Междуградските пътища, които са основно третокласни и общински, ще бъдат с нулева ставка, заяви той

Георги Терзийски: Тол таксата ще се отрази в неголяма степен в цената на горивата

998 | 15 май 2019 | 13:06

В момента върви процес на установяване на тарифите и тарифирането за ТОЛ системата на България, заяви председателят на УС на АПИ


Георги Терзийски – председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, в интервю за предаването „Сутрешен блок“ по БНТ

 

- Българската петролна и газова асоциация изрази вчера сериозни притеснения. Според Асоциацията горивата ще поскъпнат през лятото. Като основни причини те посочват въвеждането на ТОЛ-системата и отражението й върху „сивия“ сектор, както и котировките на международните пазари. Така ли е? Какво ще бъде реалното отражение върху новите ТОЛ такси върху икономиката у нас? В студиото вече е председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/ Георги Терзийски. Да започнем от тези притеснения, как ще се отрази ТОЛ таксата на бранша?

 

- ТОЛ таксата ще се отрази в неголяма степен върху цената на горивата. По наши анализи тя ще се отрази в рамките на маршрут от 400 км на една стотинка на литър и при обратния курс, ако той не е пълен, съответно две стотинки на литър по отношение на разходите за ТОЛ такса.

 

- Да направим едно сравнение. Всъщност специалистите вече го направиха. На база на предложената тарифа и това, което виждаме в Европа, става ясно че най-леките превозни средства с тегло под 12 т ще плащат малко по-малко, отколкото в Европа, европейските ТОЛ такси, там са по-високи. При тежкотоварните превозни средства с тегло над 12 т обаче българските ТОЛ такси превишават минималните в Европейския съюз /ЕС/ и то практически двойно. И са съвсем малко по-ниски в сравнение със средните в ЕС. Стана сложно, но да кажем – как се стигна до тези стойности, които бяха предложени, това което виждаме, прогнозният сценарий?

 

- По отношение на автомобилите от 3,5 до 12 т ТОЛ таксите, предвидени и във варианта, който беше предложен на 1 април на срещата е най-ниският в Европа. По отношение на автомобилите над 12 т с различни видове оси, той е среден за Европа. Той е взет от анализа на нашите консултанти от доклада на Световната банка, но не е пренесен механично. Искам да подчертая, че в момента все пак върви процес на установяване на тарифите и тарифирането за ТОЛ системата на България.

 

- Т.е. това което виждаме за камиони над 12 т с до три оси от 0.21 лв. до 0.46 лв., все още не е окончателна стойност?

 

- Това е най-консервативният вариант предложен от консултантите от Световната банка. Но той подлежи на анализ както по отношение на вътрешното диференциране на таксите, така и по отношение на обхвата на пътищата, които ще бъдат толувани със съответните диференцирани ставки.

 

- Докога ще продължи този анализ? Кога ще станат ясни крайните цени, които превозвачите ще плащат?

 

- Значи в момента, от днес започна първият тестови етап на ТОЛ системата, който ще се осъществява именно с техническия обхват на пътищата, който е 10 800 км. Това е обхватът по заданието на изграждането на системата и с тестови тарифи, които са тарифите взети от доклада на Световната банка от 2016 г.

 

- Тук е важно да уточним, че хората няма да плащат за този тестов период?

 

- Да, точно така. Този тестов период е симулационен, т.е. екипите на Националното ТОЛ управление ще правят образно казано сухи тренировки, основно за да се установи свързаността и интегритета на основните пет компонента на системата, а именно – таксуване за изминато разстояние, правоприлагане, обслужване на клиенти, плащане или управление на плащанията. И нещо много важно – информационната сигурност и устойчивата работоспособност на системата. След приключването на този тестови етап и след установяването на интеграцията на компонентите ще започне вторият етап, който е свързан вече с реалното набиране на данни от бордови устройства, монтирани на транспортни средства.

 

- Дайте като срокове да кажем – кога приключва тестовият период и кога започва вторият етап?

