Винаги съм предупреждавал, че нашият път към демокрацията няма да бъде лесен, заявява той

Михаил Горбачов за 10 ноември: Взехме единственото приемливо решение

7511 | 9 ноем. 2019 | 14:23

Путин признава ролята на Запада в политиката и световната икономика, той е готов за партньорство. Но Западът не реагира правилно. Русия няма да приеме второстепенна роля в световните дела, казва първият и последен президент на СССР


“Промените започнаха под влияние на перестройката. Не можехме да отказваме на нашите съседи и приятели правата и свободите, на които вече се радваха хората в СССР! Не се намесихме в техните дела. И когато ме критикуват за това, че “дадох Източна Европа”, аз отговарям: “Но на кого ги дадох? Полша на поляците, Унгария на унгарците, Чехословакия на чехите и словаците”. Пред “Фигаро” бившият съветски лидер Михаил Горбачов, носител на Нобелова награда за мир, разказва за падането на Берлинската стена и единодушното решение на Политбюро да не се намесва. В това интервю, направено писмено, той говори също за тревогите на Митеран и Тачър по онова време, днешната роля на Путин и необходимостта Русия да бъде приета като европейска страна и да се води диалог с нея.

- Преди 30 г. падна Берлинската стена. Какви са вашите спомени за това събитие?

- Стената падна в нощта на 9 срещу 10 ноември 1989 година. Уведомиха ме сутринта. Първата получена информация не даваше пълна представа за случващото се, беше очевидно, че става нещо много интересно и че то ще има много сериозни последствия. Но това не беше неочаквано. Няколко седмици по-рано, по време на 40-ата годишнина на ГДР, успях да се убедя, че недоволството от режима е масово и дълбоко.

Проведохме заседание на Политбюро и се запознахме подробно с хода на събитията. Политбюро бе съставено от много различни хора, някои от които впоследствие поеха по пътища, различни от моя. Но в този ден имаше пълно единодушие. И дума не можеше да става за употреба на сила, за използване на съветските сили, разположени в ГДР. Беше им дадена заповед да не напускат базата си. Разбира се, ние не можехме да сме безразлични към случващото се през тези дни, нито към последствията. Не знаехме как ще се развият събитията.

Поставихме си една цел: да направим всичко по силите си тези събития да протекат мирно и, същевременно, да направим така, че интересите на нашата страна и европейската сигурност да бъдат гарантирани. Дали беше трудно да вземем това решение? Мисля, че това беше отговорно и единственото приемливо решение. И пак повтарям, то бе единодушно. Министърът на отбраната и всички други администрации, свързани с националната сигурност и външната политика, приеха тази линия и я последваха. Така трябва да се случват нещата в една страна, в която решенията се вземат от политическото ръководство, което поема отговорността за тях.

- През февруари, преди падането на Стената, вие вече бяхте изтеглили съветските войски от Афганистан. Повлия ли това решение върху решението да не са намесвате в “кадифените революции” в Централна Европа?

- Изтеглянето на войските ни от Афганистан - т.е. поправянето на грешката, направена от предишния управленски екип - и нашата реакция към събитията в Източна Европа са брънки от една и съща политика. Нарекохме я “новата мисъл”. Сред ключовите принципи на този подход е свободата на избор. При първата ми среща с ръководителите на Варшавския договор им казах: “Няма да се месим във вашите дела, всяка страна трябва да взема решенията си самостоятелно. Ние трябва да отговаряме пред нашия народ си за действията си, а вие пред вашите”. Повечето от тях приеха думите ми реторично. Но ние им показахме, че става дума за конкретен проект, когато историята ускорява промените, които съзряват от години, дори от десетилетия.

Промените започнаха под влияние на перестройката. Не можехме да отказваме на нашите съседи и приятели правата и свободите, на които вече се радваха хората в СССР! Не се намесихме в техните дела. И когато ме критикуват за това, че “дадох Източна Европа”, аз отговарям: “Но на кого ги дадох? Полша на поляците, Унгария на унгарците, Чехословакия на чехите и словаците”.

- Сега всички смятат, че обединението на Германия е било неизбежно. Бяхте ли го предвидили? Не се ли опасявахте, че СССР и Варшавският договор ще се разпаднат?

