1979 г. Екипажът на правителствения самолет Ту-154 при откриване на авиолинията София - Кувейт.

Полковник от запаса Димитър Антонов, бивш командир на Авиоотряд 28:

Тодор Живков не беше капризен пътник

10897 | 28 дек. 2014 | 15:27

След 10 ноември един министър бъркаше правителствения самолет с квартална кръчма



Полковник от запаса Димитър Антонов е роден на 7 ноември 1943 г. в София. Завършил е Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия и Военната академия в София. Служил е в системата на ВВС, но най-дълго е бил в правителствения Авиоотряд 28, близо 19 години. Седем от тях е бил негов командир (1983-1990), след което се пенсионира. После работи в няколко частни фирми като пилот, командир и инструктор на самолети - Як-40, Ту-134 и Ту-154.


Преди 10 ноември Авиоотряд 28 бе на доста сложна схема на подчинение. Той бе към Министерството на транспорта по отношение на финансовото и материалното осигуряване. Подчиняваше се и на тогавашното УБО (Управление за безопасност и охрана, чийто наследник сега е НСО - б.а.) в оперативно отношение - ние изпълнявахме техни задачи, главната от които бе да осигуряваме безопасни полети за правителството. Кадрите за отряда пък се осигуряваха от армията и по-конкретно от ВВС. Тъй като ние возехме най-отговорните хора в държавата, отрядът трябваше да разполага с отлични екипажи. А държавният глава Тодор Живков винаги летеше с най-добрия. УБО

 

следеше личния живот на пилотите

 

в добрия смисъл на думата - дали спазват режим и целесъобразен начин на живот, има ли някой летец, който се отклонява от здравословните норми.

 

Моята професионална квалификация я познаваше най-добре ген. Коста Костов. Той бе полковник от изтребителната авиация, после няколко години главен пилот на БГА „Балкан“ и дойде при нас за командир на авиоотряда. Командирите на отряда предпочитаха да летят с мен и заради добрата ми подготовка по английски език. А през последните седем години, през които Тодор Живков бе на власт, той летеше само с мен, когато бях командир на Авиоотряд 28.

 

Най-дългите ми дестинации с него бяха до Япония, Китай, Индия, Мексико и Куба. Аз го посрещах по военния устав пред стълбичката на самолета и му рапортувах за готовността за полет. През това време екипажът бе в кабината. После се изкачвах след него. Живков задължително поздравяваше пилотите, преди да влезе в салона. След края на всеки полет непременно благодареше на летците и излизаше от самолета.

 

Като пътник Живков не беше капризен, бе много внимателен и въздържан. Никога не употребяваше алкохол. Ако някой от придружаващите го лица имаше повод да почерпи, стюардесите сервираха по 50 г коняк и нито грам повече. Това бе всичко.

 

На борда на самолета за Живков имаше специално меню, но не бе меню на изобилието, а предписано от лекари. То обаче бе типично за неговия Ботевградски край. Той обичаше ястия с фасул, сармички с лозов лист. Не беше аскетичен, а твърде естествен човек, който никога не злоупотребява с каквото и да било.

 

Неговите готвачи бяха страхотни професионалисти. Можеха да измайсторят всякакви гозби от различни краища на света, но за него се готвеше само българска кухня. Не беше разрешено нито аз, нито някой от служителите на отряда да го занимаваме с лични проблеми. Ако се наложеше, други хора ни помагаха.

 

Спомням си, че с Живков имах два проблемни и рискови полета. Единият бе от Москва за София. Тогава наша правителствена делегация бе на официално посещение в столицата на СССР. Няколко дни валеше непрекъснато и доста проливно. Както е по норматив, един-два часа преди излитането направихме пробно облитане на самолета. Това е тест-полет в рамките на 10-15 минути. Машината бе изправна и я установихме на стоянка на летище „Шереметиево-2“, където

 

Леонид Брежнев трябваше да изпрати Живков

 

След като двамата се сбогуваха, Тодор Живков се качи в самолета и започнахме запуск. Единият двигател тръгна нормално. Вторият двигател обаче не се стартира. След два-три несполучливи опита да го пуснем получихме сигнал да прекратим опитите и да поканим Живков да слезе и да се качи на съседния, резервния самолет, който бе на руския правителствен авиоотряд.

