево, заместник-командващ ПВО и ВВС (1993), заместник-началник на Генералния щаб на българската армия по авиацията. Между 1997 и 1998 г. е командващ ПВО и ВВС. От 1998 до 22 февруари 2002 г. е началник на Главния щаб на ВВС.  
От 1996 г. е генерал-лейтенант.

- Ген. Попов, вече повече от година и медиите, и голяма част от обществото се интересуват от въпроса за новите изтребители. Но малцина са тези, които разбират нещата в детайли и Вие сте един от тях. Какво е водещото при избора на боен самолет за българските ВВС?

- Най-важното произтича от промените, които започнаха преди 30 години. За съжаление, докато в другите сфери на нашето общество има изразен прогрес, в армията като консервативен институт това е по-малко.
Във водещи въоръжени сили като ВВС процесът на модернизация изостана.

- България е може би последната страна от бившия Източен блок, която още използва старата руска авиотехника и не е направила крачка напред. Чехия и Унгария отдавна го направиха....

...Полша се готви за F-35...

- Не загубихме ли ние твърде много време?

- Време е загубено много. Но ми се струва, че още не е осъзната причината за сегашното състояние на изтребителната авиация.

- Каква е тя?

- През 90-те години бях заместник-командващ и командващ ПВО и ВВС, до 2002 г. и началник на Главния щаб на ВВС.
И аз, и колегите ми мислехме тогава, че сме в състояние да запазим авиацията. Направихме всичко възможно да търсим резерви, но нищо не се получи.

В момента изтребителната авиация е на най-ниското възможно ниво. Отговорност има и нашата държава, но причината за мен е най-вече в осигуряването на всеки един боен самолет от страната-производител.

Нашата авиация сто процента зависеше и все още зависи от страната-производител. Ние нямаме авиационна промишленост.

Когато бяхме член на Варшавския договор, осигуряването беше на базата на междудържавни договори и съглашения. Нашите ремонтни заводи поддържаха авиацията, но работеха с вносни резервни части. Мъките започнаха от момента, в който се оказа, че интересите на държавата производител се разминава с нашия.

Много ми е мъчно като чуя изказвания, че виновни са тези, които съкратиха нашата авиация, режеха самолети и т.н. Нищо подобно. Ние имахме разбирането, че трябва да я поддържаме. Но беше невъзможно. От девет основни летища вече няма и следа! В авиацията това е свързано с авиационната дейност. Тогава, когато един тип самолет спре да лети, поделението се закрива по естествен път.

Най-разбираемият пример е при МиГ-29. Участвах при приемането и подготовката на самолета, когато бе получен с всички осигуровки, въоръжение, наземно оборудване, подготвен летателен и инженерно-технически състав. Експлоатацията започна около 1990 г. и понеже ситуацията се промени, успя да лети и да се използва целево до 1998 г.

В авиацията има междуремонтен ресурс на самолета. След определен брой летателни часове машината трябва да мине ремонт. Тъкмо това се получи с МиГ-29. През 1990 г. започнахме с 22 нови изтребители – с ресурс и осигуряване, а през 1998 г. те бяха приземени. Останаха само два бойни самолета. При това положение Равнец до Бургас беше закрит.
Наложи се да разглобяваме самолетите и да ги транспортираме с автомобили до Граф Игнатиево, където и сега има ремонтен завод. След осем години експлоатация!
По тази причина – спиране на експлоатацията на МиГ-23, закрихме летищата в Доброславци, Габровница, Чешнегирово и така общо девет. Това беше принудително спиране на авиационната дейност.

През 2002 г. имаше подписан договор с РСК МиГ, не с Русия, за модернизация и възстановяване на МиГ-29. В бюджета на ВВС бяха отделени 32 милиона лева за първата година. Практиката доказа, че модернизация на този самолет не може да се направи.

- Защо?

- Промени може да прави само конструкторското бюро. Можеше да се направи модернизация, но при условие, че цялото секретно оборудване на НАТО се даде на Русия и те да го монтират на изтребителя.  

- От 2004 година България вече е член на НАТО. Какви стъпки се предприемаха за излизане от ситуацията? Колко конкурса имаше за нов изтребител?

- През 2001 г. имахме пълна оферта за F-16, втора употреба. В онези години обаче очевидно трудно можеше да се преглътне американско оръжие да дойде у нас.

През 2003 г. беше направен анализ и правителството определи като задача №1 за развитие на армията закупуването на нов изтребител.
И от 2004-а, откакто сме членове на НАТО, до ден днешен конкурси и никакъв резултат.