- В крайна сметка, да, обединението беше неизбежно. Германците понасяха много зле разделението. Стената разделяше човешки съдби, семейства. В исторически план, то беше обречено. Но е вярно, че през лятото на 1989 г. обединението изглеждаше много далечна перспектива. Когато при посещението ми във ФРГ журналистите, както и канцлерът Кол, ме попитаха дали сме обсъждали този въпрос, ние отговорихме, че, да, споменали сме го, но това не е въпрос на близко бъдеще. Няколко месеца по-късно обаче историята се ускори. Никой не можеше да го предвиди.

Ето защо процесът на обединение не можеше да бъде лесен. Тези, които си мислят, че всичко е минало по мед и масло, се лъжат. За мнозина, за съседите на Германия, които бяха пострадали от хитлеристката агресия, това не беше лесно психологически. Раните от войната бяха зараснали, но споменът за конфликта не беше изчезнал. Имаше тревоги дали засилването на Германия няма да доведе до дисбаланс в сигурността на Европа. Президентът Митеран сподели съмненията си с мен, Маргарет Тачър също. Беше много важно да се постигне съгласие по въпросите на сигурността в рамките на преговорите “2+4”, а именно за неприкосновеността на границите и принципите, ръководещи нашите отношения.

Проведохме много трудни преговори, които през есента на 1990 г. доведоха до окончателно споразумение, което уреждаше въпроса за Германия. Някои много важни клаузи засягаха съкращаването на въоръжените сили на обединена Германия и неразполагането на оръжия за масово унищожение в бившата ГДР. Германия се отказа да създава нова военна инфраструктура и от всякакво разполагане на чужди сили. Тази територия всъщност получаваше особен статут.

По отношение на организацията на Варшавския договор, това се случи по-късно и като част от свободния избор. Що се отнася до рухването на СССР, то не бива да се бърка с 1989 г., това е друга история, която беше резултат от вътрешните процеси в нашата страна. Борех се до края срещу краха, но смятах, че трябва да водя тази битка по политически път. Това можеше да се избегне, ако не беше пучът през август 1991 г., подстрекаван от противниците на перестройката и безотговорните действия на следващите ръководители, които буквално раздробиха страната.

- 30 г. по-късно Русия се превърна в авторитарна държава. Това връщане към миналото ли е или етап от сложна еволюция?

- Защо да се съгласявам с начина, по който подхождате към този въпрос? Не трябва да опростяваме и свеждаме сложната руска реалност до примитивни формули. Разбира се, не бива да идеализираме и аз имам критичен подход към много неща. Когато сметна за нужно, ще се изкажа открито по този въпрос. Но ако препрочетете моите изявления отпреди 20 или 30 г., ще видите, че винаги съм предупреждавал, че нашият път към демокрацията няма да бъде лесен, че ще ни трябват години, дори десетилетия.

Хората, които обещават, че всичко ще се уреди за две-три години, са безотговорни. Промените в страната са в ход. Появи се гражданско общество, хората издигат правата си, защитават ги. Смятам, че политическата система ще трябва да реагира на тези искания. Днес руската власт поставя акцент върху стабилността. Наистина за повечето наши съграждани стабилността е важна, но няма да стигнеш много далеч с нея. Имаме нужда от развитие, от движение напраде. Мисля, че това е основното предизвикателство пред обществото и властта: как да осигурим това движение, без всичко да се изроди в хаос?

- Русия и Западът отново ли са противници? В новата си книга говорите за заплахата от война. Дори се обърнахте към президентите Макрон и Путин по този въпрос. Чия е вината и какво трябва да се направи?

- Въпросът кой е виновен не е съществен, имаше доста спорове по тази тема. Състоянието на отношенията между Русия и Запада не е просто, но не мисля, че това е началото на “нова Студена война”. Между Русия и Запада няма идеологическо съперничество, икономическите взаимодействия са тесни, има свобода на движението, контакти, културно сближаване. Хората не се възприемат като врагове. Но аз съм разтревожен от милитаризацията на международната политика. Това е една от идеите в новата ми книга. Убеден съм, че можем да предотвратим нова Студена война. Но имаме нужда от диалог.

