Проф. Румен Гечев: Министрите, които подпишат за Ф-16, са заплашени от беседи в прокуратурата!

Случаят изглежда като ултиматум към българското правителство – или купувайте нашата стока, или падате от власт

Проф. Румен Гечев: Министрите, които подпишат за Ф-16, са заплашени от беседи в прокуратурата!

21863 | 14 ян. 2019 | 17:02

Предлаганият ни Ф-16 е на чертеж! Чакаме от умрял писмо! Сделката за изтребителите може да свали правителството, заплашва ни и международен скандал, смята народният представител от БСП


- Сделката за изтребителите може ли да свали правителството, проф. Гечев?
- Може. И членовете му трябва да знаят, че тяхното решение ще бъде гледано под лупа. Не само по мое мнение те нарушават законите на страната, имат наглостта да нарушават решение на парламента, публикувано в „Държавен вестник“ и си позволяват да водят преговори извън рамките на правилата, които са приети от Народното събрание по тяхно собствено предложение. Така че въпросът има две страни.

 

Първо, това решение, което се канят да приемат не е в интерес на българската национална сигурност и на българската икономика.

И второ, то е свързано с грубо нарушение на правила, които могат да доведат до международен скандал. Другите страни, чиито фирми участват в тази процедура едва ли ще оставят нещата така.

- Защо смятате, че е скандално едно решение на Народното събрание да се взима в разрез с друго, при положение, че парламентът е е в правото си да променя своите решения? Така, както може да променя и законите.
- Може да промени, но въпросът е какви са подбудите за това. Едно бъдещо разследване по случая вероятно ще докаже, че подбудите не са в интерес на българската държава.

- Какво имате предвид?
- Ето какво - процедурата бе обявена след предложение на българското правителство с експертни оценки. Има фирми, които изпълняват тези изисквания. И след всичко това е непонятно защо българското правителство изведнъж решава, че ще анулира тази утвърдена от парламента процедура и ще започне друга, която не е описана никъде. Да, управляващите ще поискат от парламента ново решение, с което да си измият ръцете.

 

Но възниква въпросът защо трябваше да разиграват комисии, десетки експерти, 240 депутати, да разиграват българската общественост при положение, че те са взели решението още преди година и половина.

 

Освен това, те са имали възможност да направят правилата така, че да отговаря една фирма на тях. Но те са изключително некадърни. И това не успяха да направят! И сега са изправени пред абсурдна ситуация – да ревизират собственото си решение, само и само, за да угодят на определени кръгове в САЩ. Защото през юни 2018 г. са приети едни правила по предложение на правителството, утвърдени са от парламента, условията за модернизацията на армията принципно са подкрепени и от нашата парламентарна група.

 

Всичко това е абсолютно неприемливо! Нека сме съвсем ясни – тук не става дума за избор на определена страна, не става дума кой да бъде предпочетен – Съединените щати, Швеция, Франция или Италия. Става дума за избор, който да отговаря на нашия, на национален интерес. Аз разбирам, когато г-н Тръмп казва: „Америка на първо място“, но аз искам да чуя от нашите министри: „България на първо място!“

- Защо смятате така, след като за „Грипен“ трябва да се купи оборудване пак от САЩ и тогава България ще зависи от две, вместо от една страна?
- Това е заблуждение на общественото мнение. В икономическия анализ трябва да се включи не само цената на самолета, но и колко са разходите за един час летене на самолета – има международни сравнения , даже и в „Уикипедия“. Второ, необходими ли са промени в летищата, необходими ли са промени в навигационните системи и колко струват те. Колко ще струва и кой поема разходите за подготовката на летците? Къде и кой ще извършва ремонта на самолетите и тяхната поддръжка преди и след всеки полет?

 

Когато се съберат пълните разходи, трябва да се сравнят с ползите.
В случая ние нямаме пълната информация, но сравнителните анализи показват, че поддръжката на Ф-16 ще бъде много по-висока от поддръжката на другите самолети. Става дума за публикувани международни анализи.


