Галеристката Анна ДЯКОВА: Защо трябва да им е лесно на младите?

12225 | 27 юли 2012 | 16:46

Интервю за Българския Лувър, класиците в учебниците и подмяната на представата за култура



Анна Дякова е собственик на  галерия „Дяков“, в която представя само стойностни български творци. Човек с активна позиция е, кръвно свързан с дясното политическо пространство, но вече загърбил партийните членства. Наскоро Дякова обяви, че Нощта на музеите и галериите в Пловдив се организира не като част от културния живот на града, а като шумно събитие - хората не се докосват до изкуството, а пият бира по улиците. Тъща е на журналиста Николай Бареков.


- Г-жо Дякова, мислите ли, че сегашното управление демонстрира различно отношение към културата? Прави се Български Лувър...

- Аз нямам нищо против да има подобен национален музей за съвременно изкуство. А и не само за съвременно изкуство,  а въобще. Но да го наричаме Лувър?! Какво всъщност ние можем да покажем? Аз не знам дори по времето на Людмила Живкова, която е разполагала с неограничените възможности на държавата,   да са купувани такива произведения на изкуството, които да накарат хората да се тълпят, за да ги видят. Ние с колко работи на световно разпознаваемия Христо Явашев разполагаме, за да ги покажем? Сигурно имаме негови стари ученически работи, но можем ли да се похвалим с някоя от скиците и рисунките по проектите, с които той печели? С какво ще учудим света? Това ми е тревогата - с какво ще напълним този музей, така че да привлечем хората, както ние в чужбина чакаме на опашка пред техните експозиции? Но за отговор на този въпрос не е нужно да се занимаваме със сегашното правителство, трябва да се вгледаме в последните 20 години.

Културата се заменя с шоу

Аз в никакъв случай не съм апологет на социализма, но често си говорим с моите художници, че сме свидетели на една гигантска подмяна. Подмяна на представата за култура с нещо „ала“, „като“, което паразитира на гърба на културата, но всъщност не е.
- Дайте някакъв пример, моля.
- Културата се заменя с шоу, със забавление, с опит да привлечем на всяка цена младите. Но всъщност  към какво ги привличаме?  Към някакви неща, които са разпознаваеми за тях? И какво от това? То не може да се подписва! Не може да си каже правилно името. То казва „напредвид“.
- А понякога и „впредвид“.
- Или пък „изпредвид“. Към какво привличаме този човек? Ти първо трябва да го направиш грамотен, само че това е напълно изоставено, това не е интересно. Важното е да му харесва и да е лесно смилаемо. Обичам да споменавам едно интервю на доцент от Софийския университет (за съжаление не помня името му), който разказваше как преподава на своите студенти Аристотел, но те не знаели къде е Гърция.
- Не може да бъде. Гърция все пак ни е съседна страна.
- Аз цитирам. И това е така, защото у преподавателите в университетите съществува огромна тревога да не би някакъв материал да  е труден за студентите. По дяволите, аз смятам, че задължение на всяко учебно заведение е материята да  е трудна.
- С какво са пълни университетите?
-  Това е много важно, защото нищо не е изолирано, нещата са свързани. И по повод последната ми изложба искам да попитам: как да предложиш на публиката изложбата „Сполия“* на Румен Нечев, като е много по-лесно да имаме един уличен фестивал - например „Улица „Отец Паисий“, да му сложим мотото „текст“ и два чаршафа да висят на един кон. Къде отивам аз?
- Не се ли страхувате, че ще ви обвинят, че обвинявате младите? Хората обикновено са много внимателни на тази тема и предпочитат да се придържат към клишета като „Те са бъдещето“ и т. н.
- Изобщо не се тревожа да влизам в поколенчески разговори. Наскоро по повод критиките ми към Нощта на музеите и галериите прочетох нещо като „Розовите домашни пантофи срещу изтърканите маратонки“. Добре, няма проблем някой да гледа на мен като на някаква лелка, която прави някакви лелчински неща, но нека да видим кое е лелчинското.

