О.р. ген. Стефан Попов Снимка Нова тв

В авиацията са важни системата за опознаване, за управление, логистиката, целите

Ген. Стефан Попов: F-16 e най-новото! Това е модел, изпитан във всякакви условия!

11619 | 9 юли 2019 | 11:44

През 2001 г. имахме пълна оферта за F-16, втора употреба. В онези години обаче очевидно трудно можеше да се преглътне американско оръжие да дойде у нас, казва в интервю за Епицентър.бг бившият началник на ВВС (1997-2002)


Стефан Попов е роден през 1943 г. През 1966 г. завършва Висшето народно военновъздушно училище „Георги Бенковски“ в Долна Митрополия и е първенец на випуска. През 1976 г. завършва Военновъздушната академия „Юрий Гагарин“. Учи и във Военната академия „Климент Ворошилов“ в Москва.
Бил е командир на авиополк на летище Граф Игнатиево, заместник-командващ ПВО и ВВС (1993), заместник-началник на Генералния щаб на българската армия по авиацията. Между 1997 и 1998 г. е командващ ПВО и ВВС. От 1998 до 22 февруари 2002 г. е началник на Главния щаб на ВВС.  
От 1996 г. е генерал-лейтенант.

- Ген. Попов, вече повече от година и медиите, и голяма част от обществото се интересуват от въпроса за новите изтребители. Но малцина са тези, които разбират нещата в детайли и Вие сте един от тях. Какво е водещото при избора на боен самолет за българските ВВС?

- Най-важното произтича от промените, които започнаха преди 30 години. За съжаление, докато в другите сфери на нашето общество има изразен прогрес, в армията като консервативен институт това е по-малко.
Във водещи въоръжени сили като ВВС процесът на модернизация изостана.

- България е може би последната страна от бившия Източен блок, която още използва старата руска авиотехника и не е направила крачка напред. Чехия и Унгария отдавна го направиха....

...Полша се готви за F-35...

- Не загубихме ли ние твърде много време?

- Време е загубено много. Но ми се струва, че още не е осъзната причината за сегашното състояние на изтребителната авиация.

- Каква е тя?

- През 90-те години бях заместник-командващ и командващ ПВО и ВВС, до 2002 г. и началник на Главния щаб на ВВС.
И аз, и колегите ми мислехме тогава, че сме в състояние да запазим авиацията. Направихме всичко възможно да търсим резерви, но нищо не се получи.

В момента изтребителната авиация е на най-ниското възможно ниво. Отговорност има и нашата държава, но причината за мен е най-вече в осигуряването на всеки един боен самолет от страната-производител.

Нашата авиация сто процента зависеше и все още зависи от страната-производител. Ние нямаме авиационна промишленост.

Когато бяхме член на Варшавския договор, осигуряването беше на базата на междудържавни договори и съглашения. Нашите ремонтни заводи поддържаха авиацията, но работеха с вносни резервни части. Мъките започнаха от момента, в който се оказа, че интересите на държавата производител се разминава с нашия.

Много ми е мъчно като чуя изказвания, че виновни са тези, които съкратиха нашата авиация, режеха самолети и т.н. Нищо подобно. Ние имахме разбирането, че трябва да я поддържаме. Но беше невъзможно. От девет основни летища вече няма и следа! В авиацията това е свързано с авиационната дейност. Тогава, когато един тип самолет спре да лети, поделението се закрива по естествен път.

Най-разбираемият пример е при МиГ-29. Участвах при приемането и подготовката на самолета, когато бе получен с всички осигуровки, въоръжение, наземно оборудване, подготвен летателен и инженерно-технически състав. Експлоатацията започна около 1990 г. и понеже ситуацията се промени, успя да лети и да се използва целево до 1998 г.

В авиацията има междуремонтен ресурс на самолета. След определен брой летателни часове машината трябва да мине ремонт. Тъкмо това се получи с МиГ-29. През 1990 г. започнахме с 22 нови изтребители – с ресурс и осигуряване, а през 1998 г. те бяха приземени. Останаха само два бойни самолета. При това положение Равнец до Бургас беше закрит.
Наложи се да разглобяваме самолетите и да ги транспортираме с автомобили до Граф Игнатиево, където и сега има ремонтен завод. След осем години експлоатация!
По тази причина – спиране на експлоатацията на МиГ-23, закрихме летищата в Доброславци, Габровница, Чешнегирово и така общо девет. Това беше принудително спиране на авиационната дейност.