Виждам, че световните лидери се опитват да го съживят. С голям интерес прочетох речта на президента Макрон пред френските дипломати. В много неща в нея отекват моите собствени мисли и му го казах в кратко писмо. Една от ключовите му идеи е, че Русия трябва да се смята за европейска страна. Не може да се изгради архитектура на доверие и сигурност в Европа без Русия. Обсъждахме това с президента Митеран. Жалко, че следващото поколение не продължи тези разговори. Струва ми се, че Франция би могла да изиграе роля във възстановяването на доверието между Русия и Запада.

- Как оценявате правителството на Путин? Възможно ли е размразяване в Русия, втора перестройка, нов цар реформатор?

- В книгата си говоря подробно за моето отношение към президента Путин. Той стана президент, когато Русия беше отслабена и се намираше в състояние на хаос. Страната беше в състояние на оцеляване. Руските граждани, от които аз съм част, оценяват много това, което президентът направи, за да преодолее политическия хаос и икономическите неуспехи през 90-те години. При Путин Русия направи ясен избор във външната политика: ние сме за многополюсен свят.

Путин признава ролята на Запада в политиката и световната икономика, той е готов за партньорство. Надявам се, че помните стъпките, които той направи към Запада, към САЩ. Но тези стъпки не бяха приети така, както заслужаваха. Както през 90-те г., комплексът на победителя попречи на Запада да реагира правилно. Те не взеха предвид интересите на Русия и я поставиха пред свършен факт. Трябва да имаме предвид всичко това, за да оценим действията си.

Русия няма да приеме второстепенна роля в световните дела. Що се отнася до царя реформатор, очевидно това е ролята, за която претендираше Борис Елцин. Но той не успя. Разбира се, Русия има нужда от промени и ролята на президента е много важна. Много ще зависи от избора, който Владимир Путин ще направи в бъдеще. Надявам се, че този избор ще бъде в полза на демокрацията и разширяването на политическите и икономически възможности за руските граждани. Убеден съм, че те ще съумеят да се възползват отговорно от тези възможности и демократичните права. Нашето общество съзря, то е готово.

Източник: Гласове

Превод от френски: Галя Дачкова

 


От категорията

Симеон Николов: Какво ще поиска Тръмп от Борисов, какво ще му даде българският премиер...

-1472586819.jpg

Българският премиер може да поиска подкрепа и участие на български ...

20 ноем. 2019 | 13:21

Срещата в Овалния кабинет: Ще поиска ли Тръмп от Борисов US военна база на брега на Черно море?

Срещата в Овалния кабинет: Ще поиска ли Тръмп от Борисов US военна база на брега на Черно море? -1574088708.jpg

Според американските анализатори за отпор на "растящото руско ...

18 ноем. 2019 | 17:00

Какво носи снимката край камината на Белия дом за българските държавници

Борисов и Обама, 2012-1574123569.jpg

Ще отиграе ли ролята си на европейски политик, зависим от брюкселските ...

19 ноем. 2019 | 08:38

Защо Борисов няма да се срещне с Мелания при посещението си в Белия дом

Сн. Архив-1574249575.png

Българският премиер ще посети Вашингтон сам, без официална половинка до себе ...

20 ноем. 2019 | 16:23

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Kihano


15 ноем. 2019 | 14:53



Долен предател!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Visitor


13 ноем. 2019 | 17:26



Дано гори в Ада!!! Предател!!!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Енчев Илия


11 ноем. 2019 | 00:49



Пълната и поредна капитулация с разгромa на Американската дем(ек)окрация в Сирия, поставиха следните наболяли въпроси пред прогресивните Българи, от сдружението "Българският Нов Жизнен Формат"; След като Американският НЕКАНЕН аггрессор НЕЗАКОННО бомби крадейки коалицирано петрола не само в Сирия, но Евро Марионетките БритДауния, Франция и Германия, кога ще бъдат строго наказани за тези престъпления срещу човечеството? Кога Американската НАТО Петрол геноцидна и Коран опикала военщина, ще бъде съдена за, хилядите невинни жертви от петрол геноцидната им агресия в Близкият изток? Кой ще застави Американската НАТО Петрол геноцидна, Коран опикала военщина и коалицираните им Евро Марионетки; БритДауния, Франция и Германия, да възстановят инфраструктурата в този район, връщането на насилствено мигриралото население заради агресиите им там? Кой и КОГА? С Уважение, Енчев entanashi@abv.bg &quo


