Българските превозвачи готови на протест на 16 и 17 май в навечерието на форума ЕС - Западни Балкани.

Българските превозвачи готови на протест на 16 и 17 май в навечерието на софийската среща ЕС - Западни Балкани

Ударът върху транспортия бранш: Ще позволим ли на Брюксел за пореден път да приложи двоен стандарт?!

5593 | 14 май 2018 | 15:49

Ако днес позволим да се ударят 120 000 българи, работещи в международния транспорт, защо се чудим, че утре няма да ни приемат нито в Шенген, нито в еврозоната


Транспортният бранш готви протест по времето, когато в София ще бъдат всички премиери от ЕС за срещата „Европейски съюз – Западни Балкани“. В интервю за БНР изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев бе категоричен – акцията не е насочена срещу българското правителство, а срещу новите правила в Съюза, които могат да доведат до смъртта на българския превозвачески бизнес. Според запознати 120 000 българи могат да останат без хляб.
Декларацията в подкрепа на транспортния бранш бе приета единодушно от Народното събрание миналата седмица, след като под проекта ѝ сложиха подписи всички парламентарни групи - Цветан Цветанов от ГЕРБ, Корнелия Нинова от БСП, Мустафа Карадайъ от ДПС, Валентин Касабов от “Обединени патриоти” и Гергана Стефанова от “Воля”.

Темата придоби актуалност в последната седмица и е на път да измести всичко друго.
Защо?
В България няма много бизнеси, които оцеляха в годините на промените и дори се развиха. Един от тях е международният автомобилен транспорт. Оказа се, че българите (и въобще източноевропейците) сме добри в тази професия, вършим я точно и надеждно и затова постепенно увеличаваме дела си в това занятие.
Но Брюксел видя проблем. По-точно, видяха го двете най-големи европейски държави Германия и Франция, мотора на ЕС.

Идеите, заложени в т.нар. закон „Макрон“, срещат подкрепата и на Австрия, и на Италия. Затова, ако не бъдат спрени по време на българското председателството на Съвета на ЕС, със сигурност следващата държава председател – Австрия, ще ги пусне.

Според двете големи държави сега действащите правила улесняват „икономическия и социален дъмпинг“ от фирмите за пътен транспорт от Централна и Източна Европа. Париж и Берлин представят обща позиция в понеделник в Брюксел на среща на девет държави, които също са против нелоялната конкуренция. И настояват да се променят правилата.

Т. нар. Пакет за мобилност, който се обсъжда в момента в ЕС, съдържа следните изисквания:
- шофьорите да се прибират до родното си място на всеки 3 седмици, след третия ден в страна от ЕС на шофьор да се плаща по нормите за командировки на държавата, в която е влязъл, да не се спи в кабините на камионите ("Кой ще пази стоката в камионите, а и самите камиони през това време", питат превозвачите и обръщат внимание, че е имало случаи, когато нелегални мигранти са се настанявали в тировете);
- 45-часовата задължителна почивка на седмица да се изкарва в хотел;
- Предвиждат се и промени в правилата за шосейния каботаж - извършването на превози в рамките на една чужда държава се ограничава само до 5 дни.

 

Тези промени според представителите на бранша на практика ще го премахне.

„Шофьорите ни, които работят в Европа са добри и много западни компании биха искали да ги имат“, коментира премиерът Бойко Борисов преди срещата си с еврокомисаря по транспорта Виолета Булц.

 

Г-жа Булц пристига спешно в София точно заради заканата на превозвачите хиляда камиона да огласят с клаксоните си пространството около НДК, докато там заседават министър-председателите на 28-те държави членки и на шестте страни от Западните Балкани. Европейският съюз явно в никакъв случай не иска да демонстрира двойни стандарти пред очите на евентуалните бъдещи членове.

Министър-председателят Борисов точно е уцелил проблема (въпросът е защо сега, нали и миналото лято в Евксиноград разговаря с френския президент Еманюел Макрон по същата тема?).

Според Йордан Арабаджиев от Съюза на превозвачите заплатите в бранша са почти изравнени - иначе нашите шофьори отдавна да са отишли в западноевропейски фирми. Чрез такива административни регулации конкуретните фирми от Източна Европа се изхвърлят, а в същото време шофьорите им отиват на работа в Западна Европа, е изводът, който прави изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи. И предрича, че ако най-големите европейски държави се наложат, 30 000 – 40 000 български камиона могат да спрат. Особено тежък би бил ударът за фирмите с по пет камиона, например. Защото те ще трябва да плащат на петима шофьори, но един от тях винаги ще е в почивка. А погледнато общо между три хиляди и четири хиляди камиона всеки ден ще бъдат извадени от пазара. Камиони на държави от Източна Европа. Мярката "почивайте си у дома" е измислена перфектно - докато се "връщат в къщи", източноевропейците просто излизат от оборот. Не се пречкат на "големите", с други думи.

Темата е поредният сблъсък между Източна и Западна Европа. И поредният, в който промяната на правила, облагодетелствуваща най-големите държави в Съюза, се изкарва защита на права. В случая – на правото на работниците на почивка.


Друг такъв сблъсък бе за качеството на храните и двойните стандарти там. По-ниското качество в Източна Европа на стоките на известни марки, продавани в целия континент, бе представено като особености на националния вкус.
Не е ли обидно, не мирише ли на колониално високомерие?!

