Снимки: бТВ

Открити са сечива, оръдия на труда, зъби и кости на животни, но и на разумни хора

Учен за откритието в пещерата "Бачо Киро": Отдавна подозирахме, че ще има такива находки (ВИДЕО)

1568 | 17 май 2020 | 11:31

Хомо сапиенс са много любопитни и затова заселват цялата планета, обяснява доц. д-р Николай Сираков

Снимки: бТВ-1589704356.jpg-1589704397.jpg-1589704384.jpg-1589704371.jpg

Първите Хомо сапиенс в Европа са живели в пещерата Бачо Киро край Дряново! Новината от изминалата седмица вече обиколи света. А откритието е, че разумният човек е населявал скалните кухини още преди 46 000 години. Съжителствали са с пещерни мечки, хиени, дори с неандерталци.

"Това е българо-германски проект. От българска страна работи Националният археологически институт, а от германска страна е Институтът „Макс Планк“", обясни доц. д-р Николай Сираков - ръководител на българската част на проекта, в предаването "Тази неделя" по бТВ. Отдавна подозирахме, че ще имаме много ранни находки, категоричен беше той.

По думите му това е ключов момент в историята на човечеството – този период, от който са находките в пещерата.

"До този момент в историята на човечеството участват представители на различни архаични видове, това е последната смяна – неандерталците се сменят от Хомо сапиенс (разумен човек, бел. ред.). Това е видът, към който ние принадлежим", обясни ученият.

Пещерите са били естествени укрития, защото не са знаели да строят още жилища. Хомо сапиенс са били ловци и събирачи, ходели са на лов и плячката им са били животни от околността.

"Никак не се различаваме, ние сме наследници и сме от същия вид. Идват от Близкия изток, но видът възниква в Африка", посочи доц. д-р Николай Сираков.

По думите му голямото различие между поведението на неандерталците и Хомо сапиенс е, че нашият вид е много любопитен и в резултат на това заселва цялата планета.

Преди 10 години стопаните на пещерата поставят на входа ѝ фигури на първобитни хора. Днес атракцията вече е научно подплатена.

Открити са сечива, оръдия на труда, зъби и кости на животни, но и на хора.

Резултатите от ДНК тестовете доказали, че находките категорично са от Хомо сапиенс, като най-древната датира отпреди 46 000 години.

„Това са групи от първите модерни хора, групи ловци и събирачи. Те пристигат в Европа най-вероятно от Близкия изток, по данни от материалната им култура. Нямаме генетични данни от този период и хората от Бачо Киро са първите, на които се изследва палеогениката им. Ще бъде от огромен принос да се сравнят с другите находки, които ще дойдат“, посочи и изследователят Ценка Ценова.

Досега се смяташе, че разумният човек се е появил в Европа за първи път преди 40 000 години, но на територията на днешна Румъния.

Може ли ГЕРБ да свали ...ГЕРБ?

-1552319015.jpg