О.з. подп. Цеко Цеков

В барокамерата се биеха и шамари

16091 | 24 ноем. 2013 | 12:13

Ако някой пилот не издържи на кислородния глад и заспи, го свестяваха с юмруци



Един от проблемите в родните ВВС е, че сега пилотите не минават на тест през барокамера и центрофуга, тъй като съоръженията отдавна не работят, защото са повредени. А пари за нови няма. О.з. подп. Цеко Цеков дълго време е бил техник на барокамерата, когато задължително са изследвали летците ни. Роден е на 12 април 1945 г. в Долна Митрополия. Завършил е военното училище във Велико Търново, специалност „Свързочни войски“. Служил е в различни гарнизони на ВВС. Уволнен е през 1992 г.

 

Близо шест години от службата ми като офицер преминаха в Обединения авиомедицински научноизследователски институт. Така се казваше по мое време. Институтът бе самостоятелна структура с добри специалисти. Имаше много голям авторитет и работеше предимно за ВВС. Но след промените и той, като всичко работещо и читаво у нас, бе разбит. Без никой да мисли за последствията. Аз бях техник на барокамерата, през която минаваха абсолютно всички пилоти и кандидати за курсанти във военновъздушното училище. Но сега чувам от медиите, че тези изключително важни изследвания за пилотите във военната авиация вече не се правят, тъй като от 2006 г. се била развалила. Трябвало да се купи нова, а тя е доста скъпа. Затова ми се иска да разкажа как беше по наше време.

Тогава на пилотите правеха изследвания с барокамера два пъти в годината. Компромиси не се допускаха. Барокамерата е последната бариера пред самолета след като са приключили всички медицински прегледи. Тя създава изкуствени условия за физическо натоварване при излитане и полет на определена височина, обикновено на 5000 и на 12 000 метра. Представлява метална сфера с кислородно оборудване, идентично с това на самолета. Чрез специална помпа въздухът в нея се изтегля и се разрежда.

Скоростта на изтегляне е еквивалентна

на скоростта на движение на самолета. Така се получава имитация все едно летиш. Скоростта на изпомпване се променя и се създава т. нар. площадка за различни височини. До 3000 и до 5000 м височина пилотът е без кислородна маска. В камерата винаги влизат по четирима души и ако някой не издържи натоварването, му поставят кислородната маска. Отвън, от едната страна на люка, стои лекар и наблюдава, а от другата съм аз. Ако нещо се случи с кислородното подаване, веднага трябва да отреагирам. А лекарят има възможност да регулира налягането му. На специален прибор лаборант следи кръвното и пулса на пилотите вътре. Те се отчитат чрез датчици, прикрепени към тялото на всеки.

Във ВВС имаше три барокамери. Едната бе немска от времето на Втората световна война и се намираше във „Враждебна“. Представляваше бетонова постройка с две помещения. Неудобството бе, че ако има нещо, лекарят трябва да влезе в помещението с пилотите, за да окаже помощ. Ами ако през деня предстоят пет изследвания, все едно че и той е летял пет пъти. Тя бе стар модел и с течение на времето я бракуваха. Армията купи две руски - сферичен модел, за които споменах. Голямото им предимство е, че могат да се местят и транспортират. Едната я монтирахме като стационарна във военната болница в София, а другата остана подвижна. Спомням си, че гърците идваха при нас да обменят опит, нищо че ние бяхме във Варшавския договор, а те - в НАТО. Искаха да видят как работят нашите барокамери, защото тяхната бе стара като германската и лекарят им се натоварваше с пилотите.

Преди да бъде допуснат до полети, пилотът трябва да мине през изследване в барокамера.

