Отстъпка ако си платиш акта навреме

19844 | 22 авг. 2012 | 15:09

Главен инспектор Богдан Милчев, директор на КАТ-София: Контролираме пет кръстовища дистанционно

Автор:



Главен инспектор Милчев, лятото е към края и софиянци масово започват да се връщат от почивки. Трафикът става сериозен, а все още се правят ремонти на възлови кръстовища. Какви мерки взема Пътна полиция за облекчаване на движението?
Най-важното, което направихме през тези няколко месеца, е създаването на единен център, който контролира светофарите в София. На този етап пет възлови кръстовища в столицата не използват таймери или полицаи, а се регулират чрез служител на Пътна полиция от центъра. Надявам се, че съвсем скоро по-голямата част от столичния център ще може да се възползва от тази екстра. Според мен това ще е революционна промяна в решаването на проблемите на пътя, тъй като няма един човек да стои по цял ден и да натиска копчетата, за да сменя светофарите, това нещо ще го прави софтуер. Нашата цел е да можем полицаите, които в момента сме наситили по кръстовищата, постепенно да ги сменим от камерите. На този етап успяхме да изкараме сигнала, който има в СДВР от видеонаблюдението, и да го прехвърлим в КАТ. В момента по улиците в София се движат над 1 млн. автомобила на ден, само регистрираните тук са 800 хил., като вземем и приходящите, стават много. Давате си сметка за какво натоварване и какъв трафик става въпрос. Разбира се, не трябва да неглижираме, че специално през последната година-година и нещо, ние работим изключително добре със Столичната община. И там, където общината прави постоянни реконструкции и промени, ние полагаме много физически усилия движението да върви въпреки ремонтите. Това отпушване, което очакваме да се случи наесен с пускането на втория метродиаметър, с приключването на много голяма част от ремонтите, ще бъде облекчение за нас самите, на пътните полицаи. Това лято развихме много активно контрола в движението с включването на мотопатрули, на които се дава определена отсечка, в която те да извършват патрулна дейност и да контролират движението. Когато няма катастрофи, за мен те са си свършили работата. Първата крачка сме я направили.
Колко камери още трябва да се сложат в София?
Тези, които искаме да сложим по кръстовищата, са само за наблюдение, различни са от тези, които засичат нарушения. А иначе от тези за нарушенията отдавна сме заявили, че ни трябват около 12 стационарни камери, а в момента имаме три. Можем да ги сложим на всички уязвими места, където знаем, че има условия за развиване на по-висока скорост. Друга наша мечта е, че съвсем скоро ще можем да издаваме електронни фишове не само за нарушенията за скорост, тъй като ние с мобилните ни камери констатираме само за миналата година над 70 хил. други нарушения, различни от скоростта. Само че ние не можем да издаваме електронни фишове за тях. И тогава трябва да изнамерим нарушителя и тръгваме отново по онази сложна процедура.
Кои са най-уязвимите и проблемни участници в движението?
Ние започнахме още миналата година да се обръщаме точно към най-уязвимите участници в движението, това са пешеходците, велосипедистите и мотористите. Положението с пешеходците е следното:  имаме спад на пострадалите, от началото на годината са ранени 252 -ма, което е с 33 по-малко спрямо същия период през 2011 г. Тогава са били 285. При убитите цифрата е същата като миналата година - 11. Но пък имаме много голям спад в жертвите при пешеходците - 25 загинали до момента към 33 за миналата година.
На какво се дължи спадът при пострадалите пешеходци - на това, че КАТ започна да ги глобява повече или защото са станали по-внимателни, докато са на улицата?
Факторите са много. Но забелязвам една тревожна тенденция. Разбира се, и нашите усилия дават резултат, но ние страшно много започнахме да защитаваме тези участници. Те самите обаче доста често нямат чувство за самосъхрание, изскачат на пътното платно. Пешеходците, независимо дали са на зебра или на друго място, когато искат да пресекат, не трябва да навлизат внезапно, трябва да се съобразят и с другите участници, да преценят скоростта на автомобила и една тогава да навлязат на платното. Защото другото е опасно най-вече за тях. Защото няма шофьор, който нарочно иска да удари пешеходец. Но всеки ден имаме поне по един, който пострадва при подобна ситуация. И затова ние трябва да насочим усилия към тях, за да започнат да се пазят повече. Разпоредил съм всеки ден да бъдем много строги към пешеходците, които пресичат през улицата при наличието на подлези. От началото на годината имаме над 6500 глобени пешеходци, броят им всеки ден е около 30. За съжаление близо 60 процента от загиналите пешеходци са над 64 години. Инцидентите с тях стават обикновено в по-тъмната част от денонощието. Това говори , че тяхното възприятие и тяхната оценка са по-забавени, рефлексите им също, и затова те са най-опасните за движението хора.