През 2002 г. имаше подписан договор с РСК МиГ, не с Русия, за модернизация и възстановяване на МиГ-29. В бюджета на ВВС бяха отделени 32 милиона лева за първата година. Практиката доказа, че модернизация на този самолет не може да се направи.

- Защо?

- Промени може да прави само конструкторското бюро. Можеше да се направи модернизация, но при условие, че цялото секретно оборудване на НАТО се даде на Русия и те да го монтират на изтребителя.  

- От 2004 година България вече е член на НАТО. Какви стъпки се предприемаха за излизане от ситуацията? Колко конкурса имаше за нов изтребител?

- През 2001 г. имахме пълна оферта за F-16, втора употреба. В онези години обаче очевидно трудно можеше да се преглътне американско оръжие да дойде у нас.

През 2003 г. беше направен анализ и правителството определи като задача №1 за развитие на армията закупуването на нов изтребител.
И от 2004-а, откакто сме членове на НАТО, до ден днешен конкурси и никакъв резултат.

- Вече обаче наближаваме финалната права. Вие като експерт как ще определите предимствата на F-16 Block 70, който избрахме?

- Това е най-новото. Това е модел самолет, изпитан във всякакви  условия. Добър е не само като изтребител, а като комплекс от възможности.

- Какви са тези възможности, защото те са също толкова важни, колкото и самата бойна машина?

- Във всеки един съюз – преди Варшавския договор, сега НАТО - се създава среда, в която различните видове оръжия могат да действат. В авиацията е важна системата за опознаване. Информацията, която се получава на радарите, трябва да има ясно разграничаване между „наш“ и „противник“.
Нашите сега нямат такава система.

Важна и системата за управление Link 16. Когато изтребителят е вече във въздуха трябва да получава информация и нареждания от различните пунктове. Нашите го нямат.

Важно е логистичното осигуряване. Най-важното са целите, които трябва да се достигнат от този вид въоръжение.

- В програмата за модернизация се предвижда закупуването на осем плюс осем бойни изтребители. Достатъчни ли са и за какво? Какви са целите? Наясно ли сме дали ще използваме изтребителите само за Еър полисинг, за съвместни учения и операции? Цели, които би трябвало да се поставят от държавното ръководство.

- Права сте. По времето на Варшавския договор се готвехме да воюваме с противниците. Сега срещу Гърция, Турция или Шести американски флот е немислимо да се готвим за сблъсък.

Ние сме имали и 300 бойни самолети, но дори и тогава не се е разчитало нашите ВВС да изпълняват самостоятелни задачи във военен конфликт.
Реално в момента нямаме повече от осем летящи МиГ-29. Дори да дойдат още осем F-16, с тях България не може самостоятелно да изпълни сериозна задача. Но може да участва например съвместно с ПВО на НАТО.

- Важен е и въпросът за кадрите. Ако сега приземим ВВС, ще загубим бойните пилоти и впоследствие може да се наложи да изграждаме български ВВС от нула. Мотивирани ли са те сега?

- Да, за кадрите въпросът също е решаващ. Трябва да се готвят и нови. Имах възможност да попитам наши бойни пилоти сега как се отнасят към F-16. Отвръщат ми: изискванията са много високи. Няма голям ентусиазъм. И наистина изискванията са много високи. В САЩ отношението и философията на този тип авиация е различна. Правилата са международни, без английски език е невъзможно. Трябва да се готвят кадри с перспектива.

- Най-много спорове предизвика цената, която България трябва да плати. Вие наясно ли сте какво влиза в пакета за 2,2 милиарда лева? Има ли някакви рискове? Да платим много, а да не получим това, което ни трябва.

