Паяк вдигна колата на адвокат. И сгреши много!

66875 | 27 юни 2013 | 08:44

След победа в съда адвокат Михаил Екимджием подхвана наредбата на Столичната община за паркирането


 


Всеки шофьор, който преминава през София, е потенциална жертва на санкции, ако спазва Закона за движение по пътищата. Това твърди в жалба до Административен съд-София-град адвокат Михаил Екимджиев. В нея той настоява наредбата на Столичния общински съвет за организация на движение на територията на Столичната община да бъде отменена. Категоричен е, че общинското нормотворчество е бетонирало  административен произвол над добросъвестни граждани. 

Защо най-успешният адвокат пред Европейския съд по правата на човека е хвърлил око на столичната наредба ли? Преди три години Екимджиев стана жертва на „мародерските практики на софийските паяци”. Още тогава той се зарече да се пребори за идеята, че в една правова държава наказания се налагат само на нарушителите. Но ако правилата за това са ясни!   

Историята

На 12 юли 2011 г. сутринта в 7 ч. Михаил Екимджиев паркира своя „Опел" на паркинга на бул. „Евлоги Георгиев" при Орлов мост след автобусната спирка в посока НДК. Тъй като му предстоят поредица делови срещи, за да си спести неудобството от изпращане на SMS-и за синята зона, той оставя колата си върху бетонната настилка на 3 м преди пътния знак, който указва началото на платената зона. Щателно оглежда мястото за други знаци, ограничаващи спирането или паркирането там.

Това е ситуацията, при която преди три години адвокат Екимджиев е паркирал личния си „Опел Корса". Колата е вдясно от знака за синя зона, а под него стрелка сочи накъде е действието му - наляво.

По инстинкт дори прави снимка, на която се вижда, че колата му е извън синята зона. 

Към 13,30 ч. същия ден адвокатът се връща и открива , че колата му е вдигната и откарана на наказателния паркинг до театър „София". На служителите там адвокатът заявява, че не е извършил нарушение, тъй като на мястото, където е оставил лекия си автомобил, няма пътен знак, забраняващ спирането и паркирането. Няма и обозначение, което допуска принудително преместване по смисъла на чл. 171, т. 5 „б" от Закона за движение по пътищата.

Смайващият отговор, който получава, гласи: „Няма и знак, разрешаващ паркирането!" Бил посъветван да чете по-задълбочено общинските наредби и както си му е редът, за да получи автомобила си, платил наказателните такси „евакуиране" и „паркинг". В жалба до Столичната община пловдивският водач обяснява, че е санкциониран неправилно, защото мястото, на което е паркирал автомобила си, не представлява част от пътното платно или прилежащ към него тротоар. Настоява, че не е извършил никакво нарушение, защото според Закона за движение по пътищата не е паркирал на място, означено със знаци, ограничаващи паркирането. Бетонираната площадка безусловно не съответства на нито едно от забранените за паркиране места, изброени изчерпателно в чл. 98 от ЗДП, казва той. 

Но след като се сблъсква с нехайно безразличие, адвокат Екимиджиев се обръща към съда. Две последователни инстанции на Административен съд-София- град и Върховния административен съд потвърдиха аргументите му.   

Съдът

Сред множеството доводи в полза на Екимджиев последната дума на Върховния административен съд гласи, че „ не може да се приеме за неправилно паркирането от страна на жалбоподателя Екимджиев поради това, че на мястото не е бил поставен изричен знак, разрешаващ паркирането, без да се дължи такса„. И още: „Мястото, на което е бил паркиран автомобилът, не е било обозначено съгласно чл. 171, т. 5, б. „б" ЗДП с неподвижен пътен знак, предупреждаващ за принудително преместване на паркирано превозно средство. А извън очертаните в закона хипотези е невъзможно да бъдат налагани принудителни административни мерки за преместване на МПС. Дори ако паркирането е в нарушение забраните в общинската наредба!„

На пръв поглед адвокатът трябва да е доволен - получил е удовлетворение, правото е на негова страна. Но три години по-късно Екимджиев е убеден, че хората не плащат данъци, за да им се нарушават правата. И в обществен интерес той атакува дефектите на самата общинска наредба пред съда.   

