Плевнелиев пак в остра атака срещу Радев: Той е популист и навън не е никакъв фактор

Борисов реагира много бързо в ситуацията край Своге

Плевнелиев пак в остра атака срещу Радев: Той е популист! На Запад е нула, Русия го шамароса!

11196 | 10 септ. 2018 | 09:05

Не може президентът да е контра на НС и на правителството. Не постигате разделение на нацията, когато имате ясни аргументи по различни проблеми. Не му прилича и не е добре на един държавен глава да действа по този начин, смята бившият президент


Ако бях на мястото на министър Николай Нанков категорично щях да подам оставка. Министър-председателя Бойко Борисов реагира много бързо в ситуацията край Своге. Това, че поиска оставки е негово конституционно право. Това каза президентът (2012-2017) Росен Плевнелиев  в ефира на БТВ.

Той подчерта, че в ГЕРБ има дебат за разлика от други политически сили у нас.

„Тази оставка не е по вина на министрите. Министърът не може да носи вината за това кой е строил или как се е експлоатирал един път. Това е морален акт". Той даде пример с подобни тежки катастрофи, след които не са се подавали оставки. „Когато БСП са били на власт подобни морални актове на министри не са наблюдавани, затова в случая премиерът Борисов печели допълнителна точка“.

 

"Веднъж на две седмици се чуваме с премиера. понякога пием кафе. С него имаме разговори с външното положение. С министър-председателят постигнахме не малко", призна Плевнелиев. Правителството е стабилно. Категорично не можем да очакваме нови парламентарни избори, според бившия държавен глава.

 

„В България има много опасни участъци, АПИ трябва да реагират и да нанесат нужните корекции“, смята Плевнелиев. По думите му трябва да се направи ревизия на договорите, да се провери дали строителите са изпълнили указанията на проектанта.

 

Той припомни, че по времето, когато той е бил министър на регионалното развитие, въпреки нищетата се е предприела модернизация на редица пътища на територията на цялата страна. „Аз бях този министър на България, който закупи с пари на Световната банка една специална машина за проверка на качеството на пътя и изпълнението на поръчката“.

 

Плевнелиев призна, че е бил най-богатият министър в кабинета на Борисов. Но излязъл по-беден от президентския си мандат.  Той имал много покани да работи в чужбина на високи постове след края на управлението си. "Останах в България. Занимавам се с младите хора. И ми доставя удоволствие. Работя на пълни обороти", призна Плевнелиев.

 

„Не мога да скрия разочарованието си от действията на президента Радев“, сподели той. „Той е първият президент на България - популист. Не му отива на един държавен глава да поставя под съмнение действията на институциите. В това има противоконституционалност. Проблемът е много сериозен“, подчерта Плевнелиев.

 

Външнополитически Радев е никакъв фактор, нула, нямат му никакво доверие. Няма кой да го чуе. Той ще бъде формален по опорните точки на външното министврство. По-интересно е на Изток – Русия му зашлеви два пъти такъв звучен шамар, че неговото заиграване с русофилството няма тежест“, коментира още Плевнелиев и уточни: "Единият път беше когато при посещение в Кремъл се озова първия президент на страна от ЕС, на който пресконференцията трая 6 минути – Радев говори 5 минути, а в едната минута руският президент Владимир Путин говори за Бойко Борисов. Другият шамар бе тропането по масата, което бе пуснато в публичното пространство именно от руска страна“, каза Плевнелиев.

"След като не може да свърши нищо за България навън, той ще играе вътрешноплитически", заяви Плевнелиев..

 

„Президентът трябва да бъде балансиран, да бъде платформа на всички добри идеи в България. Държавният глава не може да обижда, да разделя нацията и да принизява институциите. Той може да посочва проблема, но не и по този начин. Не му прилича и не е добре на един държавен глава да действа по този начин“, смята бившият президент.

 

Президентът Румен Радев зашлеви звучен шамар на БСП, заявявайки, че към момента ГЕРБ няма алтернатива, подчерта Плевнелиев. 


„Нямам никакви амбиции за политически постове. Аз се чувствам в една много позитивна среда на развитие. В момента получавам световно признание. Нямам на кого какво да доказвам. Аз влязох в политиката, за да дам, а не за да взема“.

 

„За Радев най-лесно е да бъде контра на правителството, защото друго не му остава. Той трябва да е платформа на всички добри идеи в България. Държавният глава не може да обижда – може да посочва проблема, но не и това. Не може да е контра на НС и на правителството. Не постигате разделение на нацията, когато имате ясни аргументи по различни проблеми. Не му прилича и не е добре на един държавен глава да действа по този начин“, смята бившият президент.

"Оставам в България, за да работя за страната си и да съм полезен", заяви още той.

 

За личния си живот Плевнелиев сподели, че се чувства щастлив. Той подчерта, че не иска да налага щастието си. „С Деси не налагаме на никой нашия дневен ред. Държим се за ръка. Когато съм с една жена съм с нея до край. Никога не съм имал офшорни сметки, никога не съм имал любовници. Всички трудности, пред които минах, останаха в миналото. В чудесни отношения сме с бившата ми жена, децата са добре“, сподели той.

 

На въпрос кога се очаква да стане баща отново Плевнелиев призна, че след около две седмици. Той отрече да има избрано име за наследника му и подчерта, че този избор е на майката.

