Не трябва да се плаща за тоалетна в ресторант

25558 | 4 юли 2012 | 17:32

Интервю на Леонора Лекова с главния секретар на Комисията за защита на потребителите Иван Бъчваров за капаните, които ни дебнат по морето



- Г-н Бъчваров, намираме ви на морето. Натъкнахте ли се на някакви нередности - липса на ценоразписи по капанчетата, стоки без етикет или някакви нелоялни търговски практики?


- Цените и информацията, която трябва да се предоставя на потребителите, ги има в повечето от заведенията. В някои случаи липсват грамажите, които задължително трябва да присъстват в лист менюто, но това все пак не е масова практика. Смятам, че нашите усилия в последните години да въведем ясни регулации в тази сфера се увенчават с успех. Е, има и някои нарушения, с които не сме се преборили. Все още в някои заведения поставят цени за ползване на тоалетните. Малката хитринка е, че е сложена  табела, на която пише 50 ст. или един лев, но не пише за какво са. Разчита се на неосведомеността на потребителите и ако някой откаже да плати, не го гонят. А който се мине, мине. Чужденците си плащат.

Какво е правилото?

То е ясно. В заведенията за хранене и развлечения тоалетните са безплатни. Разбира се, в някои от случаите, когато заведенията са крайпътни, е възможно да се сложат ограничения. Те изрично посочват, че тоалетните са безплатни за клиентите на ресторанта, но преминаващите плащат. В този случай няма нарушения, защото те са в правото си.

Издават ли се навсякъде касови бележки?

В заведенията - да. Касови бележки се издават дори на плажа за чадърите и шезлонгите, но в магазинчетата и по сергиите в големите комплекси това невинаги се прави. Потребителите трябва да изискват фискалния си бон, защото, ако се наложи да направят рекламация на стоката при повреда или проява на дефект, няма да могат. Няма да могат и да потърсят правата си пред Комисията за защита на потребителите, защото, за да се предяви рекламация на дадена стока, е нужен фискален бон.

Какви са най-честите нарушения в хотелите?

Най-често хората се оплакват от разминаване в начина, по който се рекламира обектът, и услугите, които се предоставят реално. Така, като отидете на място, установявате, че нещата не са такива, каквите са ви ги представили. Например виждате, че хотелът е категоризиран с две звезди, а в дипляната се рекламира като три или четири. Или ви обещават небор от безплатни допълнителни услуги като сауна и фитнес, а после се оказва, че са платени.

- Наказват ли се подобни нарушения? Това си е жива измама, защото подобни лъжливи послания ни подвеждат.

- Това са нелоялни търговски практики. Не може в интернет един хотел да се рекламира като три и четири звезди, а да е категоризиран от общината като две дори услугите да са факт. Това заблуждава клиентите при техния избор, затова по Закона за защита на потребителите са предвидени санкции.

- Каква е разликата между един хотел три и четири звезди, тъй като това води и до съществени разлики в цените?

- Една от основните разлики е свързана с размера на стаите. Необходимата квадратура за еднинична стая в тризвезден хотел е минимум 12,5 кв. м, а в четиризвезден - 15 кв. м. Двойната стая в хотел три звезди трябва да е минимум 15,6 кв. м, а в четири - 19 квадрата. Другата съществена разлика е в площта на санитарните възли. В четиризвездния хотел банята трябва да е минимум 4,5 квадрата, трябва да има отделно вана и душкабина. Освен това в хотела трябва да има търговски блок - магазини за напитки, сувенири, фризьорски салон и т. н. Трябва да има също детски басейн, масажна зала и други екстри.

- Има ли някакви разлики в изискванията към системата ол инклузив в зависимост от категорията на обекта?

- По действащата наредба няма връзка между ол инклузив и категоризацията. Важното е, че на рецепцията на всеки хотел трябва да има ценоразпис на нощувките и на услугите, които се предлагат. Тези цени трябва да са и във всяка стая и трябва да са в левове. В левове трябва да са и цените в ресторантите. Тук искам да отбележа, че задължително трябва да има меню на български, може да има и на други езици, но цените в тях трябва да са еднакви. Имали сме случаи на цени за чужденци и цени за българи, което е недопустимо.

- Спазват ли се тези изисквания в малките хотели и квартирите? Има мнение, че там по-често ставаме жертва на неприятни изненади.

- По-ниските категории при хотелите - до две звезди, се дават от общините. Те дават звездите и на самостоятелните стаи. По-високите категории се определят от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.

- Въпросът е дали изискванията се спазват. Редно ли е на пет стаи да има една тоалетна и пред нея сутрин да се вие опашка. Или хазяинът да включва бойлера за два часа на ден?

