Корнелия Нинова: Понесох много удари.Правя всичко, за да донеса промяна и да дам надежда за развитие

Сбърках в желанието ми промяната да бъде бърза и радикална - и в партията, и в България, казва лидерът на БСП пред Валерия Велева

Корнелия Нинова: Понесох много удари. Правя всичко,за да донеса промяна и да дам надежда за развитие

35812 | 29 дек. 2019 | 08:32

Смелост трябва и за непопулярни решения, за модерни реформи. Страхлив човек не може да се изправи срещу корупцията. Възможен е рестарт на държавата. Но трябва политическа воля, убедена е председателят на БСП

Корнелия Нинова: Понесох много удари.Правя всичко, за да донеса промяна и да дам надежда за развитие-1577548152.jpgКорнелия Нинова:Сбърках в желанието ми промяната да бъде бърза и радикална - и в партията, и в България, -1577538386.jpg

В края на отиващата си 2019 година лидерът на БСП Корнелия Нинова прави ретроспекция на проблемите в държавата, на грешките ни като общество в изминалите 30 години и дава своята перспектива за бъдещето на страната.
Критичнаа към БСП и към себе си Нинова признава и свои грешки като председател на партията.

- Г-жо Нинова, 2019-а затваря един 30-годишен цикъл в България - 30 години от началото на демократичните промени. И странно, ние придължаваме да наричаме този период "преход". Защо?
- Защото целите, които си поставихме като общество, още не са постигнати. Очакванията бяха огромни и не се оправдаха. В някои отношения се върнахме в изходна точка. В началото на прехода беше протестът в Русе против замърсения въздух. Днес, 30 години по-късно, децата на протестиращите тогава са на улицата отново, борещи се за чист въздух за своите деца. Но с една голяма разлика - тогава замърсяването идваше от Румъния, днес българското правителство разрешава горенето на боклук от цял свят и трови въздуха. В началото на прехода се търсеше свобода на словото. Днес, 30 години по-късно, сме на 111 място по този показател. Искахме разделение на властите. Но днес изпълнителната обезсмисля парламентарната и се меси на съдебната. Ето от това идва въпросът - свърши ли преходът и как да се фокусираме върху следващия етап на развитие на страната.

- И 30 години правим все реформи, които ни отредиха последно място по всички показатели в страните членки на ЕС. Кой сбърка - народът, политиците, външните сили?
- Причините са комплексни, но най-голяма е отговорността на политиците. Те определят посоката, те правят реформите.

- Казахте, че думата за 2020 трябва да е "смелост". За какво? И защо досега я нямаме тази "смелост"?
- Смелост у всеки - да има мнение и открито да го отстоява. 10-годишното управление на Борисов насади страх за работното място, за бизнеса ти, страх от проверки, уволнения и натиск. Правителството се крепи на страха, а не на развитието. Смелост трябва и за непопулярни решения, за модерни реформи. Страхлив човек не може да се изправи срещу корупцията. За истинска здравна реформа се иска смелост, защото срещу теб стоят интереси за милиарди. Затова ми се иска 2020 година да е година на смели решения за бъдещето.

- Не намирате ли, че има нещо сбъркано в отношенията народ-власт. Народът мрази властта и политиците, но си ги избира, а те след това продължават, както си знаят. И така 30 години. Това е омагьосан кръг. Как да се излезе? Как да се върне доверието в политическата система?
- Връщането на доверието в политическата система зависи от системните партии. Те трябва да проумеят, че не може да продължават както си знаят, по старому. Те трябва да започнат промени вътре в себе си, както ние започнахме преди три години. Тази промяна се изразява в няколко думи - модерни идеи, почтени хора и безкористна работоспособност. Такава промяна е много тежък, мъчителен и бавен, но неизбежен процес. Тя е спасителен пояс не за партиите, а за държавността. Заради ниското доверие все по-малко българи гласуват на избори. Все повече смятат, че нищо не зависи от тях. Това ни прави нас, политиците, все по-малко представителни. Тук виждам опасност за демокрацията, парламентаризма и доверието в институциите.

