Халил Летифов

Тези протекционистки мерки са дискриминационни, категоричен е председателят на транспортната комисия в НС

Халил Летифов: Ще оспорим пред Съда на ЕС дискриминационните текстове от пакет „Мобилност“

8607 | 13 дек. 2019 | 13:45

За пореден път победи лобизмът на големите страни, всъщност тази протекция и този протекционизъм стават за сметка на правилата, на законодателството в ЕС, коментира народният представител от ДПС


Халил Летифов, председател на парламентарната комисия по транспорт, в интервю за обзора на деня на Радио „Фокус“ „Това е България“.

Водещ: Триалогът между Европейската комисия, Европарламента и Съвета завърши в ущърб на българските превозвачи – шофьорите на тежкотоварни камиони ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя; шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира; камионите ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици. Какво може да се предприеме оттук нататък? Въпросът е към Халил Летифов председател на комисия по транспорт в Народното събрание. Г-н Летифов, институциите на Европейският съюз постигнаха съгласие по два от най-спорните въпроси в пакета „Мобилност“, на които обаче България се противопоставя. Вече може ли нещо да се промени? Какви са ни шансовете?

Халил Летифов: Аз се надявам да може да се промени, но губя надежда от гледна точка на това, че тези текстове, които са приетиq общо-взето противоречат и на политиката, а и на основите на създаването на ЕС като идея и като съюз. Защо казвам това, защото при разговорите и срещите, които сме имали в последните години, и с представители на ЕК, и на ЕП – докладчици и т.н., всички те са потвърждавали, че всъщност една част от текстовете нямат място там, да не кажем, че са безумни. Въпреки дългият дебат, който се е провел в сряда по късни доби, те са приели едни текстове, които, пак повтарям, противоречат. Това да се връща камионът на 8 седмици беше заложено да се връща на 4 седмици и ние тогава питахме и на камиона ли ще спазваме социалните права, като това важи до 4 седмици и остава за шофьора. Не получихме отговор. Това противоречи на политиката на ЕС и на ЕП за намаляване на вредните емисии в периода до 2030 г., които мерки са доста рестриктивни, но от друга страна ние задължаваме едни камиони, които нямат работа да правят празен курс обратно там, където те са регистрирани, без значение дали това се налага по икономически причини. Напротив, идва им времето – ние ги връщаме. От една страна те утежняват трафика, стават и опасни на пътя с натоварения трафик, от друга страна те замърсяват още повече, без това да има икономическа обосновка. От друга страна ние връщаме шофьорите на 4 седмици, нали така е предложеният текст, след като другата основа на ЕС е свободното движение на стока, хора и капитали. Ние буквално му казваме на шофьора, кога да се върне и къде да се върна само, защото той работи това. Да, това за подобряването на условията на труд за шофьорите смятам, че трябва да се намери такъв вариант да води към подобряване на тези условия, защото знаем, че това е тежък труд – далеч от семейството, далеч от родината, много часове и т.н. От тук на сетне това трябва да се одобри, първо от Съвета и след това, това одобрение или това споразумение да се ратифицира или да се подкрепи с гласуване от ЕП, до колкото си спомням последващите процедури по вземането на това решение. Ние ще трябва да протестираме на всички тези нива по дипломатически, политически път, както сме го правили и до сега, но вече мисля, че е настъпило времето, в което ние трябва да оспорим пред Съда на ЕС тези текстове, които противоречат и на основата на съществуването на общността, а и чисто в основата си те са дискриминационни. За пореден път победи лобизмът на големите страни, които направиха периферията, разбирайте балтийските страни и Румъния и България, защото пряко ще бъдем ощетени от това и през цялото време се говореше за тази периферия и през цялото време се говореше, как трябва да бъде защитен по-скоро бизнеса в Германия, Франция, Холандия и другите страни, да не ги изреждам всичките; всъщност тази протекция и този протекционизъм стават за сметка на правилата, на законодателството в ЕС, което се нарушава от основните мастодонти в ЕС, само и само да се протекционизират техните фирми. Надявам се, че Съдът ще отсъди, или по-скоро ще търси справедливо решение, което е основано изцяло в тези законови основи или в устава, както се казва на ЕС.

Водещ: Г-н Летифов, а с какви аргументи България ще заведе дело пред Съда на ЕС?

Халил Летифов: Чисто дискриминационни. Тези текстове дискриминират. Те са част от политиката, която гонеше Европа на една, две и повече скорости. Тези протекционистки мерки са дискриминационни, защото трябва да кажем, че тежкотоварният транспорт се е развил самостоятелно в условия, които е позволявало законодателството на ЕС. За разлика от другите видове транспорт тежкотоварният транспорт не е получавал дотация от данъците на българските граждани или на европейските. В един момент започват рестриктивните мерки към тези фирми, които в крайна сметка са направили своите инвестиции, адаптирали са се към пазара на ЕС и са се развили до там, че те да са заплаха за фирмите на Запад.

Водещ: Дали не е добре да се потърси стратегия с другите ощетени държави-членове на ЕС, за да се действа заедно? Може би така ще бъдем и по-силни, ще имаме и по-голяма тежест?

