Наказвахме пияните англичани на палатка

15484 | 24 авг. 2012 | 13:00

Иван Иванов, председател на Бургаската туристическа камара: Вървим към сезон от 50 дни



Интервю на Лалка КИПРОВА с Иван Иванов, председател на Бургаската туристическа камара,за пияните английски летовници, които в миналото били изкарвани да спят на палатки пред хотелите, за днешните им сънародници в Слънчев бряг и хората, които ги посрещат и обслужват тук.

Иван Иванов е роден в село Близнак, община Малко Търново през 1941 г. Завършил е Геолого-географския факултет на Софийския университет „Свети Климент Охридски“. В годините 1969-1979 г. е специализирал маркетинг, реклама и решаване на казуси в организацията и управлението на акционерни дружества в Париж, Кеймбридж, Лондон, Краков и Москва. От 1978 до 1988 г. е търговски директор на „Балкантурист“- Бургас. От 1974 до 2000 година е хоноруван преподавател по география на туризма, маркетинг и реклама в Института по международен туризъм-Бургас. От март 2008 година е избран за председател на УС на Бургаската регионална туристическа камара.


Г-н Иванов, днес представата за Слънчев бряг се изчерпва с евтин алкохол, достъпни жени и бетонова джунгла. Какъв беше комплексът в миналото? 

Слънчев бряг беше оазисът на българския туризъм. В цялата страна нямаше друг такъв комплекс с такава зеленина, с такава сигурност и спокойствие. Това се дължеше преди всичко на добрата организация на държавно и регионално равнище. Откривахме сезона на 21 март. Първите туристи бяха спортни групи от скандинавските страни. Отбори по борба, баскетбол, волейбол и футбол. Имахме договори с туристическите концерни „Лумаматка“-Финландия и „Роял Тур“-Швеция, които изпращаха спортните групи от деца, юноши и девойки на тренировъчни лагери в Слънчев бряг и Несебър.

Това са компании, които и сега владеят международни туристически дестинации и държат на качеството на продукта. Следяха и проверяваха обслужването от посрещането до изпращането. Идваха и правеха опис до детайли на стаята. Проверяваха от състоянието на външната врата през матрака, нощното шкафче, хладилника до балкона и стигаха до изпращането.
Такива групи днес у нас няма. Те са насочени към други дестинации - към Южна Европа.

Мнозина от английските туристи, които днес почиват по нашето море, не се ползват с добра репутация. Властите често имат проблеми с тях заради пиянски изстъпления, скандали, но вдигат безпомощно рамене, защото са чужди граждани. Как се справяхте тогава с буйстващите туристи?

Профилът на туриста тогава беше друг. Това беше средната класа на Стара Англия. С годините настъпиха много съществени промени в структурата на самия туристопоток и в изградената нова материално-техническа база на Слънчев бряг. Това доведе до нов вид туристи - млади хора, които търсят други развлечения.

Какви бяха проблемите, от какво недоволстваха тогава англичаните?

Проблемите бяха от най-различно естество. Най-често се оплакваха по отношение на обмяната на валута, на транспортното обслужване, защото автобусите бяха през час. Също имаше надписване на сметки, тъй като тогава нямаше системата ол инклузив. Но проблемите бяха в тези рамки. В договорите, които се подписваха между английската туристическа фирма „Кон Тики“, и младежите и девойките от 18 до 31 години, които почиваха в Слънчев бряг и „Каваците“, бяха записани права, задължения и отговорности на компанията и летовниците.

Така например, ако туристът се напие, ако закачи някоя девойка, ако по една или друга причина наруши сключения договор, ръководителят на групата имаше всички правомощия да не му позволи да спи в хотела, да го изкара на палатка пред хотела или на зелената морава. Без значение каква е температурата навън. Помня случаи, в които през март, защото тогава почваше сезонът, пияни британски туристи са изкарвали нощта в палатки при температура на въздуха 9-10 градуса. И те, без да роптаят, изпълняваха стриктно указанията на ръководителя на групата. Защото са подписали договор. Нарушение беше и закъснението за закуска, за вечеря, при тръгване на автобуса. И за това също се налагаха санкции - измиване и изчистване на автобуса отвън и отвътре. Водачът на моторното превозно средство само предоставяше метла, лопатка и прахосмукачка, а от хотела даваха кофи с вода и химически препарати. Това се случваше от 1979 до 1988 година. И аз лично съм бил свидетел.

