За "Голф" над 5 г. ще се плащат около 300 лева

Заради промени в екотаксите - падат цените на новите автомобили, скачат на трошките

3515 | 12 юли 2018 | 11:05

Всъщност голямата промяна е за бизнеса. За нов микробус ще се плаща 625 лева, до 5 години 970 лева, над 5 или 10 години съответно 1450 и 1550 лева


Цените на новите дизелови и бензинови автомобили би трябвало леко да поевтинеят, а масово купуваните от българите над 10-годишни возила да струват повече. Причината е взетото вчера решение на правителство да промени Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса. Така екотаксата на най-често срещаните автомобили като „Фолксваген Голф“ и „Опел Астра“ вече ще бъде вече около 300 лева след увеличението със 12-13 на сто, пише "Монитор".

С мотива, че ще се стимулира купуването на нови коли, се намалява размерът на продуктовата такса за нови автомобили с двигатели с вътрешно горене с 10% и се запазва досегашният размер на таксата за возилата на възраст до 5 години. За хибридните автомобили тенденцията е същата, като таксата за новите се намалява с около 20%, а за по-дълго употребяваните се увеличава с 12%. Отпада заплащането за електромобили до края на 2021 г. (виж таблицата).
taksa-11_1
Според Любомир Доросиев от Асоциацията на вносители на автомобили не е проблем, че се увеличават екотаксите на употребяваните автомобили, а че не е ясно къде отиват събраните пари. Сметката на асоциацията сочи, че при регистрирани около 255 хил. автомобила у нас годишно би трябвало да има поне 60 млн. лева, докато МОСВ отчита само 3 млн. лева.

Всъщност голямата промяна е за бизнеса. За нов микробус ще се плаща 625 лева, до 5 години 970 лева, над 5 или 10 години съответно 1450 и 1550 лева. При тежките камиони и автобуи екотаксата за нови машини ще е 938 лева, до 5 години - 1455 лева, а за над 5 и 10 години сумите скачат съответно на 2175 и 2325 лева.

От бранша се обявиха против решението и го определиха като незаконосъобразно. Затова предвиждат да обжалват нормативния акт пред ВАС, коментира пред „Монитор“ Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи. За разлика от друг път превозвачите няма да излизат на протест.

Според екоминистерството въведените такси са съобразени с по-голямото въздействие върху околната среда като отпадъци и източници на емисии.

“Като част от комплексните мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух те целят ограничаване на вредните емисии от по-мощни МПС двигатели с вътрешно горене, емитиращи по-големи количества вредни изгорели газове, с по-висока средна възраст спрямо леките автомобили с по-голям принос в замърсяването”, коментират още в мотивите си от министерството.

Промени в Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) пък предвиждат, че излезлите от употреба големи превозни средства - тези за превоз на повече от 8 пътници и за превоз на товари над 3,5 тона - ще трябва да се оползотворяват на 96% и да се рециклират на 94%.

Правителството е приело и изменения в Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки. Промените увеличават реално обхванатото население в системите за разделно събиране на отпадъци от опаковки и се увеличава броят на разположените съдове за населени места с под 50 хил. жители средно с 15%, от 50 до 100 хил. жители - 9% и над 100 хил. жители - с около 7%.

 


От категорията

Fitch потвърди дългосрочния и краткосрочния кредитен рейтинг на България със стабилна перспектива

-1438098159.jpg

Агенцията очаква икономическият растеж през 2018 г. да остане близък до ...

17 ноем. 2018 | 10:15

US компанията „Ексън мобил” започна сондиране за газ във водите до Кипър

Карта на блоковете около Кипър с компаниите, получили лицензи за газови проучвания Снимка: Министерство на енергетиката на Кипър-1542372849.jpg

Резултатите от сондажа са много важни за региона и перспективите за износ на ...

16 ноем. 2018 | 14:53

Българската петролна и газова асоциация: Фирмите от бранша работят с минимална печалба

Българската петролна и газова асоциация: Фирмите от бранша работят с минимална печалба-1542285859.jpg

На срещата с вицепремиера Томислав Дончев от Асоциацията предложи чрез промяна ...

15 ноем. 2018 | 14:41

Защо има вълни по магистралите у нас?

Защо има вълни по магистралите у нас? -1542376845.jpg

Защото твърде много правила някак си са пропуснати. Не се изпълняват. Лошото е, ...

16 ноем. 2018 | 15:58

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.