 

- По договор изпитателният срок на системата е шест месеца, до първия етап три месеца е тестовият етап и три месеца е периодът, в който ще се изследва масовата устойчивост на системата. По договор на 16 август ние като оператор придобиваме системата и можем вече да изследваме нейната финансова устойчивост. Като искам да подчертая, че това няма по никакъв начин да влияе върху основната функционалност, т.е. тарифирането и събирането на пътните такси.

 

- Т.е. първите три месеца след въвеждането на тази ТОЛ такса ще продължат да бъдат един вид тестови?

 

- Тестови по отношение на финансовата стабилност и устойчивост на системата, свързано с постигането на определените заложени параметри от консултанта и от нас като оператори на системата.

 

- С това реално отговаряте на бранша, които искат 6-месечен тестов период.

 

- Да, точно така.

 

- Добре. Досега системата не отчиташе честотата на пътувания, а излизаше доста по-евтино на тези, които пътуват ежедневно, на голям пробег за дълъг период от време, да кажем една година. Как ще убедите бизнеса, че именно ТОЛ таксите са правилният ход?

 

- Искам да подчертая първо, че едно наше изследване показва, че 67% от гражданите са на мнение, че ТОЛ таксата е необходима както за устойчивостта на пътния сектор, така и за осигуряване на една по-добра справедливост по отношение на използването на Републиканската пътна мрежа. В същото време искам да подчертая, че тъй като нашата пътна мрежа не е изграждана с алтернативни пътища, то ние правим допълнителни анализи и допълнително ще диференцираме тарифите по отношение на второкласната и третокласната пътна мрежа. Даже бих казал, че междуградските пътища, които са основно третокласни и общински, те ще бъдат на практика с нулева ставка. Така че доставките на стоки от първа необходимост до отдалечени населени места по никакъв начин няма да повлияят от въвеждането на ТОЛ таксите.

 

- Да. Всъщност това беше обещание, което даде и заместник-министърът Николай Нанков още миналата седмица. Кога ще стане ясно, кои са пътищата, които влизат в обхвата на ТОЛ таксите и къде могат да бъдат намерени?

 

- В момента Агенцията изработва карта, актуализирана, в която отчита класа на пътя, неговото състояние и свързаността, която той осигурява по отношение на населените места и се надявам в рамките до месец да имаме предложение, проект за обхват или по-точно за тези участъци, които поради тяхното състояние ще бъдат предложени за нулева такса, независимо от това, че те са в обхвата на досегашните 10 800 км.

 

- Дано постигнете единство, защото срокът е много кратък, само три месеца остават до старта на ТОЛ таксите. Практичен въпрос сега – какво се случва с водачите, които са предплатили електронна винетка до края на годината?

 

- Водачите, които са предплатили електронна винетка до края на годината, ще ползват своята винетка до момента, докато изтече срокът на електронната винетка.

 

- Т.е. няма да има двойно таксуване? И те няма да бъдат обхванати от ТОЛ системата?

 

- Не. Още повече, че транспортните фирми, превозвачите в момента закупуват месечни винетки, което означава че те не могат да бъдат ощетени по отношение на момента на въвеждане на ТОЛ системата.

 

- Но тук има една вратичка – ако решат да спестят пари, поне в рамките на следващата година, могат да купят на 15 август винетка за една година?

 

- Да, така е. Но това няма да им даде възможността да я ползват.

 

- Добре. Да кажем как ще се следят превозните средства – дали плащат ТОЛ такси, как ще се плащат ТОЛ таксите?

 

- Транспортните средства ще се следят с 400 контролни точки, като от тях 295 са стационарни контролни точки, като в момента се изграждат 100 и се преоборудват 195 контролни точки. И 105 мобилни контролни точки, които са нашите автомобили на така наречената ТОЛ-полиция. Следенето ще става както през софтуера на съответните стационарни контролни точки, така и всеки автомобил е снабден с необходимия софтуер и в реално време може да се види дали ТОЛ декларацията е достоверна, дали пътното превозно средство със съответен регистрационен номер има достоверна ТОЛ декларация. Следи се неговата категория и може да се проследи дали пътното превозно средство текущото е реален потребител на пътя или нарушител.