- Възможен ли е рестарт на държавата?
- Разбира се, че е възможен.

 

-  Как да стане? 

- Горивото на тази промяна се нарича политическа воля. Трябва да намерим такава за съгласие по няколко въпроса. След като го постигнем, всеки, който управлява, да не се отклонява от това съгласие. За мен това са: демография, здравеопазване и образование. Здрав и образован народ може да прави високотехнологична икономика, която да осигурява високи доходи и стандарт на живот. На второ място за рестарт е необходимо управление с правилните хора, които да са подготвени, отдадени на кауза, безкористни, модерни и екипни.

- Всъщност от какво има нужда България сега ? Едни казват: от помирение, от консенсус;  други: от революция, от бунт;  трети: от свежи пари и работна ръка. Къде е ключът за развитието ни като просперираща нация?
- Ключът е в човешкия капитал. Следя развитието на високите технологии, модерните производства и изкуствения интелект в света. Виждам в последните години закономерност - където се преместят учените, висококвалифицираните специалисти, в тази страна започва икономически растеж. Просперитетът следва хората. Така стана например в Канада. Няколко учени се преместват там от САЩ, откриват лаборатория, последват ги и други и днес Канада е един от четирите най-големи центрове в света по високи технологии. Така че в основата са хората. Най-успешни са държавите, които инвестират в човешкия си капитал. Те са с най-развита икономика и най-добри социални системи.

- Имате визионерство, а не успявате да  стигнете до власт. Не носите ли отговорност вие от БСП за това, че ГЕРБ вече 10 години управляват България? Една 130-годишна партия не може да победи една 13- годишна формация! В какво се спъвате в устрема ви към властта?
- Има различни причини. Част от тях са вътре при нас. Друга част са в начина, по който ГЕРБ упражняват властта - силово, с натиск, с купен вот, с подправяне на резултати. Правя всичко по силите си, за да донеса промяна и да дам надежда за развитие. Съпротивата понякога е голяма. На моменти това прилича на удряне на глава в стена, но съм се захванала с него. Имам съмишленици и добър екип. Сигурна съм, че нещата ще се случат.

 

- Кога?

- Въпрос на време е.

- Андрей Райчев заяви: "БСП показа, че е добра опозиция, но трябва да докаже, че може да е добър управленец". Съмнението, че БСП може да бъде добър управленец не започва ли да тежи върху БСП?
- Не. Още повече, че това твърдение е изречено от човек, който е бил близо до всяка власт в рамките на изминалия преход. За успешно управление трябват три неща. Първо, да имаш идеи и да знаеш какво искаш да направиш. Ние сме единствената партия, която събра широк кръг от специалисти и изготви Визия за България. В нея предлагаме ново цялостно развитие на страната в следващите 10-15 години. На второ място е да знаеш с какви хора ще го изпълниш. Предизвикателство е да се сформира успешен екип, ориентиран към резултати. Работя по този въпрос. Третото е - хората да ти дадат доверие. В опозиция можеш само да предлагаш алтернатива. Да се докажеш можеш, ако реално управляваш. Когато ни дадат доверие, хората ще се убедят, че може да има ред в държавата и те да живеят по-добре. Сигурна съм.

- Дългата история на БСП не създава ли комплекси на партията? Каквото и да направите, все ще се намери някой ще ви аатакува за атентата през 1925, за лагерите през 1955, за за провалите на Луканов, Виденов, Станишев... Като че ли битката с миналото пропилява енергията ви. Усещате ли го това?
- Да, усещам го. Даже ми изглежда целенасочена политика на ГЕРБ. Винаги, когато предложим нещо различно, по-добро, се намира някой от техните депутати, който скача и започва агресивно да крещи за миналото. Когато нямат аргументи за настоящето и идеи за бъдещето, замазват своето безсилие с разговор за миналото. А още по-безочливо е, че това го правят бивши членове на БКП; партийни секретари на Окръжни комитети и Комсомола; внуци на партизани; премиер, който е напуснал работата си, за да спаси членството си в партията. Прави чест на БСП, че сме единствената партия, която си е направила тежка самокритика за участието си в прехода. Никоя друга партия няма мъжеството да го направи.

