Ивайло Мирчев

Неговата художествена философия стъпва върху разбирането, че всичко е живо

Иван Гранитски за лирико-пластичните съзерцания на Ивайло Мирчев

692 | 8 септ. 2017 | 17:17

Пластическите му етюди ни позволяват да доловим безшумната музика, скрития ритъм, мелодизирането на пейзажите, в които можем да открием както вътрешно напрежение и бравурност, така и тяхната антитеза – спокойствие, съзерцание, медитация

Ивайло Мирчев -1504880361.jpgИвайло Мирчев -1504880412.jpgИвайло Мирчев -1504880405.jpgИвайло Мирчев -1504880396.jpgИвайло Мирчев -1504880389.jpgИвайло Мирчев -1504880381.jpgИвайло Мирчев -1504880374.jpgИвайло Мирчев -1504880368.jpg

През последните десетина години този ярък и талантлив творец привлича вниманието на интелигентната публика със серия от експозиции, които скромно назовава „Упражнения по живопис“.

 

Най-новата изложба на художника – „Конферанс 7“ ще бъде показана за първи път в началото на месец октомври в художествената галерия на град Плевен. Тук Ивайло Мирчев продължава да разгръща своите лирико-метафорични пластически съзерцания, посветени на Отечествената природа. Но няма да бъдем съвсем точни ако сметнем, че става дума само за етюди, в които авторът излага своя възторг, преклонение и любов към невероятното богатство на багри, което излъчват българските ниви, долини, поречия, ждрела, реки, езера, дървета и пр., защото зад фактурата на конкретния пейзаж авторът иска да види и да разгадае движението на формите, да прозре и скритите обеми, превъплъщения и трансформации на материята.

 

Неговата художествена философия стъпва върху разбирането, че всичко е живо (независимо дали става дума за органична или неорганична материя), че тук на земята всичко се пресъздава и преражда едно в друго – времето придобива относителен смисъл, ако говорим за периодите на трансмутациите. Камъкът, който вдишва и издишва един път на осемдесет-сто години, след няколко десетки хиляди години ще даде своята енергия и минералните си субстанции на растението, а то ще се превъплъти след още толкова дълъг период в насекомо, птица или животно, за да доведат по стълбицата на еволюцията след няколко милиона години до сътворението на мислещото същество. Това е неумолимия ход на еволюцията, задвижвана, вдъхновявана и контролирана от висшия разум или Абсолюта.

 

Но тази сложна и езотерична философия художникът снема в прелестни конкретни природни пейзажи. Нека посочим преди всичко една своеобразна четирилогия, която авторът закачливо е назовал „Цигански работи“. Тук виждаме поетично реещо се пране, закачено между две безлюдни къщи, самотно дърво, което стърчи като оголена свещ на болката; симпатична каруца с конче и прегърбен силует на човек, зад който притичва паленце. Всичко това е експонирано на фона на внушителна червена къща, плашеща със своята уединеност.

 

Друга част на този своеобразен пластически квартет ни показва отново каручката с кончето, но този път видяна в гръб и ситнещият до нея силует, запътени към сиво-антрацитено-жълт комплекс от постройки, с комин, бълващ загадъчен пушек.

 

Какво иска да ни каже авторът с този квартет? Очевидно иска да ни внуши чувството за отчуждение, самота, резигнация, може би даже отчаянието на малкия човек, който е сам в социалната джунгла на нашето време. Друга една творба, която ще наречем условно „Къщата“, Ивайло Мирчев ни поднася в два варианта – един път в синьозелена гама, с изумрудено небе и къща със светещ в червено прозорец. А вторият вариант е издържан в по-топла гама – охрата и кафявото обагрят здрачаващото се небе, сенките, които хвърлят поетично маркираните дървета, стават по-къси и по-тревожни. Художникът обича играта на багрите, различните вариации му позволяват да дочуе шепота на прииждащия здрач, да долови гласа на тишината, да си представи със силата на въображението невидимите вътрешни обеми на формите. Тази игра на състояния и превъплъщения ражда великолепни пластически метафори. Това са метафорите на размишлението, нежността, деликатните внушения, интуитивните проблясъци, любовта, тълкувана в най-широк философски смисъл.

 

И щом сме започнали с музикални съпоставки нека кажем, че с тази нова своя експозиция художникът ни поднася своеобразни импресии и ноктюрни. Пластическите му етюди ни позволяват да доловим безшумната музика, скрития ритъм, мелодизирането на пейзажите, в които можем да открием както вътрешно напрежение и бравурност, така и тяхната антитеза – спокойствие, съзерцание, медитация.

 

Играта на светлини и сенки ражда речитатива на полутоновете и нюансите. Затова езикът на тези пластически метафори е както приглушен, нашепващ, дискретен, ненатрапващ се, така и понякога озадачаващо остър, контрастен, драматичен. Играта между ефирното и плътното, закачливият диалог между кафяво, синьозелено, жълто, черно и червено ни помага да разберем превъплъщенията на формите. А танцът на сенките и светлините ни поднася своеобразен разказ и сюжетиране на отделната картина. Непостижимата красота на модулациите – гласът на изгревите и залезите, утрото и пладнето, пролетното тайнство и есенното великолепие, небето и морето, земята и човека, грубо материалното и небесно ефирното, раждат особената багренопис в новите творби на Ивайло Мирчев. Нека тук добавим и „Крайбрежие“, „Порутената къща“ и „Кулата“, където ще ни впечатли майсторството на художника да улови мига на прехода между Деня и Нощта, преливането на състоянията, играта на настроенията – от радостното, епикурейски освободено чувство, до смътните и тревожни предчувствия, от експлозията на топлите гами – до потъването в небулозата на тъмните, тежките, заредени с тревога тоналности.

 

Без съмнение с най-новите си творби Ивайло Мирчев доказва, че е един от най-концептуалните и заредени с неизчерпаема вътрешна енергия съвременни художници, че е създател на вълнуващи лирико-пластически метафори.


От категорията

Открита е и глава на Сатир

Откриха статуя на Изида край Димитровград

Кадър: Нова.тв-1510916063.jpg

Това показва, че и в Тракия са споделяли древногръцки вярвания. А и до днес ...

17 ноем. 2017 | 12:53

Ал Бано: Догодина спирам да пея! Ще се отдам на лозарство!

-1433345571.jpg

През март певецът бе приет в болница с нарушено кръвообращение на главния ...

16 ноем. 2017 | 10:22

Министър Банов подкрепи в ЮНЕСКО кандидатурата на Епископската базилика на Филипопол

Министър Банов подкрепи в ЮНЕСКО кандидатурата на Епископската базилика на Филипопол-1510742790.jpg

На церемонията в Париж, чийто домакин бе Н. Пр. Ангел Чолаков, присъстваха и ...

15 ноем. 2017 | 12:45

Леа Коен представи „Рафаел“ (Снимки)

Авторът на книгата Леа Коен-1510828515.jpg

Има интрига, която се разпростира върху България от 30-те години, която за мен ...

16 ноем. 2017 | 12:32

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.