Мирела Костадинова: Елена Доскова е първата българка покорила Миланската скала

Казват, че гласът ѝ „блести като острие на нож“ или „гали като зефир“

Мирела Костадинова: Елена Доскова е първата българка, покорила Миланската скала

7240 | 4 ян. 2019 | 11:48

Доскова преживява своя триумф в ролята на Луи от операта „Турандот“ от Пучини през януари 1929 г. Тя излиза на сцената като първия роден вокален изпълнител на известния в цял свят театър

Мирела Костадинова: Елена Доскова е първата българка покорила Миланската скала -1546595868.jpgМирела Костадинова: Елена Доскова е първата българка покорила Миланската скала -1546595876.jpg

Гласът на Елена Доскова е наистина впечатляващ в онези години. Казват, че „блести като острие на нож“ или „гали като зефир“. Има цветиста ярка фраза и идеална дикция. Огненият ѝ темперамент дава сила на сценичното ѝ поведение. Красотата ѝ пленява. Скоро получава предложение да пее в световноизвестната „Ла Скала“ в Милано.

 

На 10 декември 1928 г. договорът е сключен. В него пише: „Между театър „Ла Скала“ представляван от директора господин инж. Анжело Скандиани, и госпожа Доскова Елена се уговори следното: 1. Предприятието ангажира за сезона 1928-1929 г., а именно от 1 януари 1928 г. до 28 февруари 1929 г. артистката, която се задължава да даде своя труд както през деня, така и вечер в казания театър в качеството си на сопран и да пее в оперите и ролите, които ще ѝ бъдат посочени от дирекцията. 2. В замяна на това предприятието се задължава да дава на артистката 3 000 лири на месец“.


Елена Доскова преживява своя триумф в ролята на Луи от операта „Турандот“ от Пучини през януари 1929 г. Тя излиза на сцената като първи български вокален изпълнител на известния в цял свят театър. Договорът бил за два месеца, но след изтичането му е продължен. Вдигат дори паричното ѝ възнаграждение до 3500 лири.


Тогавашният български печат пише: „Приемането на тази българска оперна певица в Миланската Скала е не само един неин огромен успех, но гордост за България. Доскова завършила нашата Музикална академия и след това била три години стипендиантка на нашата държава. Надеждите, възложени на нея, се оправдаха. Главният диригент на „Ла Скала“, прочутият Тосканини след три изпита на Доскова е останал очарован от нейното вълшебно драматично сопрано, темперамент и чист тон, който я издига до първостепенна оперна певица. Въпреки препълнените места от артисти за таз годишният репертоар на „Ла Скала“, тя с договор е ангажирана за един музикален сезон. Ще пее в „Бохеми“, „Селска чест“ и др. Това е първият случай наш артист да влезе в „Ла Скала“.


Италианският вестник „Куриер де ла Сере“ също отбелязва блестящото ѝ представяне: „Елена Доскова прави чест на италианския оперен театър със своя съвършен глас, голяма школа и много ясна дикция, които ѝ осигуряват успех в най-големите оперни театри“. Наричат я „българската роза“.


Елена Доскова е родена на 28 август 1898 г. в София. Баща ѝ Висарион Иванов Досков и майка ѝ София Иванова Стойчева са габровци. Дарбата на момичето забелязват още като ученичка в Априловската гимназия. След дипломирането ѝ постъпва в Държавното Музикално училище в столицата, където учи при Добри Христов, Иван Вулпе и Ефросина Ипкова. През 1920 г. завършва с отличие. Изпратена е да следва в Рим с държавна стипендия. Учи в школата на Алфредо Мартини – прочут музикален теоретик, педагог и историк на певческото изкуство. Завършва и школата на именития Джузепе Фатура в Милано. Веднага след това е ангажирана в театър „Комунале“ в град Чивита Векия, а по-късно и в град Бари, където пее с великия тенор Тито Скипа в операта „Кавалерия Рустикана“ в ролята на Сантуца. Скоро след това се явява на сцената на театър „Сан Карло“ в Неапол. Изпълнява ролята на Мими от операта „Бохеми“ и като Магдалена в операта „Андре Шиние“. Дебютира и в много други театри в Италия.


Елена Доскова се омъжва за Франческо Рикарди от Беневенто. Той починал рано и родолюбивата българка се завръща в родината си. Пее в Народната опера. Прави концерти в провинцията. За нейното представяне в „Мадам Бътерфлай“ на 12 март 1934 г. музикалният критик Ю. Петровски пише: „Кулминацията беше краят на третото действие при Анданте Состенуто. Доскова беше поразителна. Тя успя чрез могъщите си тонове да извлече всичката безнадеждна любов на отхвърлената и отчаяна майка…“


Сериозно заболяване принуждава Елена Доскова да се оттегли от оперната сцена. Обучава ученици в своето изкуство. За заслугите ѝ в развитието на българската опера правителството ѝ отпуска народна пенсия.


Отива си от света на 89 години в София. Преди края на житейския си път дарява на Държавния архив в Габрово лични и семейни снимки, документи, фотографии с автографи от световно известни оперни певци като Тито Скипа и Бениамино Джили, договори, вестници и списания с публикации за нея, лични спомени, в които разказва за богатия си музикален живот.


От категорията

Първан Симеонов: Ако избилото в последните часове напрежение закипи, Борисов може да направи ход

-1588574956.png

Когато един политик сгреши, хората си казват „нека идва някой друг.“ Борисов ...

9 юли 2020 | 21:23

Защо НСО охранява денонощно Ахмед Доган

Защо НСО охранява денонощно Ахмед Доган-1594280141.jpg

Комисията безспорно е установила рискови заплахи, както от територията на ...

9 юли 2020 | 10:39

Владимир Костов: Без мафията и мутрите! Нима? Кой? Къде? Как?

-1469249999.jpg

През почти вече век и половина „независима“ България, обществото ни – с ...

11 юли 2020 | 20:45

Проф. Здравко Попов: Макрон вижда зелената идеология като голям приоритет

-1587201971.jpg

Президентът на Института за публична политика напомня, че до края на мандата на ...

11 юли 2020 | 13:16