Оперната прима Христина Морфова дебютира деветгодишна в Умниковото училище.

Певицата се шегувала с едрата си фигура

Мирела Костадинова: Оперната прима Христина Морфова дебютира деветгодишна в Умниковото училище

1812 | 12 апр. 2019 | 11:39

През 1935 г. тя прави голямо турне в Русия, но е отзована по политически причини преди края на турнето. Уволняват я от Музикалната академия, а Софийската опера ù отказва ангажименти

Оперната прима Христина Морфова дебютира деветгодишна в Умниковото училище.-1555058945.jpg-1555058932.jpg-1555058917.jpg-1555058896.jpg

Христина Морфова оставя следа на Софийската оперна сцена в първите солови партии: Аида в „Аида“ на Верди, Сантуца в „Селска чест“ на Маскани, Царицата на нощта във „Вълшебната флейта“ на Моцарт, Марженка от „Продадена невеста“ на Сметана и още много класически опери. Неповторима е и в изпълнението на народни песни.

 

Христина Морфова е едра жена, но подвижна и енергична. С леки и живи движения. На лицето ù е изписана голяма слънчева усмивка. Една особена доброта излъчват черните ù очи. Вратата на дома ù е отворена за хората.

 

На нуждаещите се тя щедро даваше морална и материална подкрепа – особено на младите даровити хора: приютяваше ги в своя дом, хранеше ги, обличаше ги, разведряваше душите им, обнадеждаваше ги“, разказва в спомените си д-р Дора Бенева, нейна близка и приятелка.

 

На неподготвените си ученици, преди да им посочи вратата за наказание, Морфова повтаря: „В учебната стая думите „не зная“ и „не мога“ не бива да съществуват“.

 

Старите габровци и до днес разказват, че Морфова пее за първи път пред публика в Габрово, когато е едва девет годишна. Датата е 25 март 1898 година. Благовещение. Събитието е в Умниковото училище. С Марко Родев, също като нея ученик в трето отделение, изпълнили в дует „Дрозд“.

 

Морфова пристига от Стара Загора, където е родена на 24 април 1889 г., заедно с майка си. Идва при двете си сестри Весела и Мария, които учителстват в Девическото училище. Настаняват се в чехларската махала.

 

Бъдещият „български славей“, който след години ще покори Гранд опера в Париж, става любимка в града. Въпреки, че в началото е тъжно и мълчаливо момиче, с всеки изминат ден отваря душата си за общуване. Обичала да минава край Априловата чешма, да се вслушва в ромона на кристално чистата планинска вода. А тя – чешмата, била връстница с Паисиевата история. „Момичето все пее“, шушукали жените, седнали на праговете пред къщите.

 

Учителят Тодор Иванчев от Палаузовото училище открива таланта на Христина. Поощрява я да участва в училищните и читалищните забави. Морфова живее в Габрово само една година. Но спомените ù за този балкански град често я завръщат чрез две песни, които тя обича и често изпълнява – „Ганю ще се жени, мамо“ и „Нова се чешма заправи“.

 

По-късно, през 1926 г., Морфова изнася концерт в салона на читалище „Априлов-Палаузов“. Случило се понеделник, ден необичаен за културни представления. Концертът е посрещнат с много овации.

 

Осем години по-късно, през април 1934 г., Морфова представя втори концерт в Габрово с Людмила Прокопова. Програмата е: Б. Сметана – ария из операта „Продадена невеста“ и „Песента на чучулигата“, Б. Сметана – Фантазия на чешки народни песни, български народни песни, Гуно – ария из операта „Фауст“, Лист – Парафраза върху мотиви из операта „Фауст“, Делиб – диет из операта „Лакме“, където пеят Морфова и Прокопова. Този концерт се случва само две години преди трагичната смърт на голямата ни певица.

