Ще викаме ли Турция да ни пази небето?

9982 | 16 авг. 2013 | 07:31

Мрачният сценарий е възможен



Днес е сакрален ден за войската, защото депутатите ще обсъждат президентското вето на актуализацията на бюджета. Спор няма - в пленарната зала ще се леят речи, подлютени от партийна страст. Емоциите ще са повече, а разумните доводи - малко. Сигурно ще е така. Росен Плевнелиев използва конституционните си правомощия, но като върховен главнокомандващ не отчете последствията за армията, ако ветото мине. Държавният глава едва ли е предвидил един мрачен сценарии, който хич не е нереален. От актуализацията на бюджета армията чака минимум 30 млн. лв. Те са нужни на родните ВВС, за да може бойната авиация да подмени навигационните си системи и да освободи честоти, за да тръгне скоростният влак Пловдив -Свиленград. Той трябва да „надуе свирката“ на 1 септември, за когато е планирано да получи акт 16. Поне такъв ангажимент сме поели в ЕС. А знайно е, че еврочиновниците са паметливи и не   забравят какво обещаваме.

Скоростният трен се управлява чрез GPS система, която работи на същите честоти, които използват изтребителите ни МиГ-29. На тази честота дежурните пилоти охраняват и небето ни. Тези 30 млн. лв. ги няма в касата на МО, защото трябва да ги даде държавата. В противен случай може да се задейства мрачният сценарий в няколко варианта. Вариант първи - няма пари и ВВС не може да освободи честотен диапазон. Авиацията продължава да носи бойно дежурство и да изпълнява задачи. Но сме принудени да пуснем железницата, за да избегнем европейските санкции и глоба от 200 млн. лв.

В един прекрасен ден обаче може да осъмнем със следната мила картинка - изтребител, кацнал върху влак. За жертвите, апокалипсиса и изживения ужас няма да говорим. Вариант втори - за да не се случи първият, министър Ангел Найденов издава заповед и приземява бойната авиация, докато не се реши проблемът. Вариант трети - по необходимост е задействан вторият, но ние имаме ангажименти по линя на НАТО в системата на „Еър полисинг“ да си охраняваме   въздушното пространство, което е включено в интегрираната система на ПВО на Алианса. Тъй като самолетите ни не летят, не можем да си пазим небето и да изпълняваме съюзническите си задължения. Тогава? Остава ни да разчитаме на турски или гръцки изтребители Ф-16 да поемат охраната му. След като, разбира се, парламентът гласува решение да ги поканим. На което особено ще се „зарадват“ от „Атака“. А и всички патриотично настроени българи. Ако ветото на Плевнелиев издържи в парламента, МО ще трябва да извади милионите за трена от бюджета си. Но ще е за сметка на друго.

(в. Преса, печатно издание, брой 222 (573) от 16 август 2013)


 


От категорията

Валентин Вацев: Борисов е наказание за нашите грехове

-1484498737.jpg

Премиерът може да употреби част от трудовите си спестявания за къща в Рубльовка ...

6 авг. 2020 | 17:56

Първан Симеонов: Борисов губи играта на нерви при един почти спечелен мач

Първан Симеонов-1543427061.jpg

Ако довчера протестът вървеше към маргинализация, по-скоро след вчера върви към ...

6 авг. 2020 | 13:16

Разкриват тайните на "Света София" в Истанбул

Снимка: Анадолска агенция-1596973126.jpg

Триизмерно сканиране на подземните вентилационни тунели на храма разкрива как ...

9 авг. 2020 | 14:37

„Ди Цайт“: Новите блокади увеличават натиска върху българското правителство

-1596864984.jpg

Държавният глава Румен Радев, който подкрепя антиправителствените протести, ...

9 авг. 2020 | 10:53