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Михаил Апостолов


10 ноем. 2019 | 00:11



Надупи се Горби джендъра Бойко да ти лиже гъза и лайната и двамата сте лайнари и ви отива да лижете лайняни задници. ОТВРАТ


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Михаил Апостолов


10 ноем. 2019 | 00:10



Икономическата политика на Горбачев съвсем точно обаче съсипа съвсем жизнеспособната икономика на СССР. Затова и Горби беше обхажван от враговете на СССР Маргарет Тачър американсците и подметки на жалки долни аагенции


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Михаил Апостолов


10 ноем. 2019 | 00:10



Икономическата политика на Горбачев съвсем точно обаче съсипа съвсем жизнеспособната икономика на СССР. Затова и Горби беше обхажван от враговете на СССР Маргарет Тачър американсците и подметки на жалки долни аагенции


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Михаил Апостолов


10 ноем. 2019 | 00:10



Икономическата политика на Горбачев съвсем точно обаче съсипа съвсем жизнеспособната икономика на СССР. Затова и Горби беше обхажван от враговете на СССР Маргарет Тачър американсците и подметки на жалки долни аагенции


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Михаил Апостолов


10 ноем. 2019 | 00:08



Падението на СССР е предсказано, предрешено и планирано още с неговото създаване. СССР е Вавилонската империя вавилонски плен и наказание на Православна Русия и на нейния народ за греховете и отстъплението от своята вяра духовност и служение на Христос. Но това не отменя предателската долна и жалка натура на един украински предател на своя руски народ !!!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Михаил Апостолов


10 ноем. 2019 | 00:05



За предателите куршум ада те чака Горби жалка украинска твар предател на Родината си слуга на сатанисти и западняци


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Михаил Апостолов


10 ноем. 2019 | 00:03



слуга на запада, проклето украинско лайно ето това са украинците предатели и изменници всичко ще съсипят долна измет айде че те чака ада там ще гориш вечно със всичката земна измет вършила антихристови дела


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Михаил Апостолов


10 ноем. 2019 | 00:03



слуга на запада, проклето украинско лайно ето това са украинците предатели и изменници всичко ще съсипят долна измет айде че те чака ада там ще гориш вечно със всичката земна измет вършила антихристови дела


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Лулчев


9 ноем. 2019 | 17:47



https: www.youtube.com watch?v tQy15S5 bMo...«Гибель империи». Фильм Алексея Пивоварова с предисловием автора Редакция


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


FuckEU


9 ноем. 2019 | 16:47



Нямам намеренията да чета обясненията на един предател.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Михаил Апостолов


10 ноем. 2019 | 00:04



много точно казано


Anonimen


9 ноем. 2019 | 16:14



Горбачов не е никакъв наивник, а продажник, обикновен колхозник тракторист от руската провинция, тласкан от безкрайно амбициозната си жена. Такава каша забърка, че сега Съдбата му го връща с лихвите. Не е той човекът, който има право да се изказва за тези събития.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Димитър Степанов


10 ноем. 2019 | 00:01



Тя съдбата ги върна най вече на нашите социалистически държави, които бяхме на 90% обвързани със СССР в СИВ. Тези събития са най голямотомпредателствомвцчовешката история , реставрация, която върна света 70 години назад.


Барбара


9 ноем. 2019 | 16:19



Да, може би е по точно да се каже, че е продажник.


Барбара


9 ноем. 2019 | 15:56



В сравнение с идеолога на перестройката, подкован в Колумбийския университет и в Канада Александър Яковлев, Горбачев се оказа наистина един наивник, който не си дава сметка за последствията от политиката си. Малшанс с идеолозите масони, които отвориха широко вратите към неоколониализъм.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Барбара


14 ноем. 2019 | 14:19



Пропуснала съм сериозна дискусия. Не съм апологет на предишния режим, още по малко на Ленин. Тогава са били на ход троцкистите, сега дирижират неоколониалната политика неотроцкисти. Тук вече е отбелязано, че под прицел е православието, така е било и при болшевишката революция. А не можеше ли да има същинска демокрация вместо наистина само с празни клишета да се прикрива ограбването от задкулисието у нас и глобализиращата неоколониална политика? Горбачов се оказа недостатъчно умен и подготвен, за да овладее случващото се. И в Русия, и у нас олигарси превзеха системата. Тук опората на олигарсите са мутрите, а понякога са едно и също. И това е жалкото. А иначе изглежда още е рано за адекватна оценка на случилото се.