 

- Възможен ли е честен разговор за миналото?

- Разговорът за миналото е полезен, когато го оценяваш обективно - и с плюсовете, и с минусите му. У нас той не се води така, а понякога се използва, за да измести разговора за настоящето и бъдещето - за неравенства, ниски доходи, кражби на властта, водна криза, мръсен въздух, катастрофа в здравеопазването и ниско качество в образованието.

- Три години сте начело на БСП и всички казват: Нинова изправи БСП. И веднага добавят: но е прекалено агресивна и си създаде много врагове, хората обичат по-консенсусните политици. Можете ли да бъдете "по-консенсусна"?
- Зависи какво се разбира под по-консенсусна. Ако означава съгласие как да спрем демографската смърт на България - да. Веднага сядам с всички на разговор. Или как от търговия да превърнем здравеопазването в достъпна и качествена услуга за всеки българин, където и да живее той. Ако обаче под консенсус се разбира съгласие с корупцията, мълчание срещу пари, задкулисни договорки на политическия елит за облаги и постове, не ме търсете!

- Когато поехте ръководството на БСП, какво най-много ви изненада в тази партия?
- Не бях изненадана. Членувах в нея вече 13 години, познавах вътрешно-партийните процеси. По-късно се изненадах от агресивната съпротива срещу реформите в партията, както и от това, че бивши председатели на партият излязоха да говорят стещу нея. За мен това е недопустимо.

- Имате ли формула как да укротите лобитата в БСП?
- О, тя е лесна. Просто не правиш нищо. Седиш си в кабинета, титулуваш се председател, удовлетворяваш исканията им. Партията губи доверие, но ти си най-добрият лидер, никой не те хули и не ти иска оставката. Другият път е - загърбваш личното си спокойствие и поемаш риска да промениш нещата вътре, за да има партията авторитет навън. Аз избрах второто. Понесох много лични удари, от много неща взех поука. Помъдрях в битки. Благодарна съм на онези, които ми вярват и ме следват, въпреки че също бяха подложени на атаки.

 

- Къде минава разделителната линия между вас и Станишев?
- Имаме различия в политиката и оценъчни различия. В политиката той е един от най-големите привърженици на Истанбулската конвенция, която се опита да наложи на сила и на БСП. Аз се противопоставих. Партията ме подкрепи. Имаме оценъчни различия за управлението на България. Той смята, че Борисов е израснал от политик до държавник и се държи държавнически. БСП оценяваме това управление като вредно, рушащо институциите и държавността, еднолично, некомпетентно, наредило България на последни места по доходи, свобода на словото, здравеопазване и образование. Ако мога да обобщя - имаме ценностни различия.

 

-  Къде сбъркахте като лидер на БСП за тези три години? 
- В желанието ми промяната да бъде бърза и радикална - и в партията, и в България. Очевидно няма да стане така, а стъпка по стъпка. Грешила съм и спрямо хора вътре в партията. Едни надцених и се предоверих, други подцених и ги пренебрегвах. Старая се да коригирам тези грешки в процеса на работа.

- Имате ли обяснение защо е тази нестихваща атака срещу вас? Кому пречите?
- Промените, които правя, нарушиха спокойствието на много хора. Атаките са нестихващи, защото не могат да ме подчинят. Ако не съм лидер, ще се успокои статуквото. А какво ще се случи, ако не съм аз, е въпрос с много отговори. Те са в ръцете на партийните членове. За три години имаше толкова кандидати за мястото ми, ето сега им дойде времето. Заповядайте пред партията и когото тя избере. За пръв път ще правим избор на председател от всички членове - модерна европейска практика, която дава тежест на всеки член на БСП. На 26 април 2020 ще стане ясно кого те смятат за най-добър да ги води.

- Ако днес върнете времето назад, какво не бихте направила като политик?
- Някои неща бих направила по различен начин, други бих повторила едно към едно, но бих следвала същата посока. Според мен пътят е верен и резултатите ни го доказват.


От категорията

Здравка Евтимова с разтърсваща реч за обесването на Левски: Някой помни ли името на предателя?

