Бригаден генерал Румен Радев: За Бистрица реагирахме свткавично

24279 | 7 юли 2012 | 13:06

Интервю със заместник-командира на ВВС за рисковата професия на бойните пилоти



- Можеше ли без армията, и в часност без ВВС, да се справим с пожара край с. Бистрица, г-н генерал?

- Отговора на този въпрос го дадоха експертите и политиците. При такъв пожар в такава тежка ситуация без решителната намеса на авииацията това не може да се случи.
- Имаше ли риск за пилотите на вертолетите МИ-17, които щурмуват огъня? Опасно ли беше за тях? 
- Задачата, която изпълняваха нашите пилоти над резервата „Бистришко бранище“, е високорискова. Тя е комбинация от много опасни фактори. Единият  е голямата височина на полета и повишеното тегло на вертолета, който носи допълнително 3 т вода, които висят на 15 м. Това влошава маневрените му характеристики. Инертността на окачения външен товар също е риск. Представете си едно голямо силно махало, което се люлее. Другият  риск е релефът - край Бистрица, точно където е пожарът, той е много стръмен. Земята за пилота вече е не само отдолу, но и отстрани и е опасно близо до него. При такива планински условия може да се появи и внезапен порив на вятъра или друго мощно въздушно течение.
- Ако пилотът спусне  ниско вертолета, може ли машината да падне?  Границата под 20 м била фатална.
- Много са опасни димът и намаленото съдържание на кислород над огнището на пожара. Ако двигателят на хеликоптера засмуче дим, блокира, спира и машината се срива. В тези условия, за които говорим, екипажът не само трябва да пилотира хеликоптера с 3 т товар под него, но и да отчита рисковете. Там има дървета, високи 40-50 м. Майсторството се проявява именно в такива ситуации. Вижте какво става по света. Буквално преди дни падна американски военнотранспортен самолет С-130, който гасеше пожари в Южна Дакота. Там участваха общо 10 такива мишини. Американското командване веднага спря полетите им след трагедията. В Испания пък катастрофираха два хеликоптера, които гасиха пожари в провинция Валенсия. На фона на тези тревожни новини съм горд, че нашите екипажи се справят перфектно със задачата да овладеят пожара край Бистрица.
- Имаше ли други рискови фактори за пилотите?
- Това е умората. Екипажите на ген. Златко Златев и полк. Евгени Белкинов работиха във въздуха по 6-8 часа. Това е голямо напрежение. За изпълнение на такава високорискова задача са необходими отлична техника на пилотиране и професионализъм. Но и те не са достатъчни. Екипажите на двата вертолета в тези трудни дни показват, че за авиаторите в частност и армията като цяло думите „дълг“ и „отговорност“ не са клишета, не са празни понятия за тях. Освен това ВВС и МО демонстрираха умения да работят в сложна обстановка във взаимодействие с други институции. Още през първите мигове на пожара миналата неделя командирът генерал-майор Константин Попов веднага свика в авиационния оперативен център групата за управление и координация  на операцията, която планира и ръководи нашето участие.
- Защо се разби вертолетът на ВВС край Разлог, когато гасеше пожар през 2003 г.? Тогава загинаха четирима?
- Основната причина бе внезапен порив на вятъра. И този инцидент доказва, че гасенето на пожари е истинско изпитание за пилотите, в което те рискуват живота си.
- Защо сега при Бистрица авиацията не използва новите вертолети „Кугар“?
- Те нямат системи за закрепване на устройството „бамби бъкет“, с което се гаси. Докато руските машини имат. Това е единствената причина да не ги използваме.
- Пилотите минават ли специална подготовка за гасене на пожари?
- Въпреки че подпомагането на населението в кризисни ситуации не е основната мисия на армията, ръководството на МО и командването на ВВС правят всичко възможно и заделят средства от бюджета, за да имаме адекватни способности в такива случаи. Миналата година успяхме да възстановим подготовката на част от екипажите за гасене на пожари. Подобрена е и екипировката за търсене и спасяване. Само няколко месеца по-късно - по време на надоводнението в с. Бисер през зимата и сега при с. Бистрица тази инвестиция доказа необходимостта си. Средствата не са отишли напразно.