 

 

Ето и цялото интервю на Росен Плевнелиев, президент (2012-2017 г.), в интервю за предаването „Тази сутрин“ по БТВ:

- За трусовете в управлението, за трагедиите по родните пътища президентът от 2012 до 2017 Росен Плевнелиев е гост на предаването. Добро утро.
- Здравейте и добро утро.

- Благодаря, че приехте поканата да бъдете при нас.
- И аз благодаря.

- Ако бяхте в момента на мястото на министър Нанков, щяхте ли да подадете оставка?
- Категорично да.

А щяхте ли да чакате Народното събрание да ви спаси или не?
- Не, аз нямаше да допусна по никакъв начин да има ревизия. Вижте, министър-председателят има своето конституционното право да поиска оставката на всеки министър. Още повече, че всеки, който е работил с министър-председателя Бойко Борисов, знае, че той реагира много бързо на ситуацията и от тази гледна точка неговото конституционно право, разбира се, не бива да бъде подлагано под съмнение. Самият аз като министър…

- Виждате ли вътрешни боричкания в ГЕРБ, между другото, на тази тема – трябвало ли е или не е трябвало да има тези министерски оставки и специално тази на регионалния министър?
- Има един демократичен дебат, в който Слава Богу, че е в политическа партия ГЕРБ за разлика от много други политически сили. Всичко, което гледахме в миналото, има дебат. На това отгоре трябва да е ясно, че тази оставка не е по вина. Министрите не са виновни.

- Вие казвате, че министър Нанков не е виновен за създалата се ситуация със 17 жертви, така ли?
- Аз казвам, че министърът не може да носи вината за това кой, по какъв начин е проектирал, изпълнил и вкарал в експлоатация един път. Същевременно обаче министърът с един много демократичен жест носи морално отговорност – нещо, което само да припомня, 2006 година имахме подобна катастрофа в Бяла с 18 загинали. Правителството беше на БСП. Дали някой подаде оставка? 2008 година имаше подобна катастрофа, спомняте си, в Ямбол на един събор на тракийските дружества със 16 трагично загинали. Дали някой подаде оставка? От тази гледна точка аз мога да кажа, че когато БСП са били на власт, подобни чисто морални действия на министри не са били наблюдавани. Така че тук премиерът Борисов по-скоро дори печели една точка и преразлика.

- Казвате, че е морален акт – специално тази оставка на министър Нанков, но регионалното министерство и от неговата уста излязоха думите за това, че 5 пъти са молили тази фирма, пращали са й писма да направи ремонт, тъй като отсечката все още е в гаранция и тази фирма не ги е изпълнила. Тогава защо не се е задействало много повече като държавен апарат и министерството, за да направи всичко възможно опасният участък да бъде обезопасен? Това не е ли вина и на министъра?
- В България за съжаление има много опасни участъци. Въпросът на министерството и специално на Пътната агенция е да реагират по един адекватен начин, да видят кои са тези опасни участъци, да ги категоризират и същевременно да нанесат съответните корекции. За мен в този конкретен случай е изключително важно да се влезе в същината на договорите. Този път, за да се рехабилитира, е имало проект, по който е рахабилитиран. Изпълнен ли е проектът такъв, какъвто е заложен? Ако той е изпълнен, вероятно проектантът трябва да носи своята отговорност. Ако проектът не е изпълнен така, както е заложено по проект, тогава въпросът е в кого е вината – в строителя, който не е спазил проекта? Същевременно проектантът е трябвало да предвиди всичко, включително и качеството на асфалта.

- За съжаление обаче, когато не каруцата, а автобусът се преобърне и има 17 жертви, отново пътищата, обясненията и оправданията са много. Разбрахме, че този път е без никаква забележка, получил е паспортизация и никой е нямал никакви съмнения за това какво се е случило. Той обаче като път започнал ли е да се ремонтира по ваше време? Вие сте били министър до началото на септември.
- Аз бях министър от 2009 година 27 юни до 2011 година.

- До 2011 година. 2011 година започва строителството на този пътен участък. Какви са детайлите, които помните за договора, условията към фирмата?
- Това, което аз като министър направих заедно с подкрепата на минситър-председателя и много се гордеем, е, че ние приоритизирахме едни от най-тежките участъци в България и започнахме ремонти в нищетата, в най-тежката криза. Спомняте си 2009-2010 година проблемите – че нямаше пари в министерството. Ние успяхме да приоритизираме. Стартираха се поредица, мащабна програма за модернизация. Разбира се оттук-нататък министърът и министър-председателят са свършили своята работа – те са приоритизирали и са осигурили ресурс. Въпрос е на качествен проект, качествено изпълнение и контрол.

Аз питам дали помните нещо като детайли от този проект, защото започва все пак по ваше време.
- Специално за този проект не, защото ние стартирахме пакет от много пътища. Те бяха мисля, че 30 или 40 различни участъка на територията на страната, които обхванахме в една спешна програма. Радвам се, че тя се случи. Въпросът за вината, обаче, трябва да бъде търсен по договор и там наистина, където са фактите.

- По въпросите за вината – вярно ли е наистина, че по ваше време като министър отпада тестването на асфалта, което е след приемане на готова отсечка, за да се провери дали е качествена, или не?
- Категорично не е вярно. Точно обратното е. Аз бях този министър на България, който закупи с пари от световна банка, спомням си много добре, една специална машина, която дори с министър-председателя включихме в експлоатация именно за да може да се вземе най-добрата техника за тестване.

