Мария Принц– "Виенска класика - израз и стил" Снимки Георги Петков

На Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Мария Принц– "Виенска класика - израз и стил"

1500 | 13 дек. 2016 | 21:48

Голямата пианистка сподели опит с млади певци и инструменталисти

Мария Принц– "Виенска класика - израз и стил"
Снимки Георги Петков-1481658409.jpgМария Принц– "Виенска класика - израз и стил"-1481658389.jpgМария Принц– "Виенска класика - израз и стил"-1481658372.jpgМария Принц– "Виенска класика - израз и стил"-1481658353.jpgМария Принц– "Виенска класика - израз и стил"-1481658330.jpgМария Принц– "Виенска класика - израз и стил"-1481658309.jpgМария Принц– "Виенска класика - израз и стил"-1481658232.jpg

Августа Манолева, специално за Епицентър.бг

 

Традиционни и не по-малко интригуващи са съпътстващите събития на Фестивала на оперното и балетното изкуство (ФОБИ). В 47-мото издание организаторите бяха поканили пианистката Мария Принц с уъркшоп – майсторски курс за певци и инструменталисти. Тя работи със солисти и гост-солисти на Старозагорската опера и ученици от Музикалното училище НУМСИ „Хр. Морфова“ (първото в България, с история от далечната 1897 г.) върху стиловите особености и тънкостите в интерпретацията на виенските класици.

 

Индивидуалните занимания с младите певци е от особена важност за развитието им. Някои от тях преди това използваха възможността да поработят и с Веселина Кацарова, която даде майсторски клас, бидейки вече и художествен директор на Операта в Стара Загора. Това ги обогати с различните погледи – чисто вокалния, от една страна, и прагматично задълбочения на инструменталиста, от друга.

 

За някои от изпълнителите, сега тръгващи в кариерата си, беше първата им среща с такъв род професионален допир, както за Виктория Пигова и Дайана Георгиева например.

 

Мария Принц с видимо удоволствие работеше с вокалистите, като не пестеше и похвалите си към тях: „Чудесен тембър!“, „Ти си готова за европейските сцени“. Особено когато успя да види певици и в роля – предната вечер участвали в премиерата на „Вълшебната флейта“, постановка за деца от формата „Опера в куфар“ на режисьора Денис Иванов.

 

Имаше база за съпоставка между чутото от сцената и индивидуалното им занимание с корепетитор (прекрасния пианист и диригент Марио Фабри), когато арията беше изпълнена/предложена вече и на друг език. С ценни съвети: „гъвкавостта да остане, но да няма препъване при малките ноти“ или “пианото и пианисимото имат общо с интензивността, не със силата“, полезни и за останалите в залата.   

 

- Стара Загора не Ви е чужда, вече за втори път сте тук след концерта Ви с немския баритон Матиас Гьорне?

-

Е не, като дете и юноша съм идвала много често, така че Стара Загора никога не ми е била чужда.

 

- Направихте уъркшоп, чия беше идеята?

 

- Идеята беше на директора Огнян Драганов. Става въпрос да споделя моя опит – интерпретация на произведенията на Виенската класика и стил като израз, като възможности за инструменталисти и певци.

 

- Впечатленията Ви от тези два дена от нивото на участниците, тяхната подготвеност?

 

- Чух много впечатляващи млади певци, като някои от тях са наистина готови за световните сцени. Стилът на Моцарт е много специфичен и погрешно се смята че той е някакъв корсет, с много строги граници, в който тетрябва да се вместят – обратно. Първоизворът е изразът, това което искаме да кажем. То оправдава и темповите и ритмичните свободи. Когато това се осъществи и когато си позволим да сме свободни, за да сме максимално изразителни, тогава всичко си идва на мястото. Става и лесно, и достъпно, и удобно.

 

Бяха само старозагорски възпитаници: от Музикалното училище по-малко, разбира се, защото певците по-късно се развиват, но имаше двама пианисти, няколко певци и останалите бяха колеги певци от Старозагорската опера.

 

- Какво успяхте да видите от Фестивала?

 

- Имах щастието да чуя „Вълшебната флейта“, много ме впечатли. Едната от певиците, която пя ролята на Царицата на нощта (Виктория Пигова), е готова за Виенската Щатс опера, на такова ниво е. Изобщо целият спектакъл беше прекрасен и като сцена, и като музикално изпълнение.

 

Присъствах и на този вълнуващ концерт в памет на Красимир Кюркчийски (с хора при ансамбъл „Филип Кутев“ диригент Георги Генов; сопраното Гергана Русекова; със специалното участие на Веселина Кацарова и струнният оркестър при Старозагорската държавна опера - б. м.). Случват се нещата в Стара Загора и то на високо ниво, интересни. Както виждам и публиката има интерес. Това е радостно.

 

- Да разбирам, че бихте дошли отново?

 

- Винаги с удоволствие. Нямам конкретни планове, но те, плановете, се получават спонтанно.

 

- Вие обаче дойдохте от друг вълнуващ концерт - в София?

