Десислава Петева Педрани - флейтистка в Академичния оркестър на театър Ла Скала - Милано и Емануеле Педрани

Любов по време на холера

Музика по време на корона вирус

2332 | 20 март 2020 | 17:47

Интервю на д-р Райна Дамяни с Десислава Петева Педрани - флейтистка в Академичния оркестър на театър Ла Скала - Милано

Десислава Петева Педрани - флейтистка в Академичния оркестър на театър Ла Скала - Милано и Емануеле Педрани-1584719544.jpg Ла Скала - Милано-1584719485.jpgАкадемичният оркестър на театър Ла Скала - Милано-1584719458.jpgМилано по време на коронавирус-1584719424.jpgМилано по време на коронавирус-1584719408.jpgЕмануеле Педрани-1584719380.jpgДесислава Петева Педрани - флейтистка в Академичния оркестър на театър Ла Скала - Милано-1584719351.jpg

Интервю на д-р Райна Дамяни с Десислава Петева Педрани - флейтистка в Академичния оркестър на театър Ла Скала - Милано

 

 

Ако сте си вкъщи, което е повече от наложително, можете да препрочетете „Любов по време на холера“ на Маркес. А може и „Декамерон“ на Бокачо, вдъхновен и разтърсен от чумната епидемия във Флоренция през 1348 г. Произведението си остава един от световните шедьоври на класическа проза.

 

 

Един от най-знаковите градове за икономиката на Италия, символ на световната опера и мода - Милано, е в епицентъра на кръвожадния корона вирус. Хората в страната са „неподвижни“ и „застинали“ на стоп кадър в „омагьосаното царство.“

 

Разговарям с Десислава Петева и Емануеле Педрани за ситуацията в Милано и сред колегите им - музиканти.

 

Десислава Петева е родена в София. Още като ученичка, се утвърждава като талантлив музикант.

 

Първият й самостоятелен рецитал, извън страната e през 1987г., в Южна Каролина. Изпълнява композитори като Бах, Моцарт, Дютийо, Форе, и  Владигеров. Учи в НМАП. Владигеров" в класа на проф..Лидия Ошавкова.

 

Печели специалната стипендия на университета Oklahoma City University“ - в класа по флейта на проф. Партина Оуенс през 1993 г. Следват години на успехи и награди.

 

По-късно животът я връща в Европа и отвежда в Италия, където продължава обучението си при проф. Микеле Мараско в музикалната академия във Флоренция.През 1999 българката заема мястото на първа флейта в Академичния оркестър на Ла Скала.

 

Там работи с диригентите Рикардо Мути, Волфганг Савалиш, Юрий Темирканов, Миунг Вунг Чунг, Диего Фазолис.Преподава в катедрата по флейта, в държавното музикално училище Мафучи и в консерваторията „Верди“ в Милано.

 

Десислава Петева е редовно канен преподавател за майсторски класове в престижни академии и фестивали.

 

През февруари тази година, българката подписва договор като професор по флейта след спечелен международен конкурс в катедра по флейта във висшата Консерваторията по Музика „А. Корели" в Месина. Преди месец, Десислава Петева защитава успешно своята докторантура в НМА „П. Владигеров", свързана с професията на музиканта и важността от правилна дидактика и превенция в обучението. За първи път в България, тя изследва темата за заболяванията при музикантите.

 

Емануеле Педрани  е пианист, композитор  и контрабасист в оркестъра на театър Ла Скала. Отличен е два пъти на конкурса за струнни инструменти на Città di Genova, представя се в множество солови рецитали.

 

Едновременно с концертната си дейност като контрабасист и пианист импровизатор, той дебютира с успех през 1999 година по италианско радио и телевизия (RAI 3), като участник  във фестивала на европейските театри, популяризиран от  Piccolo Teatro Strehler of Milan, с импровизации по музика на Фиоренцо Карпи, посветена на киното и театъра.

 

През 2015 година Емануеле Педрани изпълнява световната премиера на творбата си „Нестинарка - танц за контрабас“ в Театър Ла Скала, която е посрещната с огромен интерес, с аплодиращи реакции от страна на публиката и музикалната критика. Като многостранен музикант, креативен, сетивен и емоционален композитор, Емануеле проявява задълбочен интерес към възможностите, българския фолклор да се имплантира в класическата музика, не просто като експеримент, а като симбиоза между силни природни феномени.

