Бомбардировачът Ил-28 бе на въоръжение в нашата армия през 60-те години.

Капитан от запаса Димитър Чокоев:

Таванът на пенсиите е незаконен

14798 | 17 май 2015 | 13:49

Участвах при доставката на първите самолети “Боинг 737”

Бомбардировачът Ил-28 бе на въоръжение в нашата армия през 60-те години.-1431860066.jpgНа летището в Толбухин с ескадрила МиГ-17 през 1963 г. Чокоев е третият от ляво на дясно.-1431860109.jpgПреди полет с Ил-28-1431860090.jpg

Капитан от запаса Димитър Чокоев е роден на 14 октомври 1940 г. в с. Щръклево, Русенско. Завършил е ВНВВУ „Г. Бенковски“ през 1961 г., специалност „Военен пилот изтребител“. Служил е на военните летища в Балчик и Добрич (тогава Толбухин - б.р.). След като се уволнява от армията, работи 24 години в БГА „Балкан“ като летец пилот. Летял е на самолети Ан-24, Ту-154 и „Боинг-737“. Награждаван е с държавно отличие орден за „Гражданска доблест и заслуга“ I степен и медал за храброст от МВР, защото успява да парира престъпник, отвлякъл самолета по време на полет, и спасява пътниците.

 

 

През 1972 г. се уволних от армията, пенсионирах се и преминах в запаса. От 1996 г. досега вместо законно определената ми пенсия получавам значително по-ниска сума за изплащане, популярна като таван. Около 2% от всички пенсионери в България са като мен - дискриминирани сме спрямо останалите 98%, получаващи законно определените им пенсии в пълен размер. Нека поясня за какво става въпрос. При редовни пенсионни вноски в размер на половината от относително високите за онова време пилотски заплати и при положение че една резонна пенсия би следвало да бъде около 55% от съвременна заплата за същия вид труд, в продължение на годините съм получавал таван около 10% от месечното възнаграждение. По моя жалба правният съвет на


Българския хелзинкски комитет се произнесе


през 2005 г., че изплащането на таван вместо пенсията е дискриминация.


През 2009 г. Комисията за защита от дискриминация сезира парламента по този проблем и препоръча на Народното събрание да се анулира съответният параграф в Кодекса за социално осигуряване, налагащ дискриминация. Но нямаше никаква реакция. През 2010 г. Конституционният съд отхвърли искане на Върховния административен съд за анулиране на антиконституционната клауза, налагаща тавана. За 23 години чрез тавана държавата е „секвестирала“ само от мен 338 992 лв. За друг колега с по-дълъг стаж и по-висока заплата сумата е 438 182 лв. Безспорно става въпрос за голямо ограбване. Така за над две десетилетия от около 40 000-50 000 души с наложен таван на пенсиите по неточни данни са присвоени между 1 и 2 млрд. лв. Щом има лимит на законните пенсии за трудов стаж и възраст, а нали сме равни пред закона, това условие би следвало да важи за всички граждани в държавата. Така излиза. Нали говорим за справедливост.


На летище Балчик летях на изтребител МиГ-17Ф. (Това е изтребител с усилен, форсиран двигател - б.р.) Тогава на летището имаше няколко ескадрили. Тренирахме и изпълнявахме основно задачи по прехват, стрелба по земна цел, фотострелба по въздушна цел и други.


След като разформироваха полка в Балчик, изпратиха част от пилотите в Равнец, а друга, по-малка, сред които и аз, ни прехвърлиха да служим в гр. Толбухин. Подадох рапорт да се преквалифицирам на самолет Ил-28 - лек бомбардировач, но дооборудван и за фоторазузнаване, и за други цели. Освен това с него се влачеха мишени за стрелба по въздушни цели обикновено с въже, дълго 1,2 км. Ил-28 беше на изживяване, предстоеше да го снемат от въоръжение и се наложи да бъда уволнен от армията.


Спомням си един доста интересен случай по време на службата ми като боен пилот. През 1968 г. от ВВС чрез командването на полка ми бе поставена строго секретна задача. Трябваше да се провери боеготовността на въздушната отбрана на страната. Три самолета Ил-28 щяха да бъдат със сменени опознавателни знаци - с руски вместо с български. Трябваше


да имитират, че не са наши


за да изглежда по-автентична проверката за тези, които трябваше да ни прехващат. Информацията трябваше да се пази в пълна секретност, тъй като учението предполагаше проверка на готовността на нашите военновъздушни сили как ще се справят в случай на нарушение на въздушните ни граници, как ще прехващат „нарушителите“ и какви ще са резултатите от разчитането на данните от фотострелбата.