Да се вземе ядка от пътя от различни места, за да се направят проверки, така ли?
- Да се вземе, да се направи. Мога категорично да заявя, че преди това в продължение на десетки години имаше много сериозни съмнения за това как се рехабилитират пътищата и с какво качество.

Защото се появиха информации именно за това, че по ваше време отпада това изискване за вземане на проба от асфалта от готовия пътен участък и, че пътят се е приемал само по документи и то по резултати, направени от частни лаборатории.
- Аз като министър съм дал точно обратните изисквания. Това, което категорично мога да заявя, е, че си спомням дори договорите за поддръжка, които бяха всяка година. Някои някъде в Пътната агенция решаваше кой година по година ще рехабилитира или съответно ще поддържа един път. Аз поисках договори, които да са три до петгодишни. Направихме много пресконференции по тази тема ясно премислени, за да можем да гарантираме качество на поддръжката.

- Да, обаче има разминаване. Ето тази фирма, която е правила участъка край Своге, е пуснала резултатите към своя да го кажем дъщерна фирма, да го кажем по-разбираемо на зрителите – фирма, която е приближена или подчинена до самата фирма, направила ремонта. Тя дава добър резултат и всичко се замита отново или пък отговорността не може да се търси вече.
- Точно така. И ако това е така, трябва да се търси отговорност от хората, които са допуснали такова нещо. Аз съм сигурен, че в договорите тогава, когато ние вкарахме в експлоатация договори за поддръжка на националната мрежа и нови търгове, ние ги съгласувахме и с Пътната агенция, и с всички останали министерства – и с Министерството на транспорта, което отговаряше за политиката по пътищата. Категорично заявявам - сигурен съм, че проблемът не е в договорите, а в изпълнението. И ако някой е допуснал зависима фирма да прави контрол, претендирайки, че това е независим контрол, трябва да понесе своята отговорност.

- Да, но накрая може би ще се окаже, че това пък е било законно към онзи момент поне, ако не и продължава да бъде такова – да се прави от частна фирма. Тя като има сертификат за това, че може да прави проби, в крайна сметка фирмата, която е изпълнител, може да даде тази проба, където си пожелае.
- Трябва да се прегледа много внимателно процедурата. Много хора по веригата са слагали подписите дали проектът е направен, както трябва, дали проектът е изпълнен, както трябва, дали са спазени изискванията на договора и на Пътната агенция. Аз съм сигурен, че в детайл една проверка ще установи къде е проблемът.

Чувате ли се често с министър-председателя Бойко Борисов?
- Веднъж на две седмици се чуваме, понякога пием заедно кафе.

За съвети или просто за разговори? Искал ли ви е съвет например кой да бъде следващият регионален министър?
- Не, категорично не. Това е и нещо, в което аз вече не искам по никакъв начин да участвам, но с министър-председателя имаме основно разговори, които са свързани с дългосрочни теми – с международното положение, с важни стратегически приоритети на България. За мен тези разговори винаги носят една нотка на носталгия от една страна. От друга гледна точка с удоволствие, защото с министър-председателя Бойко Борисов постигнахме немалко по стратегическите приоритети на България заедно.

- Ще следват ли нови рокади? Дали знаете, или подозирате за това, че може да има и нови смени в кабинета „Борисов“, ако и тези трите се състоят по начина, по който са тръгнали да стават?
- Моята оценка е, че към момента няма някаква революционна ситуация или лидерите на опозицията се опитаха да представят, че едва ли не има политическа криза. Такова нещо няма. Политическа криза има тогава, когато министър-председателят подаде оставка. Тя може да прерасне в парламентарна, ако Народното събрание не е в състояние да излъчи нов министър-председател. Не сме в тази ситуация. Правителството е стабилно. То постигна немалко в изминалата година и половина. Нека все пак да кажем, че имаме едно историческо постижение, а именно Председателството на България на Европейски съюз. Така че те имат какво да надградят. Отношенията им са честни дотолкова, доколкото като политика аз се нагледах на задкулисни коалиции. Спомнете си как дойде правителството на Орешарски на власт.Дали имаха коалиционен договор, дали имаха коалиционна програма за действие? Сега е по-различно. Излязоха пред целия народ по един честен начин. Имат програма, имат план за действие. По средата са, имат какво още да свършат.

Нови предсрочни избори да очакваме ли?
- Категорично не.

Това означава, че тези хора сега, които са в управлението, независимо от това какви реплики се разменят в телевизионните студиа или през екраните, ще останат стабилни накрая, така ли?
- Сигурен съм, че ще намерят път напред. Аз не виждам алтернатива. Тук мога да се съглася с оценката на президента Радев, който каза, че към момента няма алтернатива. Странно защо обаче по този начин той зашлеви един звучен шамар на БСП, които вярват пък, че са някаква алтернатива. Аз мисля, че в момента няма ситуация, която да доведе до криза, каквато и да е тя – политическа или парламентарна.

Сам споменахте президента Румен Радев. Може би това е едно от малкото неща, с които сте съгласен в този момент с него, че няма нужда от нови избори или поне предсрочни парламентарни.
- Така е. Трудно ми е да скрия своето разочарование от голяма част от действията на президента Радев. Аз винаги търся смисъла, съдържанието и по това, което той свърши в последната година и половина по съдържание, за съжаление, аз мога да кажа, че това е първият български президент популист.