Поколенчески проблеми

Годините си вървят  и периодът на въртене е изключително къс. Освен това за поколенчески проблеми говорят само в много просташките и изостанали общества. У нас непрекъснато се говори как Лили Иванова е 100-годишна и покрай нея се споменават египетските пирамиди... И наскоро Богдана Карадочева питаше защо във Франция никой не говори за това, на колко години е Шарл Азнавур. Дори не им минава през ума! Но когато се чувстваш безсилен и вътре в теб няма нищо, липсва всякакво задълбочаване, изведнъж се сещаш, че някой е по-възрастен. Не искам моето бъдеще да се определя от неграмотници, категорично отказвам.
- Не всички млади хора обаче са неграмотни.
- Разбира се, има случаи в моя живот, когато съм се гордяла с млади хора. В годините, когато „Стани богат“ беше интелектуална провокация, гледах един възпитаник на Американския колеж, който ме накара да се чувствам горда с човешкия род. Той беше уникален ум! И сега това момче е в Американския университет, при американците, за които обичаме да казваме, че са прости. Ние нали винаги сме над всички!
- Вашият внук знае ли къде е Гърция и кой е Аристотел?
- Той  е на 6 години, но знае толкова много неща, че може да сложи в малкия си джоб много дванадесетокласници. Преди 2-3 години ме порази. Позна песен на Трейси Чапман и я назова по име.
- Кой го е научил на това?
- Майка му. Когато бях много млада, сестра ми откри за мен Трейси Чапман, после я слушаше дъщеря ми Евгения. Това е особена музика, тя никога не е била за широките народни маси.  Затова съм доволна, че детето я познава, той просто е едно културно момче. Но се страхувам, че това ще му попречи.

Гении и чалга

- Сега тече един публичен разговор за опростяването на учебниците, за изхвърлянето на онези автори, чийто език уж е остарял и следователно -  неразбираем за децата. Как гледате на това?
- Върл противник съм! Това ме кара да настръхвам. И пак ще попитам: защо трябва да им е лесно на младите? Когато бях малка, и аз си мислех, че Дядо  Вазов е специалист във всички посоки и пише за всичко. Но сега знам, че той е гений наистина. Как ще махнеш гения си от учебниците? Той е проникновен, той  е талантлив и поезията му се лее, и прозата му се лее. При истински големите автори няма напън. Затова те трябва да се изучават, пък нека да е трудно. Ако се оставим да ни е лесно, всичко ще стане чалга. И искам да предупредя хората много да внимават, като чуят думички като „иновации“ и „креативност“. Винаги наострям уши, защото се безпокоя, че зад тези модерни изрази се крие нещо напълно изчегъртано от съдържание, но маскирано като културообразно. В такива случаи се сещам за героя на Тодор Колев във филма  „Двойникът“ - за онзи простоват човек, който трябваше да замества братовчеда си  учен, и се криеше зад подобни фрази.

Всяка война с медиите е обречена

- Колко голяма е вината на медиите за търпимостта към чалгата и културообразните явления? Дъщеря ви и зет ви (Евгения и Николай Бареков)се занимават с медии и вие не сте далеч от тази сфера.
- Зная, че всеки е обречен на пълен провал, ако реши да воюва с медиите. Но те имат заслуга за навлизането на чалгата в нашия живот. Те също са склонни да се пускат по-лесното, да робуват на нямащото никакво значение. Преди често се обаждах на зет си след предаване да му направя забележка за някакъв неправилен израз примерно, а той ми казваше: „Твоето мнение няма никакво значение, защото такива като теб са под 1%. А ние, медиите, работим за масите.“ И аз съм сигурна, че е точно така.
- А вярвате ли, че медиите могат да бъдат свободни?
- Смятам, че приказките за свободните медии се шеги и закачки и забави. В наше време всеки е свободен да си говори каквото си иска. Въпросът  е накъде медията  е подтикната да говори свободно, кой я съветва да каже едно или друго нещо.
- Някога бяхте активист на СДС. Политиката интересува ли ви все още?
- Живея тук и сега и политиката няма как да не ме интересува. Със СДС обаче приключих отдавна и се страхувам, че Цвятко Цветков ще се окаже прав, като твърди, че службите са създали опозицията.


*Сполия е явление, при което отделни култури, разрушавайки се една друга, ползват артефакти и предмети от предходната цивилизация. Буквално означава повторно употребяване на архитектурни детайли. 


 


От категорията

Отнемат деца без съд. В Закона за социалните услуги “цъка нова Истанбулска бомба”

-1574525646.png

Опасенията на родители и учители са: Чужди НПО-та ще сложат ръка върху огромни ...

11 дек. 2019 | 22:35

Проф. Иво Христов: Продажбата на земя ще е последният пирон в ковчега на България! (ВИДЕО)

Снимка Кадър БСТВ-1576065390.png

След влизането в ЕС нашите български разбойници откриха себеподобни в Брюксел и ...

11 дек. 2019 | 13:48

Радев: В залеза на своето управление Борисов потърси решение на казуса за главния прокурор

-1576076931.jpg

Ние българите с нашите пари плащаме, за да може руският газ да стигне до ...

12 дек. 2019 | 16:38

2019 - година на политически турбуленции в Латинска Америка

-1573723760.jpg

Конституционната криза във Венецуела бе логична последица на противоборството ...

12 дек. 2019 | 16:06

За да коментирате, трябва да влезете в системата. Моля, въведете потребителско име и парола, а ако все още нямате регистрация, си направете. Процедурата няма да отнеме повече от няколко минути, а за Ваше удобство може още по-бързо да влезете с профила си във Фейсбук.