- Вече обаче наближаваме финалната права. Вие като експерт как ще определите предимствата на F-16 Block 70, който избрахме?

- Това е най-новото. Това е модел самолет, изпитан във всякакви  условия. Добър е не само като изтребител, а като комплекс от възможности.

- Какви са тези възможности, защото те са също толкова важни, колкото и самата бойна машина?

- Във всеки един съюз – преди Варшавския договор, сега НАТО - се създава среда, в която различните видове оръжия могат да действат. В авиацията е важна системата за опознаване. Информацията, която се получава на радарите, трябва да има ясно разграничаване между „наш“ и „противник“.
Нашите сега нямат такава система.

Важна и системата за управление Link 16. Когато изтребителят е вече във въздуха трябва да получава информация и нареждания от различните пунктове. Нашите го нямат.

Важно е логистичното осигуряване. Най-важното са целите, които трябва да се достигнат от този вид въоръжение.

- В програмата за модернизация се предвижда закупуването на осем плюс осем бойни изтребители. Достатъчни ли са и за какво? Какви са целите? Наясно ли сме дали ще използваме изтребителите само за Еър полисинг, за съвместни учения и операции? Цели, които би трябвало да се поставят от държавното ръководство.

- Права сте. По времето на Варшавския договор се готвехме да воюваме с противниците. Сега срещу Гърция, Турция или Шести американски флот е немислимо да се готвим за сблъсък.

Ние сме имали и 300 бойни самолети, но дори и тогава не се е разчитало нашите ВВС да изпълняват самостоятелни задачи във военен конфликт.
Реално в момента нямаме повече от осем летящи МиГ-29. Дори да дойдат още осем F-16, с тях България не може самостоятелно да изпълни сериозна задача. Но може да участва например съвместно с ПВО на НАТО.

- Важен е и въпросът за кадрите. Ако сега приземим ВВС, ще загубим бойните пилоти и впоследствие може да се наложи да изграждаме български ВВС от нула. Мотивирани ли са те сега?

- Да, за кадрите въпросът също е решаващ. Трябва да се готвят и нови. Имах възможност да попитам наши бойни пилоти сега как се отнасят към F-16. Отвръщат ми: изискванията са много високи. Няма голям ентусиазъм. И наистина изискванията са много високи. В САЩ отношението и философията на този тип авиация е различна. Правилата са международни, без английски език е невъзможно. Трябва да се готвят кадри с перспектива.

- Най-много спорове предизвика цената, която България трябва да плати. Вие наясно ли сте какво влиза в пакета за 2,2 милиарда лева? Има ли някакви рискове? Да платим много, а да не получим това, което ни трябва.

- Не съм в кухнята, но се запознах с основните неща. Това, което възбуди най-много дискусия, първо от страна на президента, е, че с комплекта въоръжение, който получаваме, не могат да се изпълнят пълните оперативни способности на F-16. Вярно е, че като количество, може би и като качество, не са заложени боеприпаси като управляваеми бомби или ракети въздух-земя. За учебна дейност има. Осигурени са и ракети въздух-въздух за Еър полисинг.
Мисля обаче, че се постъпва правилно, като не се взима цялото въоръжение сега. Още самолетът не е дошъл, а ние да купим цялото въоръжение, не е нужно.

Едно време самолетът идваше с цялото бойно снаряжение. Комплекти имаше в полка, дивизията, централните складове, като за водене на война в продължение на месеци. Още седи това въоръжение в складовете на министерство на отбраната и се говори за утилизация.

В случая с F-16 може би три години ще минат, докато изтребителите пристигнат в страната. Още година-две летците трябва да минат видовете подготовка, за да се стигне до положение на бойна готовност на първите осем самолета. И чак тогава може да се наложи използването на оръжието, което предполагам, че дотогава ще бъде доставено.
То има и ресурс, който започва да тече от момента на доставката. Ако се създаде критична ситуация и се наложи да участваме в мисия на НАТО с използването на нужното оръжие, то може да се вземе от складовете на Алианса.
 
- Трябва ли да се преустройва Граф Игнатиево, за да се използва от американските изтребители? Това ще струва още пари. Преимущество на Грипен е, че са по-адаптивни към инфраструктурата.

- Започнах да летя в Граф Игнатиево, там завърших като командир на полк, а докато бях командващ ВВС направихме анализ, кое от летищата може да бъде спасено и обновено. В продължение на три години поставяхме въпроса на всички нива и през 2001 г. се взе правителствено решение в тази посока. Удължи се полосата и успяхме да проведем най-голямото натовско учение, провеждано в България, Cooperative Key 2001. То бе по инициативата „Партньорство за мир“. Американците също участваха.