Тоест заставате отново зад тази си позиция, защото тези думи съм ги чувал от вас и преди?
- Да, категорично заставам зад тази теза. Нещо повече – вижте това, което се случи с неговото обръщение само преди няколко дни, изключително популистко: „В държавата няма алтернатива. Народното събрание е някакъв нотариат за подпечатване на някакви чужди решения“. Не у прилича на един държавен глава по никакъв начин да поставя под въпрос основните институции на българската държавност, но той това го прави, без да му мигне окото. И същевременно да каже, че и БСП, тоест опозицията, не са никаква алтернатива, но алтернативата е той, която той щял да изгради през следващите месеци. Донякъде тук има дори противоконституционност в действията на държавния глава плюс това, че разделя нацията и принизява институциите. Проблемът на Радев в много сериозен. Аз ще го обясня с две изречения точно. Първото изречение е, че президентът Радев външнополитически вече не е никакъв фактор, нула. На запад той вече няма какво да каже, няма доверие към него, няма и кой да го чуе. Той ще бъде формален по опорните точки на външно министерство.

Нали първото му посещение беше на запад някъде?
- На изток, обаче, е по-интересно, защото Русия му зашлеви такъв звучен шамар и то два пъти, че тук в България вече не остана и капчица съмнение, че цялото негово заиграване с проруската нотка и русофилството на българския народ остана без всякакво покритие. Никога досега в историята на България не се беше случвало президент да отиде на официално посещение в Кремъл и там пресконференцията да е 6 минути, от които 5 минути да говори президентът Радев и 1 минута да говори президентът на Русия, забележете – и то за бойко Борисов. Такъв звучен шамар. Като добавим и това, че посещението на руския патриарх в България – чукането, тропането по масите. И забележете – този акт на принизяване на българската държавност беше пуснат от Кремъл, от кремълските медии няколко дни по-късно. На мен ми казва, че президентът на Русия зашлеви един много шумен шамар. Така че Радев няма външнополитически ходове.

Като дуел между вас ли да го усещаме и всичко, това, което имате и като думи, които изричате всеки път срещу Румен Радев? Дали е настървеност, дали е политическа настървеност от ваша страна?
- Аз по никакъв начин нямам никакви амбиции, по никакъв начин няма да се връщам в политиката. В момента аз се чувствам в една много позитивна среда на развитие, една фаза на развитие, при която получавам огромно международно признание,. Съвсем скоро мога да споделя, че бях поканен да бъда член на Националния стратегически институт на Китай, където е канцлерът на Германия /…/, където е Франсис Фукуяма – може би най-известният политолог на планетата. Аз нямам на кого какво да доказвам. Моят проблем е именно слабостта на Радев във външнополитически план. Поради това аз очаквам, за да може той да бъде някакъв фактор и да има амбицията и политическата резултатност да бъде някакъв фактор в България, просто след като не може да свърши нищо извън България, той ще играе вътрешнополитически. Най-лесно е да бъде контра на правителството.

Контра на правителството, но казвате и контра на БСП, показвайки им и казвайки им, че не са готови за предсрочни парламентарни избори, което пък го дистанцира или поне спазва дистанция от тях самите.
- Което е много жалко, защото от президента се очаква точно обратното. Президентът трябва да бъде платформа за всички добри идеи в държавата. Той трябва да бъде балансиран, той трябва да може да подаде ръка на всеки.

- А защо да няма право да посочи например, че Народното събрание, според хората включително, не си върши достатъчно добре работата – нещо, което го доказва и рейтингът на самата институция?
- Разбира се, че има това право. Но Народното събрание не е нотариат. И държавният глава не бива да обижда. Той може да посочва проблема, но не и да обижда по този начин. На това отгоре специално по отношение на Народното събрание, знаете ли, много е популистко винаги да сте контра на Народното събрание. Защо? Защото за съжаление това е една от институциите с най-нисък рейтинг и доверие в гражданите. И тогава, разбира се, вие излизате като един чист популист и казвате: „ Народното събрание е нотариат“. Постоянно сте контра на Народното събрание или на правителството.

Вие също се появихте с реч, която беше контра на тогавашното управление на Орешарски, с това, че сваляте доверието си от кабинета, от управлението. Това не е ли отново разделение на нацията?
- Не е разделение, когато имате ясни аргументи. С какви аргументи и с каква ясна, ако щете, идеология? Аз искам да разбера каква е идеологията, какви са ценностите, какви са аргументите на президента Радев за тези думи например.

Към вас имаше обвинения, че слизайки при хората долу при протеста също разделяте тези, които са „за“ или „против“. Трябва ли президентът да изпълнява такава функция?
- Аз отидох при хората на протеста, защото останах сам. Тогава и Народното събрание, и правителството си заминаха. Останах абсолютно сам в една ситуация, в която имаше протести на стотици хиляди хора в десетки български градове. Лично мое решение беше да отворя вратите на президентската институция и за протестиращите. Лично мое решение беше да създам обществени съвети, където поканих всички с единствената цел да кажа: „ Вижте, аз съм последната институция, която остана в държавата. Имаме тежка политическа и парламентарна криза и невъзможност на институциите да изпълняват работата си, но президентската институция е отворена, заповядайте“.

