Сн. Фейсбук

Проблемите на безопасността на движение могат да бъдат диагностицирани в зародиш

Арх. Пантелеев: Статистиката сочи, че най-много катастрофи стават на пътища в малки населени места

1175 | 6 дек. 2018 | 14:05

Използване на съвременни алтернативни методи в инженерното планиране и проектиране може да увеличи ефективността на решенията, а оттам и намаляването на произшествията. Такъв метод може да бъде българската разработка ARSA , обяснява той


Арх. Иво Пантелеев 

 

Темата „Пътна безопасност“ продължи да бъде особено актуална в публичното пространство и през изтичащата година. Причината за това са множеството ПТП с тежки последици.


Статистиката показва, че по-голямата част от произшествията стават не на пътищата от републиканската мрежа, а в градовете и малките населени места. Разрешаването чрез проектни методи на конкретни ситуации, свързани с безопасността на движение, е отговорен и сложен процес предполага устойчиви координирани действия на широк спектър специалисти. Същевременно традиционните методи не дават еднозначна гаранция за ефективността на съответните транспортни решения. Често доказателства за качеството на дадено проектно решение идват от действителното му прилагане.


Към настоящия момент основен критерий, мерило за безопасността, е натрупването на определен брой произшествия за конкретен период. Този метод, за жалост, не изключва произшествията, а в това число пострадалите и човешките жертви. Елементът на прогнозируемост, а оттам и на превантивното поведение, е силно редуциран и не позволява „изпреварването“ на събитията, а именно категоричното установяване на проблемните елементи в даден градски транспортен участък и предприемането на специфични превантивни мерки, разрешаващи бъдещи проблеми, свързани с безопасността на движение.


Ето защо, използването на съвременни алтернативни методи в този раздел на инженерното планиране и проектиране, станали възможни в резултат на скорошното развитие на техниката, рязко може да увеличи ефективността на решенията, а оттам и пропорционалното намаляване на произшествията и в крайна сметка доближаване до голямата цел: рязкото намаляване на броя на пострадалите и на жертвите. Считам, че такъв метод може да бъде българската разработка ARSA (Aerial Road Safety Assessment), с който се запознах наскоро от специалисти от Университета по архитектура, строителство и геодезия работяещи активно в тази насока. Радващо е, че в българската инженерна наука вече има експерти, които работят по темата и нагледно доказват възможността за регистриране на проблемните елементи още преди настъпване на произшествията.

 

Моделът разчита на заснемане с дрон и регистриране на конфликтите между участниците в движението, каквито се случват по нашите пътища ежеминутно. Конфликт в случая е термин, обозначаващ ситуация, която е имала потенциал да завърши с произшествие, но поради намеса на един от водачите – това не се случва. Екипът, който разработва ARSA, изглежда е намерил начин да документира всички тези ситуации в даден транспортен участък.


Като архитект и урбанист оценявам големите възможности, които този инструмент предоставя на експертите, занимаващи се с комуникации и транспорт. ARSA обещава, че може да установи проблемните места още преди да са се случили произшествията, а с това и да гарантира в максимална степен ефективността на проектните решенията. Проблемите на безопасността на движение могат да бъдат диагностицирани в зародиш и предотвратени преди тяхното задълбочаване.

___

Арх. Иво Пантелеев е роден през 1959 г.

Получава диплома за архитект през 1986 г. от ВИАС. Завършил е специализация по градоустройство във ВИАС, а през 1991-1992 специализира урбанизъм в университета „Джон Хопкинс“, САЩ. Член е на Борда на Американски Колеж в София от 2005 г.

 

Съучредител е на А.Д.А. ООД от 1991 г. и е неин съуправител от 2006 г, а понастоящем е ръководи като управляващ Агенция за Дизайн и Архитектура – АДА АД. 

 

Професионалният му опит от повече от 30 години включва ръководство на мащабни проекти като жилищен комплекс БОКАР, жилищен комплекс „Бъкстон – 2000“, местен архитект на Нова офисна сграда на Посолствато на САЩ, 40-етаж-на сграда Europe Tower of Sofia съвместно с HPP-Германия, West End Park с YRM – Великобритания, Мега МОЛ Люлин, София Мол Дивелопмънт, Бизнес център Соравия, обновяване на стадион Герена, Пазар Връбница, Женски Пазар като партньор на Никофоров Студио, I-Tower и др.

 

Ръководените от него екипи на АДА ООД и АДА АД печелят повече от 20 национални и международни конкурси, между които наскоро конкурсите за Централни Зони на София 2 и 4, Тютюнев Град – Пловдив, Малък Пазар Троян, второ място на конкурс Залтния Триъгълник - Боровец.

 Иво Пантелеев е председател на УС на Фондация „Защитено жилище ЗАЕДНО“.

 

 


От категорията

Кеворк Кеворкян: Каракачанов сега се усети за Заев

-1460633929.jpg

Правихте се на глухи, когато ви казвахме да си отваряте очите с „договора“ – но ...

10 дек. 2018 | 23:38

Анализът на ИСА: Скандали, протести и война между институциите нанасят сериозен удар върху властта

Анализът на ИСА-1543941725.jpg

ДПС смени окончателно тона и мина в конкретна институционална атака със свои ...

5 дек. 2018 | 07:08

Проф. Христина Вучева: Времето на политиците за лъжи и празни приказки изтича!

-1498142061.jpg

Управляващите в България не трябва да допускат грешката на президента Макрон – ...

13 дек. 2018 | 17:53

Следващата война на НАТО и Русия за сфери на влияние ще бъде в най-разделената държава на Балканите

-1544714805.jpg

По-рано този месец руският външен министър Сергей Лавров заяви, че НАТО и ...

13 дек. 2018 | 17:20

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.