Малина Крумова: Хората винаги ще искат по-добри пътища, но трябва и да спазват правилата

"Мисия Безопасни Пътища" е новата рубрика на Епицентър.бг.

Малина Крумова: Хората винаги ще искат по-добри пътища, но трябва и да спазват правилата

3258 | 20 ноем. 2018 | 16:42

Основният въпрос е - какво да се направи, за да намалят жертвите по пътищата? Какви механизми трябва да използва още държавата за безопасността на движението?


Жертвите по пътищата растат.

На всеки 6 минути някой умира по пътищата на Европа - 230 души всеки ден, 83 000 души всяка година, показва европейската статистиката.
Само през 2017 г. по пътищата на България са регистрирани 6 888 тежки пътнотранспортни произшествия, вследствие на които са загинали 682 души и са ранени 8 680 души. Най-голям е броят на произшествията заради неправилни действия на шофьорите - 6 548 случая, като 30.6% от тях се дължат на превишена и несъобразена скорост, припомня СЗО.

 

Безопасността по пътищата е ключова цел на ООН, която си поставя за задача - до 2020 г. спад с 50% на жертвите на пътя.

 

"Мисия Безопасни Пътища" е новата рубрика на Епицентър.бг.

Как да строим пътищата? Как да се движим пот ях? Как да намалим жертвите?

Отговори на тези въпроси ще търсим от експертите, от държавните органи, от научните кадри, от  всички участници в този процес.

 

Бъдещата държавна агенция към Министерски съвет, която ще има за задача повишаване на безопасността на пътищата и намаляване на броя на жертвите при катастрофи ще бъде изградена от съветника в политическия кабинет на премиера Малина Крумова, бивш зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството. 


На конференция за пътната безопасност Томислав Дончев аргументира създаването на новата структура с факта, че на пръв поглед в държавата има всичко, за да намаляват жертвите по пътищата - министерства, агенции, дирекции, закони и наредби, но резултатът не е такъв, какъвто се очаква. Вицепремиерът обясни това с липсата на синхрон и възможността отговорността да се прехвърля между институциите.

Малина Крумова обяви, че в следващите няколко седмици ще се изготви структурата и устройственият правилник на новата агенция. Сред нейните задачи ще са формиране на политиката в областта на пътната безопасност, събиране и системен анализ на информацията по темата.

Основният въпрос е - какво да се направи, за да намалят жертвите по пътищата? Какви механизми трябва да използва още държавата за безопасността на движението?

Воден от обществената значимост на темата Епицентър.бг ще се фокусира в разнищването на тези проблеми
Това е поводът за интервюто с Малина Крумова.

- Г-жо Крумова, вече сте навлезли в тематиката за безопасността по пътищата. Обикновено казваме, че безопасността на движението е компонент от три фактора човек-автомобил-път. Кой е най-проблемният според вас, за да има толкова много жертви по пътищата?
- Наистина, безопасността зависи от взаимодействието точно на тези три фактора: водачът - автомобилът и състоянието му или по-точно с какви системи за безопасност е оборудван той, и състоянието на пътищата. В този смисъл е доста трудно да се определи кой от тези компоненти е най-важен, най-ключов или съдържа в себе си най-голямата причина за нарастващия брой пътно-транспортни произшествия и съответно за високия брой жертви и пострадали на пътя.
Ключово за всички нас като участници в процеса на движение е да поемем собствената си отговорност да спазваме правилата. Това е най-важният фактор, защото дори при един прекрасен път с един прекрасен автомобил, ако при едни лоши климатични условия, ние караме с несъобразена скорост, това може да доведе до пътно-транспортно произшествие.

- Личната отговорност безспорно е важна, но състоянието на пътищата е не по-малък проблем, нали?
- Разбира се, не по-малко важни фактори са дизайнът на системата - по какъв начин е разработен пътят, как е проектиран, дали е подпомагащ участниците в движението, или създава предпоставки за дефицити на безопасност. Ключова е сигнализацията на пътя, ключови са знаците, които са поставени – както указателни, така и ограничителни.
Ще ви дам прост пример - ако видите в последния момент указанието на табелата и рязко набиете спирачки, вие ставате предпоставка за настъпване на ПТП. Така че най-важното нещо, което трябва да променим в съзнанието си, е да осъзнаем, че безопасността на движението по пътищата е комплекс от фактори и взаимодействието между тях, а не зависи единствено и само от един от тези фактори.
Много често, когато търсим причините за ПТП, ние търсим вина в само един от факторите - търсим да обвиним само пътя, или само неизправността на автомобила, или невниманието на водача. Но много рядко в реалния живот, причината е само една. Затова тя трябва да се търси във взаимодействието между различните елементи, които оказват влияние върху безопасността на движението по пътищата.