 

Десислава среща в Милано любовта на живота си…

 

Българката и Емануеле се запознават в Милано, по време на репетиция. Тя е там, защото е спечелила конкурса за флейтист на академичния оркестър на Ла Скала. Любовта им започва много емоционално, като в романтичен филм. Професионалната им работа ги събира и като семейство.

 

През 2003, точно в навечерието на коледа, се ражда първата им рожба - Елиза, а шест години по-късно, на белия свят се появява и сина им Ерик.

 

И двете им деца са закърмени с изкуство, растат в естествена духовна среда на своите родители, в сърцето на артистичния Милано. Дори и в тези тежки дни те са заедно, подкрепяни от любовта един към друг, и към музиката.

 

- Какво си спомняте от първата среща с „Принца“ на вашите мечти?

 -          Емануеле ме покани на сладолед, на италиански сладолед. Това беше първата ни романтична среща, близо до първата ни къща, на улицата, където живее Челентано и други прекрасни артисти.

 

- Къде ви намирам, как се чувствате, каква е моментната снимка?

-          Не само за нас в Милано, не само за италианците, за цялото човечество ситуацията е тежка и много сериозна. Ние сме вкъщи и не излизаме. Повечето от нас, нашите колеги, музиканти, приятелите ни, са в социалните мрежи, споделяме и подаряваме музика - онлайн, подкрепяме се чрез музика, освен чрез полезна информация за борба с вируса.

 

Италианците имат специфично чувство за хумор, понякога е трагико комично. Затова в социалните мрежи има и хумористична интерпретация на тежката ситуация.

 

-  Какво всъщност най-много от всичко ви тревожи? Хиляди музиканти по света, не само от сферата на класическата музика, прекратяват турнета, контракти, проекти?

-          Неизвестността, тя е най-тревожното усещане, постоянен стрес, колко ще продължи, последиците са от всякакъв характер. Социалните, икономическите, културните промени на всички нива са неизвестни, това най-много безпокои колегите ни музиканти. Как ще се справи човечеството с всичко това?

 

- Медиите по целия свят отразиха вълнуващия флашмоб -  от прозорци и тераси, италианците пеят арии и канцонети… гласовете им отекват над опустелите улици на Италия … просълзяващо, настръхващо като усещане въздействие. Вие с Емануеле как го приемате?

-          Да, тези кадри обиколиха света. Тежко е, вълнуващи са тези картини, много са особени като моменти. Ние, нашето семейство, също се присъединихме към инициативата. Емануеле композира произведение „Ninna Nanna“ и го споделихме в социалната мрежа, посветено на лекарите, на медици, на всички, които денонощно се борят и грижат за човешки животи.

 

- От кога е затворена миланската Ла Скала, където са всъщност и вашите работни места? Някои от оперните и концертни театри са също в онлайн режим. Метрополитън опера е ярък пример за това, излъчвайки най-добрите си спектакли. Ла Скала прави ли го?

-          Ла Скала затвори на 26 февруари, както и всички театри в страната, музеи и галерии, затворени са всички училища, университети, институции, всичко.

 

Животът е изцяло онлайн, принудена съм да работя с моите студенти по този начин. От друга страна, това е време, което може да ни накара да преосмислим и оценим неща, които иначе приемаме за дадености.

Миланската Ла Скала не излъчва онлайн. Не знаем какво ще стане, прогнозите са неясни. Преподавам в момента на студентите си онлайн. Но нищо не може да се сравни с живото общуване с изкуството.

 

- Десислава, как изглежда сега Милано - символ на световното изкуство, дизайн и мода?

-          Тъжно е, много боли, да виждаш, а и да не можеш да виждаш, дори безлюдните улици...Много е необичайно и тъжно, когато са празни градове като Рим, Венеция, Флоренция, Милано, изпълнени с живот, кипящи по принцип от туристи, фестивали, събития…Времето сякаш е спряло. Не може да се излиза, никъде.

