Проф. Любомир Стойков - един „неистов любовник“ на жените, модата, природата!

Радвайте се на живота, но не му пречете и той да ви се радва, е мотото на този ваятел на красота

Проф. Любомир Стойков - труд, талант и творческа всеотдайност!

4269 | 19 ноем. 2019 | 17:33

Мир, изпълнен със стил, красота и с любов към простите човешки неща. Всеки ред, написан от Любомир Стойков го показва като страстно влюбен в живота човек.


Проф. д. н. Ивайло Христов

Любомир Стойков е своеобразна фигура в българския културен живот. Завършил журналистика в СУ „Св. Климент Охридски“, той е утвърден естет, медиен, PR и моден анализатор и културолог.

Професор е в Университета за национално и световно стопанство, във ФЖМК на СУ и в Националната художествена академия. В продължение на десетки години той обучава хиляди студенти, дипломанти и докторанти по медии, връзки с обществеността, журналистика и моден дизайн.
Председател е на Академията за мода (създадена от него и Донка Ганева в Париж през 1994 г.). Член е на Съюза на българските журналисти, Съюза на учените в България, “Metropolitan Museum of Art” (Музея на изкуството в Ню Йорк), Public Relations Society of America (PRSA), International Association for Media and Communication Research (IAMCR) и др.
Зад тази педантична биографична справка се крие огромен труд, безспорен талант и отдаденост на науката. Публикуваните му над двадесет научни, научнопопулярни и публицистични книги го открояват като автор с рефлекси както към академичното писане, така и към текущи събития от светския живот.
Безспорен е неговият принос към разкриването и налагането на нови университетски дисциплини, непознати до този момент на българското висше образование: теория на модата, бизнес комуникация, фирмена култура, лайфстайл журналистика и др. В това отношение той е пионер, който има много последователи – учени, докторанти, дипломанти, журналисти, комуникационни специалисти, лайфстайл експерти и др.

Трудно ми е да посоча изследовател с толкова широк творчески диапазон. При това със подчертан стремеж да се каже нова дума в уж вече разработени направения. Сред студенти, преподаватели и широк кръг читатели са много популярни неговите монографии и учебници за медиите, културата, комуникацията, модата и връзките с обществеността, между които – „Култура и медии“ (претърпяла три издания - 2006, 2010, 2017), „Теоретични проблеми на модата“ (претърпяла две издания - 2006, 2016), „Управление на връзките с обществеността“ (претърпяла три издания - 2007, 2012, 2016), „Ефективна бизнес комуникация“ (претърпяла две издания - 2010, 2017)“, „Фирмена култура и комуникация“ (1995), „Facebook комуникация“ (2012), „Калинография“ (1998) и др.

Едва ли ще бъде пресилено ако кажа, че „първата любов“ на Любомир Стойков е журналистиката. Многократно той повтаря, че тя е в сърцето му и е професия за цял живот.
Още като студент по журналистика той получава вдъхновение и стимул за цял живот от такива свои преподаватели, като професорите Иван Славов, Марко Семов, Минчо Драганов, Исак Паси и др.
Творческия му път започва от страниците на печата, а от 1985 до 1989 г. е главен редактор на сп. „Младеж“.
Водещ принцип в работата му е изграждане на модерна и респектираща журналистика, която може да реши конкретни проблеми като утвърждаване на свободата на словото, постигане на обективност и независимост, присъствие на нравствени начала, а не единствено стремеж към трупане на рейтинг и на печалба.

В битността си на телевизионен журналист и известен водещ той е интервюирал повече от 100 световни знаменитости в сферата на културата, модата, киното и попмузиката, сред които Пако Рабан, Пиер Карден, Юбер дьо Живанши, Аликзандър Маккуин, Нино Черути, Жан Пол Готие, Кензо, Оскар де ла Рента, Лучано Бенетон, Анук Еме, Клаудия Кардинале, Елизабет Хърли, Ивана Тръмп и др. В тези интервютата присъстват живи образи, откровения за личния живот, налице е провокация и полемичност.

Въпрос на тънко майсторство е да покажеш на човека отсреща колко струва чрез въпроси. В подкрепа на гореказаното е и фактът, че Стойков е автор на 50 документални филма за световно известни дизайнери, модни къщи и специални събития, заснети в Париж, Лондон, Милано, Ню Йорк, Торонто, Москва, Виена, Атина, Кейптаун, Хайделберг, Маями, Рим и др.