Здравка Евтимова с вкаменяваща реч за обесването на Васил Левски -1582184257.jpg

Аз си мисля за корумпираните, онези, които късат плът от плътта на България, ...

20 февр. 2020 | 09:36

Симеон Николов: Разбирам гневните коментари на управляващите при такава мощна подкрепа за президента

-1472586819.jpg

Коктейлът от гняв и лъжи, с който реагираха представители на управляващите на ...

20 февр. 2020 | 09:54

Александър Маринов: Не беше постъпено коректно с президента на шествието и пред паметника на Левски

-1572881157.jpg

Когато се съберат много хора на едно място, винаги може някой да даде воля на ...

21 февр. 2020 | 13:56

Мирела Костадинова: Писателят Тодор Влайков търси Гео Милев след ареста по молба на съпругата му

Тодор Влайков-1582279335.png

Той написва първите издържани читанки за второ, трето и четвърто отделение. ...

21 февр. 2020 | 10:45

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Стършел


30 дек. 2019 | 08:54



Нека да е ураган!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Стършел


30 дек. 2019 | 08:21



Аз съм изключително доволен ,че се разгоря тази дискусия,защото вече си мислех ,"че свестните у нас считат за луди и глупеца вредом всеки почита".Тази искрица на дискусията ми дава надежда,че от нея може да лумне голям огън на промяната както в партията ,така и в държавата.Нужно е да се радухва този пламък ,да не угасне в празнословие и теории,а да се намерят и практически действия.Народа ни е петимен за промяна но са нужни и будители и визия и водачи.Същото се отнася и за всички леви и прогресивни световни сили.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Лулчев


30 дек. 2019 | 08:35



Огънят на промяната в България едва тлее и няма вятър, а камо ли някой да го раздуха, защото всички духач(к)и са на щат при Тиквата.Ураган трябва да дойде и да отнесе ненужното.


ДАНЪКОПЛАТЕЦ


30 дек. 2019 | 08:16



Много правилни коментари, с изключение на напъните на Степанов. ___Драги ми Степанов, БСП НЕ Е СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ. БСП е ОЛИГАРХИЧЕСКА ПАРТИЯ и това се вижда с просто око. Ако беше социалистическа, досега да е смъкнала СТРАХЛИВАТА МУТРА от власт. ДА, ама НЕ!. БСП си играе игричките заедно с ШАЙКАТА, а тези миризливи интервюта са за баламурниците, които за жалост в Територията се множат ежеминутно.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


FuckEU


30 дек. 2019 | 00:53



Не може да се нарича която и да е партия Българска, след като държи родината ми насила в Еврохалифата и Нато, които провеждат откровен геноцид над народа ми и подменят етническия състав на територията. Докато се намери такава партия, всички можете да се рестартирате денонощно, щом чуете заповед от джендъргосподаря си.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Лулчев


29 дек. 2019 | 18:13



Коментарът на Стършел трябва да се изпрати на Нинова, защото няма как да се изявява желание за рестарт на държавата, която е с вредно за обществото управление, и да не се промени цялостно това управление и институциите, които го осъществяват.Няма как да стане рестарт със запазване на съществуващата олигархия и държавните органи, и овластените лица, които уж работят срещу корупцията, а всъщност я прикриват.Изобщо не е изяснено политическото говорене за рестарт на държавата без конкретни параметри и това кой(кои) ще натисне "рестарт", и заради всички тези много сериозни неяснотии, може да се смята, че това са чисто предновогодишни фантазии.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


FuckEU


29 дек. 2019 | 17:42



Левите първи започнаха да слугуват на сорсоиди и сега берете плодовете. Пътя Колнелке може и да ти е верен, но с тази мазна паплач в БСП, докато се случат нещата при вас, може да няма България.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


наблюдател


29 дек. 2019 | 11:54



Добро интервю, умна жена. Но това е само заявка.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Димитър Степанов


29 дек. 2019 | 14:45



Има един верен девиз. В началото бе словото.


Mari Paunova


29 дек. 2019 | 13:54



Точно! Заявката може да се превърне в реалност , но само, ако изборите са честно проведени и с помощта на избирателите!