 

Но, който казва, че скучае в момент като този, нека се замисли навътре в себе си, кой е всъщност и какво цени. Не мога да разбера хора, които споделят, че им е скучно вкъщи. Молим се за всички хора по света, за болните и близките им, за лекарите. Музиката е голямо богатство, слушаме музика, гледаме филми, четем, споделяме, подкрепяме се.

 

Изкуството, музиката винаги са ни спасявали. Да използваш сега социалните мрежи, за  да позираш кой си и какво притежаваш материално, е нелепо и ненужно. Ние преживяваме много тежък, особен исторически момент на земята, съзнавайки го или не, да се замислим за истински ценното.

 

- С какво се спасявате в това положение, почти месец затворени в дома си?

-          Да, затворени сме. Затворени са милиони хора по света. Но можем да бъдем с мисълта и със сърцето си отворени към света, към близките си. Много хора са далеч от най-обичаните същества, от майките си, семействата си, но нека не се затваряме в себе си, създавайки сами депресивни състояния. Не сме безсмъртни… И не бива да сме егоисти. Нека се опитваме да храним душата си с любов и с музика.

 

Творческата година за камерния оркестър на Ла Скала, за семейство Педрани и техните колеги от състава, започна в зала 1 на Националния дворец на културата в София, в рамките на тазгодишния новогодишен фестивал. Това вълшебно музикално преживяване ще се помни от публиката, особено от тази, която познава не само популярните италиански класици.

 

В сценичното и духовното присъствие на камерния оркестър на Ла Скала, нямаше външна ефектност и суетност. Като замисъл и музикална концепция, събитието, неговата вътрешна, задълбочена драматургия, беше творческа работа на Емануеле Педрани. Насладихме се на брилянтните изпълнения на камерния оркестър на театър Ла Скала.

 

Чистата музикална линия успя да изпълни голямата ни първа зала, чрез силата на музиката, която въздейства като момент, който не се повтаря.

А на сцената, Десислава Петева Педрани, беше като древно римска фея, излязла от картина на Ботичели, а флейтата, като естествено продължение на изящните и ръце. Като музикант, тя носи една неподправена женска енергия, естественост на емоционалните жестове.

 

Ще запомня този концерт, изпълнен с вътрешна светлина и хармония, с органична и елегантна музикална линия, с мистична синхроничност между музиката на италианските класици и авторските композиции на Емануеле Педрани. Той имплантира емоционално  загадъчни мотиви от българския фолклор в своите композиции.

 

След тежката и непредвидима, и за изкуството реалност, мечтаем да се срещнем отново с камерния оркестър на театър Ла Скала и след време, продуцентите у нас, организаторите на фестивали и концерти, да поканят  тези удивителни инструменталисти, сред които има и български музиканти.

 

Именно затова, хората на изкуството по света, да не се поддават на ограничаващото убеждение, че „сега не е време за музика“. Напротив, сега можем повече от всякога да откриваме музиката, да мечтаем с музика и да подкрепяме създаващите я. Светът се променя. Ние също. Изкуството е свободен избор … като любовта, дори по време на холера.


От категорията

150 хиляди зрители на седем заглавия на SOFIA OPERA PEARLS STREAMS

SOFIA OPERA PEARLS STREAMS-1585239580.jpg

Софийската опера се радва на изключителен интерес от своята публика и ...

31 март 2020 | 18:08

Театър "София" с онлайн подарък за своята публика - "Парижката Света Богородица"

Снимка: Столична община-1585298484.jpg

Видеозапис на 100-тното и последно представление, спектакъл на Лилия Абаджиева ...

27 март 2020 | 10:40

Започва националната кампания „Купи 1 книга“

Започва националната кампания „Купи 1 книга“-1585815019.jpg

Голямото семейство на книгата се обръща към всеки, който в тези несигурни ...

2 апр. 2020 | 11:09

Отбелязваме Международния ден на детската книга

Отбелязваме Международния ден на детската книга-1585810434.jpg

През 1958 г. ЮНЕСКО учредява Международен Златен медал на името на Андерсен, ...

2 апр. 2020 | 09:52

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.