С аналитичност и концептуалност се отличават изследванията на Любомир Стойков, посветни на възможностите (и позитивни, и енгативни), които предлагат съвременните медии. От една страна е естествено те да бъдат занимателни и атрактивни, да търсят шоуто, скандала дори, но от друга страна приносът им за „опростачването“ на обществото е сериозен. В повечето случаи те не водят до нови истини, а ирационализират колективното и индивидуалното съзнание.

Не е тайна, че през последните години пред микрофоните и на екрана застанаха немалко хора с ниска степен на интелигентност, някъде и откровени циници. Появи се и масово се настани чалгата, а по тая причина сериозните предавания за изкуството или изчезнаха, или се инфантилизираха. Търговци на човешката надежда започнаха да дърпат надолу общественото съзнание, облъчвайки българския народ с пошлост и простотия, с арогантност, а „ценностите“ от човешкото дъно започнаха да се смятат за нещо нормално и общоприето. Така те безусловно съдействат за тревожната нравствена деградация на цели поколения. Опростачването е най-голямата рана на съвременната ни култура, която размива и ерозира ценностите, категоричен е Любомир Стойков.

В публичното ни пространство преобладават постъпки и действия, наситени с арогантност и тарикатлък от ниска проба, на мястото на интелигентния език идва примитивният и пошъл изказ. За съжаление повечето от медиите следват „чалга“ стила, правейки го начин на живот, вместо да показват стойностни модели на живеене.

В рамките на редица свои книги Любомир Стойков е разгледал влиянието на културата като цяло върху изграждането и формирането на естетичесикте вкусове. Защото, въпреки огромното въздействие на информационните технологии върху човека, те не го направиха нито по-добър, нито по-справедлив и почтен. Любомир Стойков подробно се спира на стесняването на духовните ни хоризонти, на изчезването и забравата на традиционните български ценности като трудолюбието, почитта към родителите, семейната традиция, респекта към образованието, добросъседството и пр.

Стана обичайно например безкритичното възприемане на масова култура – и духовна, и материална. За съжаление днес медиите все по-рядко отразяват националното своеобразие и проблемите, свързани с характера на нашия народ.

В една от най-популярните си книги „Култура и медии“ Любомир Стойков нагледно показва как масовата пазарна култура, измества т.нар. „висока култура“ не само у нас, но и в световен мащаб. Тази масова култура не е просто една от формите на културата, тя се стреми да бъде всеобща и единствена култура на обществото. Всеизвестни са пораженията на кича като нисш слой на масовата култура върху естетическото мислене и ценностната ориентация най-вече на младото поколение.

Травмите от неговото въздействие са свързани най-вече с профанирането на масовия вкус, пошлостта, имитацията и ерзаца. Проф. Стойков, като добър ученик на проф. Иван Славов – най-добрият изследовател на безвкусицата и кича у нас, е безпощаден към фалша в изкуството, журналистиката и човешкото поведение.

Но той не остава на нивото на елементарен критик и отрицател на кича. Заслуга – научна и творческа, на Любомир Стойков е, че той съумява да раздели зърното от плявата и в редица свои трудове – монографии и статии, разкрива и високите постижения на масовата култура, спирайки се особено отчетливо на уникалните произведения на висшата мода, както и на редица други примери от модерното и постмодерното изкуство.

От особено значение е и ролята на ПР-а, на който Любомир Стойков отделя специално внимание в редица свои текстове. В публикациите му са показани неговите социални, политически и културни функции, които имат своята несъмнена връзка с минали методи и техники за лансиране на идеи и налагане на мнение. Тези теоретичните ракурси са уплътнени от практиката на Любомир Стойков, който е един от най-утвърдените ПР мениджъри у нас.

Според перифразата на едно популярно определение на Института за връзки с обществеността в Лондон това се постига с преднамереното, планирано и непрекъснато усилие да се установи взаимно разбиране между една организация или личност и обществото. Целта е да се изгради положителен образ или представа за определен човек, група от хора, институция или държава. Общоприето становище, че специалистът по имидж използва техники и инструменти, чрез които публичната личност или организацията стават популярни и формират добро впечатление.

Специален акцент популярният учен и журналист поставя на връзката имдж и политика, като предлага оригинални и ефективни техники за изграждане на адекватен публичен и медиен образ. Той успява да разкрие ролята на кода на облеклото като сериозен фактор за конструирането на политическия имидж. Аргументирано и безпощадно той критикува български и чуждестранни лидери в политиката за техните публични гафове, за драстичните грешки в стила и поведението им.