Има ли глобени велосипедисти?
Да, имаме. За първите шест месеца на годината са проверени близо 800 велосипедисти. Спрели сме ги, обяснили сме им как трябва да се движат по платното, защото когато са на него, а не на велоалеиите, не в парковете, те трябва да спазват всички правила по Закона за движение по пътищата както всички останали. В закона има специални изисквания за тях, които трябва да се спазват. Имаме 9 глобени, най-често участници в ПТП, които са били виновни. Другото, с което трябва да са наясно  колоездачите, е пешеходците са с предимство, а не те. Имаме една катастрофа, в която велосипедистът бе напълно виновен, но освен това бе употребил и алкохол. Няма право да пие и да управлява колело на пътното платно. Затова му съставихме акт за употреба с алкохол. Но най-честите нарушения са неправилно движение по пътното платно. Но това са някакви суперфрапиращи случаи. Нашата цел не е да глобим много велосипедисти, а да им обърнем внимание. До момента няма нито един загинал велосипедист.
Има ли отнети шофьорски книжки от началото на годината и за какви нарушения?
Нарушенията са най-различни, но за шофирането след употреба на алкохол май са най-много. Както и заради липса на точки и Гражданска отговорност. Точна статистика колко са не мога да кажа, но знам, че в момента имаме над 6000 книжки, които стоят в КАТ.
Каква е събираемостта на глобите от камери?
Мога да ви дам един такъв пример, вземаме месец февруари, който се пада шест месеца назад от днешна дата. Ако някой не си е платил глобата през тези шест месеца, вероятността да я плати е много малка. Затова мога да кажа, че през февруари имаме издадени 2400 електронни фиша, а само 1000 от тях са платени. И тук идва следващият важен въпрос - какво се случва с другите 60%? Не е редно обаче КАТ да отговаря на него, защото ние все пак нямаме ангажимента да събираме глоби. Бихме подкрепили обаче едно законодателство, в което ако някой си плати глобата в разумен срок, тя да му бъде намалена. Хората по този начин ще предпочитат да си плащат.
Каква е ситуацията с гонките в столицата? Ще се справите ли някога с тях?
Категорично мога да заявя, че в град София организирани състезания с много хора ние не допускаме. Там, където се съберат, отиваме и ги разгонваме. Разбира се, двама души винаги могат да се разберат по телефона да се състезават от един светофар до друг или от кръстовище за кръстовище, да си пробват автомобилите. Но това не са организирани гонки, това е епизодично. Отделно призовахме гражданите, които са станали много активни, когато се случва нещо, да ни сигнализират. На нас местата са ни известни. Бояна - там овладяхме нещата, сложихме камера и в момента там не се организират подобни гонки. Вече нямаме проблеми. След това обаче се преместиха на 202 - надлез „Надежда“, сложихме и там камера. Само през първата седмица заснехме 5500 нарушители. Веднага обаче се преместиха на „Владимир Вазов“, на „Баумакс“. Всяка вечер ги профилактираме и им пречим. Не им даваме, нямат комфорта да си правят състезанията. Така че аз смятам, че град София става вече един спокоен град. Разбира се, има го и ще продължава да го има този момент, докато не се построи писта, докато някой не се организира и не им построи на тези млади хора място, където регламентирано да се състезават.


 


От категорията

The National Interest: Съгласието на САЩ за „Северен поток-2“ би било победа за Путин

-1614181083.jpg

Самозаблудата на онези европейци, които, макар Москва да ги е смущавала и ...

24 февр. 2021 | 17:31

Владимир Костов: Залогът на изборите - новият национализъм

-1469249999.jpg

На мястото на глобализма, или в конкуренция с глобализма, в съвременния свят се ...

23 февр. 2021 | 15:09

Владислав Кръстев, РЕГО: Десет загубени години за присъединяване към Шенген

Владислав Кръстев, РЕГО: Десет загубени години за присъединяване към Шенген-1614152104.jpg

За периода от 10 години, след първия ни официален отказ през месец септември ...

24 февр. 2021 | 09:34

Проф. Коста Костов: Националният план за ваксинация върви тромаво и на места - хаотично

Проф. Коста Костов Снимка: Агенция "Фокус"-1614176570.jpg

С ваксината на AstraZeneca трябва да се ваксинират по-млади хора, на възраст ...

24 февр. 2021 | 16:21