 

Българската официална делегация заедно със стюардесите се прехвърли на резервната машина и излетя за София. При нас дойде техническата група на руския авиотряд. Те имаха същия самолет като нашия - Ту-154. За около 20 минути разбраха каква е причината за отказа. Трябваше да се смени пусково електрическо реле. За един час поставиха новия агрегат и се прибрахме благополучно в България.

 

Вторият доста инфарктен и рисков полет бе у дома. Трябваше да излетим от София за Варна, за да приберем държавния глава. Времето бе сравнително добро и до морската столица стигнахме нормално. Взехме Живков и излетяхме обратно за София. На около 3000 метра височина получихме сигнал в кабината на екипажа за разхерметизация на целия самолет. А това е знак за изключително опасна и сложна ситуация, ако е така. В салона на самолета автоматично паднаха всички индивидуални кислородни маски. Наложи се да вземем спешни мерки. Спряхме да набираме височина и започнахме плавно снижение.

 

Бяхме планирали полета над с. Байлово до столицата, тъй като там имаше основна водеща станция. Междувременно при нас в кабината влезе ген. Илия Кашев, шефът на УБО. Каза, че пътниците са разтревожени от падналите кислородни маски. Успокоихме го, че сме получили сигнала, но няма отклонение от параметрите на полета и ВИП пътниците не бива да се притесняват и тревожат. Кацнахме нормално в столицата и Живков, и ген. Кашев, и всички, които ги придружаваха, се държаха доста спокойно и показаха завидно хладнокръвие.

 

После разследването на двата случая бе поето от инженерната служба на летище „Шереметиево“. След около двадесет дни получихме анализите на експертите. За първия инцидент в Москва се оказа, че след проливните дъждове е била попаднала вода в електроклапана и той отказал. За втория инцидент у дома специалистите бяха достигнали до извода, че е имало замърсени филтри на агрегатите, които автоматично поддържат свърхналягането вътре в самолета. Затова сме получили сигнала за разхерметизацията и автоматично са се спуснали индивидуалните кислородни маски.

 

Зная, че за Авиоотряд 28 се носят различни

 

легенди
и митове

 

Повечето от тях са най-обикновена измислица и се разминават с действителността. Питате ме дали по наше време е имало капризни ВИП пътници. Категоричен съм, че нямаше. Вероятно защото не смееха да се проявят, много се държеше на дисциплината и своеволията се наказваха безкомпромисно. Такива капризни пасажери се появиха след 10 ноември.

 

Стюардесите са ми разказвали за един министър, няма да му спомена името, който си е мислил, че правителственият самолет е бар за напиване. Просто го е бъркал с кръчма,

 

постоянно
е искал алкохол

 

Слухове се носеха и за стюардесите по наше време, например, че са ги пощипвали. Нямаше такова нещо. Те бяха много красиви, но и достойни, сериозни жени, които никога не си позволяваха волности. Повечето бяха омъжени, държаха на семействата си. Бяха и много ерудирани, знаеха по няколко езика.

 

Имаше само един-единствен случай, той бе пръв и последен. Изпълнявахме полет с Пенчо Кубадински. Самолетът се обслужваше не от наша стюардеса на авиотряда, а бе пратена от БГА „Балкан“. Тя поискала разрешение да седне до него с книжка в ръка, уж се готвела за някакъв изпит. А до мен достигна информация, че го е занимавала с личен проблем, вероятно е искала някаква услуга. По мое настояване тя повече не се появи при нас. 

 


От категорията

Вацев: ГЕРБ е приключило политическо мероприятие. Борисов е жертва на собствената си автохипноза!

-1483006672.jpg

Политическият разум на ГЕРБ се отдели от действителността. Те не живеят в ...

5 авг. 2020 | 14:25

Владимир Костов: Имаме ли ръст и сили да понесем отговорностите ни?

-1469249999.jpg

Личност, семейство, национална общност, държава! Стабилността на тази вертикала ...

5 авг. 2020 | 11:34

Първан Симеонов: Борисов губи играта на нерви при един почти спечелен мач

Първан Симеонов-1543427061.jpg

Ако довчера протестът вървеше към маргинализация, по-скоро след вчера върви към ...

6 авг. 2020 | 13:16

Преди две години Младежи ГЕРБ се бяха запътили на събитие на БСП

-1596707045.png

За мен е изключително учудващо как представители на партия ГЕРБ за десет години ...

6 авг. 2020 | 12:23