Mari Paunova


29 дек. 2019 | 13:54



Точно! Заявката може да се превърне в реалност , но само, ако изборите са честно проведени и с помощта на избирателите!


ivan


29 дек. 2019 | 11:50



истински левите хора т.е. унижените, оскърбените, експлоатираните, бедните, болните, изчезващите българи не припознават тази социалдемократическа партия като своя...лява партия , която във времето се е държала като ултрадясна...докога тази овладяна от хайверените социалдемократически елити, партия ще продължава да лицемери ...къде е борбата за ценностите на социализма, а не за постове, влияния, съглашателство...ще призная, че има промяна, ако Нинова изведе толкова хора, колкото на Бузлуджа, пред парламента...нима няма причини бедност, мизерия, пенсионерите, болните...не само беззъби схватки в парламента...затова хората не вярват...наистина липсват държавници, лидери а политици с лопата да ги ринеш...


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Димитър Степанов


29 дек. 2019 | 14:44



Иване, това вопъл на отчаяние ли е или творческо безсилие да се проумее пътя за успеха. Той не се покрива с примирение или левичарска реторика, а иска упорита работа с хората. БСП лоша или добра е единствената българска партия, записала в програмните си документи преодоляване на капитализма и общество на демократичен социализъм. В другите това дори го няма записано. А какво ще изберете вие решавате и си носите личната отговорност, а не оправдаване с международното положение.


PrastoveteMU


29 дек. 2019 | 10:46



ПРОКУРАТУРАТА ИЗПРА И МИНИСТЪР БОИЛ БАНОВ! Tова, което ще прочетете е отказ на Прокуратурата да образува досъдебно производство срещу министъра на културата Боил Банов. От постановлението излиза, че след като предствиш устройството, с което е направен запис, това не означава нищо, защото не казваш кой ти е го е дал. Нищо, че самата експертиза установява, че ЗАПИСА НЕ Е МАНИПУЛИРАН!!!, както и че НЯМА ПРЕКЪСВАНЕ И НЯМА МОНТАЖ!!! Но! Според прокуратурата не бил автентичен. Екстра профи прокурорска работа! Само за Лаура Кьовеши! Ето и част от постановлението на прокуратурата: http: afera.bg %d0%bf%d1%80%d0%be%d0%ba%d1%83%d1%80%d0%b0%d1%82%d1%83%d1%80%d0%b0%d1%82%d0%b0 %d0%b8%d0%b7%d0%bf%d1%80%d0%b0 %d0%b8 %d0%bc%d0%b8%d0%bd%d0%b8%d1%81%d1%82%d1%8a%d1%80 %d0%b1%d0%be%d0%b8%d0%bb %d0%b1


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Marta


29 дек. 2019 | 09:48



Стига вече с тия партии. Личности трябват, ЛИЧНОСТИ. Всички партии трябва да отидат на бунището


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


йосиф


29 дек. 2019 | 22:21



това е вопъл на човек погълнат от пропагандата ... Личности и партии не са в конфликт и едното не пречи на другото . Ако има личности , които истински желаят да служат на обществото , то партията която представляват ще бъде силна и полезна ...За съжаление в БСП няма такива ...


Димитър Степанов


29 дек. 2019 | 14:35



Това е абсолютно неверен и емоционален вопъл, който не води за никъде!


мм


29 дек. 2019 | 12:56



Марта, абсолютно сте права!


Лулчев


29 дек. 2019 | 09:34



Стършел_ът по долу е дал много добро обяснение за слабостта на всички леви и от него става ясно, че не може да се прави социализъм в условията на активноработещ капитализъм.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Димитър Степанов


29 дек. 2019 | 14:33



Това е известно на образованите марксисти. Тези слабости, неизбежни след разгрома на социализма от КПСС , са слабости на европейската социалдемокрация с чиито програмни документи и цели е и БСП. Демократичният социализъм е перспективната цел. Той , както и преодоляването на капитализма, записани в тези програмни документи не е еднократен акт, а процес. Текущата задача на БСП и левицата в Европа е замяна на неолибералния капиталистически модел със социален модел използуващ елементите на държавен капитализъм. Трябва да се разширява социалната държава и масивото участието на хората на труда в управлението. И в един момент капитализмът няма да издържи. Ако това не се прави се удължава живота на олигархичния капитализъм и съвсем се губи перспективата за по добър живот пред масата от хората, както в момента е с Герб в България.