- Да, но в момента харчите извънпланови разходи за борбата с огнената стихия?
-  Така е - задачата е извънпланова. Похарчените средства за керосин на вертолетите ще ни бъдат възстановени от Комисията по бедствия и аварии. Но проблемът не опира само до керосина. Всеки час полет над Витоша изяжда от летателния ресурс на хеликоптерите, който е ограничен. А все пак тяхното основно предназначение е за бойни задачи.
-Г-н генерал, вие ръководите екипа, който подготвя проекта за нов тип боен самолет, който трябва да имаме. Готов ли е вече?
- По проекта се работи усилено и до октомври ще е на бюрото на министъра на отбраната. А той ще реши кога да го внесе за разглеждане в правителството. Плановете са да купим 6 бойни и и 2 учебно-бойни многоцелеви изтребителя. Иска ми се да допълня нещо много важно. На пръв поглед между пожара на Витоша и новият изтребител няма нищо общо. Но само на пръв поглед - иначе не е така. Защото и в двата случая става дума за сигурност на държавата. Според мен критерият за цивилизованост на обществото не е само отношението към децата, възрастните, инвалидите, социално слабите и природата. Той  е и в способността му да предвижда кризи от всякакъв характер и да се организира за справяне с тях. Затова напредналите държави все повече залагат на авиация и развиват способностите й както в гражданско, така и във военно отношение. Това е така, защото съвременната авиация има уникални свойства. При с. Бисер и при с. Бистрица тя се оказа не само най-ефективното, но и единственото възможно средство, с което  най-бързо може да се овладее кризата. Задълбоченият стратегически преглед на отбраната очерта сериозен дефицит на бойни способности в това отношение за армията. Преодоляването им е възможно само ако имаме нов тип боен самолет. Така, както в мирно време за пожара на Витоша се налага мълниеносна реакция, така и във военно време трябва да се действа по същия начин. А това не може да стане без нов тип самолети.
- Колко ще ни струват? Отначало се говореше за 1 млрд. лв., след това военният министър обяви не повече от $450 млн.?
- Ние, военните експерти, определяме какви способности са нужни  за отбраната, какъв тип самолет ни трябва, за да отговорим адекватно в случай на криза. А кризите в световен мащаб все повече се характеризират с нарастваща неизвестност по отношение на източника и степента на заплахата. Както се случи на Витоша. Светът става все по-несигурен. А колко можем да си позволим да похарчим, за да гарантираме сигурността си, ще определи държавното ръководство.
- За нов самолет ли говорим, или за втора ръка?
- Не изключваме нито един вариант. Не говорим нито за непременно нов или непременно втора ръка, за да има повече предложения. Ще се спрем на най-изгодното за държавата.
- Разбрах, че Португалия ни предлага изтребители много евтино - 9 бр. втора ръка Ф-16, блок 15, модернизирани на високо ниво, за $ 350 млн. По технически параметри се доближавали до суперизтребителите Ф-18?
- Да, това е опция, която също разглеждаме.
- А офертата на шведите от „Грипен“ изгодна ли е? В тяхната цена влизала и 12-годишна пълна поддръжка на самолетите. За това време ние трябва да плащаме само заплати на пилотите и керосина?
- Тяхното предложение също е сериозно и го анализираме внимателно. Но по тези въпроси разбирате, че не мога да говоря в детайли.
Трябва ли да купуваме нови самолети, след като руските изтребители МиГ-29 могат да ни служат до 2029 г.?
Летя над 20 г. на този изтребител. Това е прекрасен самолет. Върши много добра работа за охрана на въздушните ни граници по линия на „Еър полисинг“. Но той не е оперативно съвместим с изтребителите на НАТО. Освен това МиГ-29 е чист прехващач. Добър самолет за въздушен бой, но не е многоцелеви. Не може да нанася високоточни удари по земя и море и да води съвременно въздушно разузнаване. Сега действията във въздуха не са само летене и изстрелване на ракети, а и боравене и обмен на информация.  МиГ-29 ще продължи да охранява въздушните граници паралелно с новия тип самолет, който ще придобием.
- Кога изтича ресурсът на изтребителите МиГ-21 в Граф Игнатиево и на щурмовите бомбардировачи СУ-25 в Безмер?