Необходимо е да се работи още малко върху базата, но не толкова много.

- Ремонтът и поддръжката къде ще се извършват?

- Доколкото разбирам, се предвижда да има наземно оборудване тук и инспекции, които да се правят при нас. Производителят има мрежа в Европа за осигуряване на поддръжката на самолета. За пример ще дам хеликоптера Bell 206. Според договора, с който ги взехме, те се ангажират с доставка в рамките на 48 часа. Осигуряват се и специалисти, ако е необходимо. И наистина – за по-малко от 48 часа заявеното вече е на митницата.

- Докато получим първите осем изтребители F-16 трябва обаче да поддържаме руските МиГ-29, ако искаме да съхраним ВВС?

- Трябва. Още по-добре би било договорът да не е само с РСК МиГ. Имал съм възможност да разговарям с военни в Москва. Какъв интерес има Русия да поддържа нашето оръжие? РСК МиГ поддържа всичко – двигатели и т.н., но нищо, свързано с въоръжението, системите за опознаване и др. Поддържа се само летателната годност и това е напълно оправдано от тяхна страна. Защо да поддържат оръжие, което хипотетично може да бъде обърнато към тях?


От категорията

Емил Караниколов: "Фолксваген" не е единствената възможна голяма инвестиция за нас

Емил Караниколов: Фолксваген не е единствената възможна голяма инвестиция за нас-1566213631.jpg

Инвеститори не бива да идват у нас заради евтина работна ръка, а заради ...

19 авг. 2019 | 13:54

Посланието на Тръмп към Европа: Вие сте следващите

-1540276553.jpg

Европейският съюз е по-лош от Китай, просто по-малък, избухна той

18 авг. 2019 | 16:11

"В България всичко е позволено!": германска телевизия за двете лица на българския туризъм

-1563797528.jpg

Документалният филм на Никол Конерт и Даниел Розенкранц е от поредицата на ...

20 авг. 2019 | 08:03

Д-р Калоян Методиев – консерваторът-бунтар, който се гмурна в реалната политика

-1566212206.jpg

Политологът пое щафетата от Иво Христов и ще бяга бързо. Категорична е ...

19 авг. 2019 | 20:23

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


ubuntu


18 юли 2019 | 11:52



Този човек просто лъже. Обърнете внимание на тази част от интервюто: Въпрос: Вие като експерт как ще определите предимствата на F 16 Block 70, който избрахме? Отговор: Това е най новото. Това е модел самолет, изпитан във всякакви условия. Добър е не само като изтребител, а като комплекс от възможности. Аз да попитам: в какви условия е изпитан този модел самолет, който още не се произвежда?


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Владимир


10 юли 2019 | 00:22



Този изкуфял дядка явно е гербаджииска подложка


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


ДАНЪКОПЛАТЕЦ


9 юли 2019 | 22:42



По_големи глупости от генерал не бях слушал до сега. Оказва се по неговите думи, че ще преминем от трън, та на глог. До вчера сме били напълно зависими от СССР, сега следва да бъдем напълно зависими от САЩ. ____Каква е разликата бе ДРУГАРЮ ГЕНЕРАЛ? Би ли ни просветил, нас проЗДите? Ако бяхме купили "Грипен", поне щяхме да имаме избор във въоръжението. Сега___пълна зависимост и още по_страшно___краварите могат да приземят F 16 когато си поискат и ние нищо няма да можем да направим. Изборът на този летящ курник е най_голямата грешка !!! Подаряват се едни пари за едно нещо, което ще бъде управлявано от чужда нам държава.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Иванов


9 юли 2019 | 21:12



Израиль высмеял Египет и всех, кто покупает Су 35 Новости (news) https: www.youtube.com watch?v voOaw6hOgs


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Българина


9 юли 2019 | 20:58



А су и миг не са ли?


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Иванов


9 юли 2019 | 17:50



И под сурдинка, всички летци в Граф Игнатиево са против тази БЕЗУМНА ПОКУПКА, ама кой смее да каже нещо, пък и да каже, ще бъде смачкан веднага. За сметка на това Соломончо, Цецко мъдрия, че и Поптодорова крадлата вдигнаха глас в пресата да си оправдаят заплатите. А наш Бойко се прави ни лук ял ни лук мирисал, сволач.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


ДАНЪКОПЛАТЕЦ


9 юли 2019 | 22:45



Ама бая суджук е изял и си му личи !