Лулчев


29 дек. 2019 | 09:30



С рестарт на държавата... няма да стане, г_жо Нинова, защото "мекия" български преход доведе до това небивало положение, което сега изкате да рестартирате!Но трябвало политическа воля, а в кого ще я намерите, след като предадохте българите няколко пъти досега? Последното, което искам да ви кажа...бутонът за рестарт е в ръцете на перничани, но даже и да го натиснат, едва ли ще ви помогне, специално на вас от БСП, защото нямате широка народна подкрепа.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Господин Никой


29 дек. 2019 | 09:19



БСП предаде народът и го изостави тотално .Тя от работническа партия се превърна във ляволиберална социалдемократическа партия на олигарсите и бандитите и разбойниците ,ограбили и разпродали България .БСП е партия от Троцкистки тип и затова тя все повече ще става незначима партия .А може да се спаси само когато се върне при народа и стане народна партия на труда и разума .


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Димитър Степанов


29 дек. 2019 | 15:07



Абсолютно неверни твърдения и неразбиране на ситуацията. Традиционните нискообразовани работници дезертираха от социализма и БСП веднага след идването на капитализма и се залепиха за десни популисти и десни националисти. Светът бързо се променя и новата движеща сила в обществото е новата работническа класа на образованите и квалифицирани хора на наемния труд. В коя лява партия в Европа са нискоквалифицираните работници? В никоя. Погледнете последния пример с изборите във Великобритания, където лейбъристите загубиха в старите работнически центрове, а спечелиха сред образованите хора в големите градски центрове. Не може БСП да има милион поддръжници на парламентарни и президентски избори и да се твърди, че народът я е изоставил тотално. Герб бе само с 5% повече. А знаете ли какво е проповядвал Троцки? Световна революция. А знаете ли от 128 години колко пророци я погребваха. Тях отдавна ги няма, а тя е жива.


PrastoveteMU


29 дек. 2019 | 10:48



Б$П е дясна, неолиберална, антикомунистическа и русофобска партия, защищаваща интересите на едрата буржoазия.


КОМУНИСТ


29 дек. 2019 | 10:32



Много точен коментар! Бедствието от Крушовица не променя, а подменя партията. Унищожава я.


Стършел


29 дек. 2019 | 09:03



Развитието на човешкото общество с бързи крачки отива в крайностите на супер богатите и безкрайно бедните.Когато се прескочат границите ще настъпи необходимостта от промени или революционни или чрез разпад на самата система на натрупване на богатства.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Стършел


29 дек. 2019 | 08:58



Слабостта на всички леви,социалистически ,социалдемократически и либерални партии е че не дават хоризонт,политически хоризонт на левите идеи.Не казват за какво се борят.Ще свалят ли капитализма като система или ще го подобряват.Предлагания демократичен социализъм не е изчистен както идеологически ,така и социално и икономически.Това разположение на левите сили в системата на капитала,не дава възможности за алтернатива,за това и леви и десни нямат различия в подходите за подобряването на живота на хората.Капитализма най безкруполно използва генетичната природа на човека за личното облагодетествани.Дори синдикатите вместо борци за правата на работниците са посредници.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Димитър Степанов


29 дек. 2019 | 13:29



Изобщо западните социалисти трябва често да ни слушат. защото ние живяхме и при социализъм и знаем къде успяхме и къде сгрешихме. В края на 80 те Българската и Унгарската компартии бяха теоретично по високо от КПСС , предложихме им концепция за пазарен сициализъм, но Горбачов високомерно я отхвърли и се видя какво стана. И в ПЕС и в Интернационала цари бюрокращина и колабирационизъм с капитала, което още повече влошава нещата за левите партии в Европа. Китай върви по втория път на Ленин към социализъм, чрез елементи на държавен капитализъм и социалистическо разпределение, но да видим докъде ще стигнат. Но Китай е далеч и огромна държава. Русия засега в това отношение съм я отписал. Марксизмът е създаден в Европа и тук ние трябва да си решаваме проблемите със замяна на капитализма с демократичния социализъм на новия век.