Западноевропейските фирми и хипермаркети получиха благоприятни условия, за да се разгърнат у нас. Дори прекалено благоприятни, ако попитаме дребните играчи в търговския бранш. И премиерът Борисов го каза на форума по линия на българското председателство за двойния стандарт на храните. „Кой умник в Европа изследва едно бебе какъв вкус има. Кой умник каза, че българското бебе обича по-малко мляко и обича палмово масло?“, не скри тогава възмущението си Борисов.

Засега битката изглежда обречена. В подкрепа на проекта "Макрон" са Франция, Германия, Белгия, Холандия, Италия, Австрия, Дания, Швеция, Финландия, а техните евродепутати са почти два пъти повече от евродепутатите от Ирландия, Португалия, Испания, прибалтийските страни и Вишеградската четворка, Хърватия, Румъния и България, пресметна евродепутатът Петър Купумбашев. Колегата му Ангел Джамбазки открито нарича новата мярка "лобизъм".

Случаят поставя най-различни въпроси.
Защо се сещаме „да пищим“ по даден проблем в навечерието той да получи разрешение в наша вреда, вместо да се опитаме да организираме фронт (или да участваме в организацията на такъв) срещу идеи, които ще ни навредят. Нали не сме научили за тях вчера?

Предполага се, че в министерството на транспорта, може би и във външното, сигурно и в други институции има достатъчно експерти, които не просто знаят за какво става дума, а и как да не стане това, което ще ни закопае.

Докога ще гледаме на Европейския съюз като на добронамерен благодетел, който „ни дава“ нещо, ако „слушаме“? Забравили ли сме поговорката - „докато детето не заплаче, майката няма да го вземе на ръце“?
И накрая, защо позволяваме ЕС, общност, в която сме пълноправен и равноправен член, да осъществява двойни стандарти?
Днес ще позволим да се случи законът „Макрон“, утре ще се чудим защо не ни приемат в Шенген и в еврозоната, независимо че изпълняваме критериите.

Вече преглъщахме достатъчно в името на това да бъдем част от ЕС, вярвайки, че това е Общност, зачитаща правилата. Правилата, които са в общ интерес, а не на големите срещу малките. В името на тази вяра затворихме първите четири блока на АЕЦ "Козлодуй", останахме без химическа промишленост, спряхме проекти като АЕЦ "Белене" и "Бургас - Александруполус".

 

Затова не е ли по-добре камионите на българските превозвачи, вместо миролюбиво да се изнесат на Околовръстното, където ще пречат на други български бизнесмени и обикновени граждани, да вдигнат врявата в центъра на София, пред НДК. Клаксоните да писнат с максимални децибели и да видим "ще ни вземат ли на ръце"!

 


От категорията

Валерия Велева: Когато Радев срещна Путин... И какво си говориха 40 минути на 4 очи

-1448546816.jpg

Сянката на миналото, на отровните думи, на „недалновидното говорене”, на ...

23 май 2018 | 05:20

Валентин Вацев: Започва геополитическа зима в нашата част на света, нашият елит не e готов за това!

Валентин Вацев-1476192431.jpg

Ако тази нощ Израел обстреля някоя сирийска база или случайно улучи Хмеймим, на ...

23 май 2018 | 00:10

Къде точно се съхраняват мощите на Св.Кирил Философ

Къде точно се съхраняват мощите на Св.Кирил Философ-1527085899.jpg

Мощите на Първоучителя са зазидани в олтара на светците Кирил и Методий, вляво ...

23 май 2018 | 17:27

Любомир Левчев: Книжният потоп. Все повече хора пишат, все по-малко четат

-1524769461.jpg

Книгите, вторачени в миналото, отправят взор към бъдещето. И колкото са ...

23 май 2018 | 15:38

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Българина


15 май 2018 | 08:32



Рано или късно редерендум за излизане от нато и ес ще има.... Но ще е след бб и герб


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


гражданин


15 май 2018 | 07:55



Да, мутрата ще позволи! Даже ще им помогне. С такива доводи и така неграмотно поднесени, няма да убеди никого, че сме хора и държава като всички останали. Ама те нали затова го държат, да ни мачка и унищожава. Не само транспортния бранш, великият мутрагеньо страната разсипа!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Георги Александров Атанасов


14 май 2018 | 20:16



Руча те ЕВРОАТЛАНТИЧЕСКИ ЦЕННОСТИ сега, като сте глухи за истината, а и сте обикновенни комсомолски и бекапарски натегачи. Пардон бивши, но все тая....


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


Сурвакар Балкански


14 май 2018 | 17:36



Дойде накрая времето да се убедят всички ,че в Е С думите за равноправни отношения ,нямат нищо общо с действителноста !Заради интересите на западните страни България претърпя толкова загуби ,че това обезсмисля нашето членство в двата съюза!Сега трябва упорито и дълго да се протестира ,както гърците протестират!В противен случай отново ще ни излъжат! Но определена вина имат правителството на Борисов и евродепутатите ни в ЕС ,за своевременното лобиране по проблема за по справедливо решение!Сега тези ,печелившите страни ще кажат,че е късно да сепререшава въпроса! Но не е никога късно за по справедливо решение!


За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.


2018