- Контролът на всички места за настаняване се извършва от нас, затова потребителите могат да отправят оплакванията си към Комисията за защита на потребителите. Когато установим нарушения, уведомяваме категоризиращия орган да вземе мерки. Но бих посъветвал хората първо да потърсят правата си от хазяина и ако той не реагира, да се обърнат към нас. Според изискванията един санитарен възел може да се ползва максимум от 6 души при обекти от най-ниската категория. При две звезди максимумът е до 4-ма души на санитарен възел, а при три звезди - всяка стая да има самостоятелна баня и тоалетна.

- Изглежда трябва да станем професори във всяка област, за да защитаваме правата си.

- В момента има достатъчно добри оферти и много добри хотели по цялото Черноморие. Така че всеки може да направи своя избор. Освен това общините също трябва да следят какво се случва с квартирите, които се дават, тъй като в много случаи се предлагат легла без регистрация. От това общините губят приходи, а потребителите плащат малко, но правата им не са гарантирани.

- Българинът е свикнал да летува предимно през юли и август и сега сме затрупани от оферти за евтини почивки. За какво да внимаваме?

- На първо място, добре е да се купуват пакети от регистрирани туроператори, тъй като това дава по-голяма сигурност на клиентите. Дори да има проблем при настаняването, могат да се обърнат към туроператора и да коригират това, което не им харесва. Добре е да имат предварителен договор, да се запознаят с него, да получат съответния ваучер.
Добре е също да отделим малко време и все пак да посетим офиса на туроператора, защото има и пълни измамници, които нямат офис, нямат регистрация, работят един месец максимум, събират пари от клиенти и после изчезват.
Добре е, че при директните резервации няма масова практика да се искат предварително средства, затова, като се отиде на място, може да поискате да огледате условията. На рецепцията трябва да има пълна информация за нощувките и да я сравните с офертата, която предварително сте получили. И най-важното - при плащане изисквайте документ. Може да е касова бележка или  квитанция. Те ще са ви нужни, ако се наложи да правите рекламация на услугата.

- Какви са капаните при организираните пътувания в чужбина? През м. г. много български туристи браха ядове с туроператорите си.

- Първо, трябва да получите пълна информация за вида на хотела, в който ще бъдете настанени, и да знаете, че три звезди у нас не са три в чужбина. Затова трябва да разпитате подробно какъв е хотелът, какви услуги ви предлагат, добре е да се знаят предварително целият маршрут и точните спирки по него и, разбира се, каква е категорията на автобуса, защото много от жалбите при тези пътувания са свързани именно с транспортните средства. Добре е да се знае, че туроператорът предварително трябва да посочи лице за контакти по време на пътуването. Това е човекът, към когото трябва да отнесете вашите оплаквания.
Другата възможност е да се свържете при първа възможност с туроператора. Защото има случаи, когато хората се оплакват при нас след края на почивката, но тогава организаторите ни  отговарят, че не знаят за такива проблеми.
По същия начин трябва да се подхожда и при някакви нередности в хотела. Първо трябва да потърсим съдействие от управителя и ако проблемът не бъде отстранен, може да се обърнем към служителите на Комисията за защита на потребителите на директния телефон 070011122 или в някоя от нашите приемни.

Колко приемни имате тази година по морето?

Вече разкрихме приемни в Албена, Златни пясъци, Варна, Слънчев бряг, Созопол, Приморско и Бургас. Новото е, че в тях има и представители на агенцията по храните. Установихме, че през последните години много от сигналите са свързани с качеството на храните и тяхната безопасност, затова решихме да има служители, които могат да реагират бързо.
През м. г. Имаше много жалби срещу сайтове за колективно пазаруване. Успяхте ли да се справите с нередностите?
Основният проблем при пазаруване на туристически пакети през такива сайтове не бе свързан с качеството на услугата. Въпросът бе на кого се плащат парите, тъй като, ако се плаща директно в сайта, потребителят няма право на рекламации, нито ползва професионалната застраховка на туроператора. Затова сега в повечето случаи парите се превеждат по сметките на туристическата агенция.


 


От категорията

Вацев: ГЕРБ е приключило политическо мероприятие. Борисов е жертва на собствената си автохипноза!

-1483006672.jpg

Политическият разум на ГЕРБ се отдели от действителността. Те не живеят в ...

5 авг. 2020 | 14:25

Владимир Костов: Имаме ли ръст и сили да понесем отговорностите ни?

-1469249999.jpg

Личност, семейство, национална общност, държава! Стабилността на тази вертикала ...

5 авг. 2020 | 11:34

Първан Симеонов: Борисов губи играта на нерви при един почти спечелен мач

Първан Симеонов-1543427061.jpg

Ако довчера протестът вървеше към маргинализация, по-скоро след вчера върви към ...

6 авг. 2020 | 13:16

Преди две години Младежи ГЕРБ се бяха запътили на събитие на БСП

-1596707045.png

За мен е изключително учудващо как представители на партия ГЕРБ за десет години ...

6 авг. 2020 | 12:23