- Не съм в кухнята, но се запознах с основните неща. Това, което възбуди най-много дискусия, първо от страна на президента, е, че с комплекта въоръжение, който получаваме, не могат да се изпълнят пълните оперативни способности на F-16. Вярно е, че като количество, може би и като качество, не са заложени боеприпаси като управляваеми бомби или ракети въздух-земя. За учебна дейност има. Осигурени са и ракети въздух-въздух за Еър полисинг.
Мисля обаче, че се постъпва правилно, като не се взима цялото въоръжение сега. Още самолетът не е дошъл, а ние да купим цялото въоръжение, не е нужно.

Едно време самолетът идваше с цялото бойно снаряжение. Комплекти имаше в полка, дивизията, централните складове, като за водене на война в продължение на месеци. Още седи това въоръжение в складовете на министерство на отбраната и се говори за утилизация.

В случая с F-16 може би три години ще минат, докато изтребителите пристигнат в страната. Още година-две летците трябва да минат видовете подготовка, за да се стигне до положение на бойна готовност на първите осем самолета. И чак тогава може да се наложи използването на оръжието, което предполагам, че дотогава ще бъде доставено.
То има и ресурс, който започва да тече от момента на доставката. Ако се създаде критична ситуация и се наложи да участваме в мисия на НАТО с използването на нужното оръжие, то може да се вземе от складовете на Алианса.
 
- Трябва ли да се преустройва Граф Игнатиево, за да се използва от американските изтребители? Това ще струва още пари. Преимущество на Грипен е, че са по-адаптивни към инфраструктурата.

- Започнах да летя в Граф Игнатиево, там завърших като командир на полк, а докато бях командващ ВВС направихме анализ, кое от летищата може да бъде спасено и обновено. В продължение на три години поставяхме въпроса на всички нива и през 2001 г. се взе правителствено решение в тази посока. Удължи се полосата и успяхме да проведем най-голямото натовско учение, провеждано в България, Cooperative Key 2001. То бе по инициативата „Партньорство за мир“. Американците също участваха.

Необходимо е да се работи още малко върху базата, но не толкова много.

- Ремонтът и поддръжката къде ще се извършват?

- Доколкото разбирам, се предвижда да има наземно оборудване тук и инспекции, които да се правят при нас. Производителят има мрежа в Европа за осигуряване на поддръжката на самолета. За пример ще дам хеликоптера Bell 206. Според договора, с който ги взехме, те се ангажират с доставка в рамките на 48 часа. Осигуряват се и специалисти, ако е необходимо. И наистина – за по-малко от 48 часа заявеното вече е на митницата.

- Докато получим първите осем изтребители F-16 трябва обаче да поддържаме руските МиГ-29, ако искаме да съхраним ВВС?

- Трябва. Още по-добре би било договорът да не е само с РСК МиГ. Имал съм възможност да разговарям с военни в Москва. Какъв интерес има Русия да поддържа нашето оръжие? РСК МиГ поддържа всичко – двигатели и т.н., но нищо, свързано с въоръжението, системите за опознаване и др. Поддържа се само летателната годност и това е напълно оправдано от тяхна страна. Защо да поддържат оръжие, което хипотетично може да бъде обърнато към тях?


От категорията

Огнян Минчев: В политиката смислената оферта към избирателя предполага ясна идентичност

-1506762417.jpg

Постепенно възникна и друга "десница" - популистка, тарикатска и ...

16 ноем. 2019 | 10:35

Никакъв народен гняв няма да избухне отдолу! Това показват изборите за шефове на общинските съвети

-1542800136.png

Управляващата партия ще черпи сили не само от собствените си резултати на ...

14 ноем. 2019 | 16:33

Иван Гранитски: БСП да се отърве от политическите хамелеони

-1558446330.jpg

Ако хулителите на Корнелия Нинова бяха впрегнали своята енергия в няколко ...

16 ноем. 2019 | 13:49

Проф. Мухамет Хамити: Косово все още е далеч от съставяне на правителство

Проф. Мухамет Хамити-1573897033.jpg

Създаването на балкански „мини-Шенген” е инициатива, която Косово не трябва да ...

16 ноем. 2019 | 11:36

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Рахо


9 юли 2019 | 12:33



Даа, Москвич с радар и гуми Мишелин и спортни джанти!!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.