През последните месеци се чуха много критики срещу повсеместния ол инклузив в българските хотели, който бил примамка за бедни летовници и свалял качеството на туризма в България. Какво е вашето мнение?

Мисля, че ол инклузивът е за хотелски комплекси под три звезди. Това е система за изхранване на туристи от страни с нисък брутен вътрешен продукт. Това са страните от бившия Съвет за икономическа взаимопомощ. Погледнете Гърция - каква беше реакцията на собствениците на малки заведения, когато се въведе ол инклузивът - вкупом се надигнаха срещу системата. Защото никой от тези туристи не посещаваше техните таверни. Това наложи Националната туристическа агенция на Гърция да препоръча за бъдещи периоди в комплексите с три, четири и пет звезди постепенно да се премине към сервиз.

Вижте Турция, с която ние се състезаваме и която вече многократно ни е изпреварила както по отношение на обслужването на чуждестранни туристи, така и на валутни приходи. Отварям скоба - през лятото на 1975 година в Слънчев бряг и на юг от Бургас обслужвахме по 1 милион туристи. Те - между 600 000 и 800 000. През 1975 година приходите за България от туризъм бяха над 1 милиард долара при курс 0,79 лв. за един долар (макар и нереалистичен. Това беше решение на Централната банка на България). Турция тогава реализираха 650 до 750 милиона долара. Към днешна дата ние обслужваме около 6 милиона туристи, а те - 27 860 000. Както Гръцката национална асоциация на туристическите агенции, така и Турсаб препоръча  на собствениците на луксозни комплекси да отпадне ол инклузивът. Факт е, че тази система привлича туристи под средната гласа.

Аз съм реалистичен в оценките си - в момента по българското море обслужваме туристи, които в собствените си страни имат нисък стандарт на живот. Този, който разполага с капитал, който всяка година сменя туристическите дестинации, той иска сервиз, иска внимание - да дойде сервитьорът, да предложи качествени вина и деликатеси. При ол инклузива туристът застава на поточната линия и е никой.

Наскоро хотелиерите, които подкрепихте, поискаха по курортите ни да бъде създадена специализирана туристическа полиция. Защо смятате, че е необходима?

Дори МВР да командирова през лятото 300 полицаи, те няма да свършат работа. Защото нямат езикова и професионална квалификация за работа в туристическа среда. Тя е коренно различна от градската. Туристическият полицай много по-бързо ще може да се ориентира в обстановката, да набере необходимата информация, да създаде условия за първично дознание. Впрочем туристическата полиция не е новост за България.

През 1979 г., когато бях търговски директор на „Балкантурист“, Комитетът по туризъм на Република България изпрати работна група да проучи опита на съседна Гърция. Върнахме се и направихме доклад от 65 страници как да бъде организирана туристическата полиция в България. Структурата, която предложихме и утвърди Георги Евтимов, председател на Комитета по туризъм, беше следната: ръководството на туристическата милиция се издържаше от Комитета по туризъм, а нейните поделения - от туристическите комплекси. Такива имахме в Слънчев бряг и по Южното Черноморие. Работеха цивилни, имаше и униформени. Следяха обстановката, набираха информация и предотвратяваха крупни кражби.

Бихте ли посочили някой пример?

Помня в далечната 1981 г. полски гражданин беше пристигнал на „Каваците“ с 231 ключа. Отваряше и обираше всичко - магнетофони, пари, бижута. Туристическата полиция помогна бързо да бъде разкрит, осъден и екстрадиран обратно в Полша, а заграбените вещи да бъдат върнати на място. При друг случай - на къмпинг „Слънце “ в Обзор през 1986 г. група нудисти – младежи и девойки от бившата ГДР, решили да влязат във военното поделение край Обзор както майка ги е родила. Прескочили оградата и влезли във военното поделение. Туристическата полиция реагира светкавично. Натовари ги на военен камион и ги върна в къмпинг „Слънце“.

На какво се дължи този масов дублаж на легла през последните години?