 

- Много можем да говорим за ТОЛ таксата, ТОЛ системата. Има обаче и една друга важна тема, която е хубаво да кажем преди началото на летния сезон – летните ремонти по Републиканската пътна мрежа. Дайте набързо да изброим кои са най-големите проекти, които очаквате през лято 2019 г., по какво ще се работи?

 

- В момента се ремонтират около 800 км Републиканска пътна мрежа, от които 560 км със средства от Държавния бюджет, в т.м. 11 виадукта на автомагистралите „Тракия“, „Хемус“ и „Черно море“, както и лявата тръба на тунел „Витиня“. Основният ремонт примерно на виадукт „Звездица“ на АМ „Черно море“ е съществено завършен и движението му е пуснато. До края на м. юни ще бъдат завършени съответно ремонтите на виадуктите на 13, 15 и 20 км на АМ „Тракия“ и виадуктът над р. Елшишка, т.е. по АМ „Тракия“ за летния сезон няма да има строителни обекти на горно строене, което ще даде възможността за по-удобно и безпрепятствено пътуване на летовниците.

 

- Това е добра новина за шофьорите. „Струма“ – какво се случва там, възможно ли е да бъде предсрочно пусната автомагистралата?

 

- В момента един участък от 6 км около Благоевград до пътен възел „Благоевград-юг“ имаме основанията да смятаме, че можем да пуснем движението предсрочно, което ще облекчи най-вече трафика, който в момента влизаше в Благоевград, ще бъде изнесен от Благоевград и ще облекчи възможността и движението по посока Гърция.

 

- Благодаря ви за това, че бяхте гост. Председателят на УС на АПИ Георги Терзийски.


От категорията

Кеворк Кеворкян: Най-напред пчелите...

-1462343945.jpg

Всъщност, никой не си направи труда да уведоми Народа, че една част от него ...

21 май 2019 | 10:28

Владимир Шейтанов: Очаквания за нередности и машинации на кампанията и в деня на вота

-1552918447.jpg

Голяма част от фирмите са с изчерпани кредитни ресурси и са в подчинено ...

21 май 2019 | 10:58

Георги Лозанов: Предизборната ни кампания - пълна скука!

Георги Лозанов: Предизборната ни кампания - пълна скука! -1558538378.jpg

И про-ГЕРБ говоренето не е по-успешно. В тази предизборна кампания то се ...

22 май 2019 | 18:18

Светлана Шаренкова: По плодовете ще ги познаем!?

-1532442676.jpg

В България неолибералният преход, освен тази ценностна подмяна, донесе и тежка ...

22 май 2019 | 17:27

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


geri


15 май 2019 | 23:54



Трябват ти пари ? Опитай късмета си тук !Нон стоп печалби ! нови игри и забележителни джакпоти .Нужен е минимален депозит от 10 евро!Забавление за пичове ! https: bit.ly 2vGdh7g


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


zmei15


15 май 2019 | 21:30



Какви 10 800 километра бе келеши? На ТОЛ такси могат да бъдат подложени само преминаващите по магистралите и то само при условие, че държавата е изградила тази магистрала успоредно с главен път, който е освободен от такси!Вие май съвсем за канарчета ни взехте.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Лулчев


15 май 2019 | 18:12



Мили Господи, прости ме и те моля от все сърце, накажи алчната пасмина от гербаджии,бивши и сегашни комунисти, партизански чеда и внуци, долни депесари политически търгаши, турчеещи се башибузуци и изнудвачи като мършата Делян Пеевски, които пият кръвта на българите! Горещо те моля, Господи,накажи сикаджийската мутра и мутанта комунист, простака Бойко Методиев Борисов и групировката му, избави, Господи, красивата България от гербаджийската чума, и обслужващите ги олигофрени,цигани, ебливи калинки, кариеристи, абевейци,земеделци_помияри,седесари_свиркаджии,депесари_башибозуци, ибрикчите от коалицията Обединени говнари_лъжепатриотите от ВМРО, Атака и НФСБ, лумпени, продажни прокурори, съдии и журналисти_лъжци! Слава Тебе, Господи, целия живот е пред нас, защото шайката на простака Тикваров си отива!Господи, нека видят крадците Твоя Гняв!!!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.