Но не това е важното. По-важни са други неща. Като това, че американската страна, производителят „Локхийд Мартин“ иска цялата цена да бъде изплатена при сключването на договора, което означава, че ние българите ще плащаме над 2 млрд. лева и ще чакаме над четири години да получим самолета. А другите участници в процедурата ни дават възможност да плащаме на части, чрез разсрочено плащане и най-важното – дават възможност за трансфер на технологии чрез офсетни програми и т.нар. общо индустриално сътрудничество. Нещо, което те са го показали в страни като Унгария, Чехия, сега приключват споразумение с Бразилия, така е в Тайланд и в ЮАР. Конкурентите на американската фирма предлагат по-гъвкави финансови условия. И най-важното, освен че американската фирма иска парите веднага, те нямат практика да правят трансфер на технологии, нямат практика до момента да правят кооперирано производство, свързано с тези самолети и тяхната поддръжка в други страни.

 

Когато сложим на кантара икономическите условия и параметрите на сделката виждаме, че е изумително това, че правителството отива на вариант, който не е в изгода на България.

Пак казвам, въпросът не е за качествата на самолетите. САЩ са една от най-модерните икономики, не поставям под съмнение това, че този изтребител би могъл да бъде един от най-модерните в света. Но и другите изтребители не му отстъпват по качества, така че ние трябва да изберем най-доброто. За България, не за производителите!

- Какви са тези технологии, които ние бихме могли да придобием и какви производства бихме могли да развием, ако приемем някоя от другите оферти, които предлагат такова коопериране?
- Това става при сключването на договора. Ето примерите, които са с Унгария и шведската фирма. Там беше сключен договор, при който 110% от сумата на договора оставаше под формата на инвестиции. Или, ако ние даваме 2,2 млрд. лева с ДДС, още 430 милиона (т.е. над 2,5 милиарда общо) трябва да останат в българската икономика под формата на инвестиции на доставчика на самолетите. И тези инвестиции, които влизат в България са от граждански фирми от страната, която доставя бойния самолет. Какви да бъдат тези фирми, в коя област да са инвестициите, определя купувачът. Ето, например, в Унгария са предпочели „Електролукс“ - водеща шведска фирма в областта на електрониката и електротехническата промишленост. А що се отнася до самия самолет – в България имаме военно-ремонтни предприятия в областта на авиацията и при съответната подготовка, сключване на договори за обучение и т.н. бихме могли да участваме с наши фирми, които да поддържат самолета, постепенно да се премине към производството на някои детайли на самолета. Защото замисълът ни е сега да купим осем самолета, след това след години – още осем.

 

Затова решението е стратегическо – не става дума за еднократен разход. Този избор е свързан с бъдещето на българските военновъздушни сили. От тази гледна точка решението е стратегическо, защото не става дума за еднократен разход. Става дума за избор на един път на развитие, който да е изгоден на България от военно-стратегическа гледна точка и който да е съобразен с българската икономика. Защото за най-бедната страна на ЕС е изключително важно тази сделка – за такава голяма сума, да бъде обвързана с българската икономика. И каквато е международната практика при сключване на взаимоизгодни договори, парите да останат в България и да се въртят в България под формата на инвестиции, макар и чужда собственост.

- Основният аргумент, който лидерът на БСП Корнелия Нинова посочи, когато обяви, че депутатите от левицата ще гласуват против предложението за ново решение на парламента, е противоречието с предишно решение на парламента. Къде е противоречието?
- Противоречията са в четири от седемте критерия, които – пак казвам, това мнозинство само предложи и беше утвърдено от парламента!


Първото противоречие е едно желязно международно изискване – никой не купува оръжие, каквото и да било – пушка, гаубица, танк, самолет, което не е на въоръжение в страната производител. А случаят с конкретното предложение на „Лакхийд Мартин“ е точно такова. Самолетът, за който иска да сключи договор правителството, е последна модификация на Ф-16, която в момента се разработва, т.нар. блок 70, с електроника последно поколение. Този самолет се намира на чертожната дъска, в самите САЩ няма нито един такъв самолет към момента, няма нито един летящ такъв самолет! Това е изключителен проблем. Излиза, че България, нашият най-беден в ЕС народ, ще даде над два милиарда лева и ще чака четири години да го получи. От умрял писмо!

Второто изискване е свързано с първото. То е този самолет да бъде в експлоатация. Как да бъде в експлоатация, след като не е създаден и не е на въоръжение?! Това е вторият абсурд. Даже при нарушение на първото изискване разговорите с „Локхийд Мартин“ трябваше да са прекратени на десетата секунда. Не може България да бъде раболепната, първа страна, което приема такива условия. Това се нарича рисков капитал. Правителството предлага ние, най-бедната страна в ЕС, да финансираме военно-научните изследвания на една богата и силно развита страна като Съединените щати. С парите на българския народ да им плащаме риска. Откъде накъде?! Нека си разработят модела, нека го видим как лети, нека да видим какви са реалните му качества.