Преди всичко на несигурност на самия туристически пазар, голямата банкова и икономическа криза и липса на професионална квалификация у управляващия мениджмънт. Международната практика за дублаж е между 5 и 10 процента. Но когато се стига до 50-100 процента, както в момента в отделни хотелски комплекси в Ахелой и Приморско, това говори за липса на генерален мениджмънт. През юли 1975 г. имахме подобен проблем с две испански групи. Няма къде да ги настаним, защото стаите в хотел „Искър“ им бяха дублирани. Тогава решихме две вечери да преспят на кораба „Осетия“ - съветски кораб, който два пъти седмично поддържаше линията Несебър - Истанбул и обратно. Испанците, бяха 90 човека, не искаха да спят на кораба и започнаха бурно да изразяват своето недоволство. В знак на протест започнаха да хвърлят пиратки под автобуса, който ги бе довел на пристанището в Стария Несебър. След много преговори, бонуси, една официална вечеря и едно посещение на българско село Чучура проблемът беше туширан. Това може да го направи човек, който разбира същността на проблема.

В самата приватизация на комплекса Слънчев бряг има нещо сгрешено. Купуваш хотел, а не купуваш алея. Алеята остава държавна, елзахранването, ВиК остават държавни, а ти си собственик само на сградата. Генералният проблем е, че няма държавно становище по проблема - кой трябва да стопанисва тази инфраструктура: дали общината или акционерното държавно дружество. В момента започва съдебен процес по този въпрос. Ще излезе съдебно решение, но то пак ще бъде половинчато.

Какво трябва да се направи?

Държавата трябва да се намеси било като прехвърли собствеността на община Несебър, било като отреди друга институция да я представлява и така съвместно държавата, туроператорът и хотелиерът ще стопанисват инфраструктурата. В момента държавата нищо не прави. Тя не подхожда достатъчно амбициозно и по отношение на удължаването на сезона. Това включва рекламната дейност и изучаването на чуждите туристически пазари. Сега всяка година сезонът се скъсява със 7 до 10 дни. Ако така вървим, след години максимално сезонът ще бъде между 45 и 50 дни.

Може ли да се прогнозира какви ще бъдат последствията?

Скъсяването на сезона води до увеличаване на безработицата, намаляване на брутния вътрешен продукт, намаляване на темпа на икономическото развитие. Това е бомба със закъснител.

Защо се стигна до това?

Това са поредица от нерешени проблеми, като се започне от въпроса със строителството. Свидетел съм как въпреки заповедите за забрана на строителството от 20 май до 30 септември продължава да се строи. Не е изградена качествена инфраструктура. Точно един час и половина са необходими за трансфер от летище Бургас до Слънчев бряг или обратно. А това са малко повече от 20 км. В жегите реакцията на туристите е страшна. Трябва да се изведе отделен коридор и от летище Сарафово до Слънчев бряг да се стига за 20-25 минути.

Не е решен проблемът с нощната тишина и покой, макар че всяка община има своя наредба, но всеки служител на общината е притежател или на къща за гости, или на ресторант... Не е решен проблемът с кражбите, с проституцията, с квалификацията и преквалификацията на кадрите. Не е въведено почасово работно време. Всичко това рикошира върху туриста. С този продукт, който предлагаме, платежоспособните и любознателните туристи се насочват към други дестинации.


 


От категорията

Кеворк Кеворкян: Животът според Мира

-1461834919.jpg

Мира Добрева, която отлично познавате от екрана, се бори за правото на словото ...

24 февр. 2021 | 23:50

Първан Симеонов: Борисов наложи специфичния си политически стил, но вече е нужен друг, по-модерен!

-1603345383.png

Борисов не е диктатор, той е боязлив. Въпросът е, че когато дойде един сериозен ...

26 февр. 2021 | 10:25

Георги Марков: Марешки ще влезе в Парламента – Мангъра ще го вкара!

-1610910808.jpg

Меркел и Курц са в непрекъснат контакт с Путин. И нещо любопитно - външният ...

28 февр. 2021 | 18:20

Ковачев: Противниците на дружбата между София и Скопие организират хайка срещу Георгиевски в РСМ

Андрей Ковачев-1556616460.jpg

"Да, престъпленията на комунистическия режим на Тито срещу македонските ...

28 февр. 2021 | 15:47