 

-Да, идвам от София, от значителното събитие в памет на великия сър Невил Маринър (Neville Marriner). Беше точно в деня преди да дойда тук. Първият цикъл от моите 4 камерни концерта – "Мария Принц със звезди на международните сцени и солисти на Софийската филхармония". Първият концерт беше с кларнетиста на London Symphony Orchestra Андрю Меринър.

 

Следващият предстои – на 28 януари със соло обоистката на  Дрезденската Щатскапела (Staatskapelle Dresden) Селин Моане. И соло фаготистката на Виенската филхармония Софи БертиГалонг с френска програма. Те и двете са млади, красиви, талантливи и на високи позиции във водещи оркестри.

 

Филхармонията се представи прекрасно, а как иначе. Много съм щастлива че диригентът Стивън Барлоу – този концерт трябваше да бъде дирижиран от сър Маринър, Стивън Барлоу, който е именит британски диригент, от най-близкия кръг на сър Невил Маринър – беше радушно приет от оркестъра, той е много доволен от работата си с него.

 

Мария Принц свири с водещи оркестри из цяла Европа, има изпълнения с Виенската филхармония и партнира с прочути диригенти като Рикардо Мути на Залцбургския фестивал, СейджиОзава във Виена и Невил Маринър.

 

Изнася рецитали в САЩ, Европа и Япония. Нейните изяви в жанра на камерната музика включват многобройни изпълнения с членове на Виенската филхармония –флейтистите Дитер Флури и Волфганг Шулц, кларинетистите Алфред Принц, Петер Шмидл и др.

 

Мария Принц работи по големи проекти за концерти и записи с известния френски флейтист Патрик Галоа, сред които концерти в Weill Nall/ Carnegie Hall в Ню Йорк, Purcell Room/ Queen Elizabeth Hall в Лондон и Международната академия Киджана в Сиена. Техният албум за Naxos със сонати за цигулка от Моцарт, аранжирани за флейта от Патрик Галоа, е признат от пресата за албум с „неустоимо обаяние“. Втори албум за Naxos с вариации оп.105 и оп.107 от Лудвиг ван Бетховен, издаден през септември 2015 година предизвиква коментар от „Грамола“:“Двама музиканти на световно равнище!“

 

Мария Принц записва също концерти за пиано от Хайдн и Моцарт със Софийския симфоничен оркестър, сонати от Брамс за кларнет и пиано с Алфред Принц, както и Пуленк, Мартину и кларнетните сонати на Брамс с Петко Радев. Има записан диск с камерна музика на Бетовен, Глинка и А. Принц.

 

Един от най-силните акценти в звукозаписната дейност на Мария Принц е издаденият през октомври 2013 албум за Chandos с концерти от Е.Шулхоф, Е. Кренек и В. Д‘Енди със солисти Мария Принц, Карл-Хайнц Шютц, Кристоф Конц, Роберт Наги и Аcademy of Saint Martinin the Fields под диригентството на сър Невил Маринър.

 

Между интересните проекти за сезона 2015/2016 година са запис за нов диск (копродукция на Naxos и Баварското радио) на песните на Джакомо Пучини с Красимира Стоянова, клавирен рецитал с произведения на Хайдн, Бетовен и Шуберт на фествала „Мартенски музикални дни“ и в Weill Hall /Carnegie Hall в Ню Йорк и камерен концерт с ансамбъл на Виенската филхармония на фестивала в Китзее (Австрия).

 

Мария Принц е родена в София. Дъщеря е на големия български композитор и диригент Константин Илиев. Завършва Висшето училище за музика Ханс Айслер – Берлин през 1980 в класа на проф. Рудолф Дункел. Специализира при ЙоргДемус във Виена (1981) и Ивон Лефебюр в Париж (1982).

 

Педагогическата си дейност започва в Цюрих (1982), а от 1987 е преподавател в Университета за музика и изпълнителски изкуства във Виена. 

Води майсторски класове в Залцбург, Япония, САЩ и България.

 

 

 


От категорията

Бoб Дилън мoжe дa нe пoлyчи пapитe oт Hoбeлoвaтa нaгpaдa

-1476391125.jpg

Tя пocoчи cъщo, чe нeзaвиcимo oт тoвa ĸaĸвo щe бъдe peшeниeтo нa мyзиĸaнтa, тoй ...

28 март 2017 | 15:11

Валери Йорданов и Филип Аврамов с ”Икар” за мъжка роля

-1472999068.jpg

Статуетката за водеща женска роля заслужи Албена Чобанова за Малама във ...

28 март 2017 | 11:36

Мария Илиева и Любо Киров ще пеят на наградите „Стоян Камбарев”

Мария Илиева и Любо Киров ще пеят на наградите „Стоян Камбарев”-1490641735.jpg

Гала-спектакълът ще се проведе на 24-ти април 2017, от 19 ч., на сцената на ...

27 март 2017 | 22:04

Честваме Международния ден на театъра, раздават наградите "Икар"

-1423669913.jpg

„Иĸap” зa цялocтeн пpинoc ĸъм пpeпoдaвaтeлcĸaтa дeйнocт щe бъдe пpиcъдeнa нa ...

27 март 2017 | 10:41

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.