Димитър Степанов


13 ноем. 2019 | 14:55



България щеше да има 8 ядрени реактора, 3 големи работещи металургични бази и десетки крупни химически комбината, хиляди машиностроителни, електротехнически, електронни, текстилни и други заводи. За да си представим каква икономика щяхме да бъдем да погледнем днешен Китай.


Димитър Степанов


13 ноем. 2019 | 14:54



Това твърдят американските изследователи с числа и факти от над 600 автентични документи. И накрая издават заключението защо рухна СССР и социалистическата система. Това според тях се дължи на това, че РЪКОВОДСТВОТО НА КПСС СЪЗНАТЕЛНО ПОЕ ПО ДРУГ ПЪТ. Как Горбачов и кликата му, Елцин и кликата му да не са предатели, след като разтуриха СССР, СИВ и Варшавския договор и в Малта Горбачов ни подари на САЩ. Американските изследователи не го казват директно , а тактично, че ръководството пое друг път, но озаглавиха анализа си "Предаденият социализъм". А съвсем наскоро единствения голям мъж от ръководителите на Русия С. Лавров заяви. че те са предали социалистическите, арабските, африканските страни и СССР и, че КГБ е играла активна рола в това предателство. Ако след Брежнев СССР и социалистическите страни бяха тръгнали по пътя на Китай, сега с капитализма щеше да е наполовина свършено, а ние щяхме да сме супер държави. България щеше да


Димитър Степанов


13 ноем. 2019 | 14:52



Във фундаменталното произведение на Горки "Животът на Клим Самгин", където е описан детайлно живота на руската интелигенция се говори постоянно за революция. Тя е неизбежна в умовете на руската интелигенция. Така. че избухването на тези революции и създаването на републикански СССР е неизбежен процес, за този, който познава руската действителност. И СССР постигна Руското чудо. СССР, въпреки Сталин и сталинизма победи най могъщата капиталистическа държава и направи от феодална Русия с мужиците и крепостните модерна и велика индустриална, космическа, социална и научна държава втора по икономика след САЩ . Затова американските автори отбелязват, че няма никакви външни и вътрешни причини в 80 те СССР и социалистическата общност да рухнат. Те показват, че в 80 те, преди Горбачов и Андропов СССР е на 80% от индустрията на САЩ и 95% от селстото им стопанство. Това твърдят американските изследователи с числа и факти от над 600 автентични


Димитър Степанов


13 ноем. 2019 | 14:29



Но временното правителство са демагози и продължават войната. Това ги довършва. Болшевиките с Ленин са последователни. Те издигат лозунга за мира, земята и заводите на тези, които ги обслужват. За властта на работниците и селяните, а именно съветите на работническите и войнишки депутати. И масите тръгват след тях, помитат временното правителство и се започва началото на социалистическата революция.


Димитър Степанов


13 ноем. 2019 | 14:27



Лулчев, убеден съм го твърдя, че разпада на СССР и световната созиалистическа система не бяха предопределени. Това го твърдят и американските изследователи в най фундаменталния и верен анализ за тези събития и не случайно са го озаглавили "Предаденият социализъм". Само, че за разлика от теб , те не стъпват на някакви твои вътрешни интуиции, а на факти, числа и анализи от над 600 автентизни документи. Те започват със сравнения за Русия и САЩ още от 1913 година. Според тях тогава царска Русия има 12% от производството. Какво е Русия в навечерието на 1917 ? Тя е основно феодална деспотична държава с много малко индустрия и работници, основно селска с повече от 80% селско население, което е безимотно и са крепостни на феодалите. В този момент в 2017 Русия е в разруха, хиляди загиват в окопите от тиф и куршуми. И си задават въпроса за кого впюват. Затов избухва февруарската революция и помитя монархията. Но временното правителство са де