- След трагедията до Своге сякаш цялото ни внимание се концентрира върху това как се строят пътища. Толкова пари се хвърлят по тези магистрали, а стават толкова много катастрофи. Защо? Има проблем със строежа, краде ли се, некадърни ли са строителите?
- Ако погледнем статистиката, най-малко пътно-транспортни произшествия стават на магистрали. Колкото по-хубав е един път, толкова по-безопасно е движението по него. Колкото по-нов е един път и е съобразен с новите технологии, толкова по-безопасно е движението по него. Самата статистика показва, че откакто магистрала „Тракия” е построена, концентрацията на пътно-транспортни произшествия, например на Карнобат и на Петолъчката, с които бяхме свикнали в предходните години, силно са намалени. Защо? Защото трафикът е изнесен на магистралата.
По дизайн на магистралата има няколко основни фактора, които намаляват пътно-транспортните произшествия. На първо място, това е разделението на движението. Със срещуположното движение шансът за челен удар между две коли се свежда до минимум, а това обикновено са най-смъртоносните катастрофи. Не казвам, че такива няма и това всъщност е проблемът на магистралите. Поради високата скорост, ако на магистрала настъпи пътно-транспортно произшествие, то ще е с доста пострадали. Но трябва да осъзнаем, че факторът никога не е едностранчив, нещата трябва да се разглеждат по-комплексно и по-детайлно.

- Кога настъпват проблемите?
- Проблемът настъпва, когато няма добра организация на движението в комбинация с недобро състояние на пътя. Разбира се, отново ще се върна на фактора, че всеки от нас като един отговорен водач в зависимост от способностите, уменията, състоянието си в момента и състоянието на автомобила си, трябва да съобрази скоростта си с физическата среда, която го заобикаля, което ние много често не правим. Защо не сме доволни от пътищата, е един философски въпрос, над който може да разсъждаваме дълго време...

- Но той иска конкретни отговори, защото се превърна в маст от ежедневието ни!
- Разбира се, искаме пътищата да бъдат все по-добри и по-добри, за да се намали времето за движение и да стигаме по бързо от т. А до т. Б. Разбира се, колкото са по-добри условията, толкова повече ще искаме и ние. Така че реално погледнато, аз не очаквам подобряването на пътно-транспортната система в България да се намали недоволството, просто ще стане по-взискателно. Но това не означава непременно, че има някакъв съществен проблем в самите магистрали.

- Защо магистралите се нагъват на някои места?
- Има различни причини. Не съм инженер и ще ми е трудно да отговаря за конкретните причини, при които са настъпили такива фактори. Някои от магистралите са строени във време, когато климатът в България е бил доста по-различен - говорим за асфалт, за продукти и материали, които са податливи на температурни въздействия, а в комбинация с натоварвания, е напълно възможно получаването на такива изменения. Това се случва нерядко и на големи територии в урбанизирани кръстовища с тежък трафик. Това са износвания на повърхностния слой на пътната настилка. Оттам нататък всичко е въпрос на оценка за конкретната ситуация. Все пак нека да не правим такива генерални заключения. Да, има и участъци, които поради факта, че са строени по-рано, отговаряли са на различни технически правила и норми или поради факта, че са по-натоварени и не са изчислени за трафика, които в момента понасят, може да се нагънат. Това изисква реконструкция.

- Има ли необходимост от промени в нормативната уредба? Защото като че ли на места се къса нишката „възложител – проектант – строител“?
- Вие отново говорите конкретно за пътищата, ако обаче говорим за пътната безопасност като цялостен и всеобхватен проблем – това е въпрос, който трябва да разглеждаме системно холистично. Ако говорим за пътната безопасност, то проблемът е, че има страшно много нормативни документи. Имаме Закон за движение по пътищата, който често е променян, имаме Закон за пътищата, които също нерядко е променян, включително и напоследък две нови наредби бяха въведени в него. Има изключително много наредби за прилагането на тези два закона. И в един момент се получава конфликт в някоя на разпоредбите на тези закони, правна неяснота или правни пропуски в уредбата, която регулира взаимоотношенията и обществените отношения по отношение на това кой за какво отговаря, кой какво трябва да прави, за да се гарантира минимизиране на броя на пътно-транспортни произшествия. Или по-скоро целта е не толкова да се намали броят на пътно-транспортни произшествия, а да се намалят жертвите и пострадалите при пътно-транспортни произшествия. Така че нормативната уредба има нужда цялостен преглед, а не от подмяна на парче. В момента за мен ще бъде изключително претенциозно да кажа каква точно промяна е необходима. Със сигурност е необходима цялостна промяна, системен преглед на цялата нормативна уредба, за да се елиминират тези пропуски в нея и противоречията между различните документи.