 

Управата на габровското читалище през онези години се страхува да не паднат балконите. Продадени са много допълнителни билети. За правостоящи също. Като видели Рубенсовата фигура на певицата, правостоящите казали на Петър Стоев, директор на читалището:

- Балконите няма да се съборят, но сцената е застрашена…

 

Нито на сцената, нито с балконите в сградата се случило нещо. Сопранът Христина Морфова изпяла „Ганю ще се жени, мамо“ и „Нова се чешма заправи“. Специални аплодисменти получила народната песен „Малка е била, мамо, излъгала се“ и „Мила Родино“.

 

След концерта Морфова посетила къщата, където е живяла като дете.

 

Срещнала се с баба Яна Ямантиева, с която някога пеели песни.

 

Пренощувала у Пенчо Контохов. Стопанката баба Руска видяла дебеличката фигура на певицата и за всеки случай подложила сандък под пружината. На сутринта домакинята я попитала:

 

- Как спахте?

 

- Много добре, отлично, на габровски сандък. Не ми охлузи гърба, защото имаше два дюшека…

 

Настъпил смут. Морфова продължила през смях:

 

- Обичам аз Габрово, защото тук за първи път дебютирах с вашия Марко, извинявам се, не магарето, а Марко Родев. Обичам габровците, защото са предвидливи, изобретателни и практични. Иначе бих скъсала пружината.

 

Развеселената прима добавила:

 

- Не само ти си се изплашила от мене, бабо Руске, но и животните. Бях в Париж. Поръчах по телефона да дойде файтон, за да ме вземе от хотела до операта. Попитах файтонджията колко ще ми вземе.

 

- Двадесет франка.

 

- Как така? – с възмущение казах аз.

 

- Зависи от човека – ми отговори той. – Не се пазарете много, мадам, а се качвайте по-скоро, че ако се обърне конят да ви види, няма да тръгне…

 

Това е вероятно последното посещение на неповторимата Христина Морфова в Габрово. Самата тя е сестра на композитора Александър Морфов, автор на маршове и хорови песни. Талантливата певица е учила от 1906 г. пеене в Прага. После е била солистка в оперния театър в Бърно. Четири години по-късно специализира в Париж.

 

За кратко е в състава на някогашната Българска оперна дружба. Членува в Парижката народна опера. Преподава пеене в Музикалната академия и гастролира в Софийската опера. Представя концерти в цялата страна.

 

През 1935 г. прави голямо турне в Русия, но е отзована по политически причини преди края на турнето. Уволняват я от Музикалната академия, а Софийската опера ù отказва ангажименти.

 

Творческата участ я събира с Людмила Прокопова. Двете жени се срещат в Прага през 1906 г. и до края на живота на Морфова те са неизменно заедно. Людмила акомпанира концертите на оперната певица. А тя също и пее. След години става професор, вокален педагог в Музикалната академия и подготвя известни наши певци. Тя придружава примата по Европа. Двете жени слагат началото на известните концерти в някогашния салон на Военния клуб. Тук кипи музикалния живот на София.

 

След смъртта на Морфова, Людмила Прокопова създава женски хор на нейно име.

 

Христина Морфова загубва живота си на фаталния завой до град Пиродоп на 1 юни 1936 г. При автомобилна катастрофа. Сърцето на българския славей спира да тупти, отнасяйки със себе си песента. 


От категорията

Петрова нива преди 116 години - непобедимият възроден български дух

Героите на Илинденско-Преображенското въстание-1566023773.jpg

Въстаниците наричат своята освободена земя „Странджанска комуна“. В крайна ...

17 авг. 2019 | 09:30

Кеворк Кеворкян: Всички чуми

-1520884212.jpg

След новите изборни правила, как ще преглътнем тази пък чума? ББ ще си остане ...

15 авг. 2019 | 15:31

Посланието на Тръмп към Европа: Вие сте следващите

-1540276553.jpg

Европейският съюз е по-лош от Китай, просто по-малък, избухна той

18 авг. 2019 | 16:11

Проф. Искра Баева: Пактът “Рибентроп-Молотов”: Наистина всичко ли е ясно 80 години по-късно?

-1554796885.jpg

На 23 август 1939 г. в Москва под одобрителния поглед на Сталин е подписан ...

18 авг. 2019 | 13:16

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.