Министър Николай Нанков Снимка: БГНЕС

Ако изгубим европейското финансиране, това ще е национално предателство, предупреди той

Министър Нанков: Проектът Кресна е геостратегически, да не го политизираме

2592 | 10 авг. 2017 | 14:33

От икономическа и технологична гледна точка изграждането на ново трасе в посока София на изток от дефилето е най-перспективният и надежден проект, смята регионалният министър


Пътят през Кресненското дефиле не е национален, той е наднационален, паневропейски, тъй като е част от транспортен коридор №4, той е геостратегически, надполитически, не трябва да го политизираме. Това заяви днес в Пловдив министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, предаде кореспондентът на БГНЕС.

Не бива да даваме приоритет на един или друг сегмент от нашето общество, Зелени, екологични организации и т.н, каза още той, след като проектът трябва да съчетава и устойчиво развитие- т.е. екологично, икономическо и социално. Под това разбираме и пътната безопасност, защото това е най- тежкият пътен участък от гледна точка на сигурността на пътуващите.

С уговорката, че еколозите са против проекта, който е предпочитан от правителството, министър Нанков изтъкна доводите в негова полза. Той каза, че от икономическа и технологична гледна точка изграждането на ново трасе в посока София на изток от дефилето е най-перспективният и надежден проект.

Съществуващият път в дефилето се запазва, като се увеличат неговите габарити и се изправят завои. Ще се изгради и екологична инфраструктура, включваща мрежести съоръжения, тунели и надлези за животните. Между двата пътя ще бъдат изградени 6 връзки. Този проекте и икономически най- изгоден и най- лесно изпълним.

Що се отнася до идеята да се прокопае тунел, през който да минава цялото трасе през Кресненското дефиле, един от петте предлагани варианта, министър Нанков изреди сериозни аргументи против. Той каза, че е безумно в един от сеизмологично най-активните райони в страната да се строи подобно съоръжение, което не предлага алтернатива в разстояние на 18 км. Преди сто години там е имало земетресение от 7-ма степен, изтъкна той.

Друг довод е липсата на ясен отговор в ОВОС къде ще се складира скалния материал, който ще се изхвърля при строежа, след като там скалите са магмени и немалка част от тях съдържат радиоактивни метали, сред тях и уран. Не без значение е и цената на тунела, която ще оскъпи проекта с близо 3 млрд. лева.

Ако до месец юни 2019 година няма строително разрешение и избран изпълнител, това означава че проектът няма да може да се реализира с европейско финансиране, предупреди Нанков.

„Ако това се случи, има вероятност да изгубим цялото европейско финансиране за всички останали изградени ЛОТ-ове на АМ „Струма“. Това ще е национално предателство, ако не използваме европейския ресурс да реализираме цялата част на АМ „Струма“, който между другото няма да е достатъчен.

На 11 септември предстои обществено обсъждане на проектите в общините Кресна и Симитли, каза Нанков, там ще бъдат изложени и други аргументи в полза на предпочитания от правителството проект.
Според него, на местно ниво хората се боят, че няма да могат да стигат до нивите си, но всъщност новите 6 връзки, всяка на 3 км от другата, ще ги улеснят точно в това.

Той визира кмета на Кресна, който създава пречки и припомни, че преди две години същият кмет /Николай Георгиев, бел.ред/ е осуетил европейско финансиране за водната система на града, а сега праща емисари да търсят държавна помощ точно за това.

 


От категорията

Евростат: Българите дават повече пари за колите си, отколкото за дома

-1428507222.jpg

През миналата година почти сто процента от българите са имали в дома си ...

9 дек. 2017 | 13:31

"Булгаргаз" иска поскъпване на природния газ с близо 3% от 1 януари 2018 г.

-1441866097.jpg

Дружеството предлага на КЕВР да утвърди цена на природния газ за първо ...

8 дек. 2017 | 15:30

Под натиска на зелените властта пак изтегли концесията на Банско

-1495549953.jpg

Има икономически и екологичен проблем, каза министърът на екологията Нено Димов

12 дек. 2017 | 16:37

Тристранката реши: Минималната заплата става 510 лв. от 1 януари

-1496207630.jpg

Бизнесът отново възрази срещу административното определяне на най-ниското ...

12 дек. 2017 | 16:26

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


OFFche Welle


11 авг. 2017 | 01:30



Калинчо, тебе пък на коя магистрала те намери Боко Тиквата ?


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.