- Опираме до проблеми и при управленията на пътищата. Да се върнем на Своге. Общината е трябвало да постави мантинелата на проблемния участък, но оттам казват, че не е било тяхна работа. Как тези празноти в регулирането на отношенията на различните отговорни структури трябва да се решат? Не трябва ли за един път един да бъде отговорникът?
- На пъро място, да. Трябва да е ясна отговорността. Специално за случая на пътя до Своге проблемът е, че части от републиканската пътна мрежа преминават през населени места. На тези места има споделена отговорност по отношение на поддържането на елементи от пътя и ограничителните системи между общината и АПИ като собственик на пътя. Това е въпрос, който трябва да се изясни. Тук става дума за пари. Кой трябва да бъде отговорен за тази поддръжка – дали собственикът на пътя или не, признавам, че има известни дефицити, които трябва да бъдат отстранени, за да се гарантира, че няма да има прехвърляне на отговорност. Точно в тази светлина, идентифицирайки подобни казуси на прехвърляне на отговорност, е взето и решението за създаване на Държавната агенция за пътна безопасност, тъй като има много институции, отговарящи за различни елементи: Изпълнителна агенция автомобилна администрация отговаря за изпитване, подготовка, лицензиране на водачите, за лицензиране на специални и товарни превози, МВР отговаря за контрола и спазване на Закона за движение по пътищата, АПИ отговаря за поддръжка на пътя, за изграждане на нови пътища, за реконструкция и ремонт, за сигнализация, Общините от своя страна отговарят за пътищата, които са тяхна собственост. Тоест, имаме много голям брой от институции и на централно, и на местно ниво, отговарящи за един или друг елемент.

- И отговорността се размива!
- Да! Подчертавам - ако искаме да постигнем нещо и наистина да намалим жертвите от пътно-транспортни произшествия, ние трябва да мислим комплексно. Този подход е труден за осъществяване в рамките на съществуващата конституционална рамка, тъй като всяка институция съществува в рамките на собствените си функции и правомощия. И тук идва ролята на Държавната агенция, която да извършва системен анализ и да има цялостен надведомствен подход, за да може да каже на всяко ведомство кой е собственик на даден път и кой носи отговорност за него. Например, да каже на общината: Оправи си еди-какво си или да каже на Агенция автомобилна администрация, че този конкретен превозвач не е спазил правилата. Това е смисълът на Държавната агенция за пътна безопасност.

- Ще имате доста големи правомощия?
- Правомощията са в няколко посоки. Основната задача е да се синхронизират данните, да се съберат и анализират обективно, извън функционалното желание на ведомствата, които боравят или ще боравят с тези данни, за да има ясна картинка, която да дава информационна основа каква трябва да е политиката, какви са показателите и целите, както и методите и действията, които трябва да се предприемат. Вторият компонент на функциите на Агенцията ще бъде по отношение на проследяване на действията на тези органи – дали ги извършват и какъв е ефектът, за да може да се направи адекватен мониторинг и оценка дали действията, които сме предприели във връзка с пътната безопасност, са постигнали ефект или можем на друго място да фокусираме усилията си. В момента това липсва. Няма го този анализ, който да насочи усилията на цялата държавна машина в проблемните места, където би имало най-голям ефект. Третият компонент, който аз смятам за не по-малко важен, е информационният, защото за пътната безопасност е важно всеки от нас да осъзнае своята отговорност и да осъзнае, че е участник в движението. Тоест от една страна сме повлияни от това какво се случва на пътя, а от друга страна ние влияем на това какво се случва на пътя. Този ангажимент на обществото трябва да бъде координиран с действията на държавните институции и да се работи в посока на повишаване на познанията на хората, защото законът и правилата се менят, технологиите и пътищата – също. Това изисква ние да сме постоянно информирани, затова и такива инициативи като тази, която вие в Епицентър.бг започвате, са изключително похвални. Често се сещаме за пътната безопасност, когато се случи нещо ужасяващо, а трябва да се сещаме за нея постоянно. Специалистите на Запад казват, че пътната безопасност започва от първия дъх на човек, защото оттогава той трябва да бъде сложен в столче, а не на седалката с колана, затова разглеждам тази информационно-познавателна функция на новата Агенция като изключително важна за постигане на реални резултати.

- Агенцията ще има ли наказателни функции?
- Наказателни функции се създават със закон. При разглеждането на законодателството, както казах предстои да се направи цялостен преглед и ако се установи, че е възможно и наложително да има наказателни функции като принудителни административни мерки, например, такива могат да бъдат записани. Но на този етап Агенцията като второстепенен изпълнител няма как да наказва други държавни органи.