За целта трябваше да летим с бръснещ полет на малка височина от 30 м, за да не ни засекат радарите. Такива полети бяха трудни и рисковани, защото миг невнимание в техниката на пилотиране - и можеше да последва катастрофа.


От летище Толбухин маршрутът следваше към устието на р. Камчия на бръснещ полет пак на 30 м над водата. До 150 км от бреговата линия по възходяща спирала набрахме височина 12 000 м. И оттам пак се насочихме към устието на Камчия, после към Шумен, Плевен, Враца, Габровница, като трябваше да кацнем на Граф Игнатиево. За да е напълно автентично всичко, времето на излитане се пазеше в абсолютна тайна. На 12 000 м обаче изтребителите на противовъздушната отбрана ни засякоха, обкръжиха ни и започнаха да тренират по нас фотострелба. Кацнахме на Граф Игнатиево и всички бяха


убедени, че ние сме руснаци


и че са прехванали руски изтребители. По онова време по линия на Варшавския договор се правеха такива внезапни проверки. И тъй като колегите предполагаха, че са братята руснаци, бяха ни подготвили подобаващо посрещане. Полкът бе строен да посреща „братушките“. Аз като водач слязох от самолета и тръгнах по специално поставена пътека за случая. А срещу мен с отривиста строева крачка се насочи, за да рапортува, командирът на полка. Започна на руски език. Получи се доста конфузна ситуация. Прекъснах го с думите: „Абе, колега, ние сме българи.“ Едва тогава той разбра как стоят нещата. Изводът в случая бе, че цялата операция е била запазена в пълна тайна, въпреки че доста хора знаехме за нея. Ако някой бе споделил с колега или с приятел, можеше изненадата във военния смисъл на думата да не е 100-процентова, за


да проверим внезапно боеготовността


на противовъздушната отбрана в екстрени ситуации. Така че задачата бе изпълнена успешно от всички воини. Измина много време оттогава и преди около година разговарях с командира на полка, но той нямаше никакви спомени.


След като се уволних от армията, работих като летец пилот в държавната авиокомпания БГА „Балкан“. През 90-те години компанията започна преговори с „Боинг“ и „Еърбъс“ да наеме нови самолети на лизинг.


Това бе продиктувано от необходимостта компанията да има съвременни самолети. Така бе сключен договор с „Боинг“ за 3 самолета - както се казва, направо от конвейера. В Сиатъл са основните заводи за производство, както и тренировъчният център на „Боинг“ за пилоти и друг обслужващ състав. Заминахме затам с колеги, за да усвоим техниката.


Аз бях водач на групата за обучение. С колегите докарахме в България първите самолети „Боинг 737-500“. Летяхме по маршрут от САЩ през Канада, Исландия и през Европа до България. Това са най-разпространените самолети на „Боинг“ и „Балкан“ ги експлоатираше от 1990 г. до ликвидирането й.


Авиокомпанията бе продадена за жълти стотинки, на цената на един апартамент (150 000 долара) ведно с най-ценното - договорираните слотове за прелитания и кацания. Беше сравнително „добра“ цена, защото „Кремиковци“ бе продаден само за един долар.


От категорията

Томислав Дончев: При всички случаи след 2 месеца и половина отиваме на избори

Томислав Дончев: При всички случаи след 2 месеца и половина отиваме на избори-1596693664.jpg

Този, който мисли за доброто на държавата, винаги е готов да направи крачка ...

6 авг. 2020 | 08:50

Радев: Министър-председателят така и не посмя да излезе от създадения от него илюзорен свят (Видео)

Кадър Нова телевизия-1596697949.png

Наследството на катастрофиралата автокрация е изключително тежко и може да се ...

6 авг. 2020 | 10:10

Ново огнище на коронавирус в шивашки цех в Разлог, заразени са 60 работници

-1594974807.jpg

Заразените са хора от общините Разлог и Белица. Цехът е затворен, извършва се ...

6 авг. 2020 | 12:19

Проф. Румен Гечев подкрепя Корнелия Нинова за председател на БСП

-1595952899.jpg

България се намира в задълбочаваща се социално-икономическа, демографска и ...

6 авг. 2020 | 12:02