Въпросите на комуникацията съпътстват непрестанно Любомир Стойков още от 1984 година, когато излиза книгата му „Красотата на общуването“ с карикатури от Борис Димовски. Любопитна гледна точка в това поле десетилетия по-късно предлага книгата „Facebook комуникация: Виртуални есета и коментари.“ Това са 31 виртуални есета, а към тях са прибавени и 218 коментара на негови ревностни читатели. Всъщност това е новото в този жанр. Не за първи пъти излиза книга от фейсбук статуси, но за първи път е налице книга, която е изградена върху комуникацията на автора с читателите му. В този диалог откриваме умението на Любомир Стойков да навлезе деликатно в човешката душа, да провокира читателите му да мислят в дадена посока, да спорят с него и по между си. Така този динамичен контакт става безкраен, водещ до неочаквани и любопитни асоциации „Златна мина“ за читателя е и многократното издаваната монография „Ефективна бизнес комуникация“.
Защото идеите в тази книга не са плод на книжни напластявания, а резултат от теренни изпитания и реални казуси, от практиката на устойчивите и печеливши организации, където управлението стъпва върху професионалния хъс, интуиция, късмет, лични контакти и умение на общуваш.

Да не забравяме, че в далечната 1993 година проф. Стойков за пръв път въвежда и започва да преподава като университетска дисциплина предмета „Бизнес комуникация“, насочвайки вниманието към връзката между успешния мениджмънт и комуникацията в тези начални години на прехода към демокрация и пазарно стопанство.

Нормално за автор като Любомир Стойков, проблемите на модата да заемат водещо място. Това е породено както от професионалните му търсения, така и поради особената смислова натовареност, която носи модата. В текстовете си Любомир Стойков я разглежда не само като съвкупност от красиви облекла, аксесоари, обувки и бижута. За него тя е преди всичко културен и семиотичен код, наситен с история, минало, настояще и бъдеще.

Защото ако се замислим, всичко е мода - като започнем от технологиите и стигнем до домакинските уреди, без да забравяме обзавеждането и козметиката. Към „чаровната дикторка“ го тласка красотата на жената: „Защото модата преобразува, тя се променя, винаги ми е било интересно как става това, защо се получава, дизайнерското творчество, самата психология на модата – споделя Любомир Стойков.

Другото, което ми помогна - това е шансът, който имах, с времето да се срещна с най-прочутите дизайнери в целия свят, с най-известните топмодели, кинозвезди, модни предприемачи и журналисти.“ Изследвайки модата като културен феномен, Любомир Стойков подчертава значението й като отражение на човешката същност и като знак, разкриващ статуса на човека от древността до днес.

Държа да отбележа също така, че в своите книги Любомир Стойков се ориентира към т.нар. социологизация на науката.
Какво имам предвид?
Ако една наука, каквато й да е тя, бъде затворена в рамките на строгия академизъм, тя става достъпва за ограничен за 50-100 души. И в този смисъл не може да изиграе своята социална роля. Ето защо Любомир Стойков изнася на показ научните си постижения, които, особено в хуманитаристиката, ако достигнат до повече хора, стават наистина значими.

Паралелно с професионалните тревоги и проблеми, книгите на Любомир Стойков разкриват и личиня му свят.
Мир, изпълнен със стил, красота и с любов към простите човешки неща. Всеки ред, написан от Любомир Стойков го показва като страстно влюбен в живота човек.
Един „неистов любовник“ на жените, модата, природата, на нормалното човешко общуване. А страстта, както казват, е солта на живота, придава му вкус и очарование. Или казано със словото на Любомир Стойков: радвайте се на живота, но не му пречете и той да ви се радва!


От категорията

Ясновидката Гюкчен за 2020 г.: Смяна на министри. Нинова на върха на БСП

Ясновидката Гюкчен за 2020 г.: Смяна на министри. Нинова на върха на БСП -1575996796.jpg

Въпреки, че на политическата сцена нямаше сериозни размествания, а икономиката ...

10 дек. 2019 | 18:52

В четвъртък - изпитания и трудности у дома и в работата

За консултация и записване на час при Милена Иванова http://ЕАF@Ealife.bg
 -1575930843.jpg

Събота е критичен ден за откази и отрицание. Всичко, което се случва в неделя ...

10 дек. 2019 | 00:33

Криско показа дъщеря си Амая за първи път

Кадър YouTube/FacingTheSunOfficial-1576240668.png

Амая е част от новия проект на татко си, излязъл само преди броени часове, ...

13 дек. 2019 | 14:34

Катрин Деньов се е прибрала у дома си в Париж след прекарания инсулт

-1515534485.jpg

Един от актьорите във филма "Приживе" на Еманюел Берко, в който ...

12 дек. 2019 | 14:52

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.