Заради решението на ДАНС възникнаха големите протести, за управлението на ДАНС, но в крайна сметка това не е ли също неглижиране? Вижте, Народното събрание, изпълнителната власт не работят, Министерски съвет включително. Не са нещо, на което да се опрете, аз съм човекът, на когото да се опрете.
- В моята реч тогава в този ден аз помолих Народното събрание с думи на уважение към народните представители да бъдат така добри да прегласуват това изключително погрешно решение на в държавата. Забележете, обаче – това правителство на Орешарски тогава също беше с мандата на БСП. След като произведоха най-голямото безобразие в държавата в годините на Прехода дали някой подаде оставка?

Винаги, обаче, има разминаване между президента и останалите институции като власт. Винаги има търкания, сега може би са и по-големи. Защо не се стигна никога до единение като че ли в най-новата ни българска история и президентската институция наистина да бъде обединител?
- Президентската институция, за да бъде обединител, тя трябва д каже истината. Понякога истината боли. Понякога истината, за съжаление, разделя. Например по отношение на Русия има дълбоко разделение в обществото. Вчера или онзи ден имаше 9 септември – много е разделен българският народ и по тази тема. Именно затова, обаче, му прилича на президента да може да играе институционално. Например с едно изречение да каже, че за историята такава, каквато е. Да сте чул действащият държавен глава на България да се застъпи, например за всичко, което е дълбока рана в българското общество – с действията на Народния съд, избитите десетки хиляди интелектуалци – цветът на нацията – от българските комунисти? Да сте чули българският държавен глава днес да постави под съмнение нещичко в Русия? Извинете, но в Русия днес има масови протести. Знаете ли защо? С една дума – беше вдигната пенсионната възраст на възраст, на която вече 99% от мъжете в Русия са умрели. Тоест държавата каза на мъжете в Русия, че просто няма да получават пенсия.

Вие смятате ли, че Румен Радев и неговата евроатлантическа насоченост се разминават?
- Категоричен факт, но това е отново популисткото в него. Защо отива на язовир Копринка, например, има една пламенна реч, в която Русия е над всичко? Същевременно отива в Брюксел и има съвсем друга реч, включително и гласува санкции срещу Русия. Кога е искрен? Това е чист популизъм. Неговата заявка за популизъм дойде от самото начало – неговата реч, забележете, най-важната реч за един президент в при встъпването в длъжност.

В момента пък подкрепата към него е ай-силна като че ли от всички институции. Не е ли така?
- Популистите в Европа по начало са във възход. Ние ги виждаме в поредица от избори. Но още веднъж се връщам към тази реч. Ако някой анализира тази реч на българския държавен глава, в която няма идеология,няма цели, няма приоритети, няма категорични ангажименти, няма един ангажимент, който е поет. Президентът Радев излезе в своята реч и направи един анализ на ситуацията в България като отново, спомняте си, обиди народните представители в същия този ден като им каза: „ Вие ще си отидете след няколко дни“.

Видяхте пък, г-н Плевнелиев, колко пъти той наложи вето и в един от случаите малко преди ваканцията на народните представители те се съгласиха с това. Законът за приватизацията – дали е бил лобистки, или не? Тогава отново имаше много сериозни спорове в самата коалиция – между ГЕРБ и „Обединени патриоти“.
- Така е. Абсолютно. Това е едно коректно действие на държавния глава, зад което аз открито заставам и казвам: „ Да, той има пълното право и като бивш държавен глава само мога да подкрепя, когато се налага вето с аргументи и по същество“. По същия начин мога да кажа, че президентът Радев стои много добре по тази чисто патриотичната нишка в България. Той има хубави речи от гледна точка на всякакви национални чествания, така че той има и своите силни страни. Аз му желая истински успех и го желаех през годините, обаче виждам, че той вече допусна грандиозни и много тежки провали в някои от важните за президента функции.

- Ако той се противопоставя на управлението сега и се разграничава от БСП, Цвета Караянчева пък миналата седмица пък в студиото ни на националния празник 6 септември каза, че може би има някакви политически амбиции за свой собствен проект. Вие виждате ли ги?
- Президентът Радев неведнъж даде подобна заявка. Спомнете си, той имаше една реч пред студенти в УНСС, където също отговори много уклончиво на този въпрос, но ако президентът Радев си мисли, че той е алтернативата, той ще допусне дълбока вече и чисто политическа грешка и ще покаже, че не е научил нищо от съдбата на другите президенти. Спомнете си и президента Желев, и президента Първанов, и президента Стоянов, които по един или друг начин се опитаха след мандата да останат в политиката, да направят свои политически партии. Категорично заявявам, че не му прилича, не е добре за един държавен глава да направи подобно нещо. Историята го показва с примерите на десетки президенти, за които аз мога да разкажа. Ако иска да се поучи, нека да изследва, да види. Не е това успешният ход на един президент.

- Когато ви представяха и представяха вашата кандидатура през 2011 г., помня, че бяхте обявен като най-богатият министър в кабинета „Борисов 1“. Така ли беше тогава?
- Така беше, да. Разбира се, моята декларация по Сметна палат е публична…

- Така ли остава и в този момент?
- От кой, с кого се сравняваме, че…

- Вече с президентите трябва да се сравняваме сигурно, да.
- Вижте, всичко, което съм направил… Слава богу, моят първи работен ден е в Германия, в Германия. Там бяха…

По-беден или по-богат излязохте от президентския си мандат?
- Да. Много по-беден. Ако някой направи елементарна справка и калкулация в моята първа декларация към Сметната палата и последната, ще види една огромна разлика – аз обеднях. Разбира се, за мен това беше ясно от самото начало. Аз влязох в политиката, за да дам, а не за да взема.