Трето, свързано с финансовата рамка. В документа, приет от това мнозинство, пише при какви условия ние ще купим самолета. Там пише – при разсрочено плащане. Но американската фирма не иска разсрочено плащане. Тя иска парите сега и веднага – цялата сума! Няма министър по света, който ще сключи такъв договор, без после да влезе за дълги събеседвания в следствието и прокуратурата на страната си, чиито интереси е продал по такъв начин.

- Казахте, че ни заплашва международен скандал. Откъде идва тя, само от „Грипен“ ли?
- Не само, тъй като, ако това стане, ще бъде ненормален прецедент в сключването на сделки на международните пазари. Даже фирмите, които в момента не участват, няма да реагират позитивно, защото това означава да признаят, че оттук нататък сделките на международния пазар ще се сключват не според зададените икономически параметри, а според това кой президент или държавен секретар е оказал натиск. Ние може да сме партньори в НАТО, но това не означава, че водещата държава в алианса – САЩ, може да си позволява да тъпче и да мачка правителства, да им налага какви самолети да купуват, диктувайки им условия, които са очевадно неприемливи.

 

Случаят изглежда така, сякаш има ултиматум към българското правителство – или купувайте нашата стока, или падате от власт! Интересите на българския народ стоят над това дали един министър ще остане на власт още няколко месеца и дали някакъв мандат ще бъде изпълнен. Да не се окаже така, че някои министри да останат още няколко месеца на власт, но след това да прекарат други месеци на друго място.

- Бившият ви съпартиец Румен Петков смята, че трябва да се поискат толкова имунитета на народни представители, колкото са гласувалите сделката в Народното събрание. Съгласен ли сте с него?
- Аз вече казах – ако някой в момента си мисли, че ще сключва сделки от името на българския народ и има гаранции от сегашната прокуратура на България, позволявам си да го уверя, че в бъдеще ще има нови прокурори, ще има промени в съдебната система. И най-добре е един министър, казвам го като бивш министър, преди да се подпише под определен договор да си отговори на въпроса дали този подпис е в интерес на народа, който го е поставил там, дали е в негов личен интерес и дали е в интерес на група хора. Правилният отговор е, че този подпис трябва да отговаря на интересите на българското общество, на националната сигурност – икономическа и военна, на България. А не на интересите на определена групировка, която управлява в момента страната. Защото в политиката днес управляват едни, после управляват други, само че отговорността пред закона е постоянна!

 


От категорията

Валерия Велева към съдия Калпакчиев: С какво заслужи убиецът Полфрийман преждевременната си свобода?

-1448546816.jpg

В нашето болно общество, което живее в ежедневен стрес от насилие, мерзост, ...

20 септ. 2019 | 00:40

Виенски Институт за сигурност: Москва подкрепя национализма на Балканите, за да запази статуквото

-1547746655.jpg

Последните събития в Черна гора и Северна Македония ясно показват, че Русия ...

16 септ. 2019 | 15:48

86 години от Лайпциския процес

Георги Димитров на Лайпциския процес-1569060358.jpg

българският министър-председател Никола Мушанов отказва да приеме в България ...

21 септ. 2019 | 12:56

Михаил Дженой, кмет на Крайова: Гордея се с плана за урбанизация и нарастване на населението в града

Михаил Дженой, кмет на Крайова
-1568989853.png

Работим върху комфорта на населението, здравеопазването и образованието като ...

20 септ. 2019 | 17:23

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Майстор Бг


17 ян. 2019 | 09:31



На чертеж ти е мозъкът бе простак.Направи се на голям разбирач. В областта на авиацията си пикльо. Затова да млъкнеш.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Николай Попколев


16 ян. 2019 | 08:28



Плашип арникът "Економов" си има и подгласник рогоносеца Свиленски. Той пък плаши инженерите от държавната "Автомагиктрали"! Економов , ако ПРОКУРАТУРАТА БЕ ПРОВЕЛА БЕСЕДА след ФАЛИТА НА БАНКОВАТА СИСТЕМА ПО ВРЕМЕ НА ВИДЕНОВ, днес вероятно нямаше да имаш шанс да обикаляш телевизион ните студия и да даваш интервюта!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Tania Pesheva


15 ян. 2019 | 10:59



Така ще бъде с близо половин милиард се оскъпява първоначалната рамка, да не говорим за другите недостатъци на Ф 16.


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.