Димитър Степанов


29 дек. 2019 | 13:19



Лейбъристите загубиха в традиционни работнически центрове, а печелят сред образовани млади хора в големи градски центрове.


Димитър Степанов


29 дек. 2019 | 13:16



Не зная защо Лулчев иска този коментар на Стършел да се праща на Нинова. Стършел отпраща коментара си към всички леви европейски партии, вероятно ПЕС. Но ПЕС е в тупик от години. В още по голям тупик е Социнтернационала по тези въпроси. Светът се променя бързо, а тези две организации са в теоретичен и практичен тупик. Затова цялата европейска левица е с такива плачевни резултати. Последен пример лейбъристите във Великобритания. Аз отдавна пиша, че старата работническа класа на нискоквалифицираните работници вече не е движеша сила в сегашните общества и все повече няма да е. Движещата сила е надигащата се нова работническа класа на образованите и видококвалифицирани хира на наемния труд. Тези неща си проличаха в България, когато след идването на капитализма старата работническа класа масово дезертира от сициализма и БСП и се залепи за десни популисти или десни националисти. Така стана и на последните избори във Великобритания. Лейбъристите за


Димитър Степанов


29 дек. 2019 | 12:59



Няма как след предателството на социализма от ръководството на КПСС(съзнателно или несъзнателно, според мен и американските автори на "Предаденият социализъм" съзнателно) да не се получи огромен вакуум в теоретичната мисъл на левите партии. Това е основната причина за левия застой, както на теоретична, така и на практическа основа. Вече няма гении и полиготи, като класиците на марксизма. Необхидим е колективен ум, за да се компенсира това положение. Подобно е положението и в естествените науки. Няма нов Айнщайн,а има колективен ум. Аз за разлика от социалдемократичните партии не съм се отказвал никога от марксизма и считам, че той трябва да се доразвива, защото той е единствената засега философия на планетата, изградена на научна основа и единствената показваща какво следва след капитализма.


Димитър Степанов


29 дек. 2019 | 12:46



което даде много неща за анализи на успехите и грешките.


Димитър Степанов


29 дек. 2019 | 12:43



По отношение перспективата за левите партии и БСП, като част от тях. Има записано в устава и програмата на БСП, които са по принцип социалдемократически и взаимствани от европейската социалдемокрация. И то е, че постоянна задача на БСП е историческо преодоляване на капитализма и борба за общество на демократичен социализъм. Пиша го за Стършел. Ясно е, че са за замяна на капитализма и установяване на общество на демоккратичен социализъм. Това, разбира се е твърде кратко и малко. Но по принцип Маркс и Енгелс направиха подробен 200 годишен разрез на капитализма, но малко дадоха за основите и механизмите на социализма. Това е така, понеже бе твърде рано, когато създадоха марксистката философия и освен кратката практика на Парижката комуна, нямаше друг опит. А и времето не им стигна дори да довършат "Капитала". След това Ленин съществено доразви марксизма теоретично и имаше 70 годишна практика на социализма, което даде много неща за ан


Димитър Степанов


29 дек. 2019 | 12:29



Първо да осведомя Лулчев, че не съм посредник на Нинова, нито се познаваме с нея лично. А и мисля, че тя вероятно чете този сайт и няма нужда от посредници. Аз съм по убеждения социалист, които не съм променял или крил, за разлика от много други. По професия винаги съм бил програмист и никога не съм бил на политически или синдикални постове или дейности. Тук съм в този сайт, както примерно Стършел, защото съм дете на социализма и винаги ще се боря за него и България, която постигна най много за хората през социализма.


Лулчев


29 дек. 2019 | 09:39



Свалям Ви шапка, Стършел! Добре ще бъде, ако написанато от Вас бъде препратено на К.Нинова от др.Степанов...e_mail:korneliya.ninova@parliament.bg