- А сега ще наваксате ли, ще успеете ли да наваксате това и в данъчната декларация, пък и като печалба, в крайна сметка в бизнеса? Занимавате ли се с бизнес?
- На един президент не му отива да се връща обратно в бизнеса, да прави фирми, да става съдружник. Разбира се, аз се гордея много с това, че заваляха огромно количество покани към мен за чисто президентски неща, които по-скоро са част от новата фаза на развитие на всеки успешен президент. Аз получих покана за огромно количество международни позиции, които всичките отказах, защото вярвам, че на един президент не му отива да се бори за някаква международна позиция. Аз съм щастлив тук, в България и се чувствам много добре в България.

Добре, една, която отказахте например?
- Отказах… Мога да изброя поне 10 позиции, които отказах. Например председателят на Световния парламент Мирослав Лайчак, който е министър на външните работи на Словакия, беше първият, който ми се обади на деня, в който приключих мандата, и каза „Аз поемам председателството на Световния парламент – знаете, Генералната асамблея на ООН – заповядайте, каквато позиция си изберете“. Отказах. Вицепрезидент на една или друга от европейските банки – отказах. Заместник-генерален секретар на НАТО – имаше идеи на няколко държави, мога да посоча, включително от най-силните. Дейвид Камерън ми е звънял и кой ли не – Росен, Росен, Росен. Аз отказах. Оставам в България. Занимавам се с нещо изключително смислено, което ми доставя огромно удоволствие, а именно да се посветя на младите хора, на образованието и на индустриите на бъдещето на България.

Това е нещото, на което посвещавате сега годините си след президентската институция.
- Работя на много високи обороти.

- Добре. Богатите обаче в България видяхме, че също плачат. Две фамилии поне или няколко бяха разплакани заради укриване на данъци, бяха обвинени в организирани престъпни групи, производство на акцизни стоки, без това да бъде отчетено в държавния бюджет и в хазната реално. Защо се случва всичко това сега, при условие, че за всички тези хора се знае от години, че са в графата „олигарси“?
- Добър въпрос. Всички български политици – слагам и себе си в тази категория, въпреки че като държавен глава не съм имал инструментите, за да постигна нещо повече, но всички български политици са големи длъжници по темата с олигархията генерално. Аз съм този български политики, който излезе в челен сблъсък с някои от най-влиятелните български олигарси. Нещо повече – в някои интервюта по бТВ, точно по бТВ, аз съм обяснявал каква е разликата между олигарх и предприемач. Олигарсите забогатяват за сметка на държавата и обществения ресурс. Те имат точно три големи каци с мед. Едната е приватизацията, другата е къде се държат държавните пари и третата е обществените поръчки. Предприемачите, от друга страна, забогатяват по правилата и се гордеем с тях.

- Бенчо Бенчев какъв пример е тогава за забогатяване?
- А извинете, кой е Бенчо Бенчев? Ааа, общинският съветник…

- Общинският съветник, да, от БСП.
- Това е такава грандиозна наглост, демонстриране на един общински съветник, най-малко когато се качи на един „Ролс Ройс“ – това е доказателство за тотална чалга в държавата, сбъркани институции, липса на елементарни правила, нежелание какви са тия доходи, с които /…/

- Да, но той твърди, че всички първи мъже в държавата са му били на гости, всички президенти дори са му гостували. Вие помните ли такова гостуване?
- Аз не познавам този човек. Лично аз като дявол от тамян се пазех от тази тема. Никой от българските олигарси не може да излезе в годините, в които аз съм бил президент, и да каже „Аз имах каквито и да било отношения“ или е връчил какъвто и да било подарък на държавния глава. Ето, видяхме наскоро, че премиерно президентът Първанов пък получава ловни пушки и т.н. Вижте, ситуацията е много елементарна. Българската държава е голям длъжник на народа по темата със солидарността. И според /…/

Да, обаче ето – и според голяма част от анализаторите, хора, които са част от БКП, от структурите на „Държавна сигурност“ в момента продължават да си преразпределят тези ресурси на държавата.
- Най-големият бич…

Така ли е или не? Второ е трето поколение на БКП номенклатурата продължава ли да управлява България?
- Точно така. И забележете, попитайте президента Радев каква е неговата позиция по тоя въпрос. Кой беше единственият президент на България, който не назначи нито един агент на „Държавна сигурност“ в президентската институция и си навлече гнева им, та писаха поръчкови книги срещу мен, медии и /…/ активираха срещу мен. Казвам го най-категорично – споделям…

Вашата фамилия била ли е свързана с миналото на БКП и с номенклатурата?
- По никакъв начин. Баща ми е един обикновен учител, майка ми е учителка. И двамата са били членове на БКП. Прекрасни хора, те бяха идеалисти, вярваха. Баща ми е писал стихотворения - той беше поет. По никакъв начин. Скромни хора. Баща ми си отиде млад. Имаше една мотопедка и една…

Е обвинявате ли ги тогава? Защото казвате 9 септември…
- Не ги обвинявам. Напротив. Аз като президент съм имал много речи, в които съм заставал и на страната на… Ние имахме 1,2 милиона членове на БКП в България.