 

Ако летец не издържи изпитанието в барокамерата, го спираха от полети, докато не се възстанови и влезе във форма. Ако причината е заболяване, го пращаха да се излекува. Защото в самолета пилотът е сам и не дай боже да се случи нещо, няма кой да му помогне. Затова само опитните пилоти се допускаха в барокамерата по един, докато младите офицери и кандидат-курсантите бяха по четирима. В съоръжението има вътрешна разговорна връзка, по която летците поддържат контакт с доктора отвън, който ги изследва и им дава указания какво да правят. Различните организми

издържат различно на кислороден глад

Като ти свърши кислородът, заспиваш. Например гледаме през стъклото на люка как на някой летец главата му клюмва. Тогава започваме да крещим по разговорната уредба на другите: „Удряйте му шамари. Удряйте го.“ Някой от другарите му започва да го налага с юмруци. Пилотът не се свестява, а ние пак крещим: „По-силно, по-силно.“ Започват да го налагат още повече. Като дойде в съзнание някой, който е до него, веднага му слага кислородната маска. И докторът отвън врътва кранчето и започва да му пуска въздух. Но постепенно и внимателно, защото ако е рязко, може след кислородния глад да му се спукат капилярите и да получи кръвоизлив с фатален край. Все пак става дума за човешки живот. Сега мисля, че е ясно защо само опитни пилоти се допускаха сами в барокамерата, тъй като са в състояние да отреагират. Докато младите нямат тази рутина и трябва да са по няколко вътре.

Въобще натоварванията във военната авиация са много големи. Ако пилотът на изтребител трябва да изпълнява задача над 5000 м, облича височинен костюм и много прилича на космонавт. Ако сте виждали на снимките, такъв костюм е оребрен и се напълва с въздух, като му стяга тялото. Тогава в пилотската седалка офицерът дори не може да си изпъне краката, а може само да натиска педалите. Под седалището му в седалката, са вградени две кислородни бутилки. Когато се катапултира, диша от тях. В костюма дори има малка надуваема гумена топка, която му пази тестисите - да не се пръснат при големите натоварвания. Споменавам всичко това, за да се разбере най-сетне, че бойните пилоти не ядат лесен хляб, и да престанат да им завиждат.

Задължително преди барокамера и преди полет летецът трябва да е добре отпочинал, да се е наспал и поне 24 часа да не е употребявал алкохол. На кандидат-курсантите за Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия също правехме такива изследвания. Но само на тези за специалността летец. Ако младеж не издържеше в барокамерата, го записваха в някоя инженернотехническа специалност на училището. По едно време стюардесите и пилотите от гражданската авиация също идваха при нас за изследвания, но после за тях тези изисквания отпаднаха, защото натоварванията там не са големи. През август 1992 г. целият авиоинститут бе командирован в Долна Митрополия за прием на курсантите. Там дойде заповедта на тогавашния министър на отбраната Димитър Луджев всички офицери от армията, които имат служба 20 г. и навършена възраст 45 г., да бъдат уволнени без оглед на заеманата длъжност и звание. Така от 20 офицери в института останаха само четирима. Такива работи ставаха във войската в годините от началото на прехода. 

(в. Преса, печатно издание, брой 321 (672 от 24 ноември 2013)


 


От категорията

Протестни автошествия опитват да блокират границите със Сърбия и Гърция (ВИДЕО)

Снимка: БНТ-1596976262.jpg

Засега няма блокада на пътя към Сърбия, но има дълга колона от автомобили и ...

9 авг. 2020 | 12:46

Каракачанов: Някои от организаторите искат да опорочат и окървавят протестите

-1596190225.jpg

"Няма нормална държава в света, в която някой атакува органите на реда и ...

9 авг. 2020 | 12:06

Иван Бакалов: Мечтата на Борисов е коалиция с БСП. Само тая... Нинова се дърпа

Иван Бакалов-1596976985.jpg

И в БСП мнозина вече са си стиснали с Борисов ръцете под масата, личи си по ...

9 авг. 2020 | 15:42

Kурсантите от ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ получиха днес своите дипломи и първи офицерски пагони

Снимки: Министерство на отбраната-1596977733.jpg

По традиция връчването на първите офицерски пагони на випускниците на Морското ...

9 авг. 2020 | 15:51