Лулчев


10 ноем. 2019 | 15:13



Степанов, фанатиците не могат да бъдат убедени в нищо друго освен в своята правота.Дали сегашните критици на СССР са либерали е второстепенен въпрос.Главното е това, че системата СССР не издържа и безвъзвратно изчезна като общественополитически субект.Изчезна така, както е изчезнала и Римската империя, заради своите собствени недъзи, довели до печален край.Ловът на вещици не е характерен само за времето на макартизма в САЩ, а е и характерна особеност на съветско_руската политическа действителност. Само прекалено наивен човек може да вярва и проповядва клишето "Горбачов е предател, защото...и т.н.".СССР сам се самоликвидира и дали Яковлев или Горбачов, все някой трябваше да обяви за края на агонията.Какво от това, че СССР е загинал? Нищо.Животът продължава, а самия Путин казва, че е невъзможно да се обърне кормилото към съветския начин на живот.Кой кого е предал, нека се разбират помежду си.Наивно е и да се вярва, че Нинова и Ко ще


Димитър Степанов


10 ноем. 2019 | 00:17



Сега започват поредния тъп експеримент с очерняне на Ленин и величаене на Сталин, изтребил маса хора, като неговия сталинизъм е раковото образование на съветския социализъм, което оскверни и опозири социализма и е дълбоката причина за неговия разгром. Най напред го опозириха, а после го предадоха. В тази нова простотия са кадри от КГБ, които са се ровили из архивите и испълнявали сктивно мероприятие. Но няма да успеят за пореден път, защото Китай блестящо потвърди Ленин с развитието си по неговия път към социализъм. Ленин е гения и теоретик и практик. Сталин има само речи от събрания. Той е незавършил семинарист, а Ленин за 2 години в Петербург взема 4 годишния курс по право с отличие и изчита колосален обем литература в оригинали в библиотеките на цяла Западна Европа.


Димитър Степанов


9 ноем. 2019 | 23:56



Лулчев, колкото и да пускаш коментари на сегашни руски либерали, предали ни всичките, то няма да ни убедиш, че тези коментари са верни и обективни. Предпочитам анализите на леви американски автори, които са обективни. Ако не си чел "Предаденият социализъм" на Киърън и Кени" прочети я. Има я в Интернет на български. Впрочем, ако четеш Михаил Хазин, Ак.С.Глазев, Касатонов и други подобни опозиционни автори друго ще прочетеш по тези въпроси. Но какво да спорим, след като С. Лавров в обширно интервю заяви, че са предали социалистическите, арабските, африканските държави, СССР. КГБ според думите му е били от предателите. Точно при Брежнев са тези данни за СССР , където СССР застига обемите на САЩ и е втора икономика. Точно тогава ръстивете на СССР и нашите страни са по високимот западните. Точно при него СССР е на 26 място по ИЧР в ООН, ние сме на 27 , ГДР и Чехисловакия са в 20 те преди нас, останалите соц, страни са в 30 те. Тук


Лулчев


9 ноем. 2019 | 19:11



Для стиля правления Брежнева был характерен консерватизм. Он не обладал ни политической волей, ни видением перспектив развития страны. В экономике проявлялись тенденции стагнации, которые в 1970 х гг. компенсировались благоприятной для СССР внешнеэкономической конъюнктурой. Львиную долю ресурсов поглощал военно промышленный комплекс (ВПК) ?? область особой заботы Брежнева. При нем ВПК достиг своего апогея, что приносило ущерб развитию экономики в целом и усугубляло кризис. Экономические реформы 1960 х гг. были свернуты, темпы роста промышленности и сельского хозяйства резко снизились, научно технический прогресс замедлился. Советский Союз все больше отставал в своем развитии от ведущих мировых держав. Политическая жизнь характеризовалась ростом бюрократического аппарата, усилением его произвола. В партийных и советских кругах (прежде всего в ближайшем окружении Брежнева) процветали злоупотребление служебным положением, казнокрадство, корруп


Барбара


9 ноем. 2019 | 16:27



"Демокрация", "ценности" и т. н. са клишета, предназначени за масовото съзнание. Писна ми 30 г. да се повтарят само клишета, за които е добре заплатено.


Димитър Степанов


9 ноем. 2019 | 16:15



Точно.