- Вие бил ли сте член?
- Това е нещо, което слава богу, е много отдавна в миналото и дори, дето се казва, защото аз бях направен за няколко месеца, но съм имал смелостта като студент да си хвърля оставката и всеки, който се поразрови малко в БКП, ще разбере, че в годините на комунизма аз, като един от водещите студенти, много активен студент, съм имал смелостта, след като съм бил направен член, и да си хвърля книжката.

Не за друго, щото много често обвиняват и хората, които са и в ГЕРБ в този момент, че са второ, трето поколение, което продължава да управлява /…/
- Няма лошо. Лошото е на друга страна. Лошото е, когато има зависимости. Лошото е, когато… България е имала милиони членове на БКП, голяма част от тях са честни хора, идеалисти. Но нека дори да влезем в темата „Държавна сигурност“. Това е голямата тема. В „Държавна сигурност“, там се направиха най-големите кражби, там се направиха най-големите зависимости. Към днешна дата в българската администрация има 10 600 агенти на „Държавна сигурност“, които продължават да работят по министерствата. Те са политолози, те са социолози, те са олигарси, те са бизнесмени, те са навсякъде. И никой не ги пипна. „Държавна сигурност“ отрови прехода на България и там е най-голямата несправедливост.

Добре, тема, която ще продължим със сигурност, за „Държавна сигурност“ и за БКП. Виждам обаче халката на ръката ви. Щастлив човек ли сте, г-н Плевнелиев?
- Категорично мога да споделя своето голямо щастие, радвам се безкрайно много и се наслаждавам на всеки момент от всичко, което ми се случва.

Кога очаквате голямото събитие?
- Много скоро. Разбира се, за нас това е един момент, зареден с много позитивна енергия. Очакваме /…/

Притеснявате ли се, притеснени ли сте?
- … да се роди в следващите може би десетина дни до две седмици.

До две седмици очакваме новината?
- Така казват докторите.

Дано всичко да мине добре.
- Благодаря ви от все сърце.

Притеснявате ли се да говорите на тази тема?
- Не. Просто ние, отново с известна доза скромност, ние не искаме да налагаме нашия дневен ред, нито нашето щастие, нито ако щете всичко това, което ни се изсипа на мен и на Деси, в чисто човешки аспект, тази голяма любов и това бебе, което е резултат на една голяма любов. Ние не искаме да го налагаме на никой, ние не търсим таблоидите, не търсим първите страници. Не е това. Ние сме скромни, държим се за ръка, вървим заедно напред и искаме това да продължи за дълго време.

Но сте там. И когато много дълго време, особено когато бяхте президент, това беше тема табу – личният ви живот, сега пък е може да се преекспониране по първите страници.
- Изсипаха се толкова много лъжи от медийната империя и една голяма част от олигархично финансираните медии в България.

Аз затова питам дали сега, в този момент, сте щастлив човек.
- Аз отново заявявам /…/ - никога не съм имал офшорни компании, никога не съм имал офшорни сметки, никога не съм имал любовници, никога. Когато аз съм с една жена, аз съм с една жена и съм с нея докрай. Разбира се, това, че моят втори брак отиде в миналото, това е факт. То беше направено обаче по взаимно съгласие, по най-коректния и честен начин. Всички са наред…

Чувате ли се, поддържате ли добри отношения?
- Имаме много прекрасни и коректни отношения. Децата са добре, всички са добре. И по някакъв начин големите трудности, през които аз минах през годините, сега пък се изплащат, както в личен, така и в професионален аспект. Заявявам най-категорично – с Деси не налагаме нашия дневен ред на никой друг. Желаем на всички в България и щастие, и здраве, и успехи.

- И ние ви желаем щастието, всичко да е наред през следващите две седмици, пък и след това.
- Много благодаря.

Само да питам – не се казва, но име избрахте ли?
- Категорично още не. За мен това е едно свещено право на майката. Нека тя да прецени.

- Добре, майката ще избере името. Много благодаря за това участие на Росен Плевнелиев – президент на България 2012-2017 г. Много искрени думи чухме от вас в това интервю.
- Благодаря ви.

 


От категорията

„АФИС“: При избори сега ГЕРБ получава 21,3%, БСП-19,6%, ДПС-7%, „Атака“-2,5% (графики)

„АФИС“-1537778895.jpg

ДПС с висока подкрепа за евровота, Патриотите могат да отпаднат от парламента в ...

24 септ. 2018 | 10:52

Премиерът с реч пред ООН

Борисов се среща с Тръмп днес

-1516128202.jpg

Българският министър-председател ще участва в среща "на върха" за ...

24 септ. 2018 | 09:58

Борисов пристигна на среща на върха в Ню Йорк, на която е съдомакин с Тръмп

Снимка: Фейсбук-1537794885.jpg

Министър-председателят е в Ню Йорк начело на българската делегация на 73-тото ...

24 септ. 2018 | 16:12

Томислав Дончев: Не можем да развиваме икономика, базирана на ниска цена на труда

Снимка: Министерски съвет-1537793548.jpg

За последните 10 г. бизнесът е успял да извърви дълъг път и да се ориентира към ...

24 септ. 2018 | 15:51

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Михаил Апостолов


11 септ. 2018 | 00:13



Само в България продажник национален предател и шмекер може да стане президент и след мандата му да продължи безнаказано да действа срещу Българската Държавност. Да го изгоним от България !