Доводи срещу наредбата

Първо - азбучно юридическо правило е, че с подзаконови нормативни актове, каквито са и наредбите на общинските съвети, не могат да се изменят законови норми, нито да се създават нови административни правила, свързани с движението по пътищата, категоричен е юристът. Дава примери, че в ЗДП, който е задължителен за всички на територията на цялата страна, изчерпателно са изброени забраните за престой и паркирането на превозни средства в населените места със съотвените забранителни знаци.  

В чл. 94, ал. 3 от ЗДП ясно са описани условията, с които водачите трябва да се съобразят при паркиране на пътното платно и на тротоарите. В чл. 98 от ЗДП са описани изрично и местата, забранени за паркиране.
  
 С други думи, каквото не е забранено, е разрешено!   
  
Разпоредбите на столичната наредба обаче обръщат тази логика. В разрез със закона в чл. 44, ал. 1 от нея е заложен диаметрално противоположен принцип - паркирането се извършва само на изрично разрешените места,  обозначени със съотвените разрешетилни знаци. Тоест паркирането е позволено само ако изрично е разрешено (обикновено в зоните, където се  дължи такса). „Това е драматичен логически конфликт между общозадължителните законови норми и местните решения, регулиращи една и съща материя - паркирането. Противорчието води и до „правна и поведенческа дезориентация на водачите на територията на Столичната община“, категоричен е правозащитникът. Шофирането на територията на Столичната община не е въпрос от „местно значение", както е посочено в наредбата. София не е обикновен град, а столица, която е средище на икономически, социални, културни и други интереси. Затова градът е отворен не само столичани, а за огромен поток от хора, които ежедневно го посещават. Не е случайно, че за да бъдат разпознаваеми, пътните знаци, указващи забрани за спиране и паркиране, са еднакви навсякъде, където има пътища и автомобили, а забраните в тях се тълкуват еднозначно", мотивира се Екимджиев.

Задължението на „пришълците“ - българи или чужденци, е да знаят закона, а не общинските наредби. А столичната наредба не е обнародвана в „Държавен вестник„, така че дори някой да иска, не би могъл да я прочете.

Но пък удобно се множат жертвите на произвола.
       
Михаил Екимджиев:  От дребните случки зависи качеството на живота

Както в притчата за обущаря, който ходи бос, личният ми казус изглеждаше дребен и досаден. Давах си обаче сметка, че ако точно юристите и медиите не реагират срещу такива безобразия, които на дребно съсипват живота ни, те се възпроизвеждат и множат. Заради незаконната наредба в София жертви на административен произвол ежедневно стават добросъвестни хора, стриктно спазващи ЗДП. Това нанася тежки морални травми върху мъждукащото доверие в правото и държавността.

Подценяването на привидно незначителен казус го превръща в част от големия проблем за емоционалното и етичното качество на живота* в България.

Ако повече хора по-често отстояваха правата си срещу самозабравилата се и разпасана държава, едва ли би се стигнало до откровените политически идиотизми от последните дни. Подобно на уличните протести, добрите и справедливи съдебни решения напомнят, че правосъдието и цялата власт произтичат от народа и се упражняват в името на народа.

(в. Преса, печатно издание, брой 172 (523) от 27 юни 2013)



      


От категорията

Валентин Вацев: Борисов е наказание за нашите грехове

-1484498737.jpg

Премиерът може да употреби част от трудовите си спестявания за къща в Рубльовка ...

6 авг. 2020 | 17:56

Първан Симеонов: Борисов губи играта на нерви при един почти спечелен мач

Първан Симеонов-1543427061.jpg

Ако довчера протестът вървеше към маргинализация, по-скоро след вчера върви към ...

6 авг. 2020 | 13:16

„Взгляд“: Конкурентите хвърлиха организираната престъпност срещу Тръмп

-1591002908.jpg

В исторически план Демократическата партия на САЩ през целия XX век - особено в ...

9 авг. 2020 | 17:00

Разкриват тайните на "Света София" в Истанбул

Снимка: Анадолска агенция-1596973126.jpg

Триизмерно сканиране на подземните вентилационни тунели на храма разкрива как ...

9 авг. 2020 | 14:37