Валентин Кардамски - Вале Снимка Иван Стоименов

Художникът, който рисува без четки, представя "Жените на XX век, променили света"

Валентин Кардамски – Вале открива изложба в Лондон

2098 | 6 окт. 2018 | 17:37

Героините на твореца от кралиците Елизабет Втора и Йоанна Българска, до Коко Шанел, Мария Калас и Лили Иванова

Валентин Кардамски - Вале
Снимка Иван Стоименов-1538837886.jpgПлакатът за изложбата "Жените на XX век, променили света" в Лондон.-1538838061.png"Жените на XX век, променили света"-1538838018.png"Жените на XX век, променили света"-1538837994.png"Жените на XX век, променили света"-1538837970.png"Жените на XX век, променили света"-1538837946.png

Кралица Елизабет Втора, Маргарет Тачър, Индира Ганди, Мая Плисецкая, София Лорен, Коко Шанел, Мария Калас, кралица Йоанна Българска, Нешка Робева, Стоянка Мутафова, Лили Иванова.

Какво е общото между тези жени? Всички те са картини от експозицията на Валентин Кардамски - Вале "Жените на XX век, променили света". Художникът, който рисува без четки, а с всякакви подръчни материали – от пластики на дебитни карти до мистрии, открива изложба в Българския културен институт в Лондон на 17 октомври.

Разговаряме с него няколко дена преди да замине за столицата на Великобритания.

 

„Нищо не се е променило от времето, когато Наполеон е казал, че до всеки голям мъж стои една велика жена“, казва Кардамски, обяснявайки защо е избрал такава тема за изложбата си. Според него жените, които абсолютно сами, без помощта на мъжете, са успели да променят политика, изкуство, кино, балет, мода, не получават същото признание, каквото биха получили, ако бяха мъже. Това важи с особена острота за Балканите. „Непрекъснато говорим, че този свят е равноправен и равнопоставен, но това не е така. Има едно дълбоко залегнало лицемерие - не само на Балканите, а и в Европа, в което жените се уважават, но не като хора, които променят света, а като съпорт на мъжете“, продължава той.

 

„Не успях да нарисувам Мария Кюри, Евита Перон, Алла Пугачова, Изабела Алиенде. Искаше ме да ги направя, защото са изиграли изключителна роля за техните общества“, отговаря Кардамски на въпроса успял ли е да нарисува всички жени, които са променили миналия век.

Питам защо рисува главно портрети. Отговорът идва веднага: „Не бива да се забравя това, което са направили хората. Страхувам се от пълзящата забрава, живеем в технократско общество – всичко става много посредствено и изкуствено. Интерактивният свят измества реалния, комуникацията между хората е с буквички, а не с думи. Гледат се от екран, но избягват да се виждат. Това много ме плаши и притеснява. Страхувам се, че светът става под индиго, изкуствен. Но искам да го създам реален, такъв, какъвто го виждам, какъвто го усещам.

 

И сякаш се чувства длъжен още веднъж да обясни защо е захвърлил четките и добавя: „Искам да пулсира живот в моите картини, затова не използвам вече четки. Това, което е с четка ми е прекалено декоративно, много облизано, за да бъде истинско.“

 

Знам, че вече мисли за следващата си изложба, дори е готов с името - „Сътворението“. И питам защо Сътворението. „Сътворението на човека, на природата, на въздуха, на любовта, ако щеш“, обяснява той. А на забележката ми, че това са въпроси, с които се занимава религията, а той, доколкото знам, не е религиозен човек, коментира: „Не, дори да не спазвам нещата по канона, дълбоко в себе си аз съм вярващ човек!“ И се връща към темата за „Сътворението“: „Живеем в един компютърен свят, който ни удавя, поглъща ни. Влизам в метрото и виждам как всички си гледат телефоните. Приятели стоят един до друг, но не си говорят, а говорят с други хора през телефоните си, дори емоциите си изразяване с емотикони. Нима това е хубаво? Нива е нормално? Според мен не е!“

 

"Моето „Сътворение“ няма да прилича на това на големите майстори. Те са направили нещата много реалистично, но за друго време. Аз виждам нещата много по-драматични, по-мръсни, ако щеш. Сътворението започва от тъмното, за да може да излезе на светлина. И нищо романтично, може би, няма да има в него. То ще бъде такова, каквото всъщност аз си го представям - първично“, казва в заключение Кардамски.

 

Първата портретна изложба на Валентин Кардамски - Вале се казваше „Големите на ХХ век“. Тя бе подредена в Клуба на народния представител в парламента м.г.

 

 


От категорията

Вежди Рашидов: Правилно е къщата на Яворов в София да стане собственост на общината

-1539087929.jpg

Според председателя на парламентарната комисия по култура и медии държавата ...

20 окт. 2018 | 13:37

Синът на Пеньо Пенев сред голи красавици в Нирвана
(Галерия)

Владимир Пенев и Николай Младжов пред двете платна, които се продадоха в първите минути на вернисажа в галерия Нирвана-1539936056.jpg

Скулпторите Валентин Старчев и Кунка Димитрова и колекционерът Боян Радев ...

19 окт. 2018 | 10:53

Американски писател съпричастен с проблемите на българите в нужда
(Видео)

Сцена от "Комедиантката"-1539872316.jpg

Джон Кларк льо Хереу създава вълнуващ разказ за децата инвалиди и предоставя ...

18 окт. 2018 | 17:12

ОТ ЖЕНЕВА ДО СОФИЯ:

Миглена Савова-Оклер показва лица в галерията на Арена ди Сердика
(Видео)

Миглена Савова-Оклер показва лица в галерията на Арена ди Сердика-1539875811.jpg

18 окт. 2018 | 18:15

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.