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Михаил Апостолов


11 септ. 2018 | 00:12



Росен Плевнелиев Президента Обединител обедини целият народ да го псува и плюе в интернет и на живо !!!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Михаил Апостолов


11 септ. 2018 | 00:11



Абе тоя дето прилича на полска мишка, дето има прилика с шушумига, дето само бълва фъшкии и е пълен с изпражнения да млъкне понеже никой не иска мнението му. Жалко ...... най накрая ще свърши много зле това човекоподобно същество...


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


ДАНЪКОПЛАТЕЦ


10 септ. 2018 | 18:19



Плевел, кой напълни дупенцето на Десито? Ти си под номер 63 в тефтерчето й.__НИЩОЖЕСТВО ТАКОВА !


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Йордан Бояджиев


10 септ. 2018 | 17:43



чехльо


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Иван Иво Иванов


10 септ. 2018 | 14:57



Чехъла като един истински педал мърля тия, които отиват да му оправят бакиите. Колко пъти точно го приеха в Москва тоя налъм? Предимно него е вината за орезилването ни пред руснаците заради малоумни изказвания без връзка с главния мозък. Винету също се оля, но поне се яви пред Путин на килимчето да му говори, как големия брат трябвало да прощава.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


antimultikulti


10 септ. 2018 | 14:01



Роско е кретен. И няма кой да бие Роско по кретения. Тук дори бледнее и първия му подгласник, Цецко Цървула.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Българина


10 септ. 2018 | 12:58



Този и ЦЦ предизвикват и у най кроткия българин желание да ги хванеш и да им сториш нечовешки неща дори да ги лежиш.....


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Лулчев


10 септ. 2018 | 12:23



Някои недоумяват и пишат с упрек за интелекта на "този палячо Радев", но ако искат да бъдат обективни, трябва да направят сравнение с интелекта на "палячото" с този на министър председателя и едва ли това съпоставяне ще бъде в полза на Бойко Боисов. Прекалено много страст има в политическите коментари и това ме разсмива, защото ги правят хора, които са много далече от политиката и учудващо влюбени в своите герои, които винаги ги прецакват с действията си, но ги ухажват от телевизионните екрани. Карайте я по спокойно, гледайте си здравето и децата, и знайте това, че от вас нищо не зависи.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Гери


10 септ. 2018 | 11:43



Който и да пише изказванията Радев те са аргументирани и отразяват действителните проблеми на българската държава и общество. Освен това, Радев не произнася словата си на фона на Аспен, а на място от Шипка първото новогодишно слово на Плевнелиев на фона на Аспен е показателен факт за екипа около единия и другия . Кой, ако не управляващите, носят отговорност и за успехите и неуспехите в държавата. Не беше отдавна времето, когато се режеха лентички от Бойко на всеки километър, ремонтиран път. Това не е ли признание, че той лично се е ангажирал със строежа и ремонта на пътищата? И щом лично е ангажиран, не носи ли и лична отговорност, че има проблеми и ако някой друг ги е създал, той затова влиза във властта, за да коригира грешките на другите. Защо единствено Плевнелиев критикува Радев? Президентите Стоянов и Първанов защо не излизат непрекъснато с критики? Вероятно защото това не е техният начин да заработват с хейтърсво


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


ruth


10 септ. 2018 | 17:16



А бе, Гери, въобще няма място за сравнение! Радев за момента е най представителния и интелигентен президент, който сме имали! Кефи ме на 95%!


Гошко


10 септ. 2018 | 11:36



Тоя все повече започва да прилича на изкрейзващ бивш комуняга, опитващ се да се прави на десен псевдополитик. Интересно дали Цуци от Шума не му навива пружината и кукувицата под диктовка започва да кука срещу президента. Никой не е виновен на Плевню, че като президент беше маша на ГЕРБ. Генералът не е такъв и това вбвсява Неукия и прозд сержант от ДС Цуци, съответно и машата Роско.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


OFFche Welle


10 септ. 2018 | 10:40



Дано тая плюнка да се появява по_често. Така само ще затвърди убеждението на Народа, че с избора на Радев, не сме сбъркали.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


ДАНЪКОПЛАТЕЦ


10 септ. 2018 | 11:18



Напълно съм съгласен. Ако всеки ден показват това НЕЩО, ГЕРБ ще загубят тотално следващите избори. По тъпо същество от това НИЩО не сме имали като "политик". ТОЙ си го избра и сега нека ТОЙ му бере срама.


pert


10 септ. 2018 | 10:19



Имам чувството, че БТВ или го показва за да му се подиграва цяла България или си плаща за да го показват от време на време. Гледах интервюто. В БКП не приемаха на сила. А след молба и дълго проучване дали си правоверен , включително цялото семейство. Така, че тази карикатура ше продължава да става за смях.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


сара


10 септ. 2018 | 10:11



Кой измисли този абсурд бившите президенти да остават на доживотна хранилка? Срамота е това горе да лежи цял живот на ръцете на данъкоплатците! Те са си виновни, шом го приемат безропотно!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Рада


10 септ. 2018 | 10:06



Комплексар лие , тъп ли е, че не разбира как го приеме голяма част от хората. И с какво самочувствие дава оценки. БТВ все повече се принизява с открито заемане на страна в интервюта, разговори, новини. Въпиюща липса на обективност


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.