Изтече срокът на обществената дискусия във връзка със създаването на новата Агенция по пътна безопасност. Обсъждането бе публично и в него имаха право да се включат всички заинтересовани български граждани.
В сайта на Министерски съвет, раздел "Портал за обществени комуникации", се включиха експери, преподаватели и граждани.
Ето и някои от изложените предложения:
- Емил Марков, експерт по усъвършенстване на политиките по БДП и
външен експерт в Постоянна комисия по транспорт и туризъм към Столичен общински съвет, пише:
Държавна агенция за пътна безопасност е по своята същност реализиране на предписанията на ООН и Световната банка за един отделен и независим орган, чиито приоритети да бъдат в намаляване на жертвите и пострадалите по пътищата чрез мониторинг-наблюдение, анализ и коригиращи действия. Ще издава предписания, а и ще налага административни санкции при неизпълнение, за да се знае кой носи отговорност. Така няма как да се получат повече случаи от типа на катастрофата край Своге, в която отговорността за лошото състояние на пътното платно се разми между общини, АПИ, Пътна полиция и Министерство на транспорта. Дори днес, 3 месеца по-късно, пътят още не е въведен в приличен и безопасен вид.
Очевидно е, че сегашното положение, в което имаме колективна и споделена (без)отговорност на практика не дава очаквания резултат и не можем да очакваме Пътна полиция, АПИ или друга отговорна институция да се справят, без да им бъде помогнато чрез новоизграждащата се ДАПБ. Добре е записана възможността да се работи с външни експерти със сериозна експертиза от гражданския и неправителствен сектор. Само така ще имаме задоволителен резултат, чрез общи действия.
Надявам се искрено, че чрез създаването на тази агенция ще е ясно, че държавата трябва да носи общата отговорност на пътя, обединявайки структурите, касаещи пътната безопасност, в една агенция, която няма е просто допълнителна бюрокрация, а ще успее да въздейства сериозно на политиките на безопасност на движението по пътищата (БДП). Ако политическата воля това да се случи е сериозна, съм сигурен че заедно можем да постигнем много- държавните и независимите експерти.
Абсолютно правилно Агенцията е изведена от контрола на МВР, чийто министър е ръководител на неработещата от години- ДЪРЖАВНО ОБЩЕСТВЕНА КОНСУЛТАТИВНА КОМИСИЯ ПО ПРОБЛЕМИТЕ НА БЕЗОПАСНОСТТА НА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА, която би трябвало да се занимава с координацията между 11-те отговорни институции по пътната безопасност. За последните 7 години Комисията дори не беше разисквала и приемала годишните си доклади, свързани с БДП, и това се случи едвам тази година под влиянието на все по-активния граждански сектор. За МВР пътната безопасност е приоритет само постфактум, след тежки катастрофи, но темата се забравя почти веднага след това, следвайки други теми като битова престъпност и т.н.
Подкрепям и това тя да е равно отдалечена от властите и все пак на директно подчинение на премиера, за да се гарантира нейната независимост и все пак ефективност.
За мен, като дългогодишен експерт по пътна безопасност и транспорт, е ключова и частта за работа със структурите на гражданското общество и неправителствените организации, от които системата би спечелила иновативни подходи към проблематиката, както и доста експертиза, която на моменти липсва в съществуващата система днес.
"Основната задача Агенцията е да се синхронизират данните, да се съберат и анализират обективно, извън функционалното желание на ведомствата, които боравят или ще боравят с тези данни, за да има ясна картинка, която да дава информационна основа каква трябва да е политиката, какви са показателите и целите, както и методите и действията, които трябва да се предприемат", заяви пред Епицентър.бг нейният бъдещ директор Малина Крумова.
Време е в България да имаме целенасочена държавна политика за безопасност на движението по пътищата и тази агенция е едно добро начало. Самата агенция не е панацея, но е инструмент за справяне с ежедневната война по пътищата. Такъв е и примерът на Швеция, Финландия, Германия, Швейцария и ред други страни, започнали голямата промяна в държавите си след тежка катастрофа, подобна на тази край Своге, и постигнали днес едни от най-ниските равнища в света на жертви и пострадали на пътя.
- Проф. д-р Р. Брусарски, преподавател в УНСС, адмирира сформирането на институцията и дава насоки в предстоящата работа на Агенцията:
Приветствам идеята за създаване на Държавна агенция за пътна безопасност (ДАПБ), защото:
- „войната“ по българските пътища тече с пълна сила;
- компетентните органи (много често) само си прехвърлят топката;
- голяма част от мерките за повишаване на пътната безопасност у нас са със съмнителна ефективност и ефикасност.
Според мен бъдещата агенция трябва да бъде:
- национален координационен център (с достатъчно правомощия) в областта на пътната безопасност;
- своеобразен „мозъчен тръст“ – генератор на идеи за научно обоснована (в най-добрия смисъл на думата) държавна политика за повишаване на пътната безопасност (предвиденото в Глава 6 от проекта на Устройствен правилник на ДАПБ е особено обнадеждаващо в това отношение);
- катализатор на сътрудничеството на българската държава с международните институции и организации в проблемната област.
- В коментарите се включват и анонимни граждани, осъзнали необходимостта от новата институция:
Пътната безопасност в България е достигнала до ниво на колективната безотговорност. Именно заради това е резонно да се отдели необходимото внимание и да се подходи експертно, когато на дневен ред се предлага звено, което да поеме цялата отговорност за привеждането в ред на сектора, който застрашава пряко нациолната ни сигурност.
Поемането на отговорност е свързано с отнемането на правата на онези, които живеят комфортно в колективната безотговорност. Излиза, че трябва да бъде направен избор- дали да оставиш действащия хаос или поне в един сектор да въведем ред и евентуално да спасим още един човешки живот.
Държавна агенция за пътна безопасност ще бъде създадена като специализиран орган към Министерския съвет за ръководство, координиране и контрол на дейностите по пътна безопасност считано от 1 януари 2019 г. Бъдещата институция ще има за задача повишаване на безопасността на пътищата и намаляване на броя на жертвите при катастрофи ще бъде изградена от съветника в политическия кабинет на премиера Малина Крумова, бивш зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството.