Снимки: Отворен парламент

След разточителната медийна кампания преди два месеца

Рекордно ниски средства за медийна реклама са отделили партиите за този вот - едва 1.6 млн. лева

1615 | 5 юли 2021 | 12:38

До края на годината предстоят още едни избори – тези за президент, които могат да бъдат комбинирани с предсрочни парламентарни. Това също е възможна причина партиите да не влагат значителни средства в настоящата кампания

Снимки: Отворен парламент-1625478152.jpg-1625478180.jpg

Двадесет дни след старта на предизборната кампания, до избирателите не достигат не само информационни материали, но и предизборни обещания през медиите. Това е изводът от анализа на Института за развитие на публичната среда, който следи за разходите на партиите за реклами. Анализът е публикуван на 2 юли.

За разлика от предишни кампании, и то не само за парламентарни избори, в първите три седмици от настоящата партиите и коалициите са похарчили рекордно малка сума за реклама в медиите – 1 608 384 лв. без ДДС. На тази стойност възлизат сключените към 30-и юни договори според мониторинга на Института. Той обхваща официалните страници на 40 национални и регионални медии – 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции.

Кой похарчи най-много за реклама досега?

От ГЕРБ и БСП продължават да харчат най-много средства за агитация в медиите. На първо място по разходи отново е коалицията ГЕРБ-СДС с 347 253 лв., следвана от левицата с 283 251 лв.

Обединените в патриотична коалиция партии, които в различни формати не успяха да влязат в парламента на изборите през април, се нарежда на трето място с 254 016 лв.

Единственият участник, който продължава да няма договори за реклама в медиите, е партия Подем. От Атака отново не са плащали за реклама, като са използвали възможността да подпишат договор за безвъзмездно отразяване в партийната си телевизия Алфа.

Кои медии привличат най-много средства?

И към този момент най-много средства е привлякла телевизия Евроком – 270 550 лв. Тя е следвана от БНТ с 223 900 лв. и bTV със 173 471 лв. Нова ТВ остава на пето място по привлечени средства след вестник "24 часа". В топ-10 на медииите, които са предпочитани за политическа реклама, прави впечатление сайтът "Епицентър.бг", който се нарежда на първо място сред интернет изданията. 

Въпреки че сумите на двете най-големи частни национални телевизии нараснаха спрямо миналата седмица, те остават значително по-малки от предходни кампании. Двадесет дни след началото на кампанията, bTV вече има три сключени договора – с БСП за България, с ГЕРБ-СДС и с Български патриоти – ВМРО, Воля и НФСБ. Три са и договорите на Нова ТВ – с БСП за България, с Партия на Зелените и с патриотичната коалиция.

Прави впечатление, че първенецът по спечелени средства от кампанията до момента, телевизия Евроком, продължава практиката си да сключва безвъзмездни договори. Този път такива има с 13 политически субекта – Свобода, БСП за България, Изправи се! Мутри вън!, Движение заедно за промяна, Пряка демокрация, Демократична България, Ляв съюз за чиста и свята република, МИР, Гражданска платформа българско лято, Възраждане, България на труда и разума, Републиканци за България, Партия на Зелените.

Безвъзмезден договор имат телевизия Алфа с партия Атака. Тази опция се използва и от телевизия ⅞ с партия Има такъв народ.

Към 30-и юни 8 от включенитe в мониторинга медии нямат или не са обявили договори с участниците в кампанията. Това са: в. Стандарт, в. Монитор, в. Телеграф, в. Черноморски фар, в. Старозагорски новини, в. Арда нюз и сайтовете БГНес и Фрог нюз. Някои от тях обаче публикуват агитационни материали. Такъв е например в. Стандарт, в чийто брой от 25-и юни, 2021 г. (петък) има шест страници с политическа реклама, като някои от тях не са маркирани в съответствие с изискванията на Изборния кодекс.

Няколко коментара

Очевидно е, че средствата отделени за медийна реклама от участниците в тази кампания, са рекордно ниски.

На същия етап преди парламентарните избори през април партийните централи бяха отделили 3 518 725 лв., в кампанията за парламентарните избори през 2017-та разходите възлизаха на 2 429 846 лв., а през 2014-а – 2 289 102 лв.

Вероятно основна причина за това е рекордно скъпата медийна кампания преди два месеца, която значително намали средствата в партийните каси.

 

Не бива да забравяме, че до края на годината предстоят още едни избори – тези за президент, които могат да бъдат комбинирани с предсрочни парламентарни такива. Това също е възможна причина партиите да не влагат значителни средства в настоящата кампания.

За поредна кампания наблюдаваме практиката за сключване на безвъзмездни договори за обслужване на партиите. Липсва яснота за вида медийни услуги, включени в тези договори, както и за техния обем. Търговската логика на подобни споразумения също е трудно обяснима, тъй като те предоставят ефирно време без заплащане за това.

Десет дни преди края на кампанията най-гледаните според данните на пийпълметрията национални частни телевизии – bTV и Нова ТВ, не са сред предпочитаните канали за комуникация с избирателите.

 

Към този момент те са успели да привлекат едва 18% от средствата за предизборна реклама, вместо традиционните за тях 50%.

Обществената телевизия БНТ е на второ място по привлечени приходи, но е редно да отбележим, че нейните тарифи не се образуват на пазарен принцип, а се определят с постановление на Министерски съвет. Също така тази телевизия предоставя и безплатни форми за отразяване на кандидатите съгласно разпоредбите на Изборния кодекс.

 


От категорията

Знак! Вигенин: Проектът Петков/Василев може да разколебае подкрепата на левите за Радев

Вигенин за Петков/Василев: Проектът им може да разколебае подкрепата на левите за президента-1631893228.jpg

Опитът пък да откъснеш партия от "БСП за България" си е вероломно ...

17 септ. 2021 | 18:39

Проблемът пред Радев не е дали ще спечели изборите, а дали ще встъпи в длъжност като президент

-1594312463.jpg

След подобно шоково увеличение на цените един месец е повече от достатъчен, за ...

17 септ. 2021 | 10:48

Георги Лозанов: Президентската жажда за власт

Георги Лозанов: Президентската жажда за власт-1632044218.jpg

На президента не му е работа да прави собствена политика, а да играе символна ...

19 септ. 2021 | 12:36

Кеворк Кеворкян: Въртоглавщини с паметници

-1568320806.jpg

Действащите политици ги нямаше при откриване на паметника на Удроу Уилсън, но ...

18 септ. 2021 | 13:05