Каква ще бъде нашата позиция по плана „Макрон“ за реформа на ЕС?

Валентин Радомирски: В Европа е „време разделно“. Да си пазим „българската къща“.

3721 | 6 окт. 2017 | 17:02

Стига сме се занимавали с плочките пред НДК. Страните от Източна Европа в исторически план току-що се освободиха от "тоталитарен контрол" в съветската зона, а веднага им се предлага да се разтворят отново в някакъв наднационален формат. Дали гра


Валентин Радомирски е дипломат от кариерата. Бил е посланик на страната ни в Румъния и съветник по външната политика и националната сигурност в кабинета на министър-председателя (2005-2009). Съосновател и член  на Българско дипломатическо дружество. В момента е директор на Института за икономика и международни отношения. Анализът му за плана „Макрон“ и последствията от него за ЕС и за България е за Епицентър.бг


Френският президент Емануел Макрон на 26 септември представи на европейската и световна общност план за реформа на Европейския съюз, както беше обещал в избирателната си програма през пролетта на 2017 г.

В речта си в Парижката Сорбона Макрон предложи реформата на Европейския съюз да бъде осъществена за шест години - от 2018 до 2024 г. Основните теми на речта му бяха: необходимостта от укрепване на еврозоната, създаване на общ бюджет за "финансиране на общите инвестиции и осигуряване на стабилност по време на икономически шокове".
Макрон призова за създаването на длъжността “финансов министър “ и съвместен многомилиарден бюджет  на еврозоната. Освен това френският президент предложи да се променят правилата за данъчно облагане във всички държави-членки на еврозоната. Сред представените от него инициативи е създаването на единен парламент за страните от ЕС, които имат обща европейска валута. За да се попълни бюджета, Макрон предложи въвеждането на единен данък на ЕС върху финансовите транзакции, какъвто вече съществува във Франция и Великобритания.
В Брюксел и Берлин вече обявиха подкрепата си за френската инициатива. За да не изплаши европейските партньори, Макрон е готов да приеме концепцията за "Европа на различни скорости", в която ще има възможност за евентуално завръщане в бъдеще на Великобритания и за присъединяване към алианса на балканските страни. Реформите трябва да започнат от държави, които вече са готови за тях, а останалите съседи на ЕС ще се присъединят към тях, когато признаят успеха на проекта.

 

За да бъдат осъществени тези амбициозни цели, френският лидер предлага да се създаде специална "група за европейско преструктуриране", която да разработи конкретен план за действие до лятото на 2018 г., т.е. по време на българското председателство на ЕС. В тази група всяка държава, желаеща да остане  в авангарда на реформата, може да изпрати своя представител. Според Макрон той вече е осигурил подкрепата за този формат на 22 от 27-те страни-членки на ЕС.

 

Освен това до 2020 г. Париж предлага да се създадат съвместни въоръжени сили на ЕС за общи военни операции, единен европейски бюджет за отбрана и единна военна доктрина. За да осигури пример за възможността от подобно военно сътрудничество, Макрон предлага европейците да бъдат приети във френската армия.
"В началото на следващото десетилетие Европа трябва да има общи сили, единен бюджет за отбрана и обща доктрина за действие", заяви френският президент.
Освен това, според него, е необходимо създаването на звена за гражданска защита, както и европейска агенция за предоставяне на убежище и съвместна гранична служба.

 

Следващите стъпки на тази поетапна интеграция, според представите на френския лидер трябва да бъдат създаването на Европейска академия за разузнаване, Европейска служба за бежанците, Европейска агенция за иновации, Европейска гранична полиция, унифициране  поне на част от данъчната тежест и като следствие на това - и на социалното законодателство, интеграция на образователните процеси. Според Макрон, ЕС се нуждае от собствени възможности за бързо реагиране и стратегическа доктрина, за да може гласът му да се чува, както и напълно функционираща гранична полиция за ограничаване на незаконната миграция.


За финансиране на тези нови европейски органи и институции Емануел Макрон предлага да се въведат общоевропейски данъци, включително екологична такса за вредните емисии в околната среда, данък за дигиталните гигантите, така наречената група Gafa (Google, Apple, Facebook, Amazon). Предлага се и създаването на предели за ставката на данъка върху доходите към 2020 г. Но, освен данъците, се признава необходимостта от унификация на социалните условия в различните страни. Всичко това трябва да се основава, според президента на Франция, на "културата на съвместна стратегия" на ЕС, за да може  да се действа колективно на международната сцена: "Нашата неспособност да действаме убедително заедно подкопава доверието в нас като европейци" - казва Макрон.


В списъка на инициативите, предложени от Макрон, фигурира създаването на съвместна служба за защита на населението от последиците от природни бедствия и задълбочаване на сътрудничеството между европейските специални служби. Френският президент също така иска по-добра координация на действията за преодоляване на кризата с бежанците. Друго предложение на Макрон е стандартизацията на идентификационни документи за целия ЕС. Той отбеляза също така необходимостта от намаляване на европейската бюрокрация и предложи в дългосрочен план да се намали броят на комисарите в Европейската комисия на 15.

 

Немските медии твърдят, че преди речта си, но след изборите в Германия, Макрон два пъти е говорил с Меркел, с други лидери на ЕС и с председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер, който не поддържаше идеята за отделен бюджет и отделен парламент за еврозоната. Меркел не се противопоставяла на предложението за финансов министър на еврозоната, но имала различно мнение относно това колко голяма трябва да бъде ролята на подобна длъжност.