- Летателният ресурс на ескадрилата МиГ-21 изтече миналия месец. Сега удължаваме  ресурса на няколко от тях, които ще  летят до Нова година, но това е последната възможност. Ресурсът на щурмовите самолети СУ-25 приключва поетапно  през 2013 г. След това ще е трудно да ги вдигнем пак във въздуха. Ще останем  само с изтребители МиГ-29, но с недостатъчно бройки.
- Защо се закрива авиобаза Враждебна?
- Не се закрива, а става транспортна авиогрупа към авиобазата в Крумово. Слива се с нея и минава на нейно подчинение. Ще я командва бригаден генерал Златко Златев. Всъщност това вече е факт от 1 юли т.г., когато влязоха в сила новите щатове. С промените се опростява командната верига и се премахва дублирането на длъжности.
- Вярно ли е, че  скоро са напуснали трима много добре подготвени пилоти на МиГ-29? Сега се кани и четвърти? Причината била слуховете за въвеждане на пенсионна възраст за военните?
- Това, което питате, е вярно. Проблемът не е, че напускат опитни пилоти. Те ползват правото си да излязат в заслужена пенсия. Проблемът е, че тяхното място трябва да заемат млади летци с недостатъчна подготовка, гарантираща безопасно изпълнение на задачите. А за нея трябват изправна техника и солидно логистично осигуряване. Ако обществото наистина желае да има необходимата сигурност в мирно и военно време, трябва да инвестира за тази цел необходимите средства. Затова летецът е национален капитал, защото в него са вложени не само колосални ресурси, но и много време. За подготовката на летците най-важен е факторът време. А когато няма приемственост между поколенията пилоти, той става фатален. В този смисъл са необходими ефективни мерки за ограничаване напускането на летци заради слухове. Те трябва да служат достойно, а за да стане това, им е нужна социална сигурност. Не трябва да мислят дали ще си вземат полагащите се обезщетения при уволнение, защо има таван на пенсиите и т.н.? Това ги тревожи. Не искам да внушавам тезата, че летецът е нещо свръхспециално. Но такава е неговата професия и е опасно и нискоефективно той да излита и да работи в обстановка на предела на човешките възможности, изискваща максимална концентрация и себеотдаване, а психиката му да е обременена от тревоги за семейството и за него самия. Зрелостта на обществото си личи, когато проумява тези неща и не допуска да се случат.
- Справедливо ли е, когато боен пилот се уволни и за да работи в гражданската авиация, трябва да си плати от джоба 30 000 лв. за някаква допълнителна подготовка, за да получи документ- т.нар. бревет. Почти всичките заплати при уволнението ще му отидат за това?
- И аз мисля, че не е нормално. Но дори и да плати тази сума, пак не е сигурно, че ще започне работа като цивилен пилот. Във всички напреднали държави намират начин как да използват безценния опит на бойните пилоти в гражданската авиация. Нека си зададем въпроса: У нас така ли е?
- Когато военен летец, управлявал свръхзвуков изтребител, се качи на граждански витлов самолет, все едно шофьор на „Мерцедес“ да започне да кара „Трабант“. Но у нас, за да получиш правото да подкараш бричката, ще съдерат три кожи от гърба ти. Защо е така? Преди няколко месеца в САЩ граждански самолет при авария във въздуха кацна принудително в... река Хъдзън. Така пилотът успя да спаси всички. Уникален случай. Оказа се, че героят летец е пилотирал в армията изтребител Ф-16.
- Коментара го оставям на вас и на читателите на „Преса“.


 


От категорията

Валентин Вацев: Борисов е наказание за нашите грехове

-1484498737.jpg

Премиерът може да употреби част от трудовите си спестявания за къща в Рубльовка ...

6 авг. 2020 | 17:56

Владимир Костов: Имаме ли ръст и сили да понесем отговорностите ни?

-1469249999.jpg

Личност, семейство, национална общност, държава! Стабилността на тази вертикала ...

5 авг. 2020 | 11:34

Първан Симеонов: Борисов губи играта на нерви при един почти спечелен мач

Първан Симеонов-1543427061.jpg

Ако довчера протестът вървеше към маргинализация, по-скоро след вчера върви към ...

6 авг. 2020 | 13:16

Преди две години Младежи ГЕРБ се бяха запътили на събитие на БСП

-1596707045.png

За мен е изключително учудващо как представители на партия ГЕРБ за десет години ...

6 авг. 2020 | 12:23