Халил Летифов: Това в интерес на истината е правено при всяко гласуване, или преди всяко предстоящо разглеждане на темата – пакет „Мобилност“, но нещо, което се забелязва при последното гласуване, че страни, които също бяха засегнати от този пакет „Мобилност“, в последният момент промениха своята позиция и се въздържаха или не присъстваха в зала и в транспортна комисия под вероятно натиск или вероятно други разговори, които те са имали. Но тези разговори така или иначе се водят постоянно и от страна на министерството, и от страна на нашите представители в Европейския парламент, и няма как да се случи без тази комуникация, това общо взето е задължително. Разговорите с останалите страни и тук се надявам, че ако не се лъжа, ратифицирането трябваше да се случи с две-трети квалифицирано мнозинство. Няма да се събере това мнозинство, въпреки че тези надежди ги изразявахме сега многократно при гласуването, виждаме, че все пак се събират тези гласове, за да се прокарват тези дискриминационни текстове.

Водещ: При най-лош сценарий, г-н Летифов, имате ли вариант „Б“? Имате ли решение?

Халил Летифов: Най-лошият сценарий, ако това се гласува, измине се цялата процедура и съдът потвърди, че това всъщност са законови текстове и те могат да оперират на територията на ЕС, ще трябва това да се приеме като реалност. Но пак повтарям, аз наистина не разбирам. Да, протекционизмът, от една страна, разбираме интереса на големите страни – Франция, Германия и Холандия, въпреки че ако трябва детайлно да погледнем в този проблем, всъщност конкуренцията в транспортния бранш предоставя по-голяма конкурентоспособност и на фирми от други икономически браншове, защото те получават качествена услуга на достъпна цена. Но да оставим това на една страна. Пак повтарям, връщането на камиона на осем седмици, разбирайте, че само българска регистрирация, по памет ще кажа, че камионите бяха над 60 хиляди. Представете си тези камиони на всеки два месец всеки от тях се връща, без да има работа в България или в Румъния, техните са и повече, или в другите страни. Започва един огромен трафик по пътищата и едно огромно замърсяване без икономическа мотивировка, без това да бъде, как да каже, да има някакъв смисъл в цялата тази дейност. Защото, грубо казано, пак по памет ще цитирам, общо взето транспортният бранш, за да обслужва икономиката на България, бяха необходими някъде около 6-7 хиляди камиона. По памет цитирам тази цифра, но виждате, че разликата е 10 пъти. Какво ще правим останалите камиони ние, Румъния и другите страни, които трябва да се връщат. Защото мислим за социалните права. Това е безумие, което вреди на хората, противоречи на политиката за намаляване на вредните емисии и от друга страна, противоречи на основите на създаването на ЕС. Така че искрено се надявам, че тук някъде разумът ще сработи, още преди да се стигне до съда.

Водещ: Дано да се потвърдят вашите очаквания, защото около 150 хиляди човека са заети в транспортния бранш у нас, в този транспорт и това ще принуди голяма част от тях да емигрират, а малките фирми, които няма да могат да се справят, да фалират. И вие – правителство, парламент – ще бъдете изправени пред много сериозен социален транспортен проблем. Вашата комисия може би трябва да помисли и в такава посока.

Халил Летифов: Ние ще си направим съответните разговори и консултации отново и с превозвачите, въпреки че връзката не се прекъсва, както и с министерството на тази тема, така и с нашите представители в Европейския парламент. Но трябва да кажем, че това наистина ще бъде удар социален и икономически за страната.

Водещ: Ще бъде много тежък, тежък удар.

Халил Летифов: И на държавно ниво това ще бъде удар. Освен по бизнеса, и за държавата, и за хората.

Водещ:17% от БВП изработва този бранш. И огромната част от този процент ще го загубим като приходи.

Халил Летифов: Точно така и това е един, как да кажа, един голям дял, който пак повтарям, сам се е развил. Всъщност транспортният отрасъл е самостоятелно адаптиран и развит, той не е получавал подкрепа от държавата във финансова или в друга посока. Така че това трябва да се оцени. Въпреки че се разбира, и пак повтарям, дано разумът да сработи.

Цоня Събчева

 


От категорията

Валерия Велева: Честито! Христо Иванов яхна протеста заедно с мутри и бетонира Борисов

-1448546816.jpg

Среднощният разговор на провъзгласилия се вече за бъдещ премиер Христо Иванов с ...

10 авг. 2020 | 18:27

Кого задкулисно договаря с президента за служебен министър на правосъдието Христо Иванов?

-1597041193.png

Тайните разговори между председателя на “Да, България” и човека на Маджо ...

12 авг. 2020 | 13:21

20 години от трагедията с руската подводница "Курск"

Подводницата "Курск"-1597240456.jpg

През 2018 г. Владимир Путин призна, че причината за гибелта на ...

12 авг. 2020 | 16:47

Джордж Фридман: Геополитиката на изборите в Беларус

-1454251001.jpg

Александър Лукашенко не желае да бъде подчинен нито на Русия, нито на Запада и ...

12 авг. 2020 | 15:29