 

Предложенията на френския президент веднага намериха отговор в Европейския съюз. Ръководителят на Европейската комисия, Жан-Клод Юнкер, поздрави "проевропейската" реч на Емануел Макрон. А външният министър на Германия Зигмар Габриел каза, че Париж "може да разчита на нас". "Трябва да се възползваме от тази инициатива, да ангажираме гражданите и да подготвим бъдещето си", подчерта ръководителят на немската дипломация.


Какво значи всичко това от гледна точка на бъдещото развитие на Европейския съюз?

 

Първо, според мен, Франция се опитва да претендира за ново интелектуално лидерство в ЕС, което досега принадлежеше на  англосаксонците: те осъществяваха интелигентното управление на ЕС, а плащаха германците. Сега, изглежда, че Макрон като протеже на банка Ротшилд е решил да приложи подобна схема за германците, но с френско представителство начело. Дали това ще стане възможно, все още не е ясно, но фактът, че германците показват известна готовност за друго интелектуално управление, е симптоматичен.

 

На второ място, Макрон предлага някакъв междинен вариант на преход към Съединени европейски щати (СЕЩ) под управлението на брюкселската бюрокрация, която интелигентно ще се ръководи от Париж с подкрепата на Берлин. Ако тази концепция бъде приета, тогава германците ще плащат „за бензина“, а французите ще „въртят волана“. Съответно, следващата стъпка би била приемането на обща ЕС конституция, в която ЕС ще бъде една страна с единни стандарти, закони, данъци, бюджетна дисциплина, армия и така нататък. Дали ще бъде федерация или единна държава, с право на излизане или не - към момента този проблем стои открит.

 

Трето, приемането на тази концепция като цяло би означавало началото на отказа на държавите в ЕС от тяхната национална идентичност. И това е най-големият проблем днес. Страните от Източна Европа в исторически план току-що се освободиха от "тоталитарен контрол" в съветската зона на влияние, спечелиха "независимост" и нова "национална съдба", а веднага им се предлага да загубят толкова "скъпо" придобитата националната идентичност и да се разтворят отново в някакъв наднационален формат. Дали гражданските им общества ще приемат безропотно подобен ход? Към това може да добави и въпроса какво ни се предлага по отношение на идеологическата идентификация? Част от предложенията приличат на директни стъпки към "Матрицата", където никой не е питан за нищо. Това е разпадането на европейския хуманистичен проект на Ренесанса и Новите времена, тотално разкъсване  с християнската традиция и т.н.

 

Основното е, на четвърто място, кой ще управлява тази общност и как? Парламентът? Как ще бъде избиран? Директни избори в целия съюз? Това изглежда  смешно, но ще бъде трагично, ако се опитаме да си го представим практически. А изпълнителната власт? Кой и как ще я формира? На какви основополагащи принципи. Как ще приемаме конституция на ЕС? И най-важното е, че дори и всичко това да бъде създадено, кой в ​​крайна сметка ще управлява това образование? Сега съществуващият парадокс в ЕС е, че Европейският парламент, който би следвало да е законодателен орган по всички правила на сегашния международен ред, не е натоварен с тази функция и общността се управлява чрез директивите на ЕК, т.е чрез назначени, а не чрез избирани от гражданите представители в ЕС.

 

Европа не може да овладее сегашното ниво на интеграция, поради нарастващата съпротива на народите и на тази част  от националните елити, които са започнали да се прислушват към обществените промени. И какво ще стане след това? Планът „Макрон“, с цялата му съблазнителност за наднационалните елити, е изпълнен с многобройни опасности, които могат просто да взривят сегашния ЕС.

А може би това е привлекателното на този план за интереси извън Европа?
И в тази връзка българското общество е необходимо да си зададе въпроси, от които ще зависи съдбата ни през следващите години и десетилетия.
Къде и в какво българските национални интереси съвпадат или се разминават с тези идеи, какви положителни и какви отрицателни последствия за цялостното развитие на нашата държава може да има всяко от горепосочените конкретни френски предложения и каква да бъде детайлизираната българска позиция по всяко от тях.
Това трябва да бъде основният политически въпрос за българското председателство на ЕС. Да престанем да са занимаваме с плочките пред НДК. Сега е „време разделно“ в Европа и трябва да си пазим българската къща.


От категорията

Валерия Велева: Тази българска вендета!

-1511461406.jpg

Абсурдно е това, което става в държавата! Не се уважават институциите, думата ...

11 дек. 2017 | 12:27

Патриарх Неофит изпрати представител на празника на Струмица. Среща го Зоран Заев

Премиерът Зоран Заев посреща епископ Сионий.

Снимка БГНЕС-1512995193.jpg

Дядо Сионий седи на владишкия трон на литургията по случай "Св. петнадесет ...

11 дек. 2017 | 14:25

"Взгляд": Русия успя да не повтори в Сирия афганистанските грешки

-1507020551.jpg

Не се сбъднаха предсказанията на западни експерти, че кампанията ще се превърне ...

12 дек. 2017 | 15:41

"Фигаро": Русия – новият стопанин на арабския свят?

Една знакова визита - саудитският крал Салман в Кремъл-1513074694.jpg

Вече цяла година продължава икономическият меден месец между яростните ...

12 дек. 2017 | 12:30

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.