- До 5 декември е крайният срок за общественото обсъждане по създаването на Агенцията. Имате ли адекватни предложения?
- Получавам много коментари, предложения и забележки от ведомствата, от МВР, от колеги как да се подобрят нещата. Макар че все още не сме стартирали официалната процедура за междуведомствено съгласуване. Има разбиране защо е необходим подобен орган. Оттам нататък самият орган трябва да намери мястото и да докаже реално ползата си в цялата институционална рамка.

- Вие можете да се превърнете в някакъв вид пътен омбудсман при разрешаване на конфликтите в тази връзка „водач-автомобил-път“ и изобщо за проблема с безопасността.
- По-скоро бих го разгледала като център за компетентност. Работим в европейски контекст, където един от основните акценти е развитие и икономика, базирана на знанието. Това е нашата цел – център за компетентност, където да се концентрира експертиза, съвместно с експертизата в академичните среди, в гражданския сектор и бизнеса, на чиято база наистина да се формулира политика, защото политиката може да бъде успешна само когато има научна основа. А именно тя често липсва по отношение на такъв комплексен проблем като пътната безопасност.
Хубаво е, че академичните среди проявяват голям интерес по отношение на работата на тази бъдеща агенция, много от тях вече са заявили интерес за работа по посока сътрудничество, самите научни общности да създават научно-изследователски проекти, така че не бих казала омбудсман, а център за компетентност, който да разпространява познания към всеки държавен орган, към местни власти, ако щете, и към участниците в движението и обратно да връща към гражданското общество и бизнеса. Проблемите наистина са много и комплексни, но всеки разсъждава в рамките на собствените си параметри и собствената си гледна точка. Ние трябва да направим нещо, което да ни извади от собствената ни куличка и да ни даде общия поглед, за да постигнем наистина реални резултати.


От категорията

Кеворк Кеворкян: Каракачанов сега се усети за Заев

-1460633929.jpg

Правихте се на глухи, когато ви казвахме да си отваряте очите с „договора“ – но ...

10 дек. 2018 | 23:38

Анализът на ИСА: Скандали, протести и война между институциите нанасят сериозен удар върху властта

Анализът на ИСА-1543941725.jpg

ДПС смени окончателно тона и мина в конкретна институционална атака със свои ...

5 дек. 2018 | 07:08

Проф. Христина Вучева: Времето на политиците за лъжи и празни приказки изтича!

-1498142061.jpg

Управляващите в България не трябва да допускат грешката на президента Макрон – ...

13 дек. 2018 | 17:53

Следващата война на НАТО и Русия за сфери на влияние ще бъде в най-разделената държава на Балканите

-1544714805.jpg

По-рано този месец руският външен министър Сергей Лавров заяви, че НАТО и ...

13 дек. 2018 | 17:20

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Kaloian


22 ноем. 2018 | 08:39



Изобщо не винете пътищата, че някой кара безразсъдно!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Kaloian


22 ноем. 2018 | 08:38



Катастрофите не са заради дефекти по пътищата, а заради идиоти, които карат без да мислят и в превишена скорост, и в насрещното!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Kaloian


22 ноем. 2018 | 08:38



Естествено! Права е, ... всички искаме по добри пътища, но наистина трябва да се спазват правилата и да се пази!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Валдес


21 ноем. 2018 | 08:31



Ако искаш да не решиш даден проблем, създай комисия, в случая агенция.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


tari64


20 ноем. 2018 | 18:09



Създава се служба за човека, някой знае ли броя на агенциите, които паразитират на гърба на народа. Докато ГЛАВНИЯ СУДЖУК на Родината ни управлява, вероятността чиновническото съсловие да надмине заветния милион е много голяма. Като добавим и семействата на чиновниците, Гробарите си осигуряват сигурни гласове и така, докато в България ще изчезнат гражданите и ще останат само чиновници, които сами да си се управляват. И каква е ролята на т.нар. отличник на кабинета Т.Дончев, дето никой не знае с какво се занимава и само усвоява пари за т.нар.електронно правителство. Тия хора нямат срам, грабят като за последно и не се интересуват, че след глупостите и кражбите които вършат вече 10 години България трудно ще се съвземе. Как това правителство се заклева в Конституцията и има арогантността да върши безпардонно и нагло престъпления срещу собствения си народ.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


мм


20 ноем. 2018 | 21:34



Абсолютно вярно! То не бяха агенции, комисии, сега и тази компания за тол системата! КЪДЕТО ЩЕ РАБОТЯТ ПОЧТИ 1000 ДУШИ, със заплати от 1300 лв. нагоре! Вместо да се намалят чиновниците до 20 тина хиляди, а депутатите наполовина! До кога?