Откриха човешка ДНК в рисунките на Леонардо да Винчи

Учените използвали иновативен геномен подход, наречен Nanopore, за да анализират микробиома на рисунките

Откриха човешка ДНК в рисунките на Леонардо да Винчи

2930 | 21 ноем. 2020 | 08:44

По-вероятно е следите да са оставени от реставраторите през годините. Учените успели да установят също, че рисунките са били дълго време в Торино и Рим.

Биолози и историци от Австрия и Италия проучиха състава на биологичния материал в седем рисунки на Леонардо да Винчи. Те открили неочаквано разнообразие от бактерии, гъби и човешка ДНК. Резултатите от изследването са публикувани в списание „Frontiers in Microbiology“.

Учените използвали иновативен геномен подход, наречен Nanopore, за да анализират микробиома на рисунки, който комбинира метода секвениране от трето поколение с протокол за амплификация на генома (WGA).

Това е първото пълно геномно изследване на произведения на великия италиански художник. Чувствителният метод Nanopore е много добър инструмент за мониторинг на произведения на изкуството, с чиято помощ може да се оцени микробиома и да се визуализират неговите вариации.

Въпреки отсъствието на видими увреждания на хартията, учените открили следи от голямо количество бактерии върху рисунките на Леонардо, а количеството им преобладавало над това на гъбите.

Според тях, голяма част от тези бактерии са типични за микробиома на човека и са оставени по време на реставрационни дейности. Друго интересно откритие било наличието на голямо количество човешка ДНК. Авторите подчертават, че нямат основания да твърдят, че това е ДНК на художника.

Авторите на проучването смятат, че с раработения от тях метод може да се създават биологични „пръстови отпечатъци“ на най-известните произведения на изкуството, което не само ще даде възможност да се научи много за историята на създаването им и начина, по който са били съхранявани, но и ще им осигури допълнителна защита.

(източник: Дарик)