Иванов


9 юли 2019 | 17:45



Този НЕГОДНИК накрая изплю камъчето. ( Защо да поддържат оръжие, което хипотетично може да бъде обърнато към тях?) и какво общо имаме ние с англичаните, обърнали света в множество колонии, какво общо имаме с Щатите, които са натиснали всички държави като воденичен камък и го смучат като 100% паразити. Що не обели и една дума този НЕГОДНИК за цената и качеството на руските изтребители, с Русия ли се каним да воюваме. Допустимо е човек и правителство да допусне грешка, но когато такава грешка се прави системно има само едно определение, не е дебили ИЗРОДИ . Някой да е правил референдум за влизане в нато, някой да го брои тоя народ за суверен. Такива продажни копелета съсипват България..


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Йордан Бояджиев


9 юли 2019 | 17:15



МАЙЦЕПРОДАВСКИ ЗАДНИК


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


корабите


9 юли 2019 | 15:35



Някои хора по добре да си гледат пенсийката и да не се обесняват много.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


FuckEU


9 юли 2019 | 14:44



Този пръщи от мозък. Хем е най ново, хем най изпитано......


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


PrastoveteMU


9 юли 2019 | 14:37



Някои важни сравнения: Словакия ще закупи 14 F 16 Block 70 72 изтребителя, които заедно с тренировката и подготовката на пилоти и наземен персонал, въоръжение, ракети, други амуниции, радари и логистика се предлагат като пакетна цена от $1.79 млрд. Следователно за един изтребител комплексно Словакия ще плати $127.86 милиона. България ще закупи 8 F 16 Block 70 72 изтребителя, които заедно с тренировката и подготовката на пилоти и наземен персонал, въоръжение, ракети, други амуниции, радари и логистика се предлагат като пакетна цена от $1.673 млрд. Следователно за един изтребител комплексно България ще плати $209.125 милиона. Ако се сравнят предлаганите за Словакия и за България пакети от въоръжение, екипировка, ракети и амуниции, трениране и поддръжка, лесно е да се види, че пакетът на Словакия е много по богат от българския, не само според пропорцията на включените в него повече на брой изтребители, а като цяло. Няколко примера за прецизност


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


PrastoveteMU


9 юли 2019 | 14:37



Някои важни сравнения: Словакия ще закупи 14 F 16 Block 70 72 изтребителя, които заедно с тренировката и подготовката на пилоти и наземен персонал, въоръжение, ракети, други амуниции, радари и логистика се предлагат като пакетна цена от $1.79 млрд. Следователно за един изтребител комплексно Словакия ще плати $127.86 милиона. България ще закупи 8 F 16 Block 70 72 изтребителя, които заедно с тренировката и подготовката на пилоти и наземен персонал, въоръжение, ракети, други амуниции, радари и логистика се предлагат като пакетна цена от $1.673 млрд. Следователно за един изтребител комплексно България ще плати $209.125 милиона. Ако се сравнят предлаганите за Словакия и за България пакети от въоръжение, екипировка, ракети и амуниции, трениране и поддръжка, лесно е да се види, че пакетът на Словакия е много по богат от българския, не само според пропорцията на включените в него повече на брой изтребители, а като цяло. Няколко примера за прецизност


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


PrastoveteMU


9 юли 2019 | 14:31



Американские истребители начали разрушаться на сверхзвуковых скоростях. Подробнее на: http: avia.pro news amerikanskie f 35 razrushayutsya na sverhzvukovoy skorosti?utm_source yxnews&utm_medium desktop Как выяснилось, у американских истребителей пятого поколения F 35 Lightning II проявляется серьезный недостаток. В полете на сверхзвуковых скоростях они начинают терять малозаметность. Причина при таком длительном полете происходят структурные разрушения машины. О таких недостатках сообщается в публикации издания «Defense News». Ее авторы делают выводы, изучив соответствующие документы. Они уточняют, что все происходит из за планера и покрытия самолета, а также антенн, находящихся в его хвостовой части. При полете со сверхзвуковой скоростью покрытие самолета начинает пузыриться и вздуваться. Оно обеспечивает малозаметность машины, но из за таких разрушений это качество теряется, и истребитель легко обнаруживается радарами. Выясняется, что э


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


proksima


9 юли 2019 | 14:07



Тоя Попоф поне беше летец и мислех, че разбира от самолети, или и той се е продал на Шайката ГЕРБ. Хората купуват самолети Пето поколение, конструирани и произведени след 2005 година (Полша F 35 ) , а ние Предплащаме Прескъпо за Непроизведени самолети производство 1978 год. Срамувам се от тия Дебили!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


zmei15


9 юли 2019 | 13:56



Това е самолет от миналото, който ще бъде произведен в бъдещето и ще бъде платен в настоящето!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.