Кой ще свири първа цигулка в тайните служби

7401 | 25 септ. 2012 | 09:02

Рамковият проектозакон за службите е доста слаб, не е зле да се напише нов



Обществена тайна е, че специалните служби са любимата дъвка на политиците. Особено преди избори. Партийните играчи у нас са осъзнали максимата, че който ги владее,  контролира и властта. Дори и когато е извън нея. Факт е, че за първи път при управлението на ГЕРБ има изработен пакет от  закони за тях. След двадесет и кусур години преход това най-сетне се случи и не може да се отрече. Дори опозицията призна, че това е добър знак. Но след него започват въпросите. А те не са хич малко.

Първото публично обсъждане на проектите на „Дондуков“ 2, показа, че няма толкова лесно да се стигне до гласуването им въпреки бодрия тон във встъпителните думи на държавния глава. Защото не само политическите, но и професионалните играчи упорито дърпат законодателната черга в различни посоки. Или по-точно - всеки към себе си. И нищо чудно да я скъсат, преди да влезе в пленарната зала.
Първото, което направи впечатление в дискусията при президента, бе отсъствието от нея на такъв ключов министър  като Цветан Цветанов, който има пряко отношение към нормативните актове. Вътрешният министър прояви демонстративно пренебрежение, пращайки на обсъждането    шефката на правната си дирекция Райна Димова. То бива неглижиране, но чак пък обикновена чиновничка от ведомството да представлява една от знаковите структури в държавата, е направо обидно. Докато течеше дебатът, Цветанов се оказа партийно ангажиран, защото трябваше във Варна да разяснява на комсомолците от ГЕРБ как да рекламират новопостроените през мандата на това правителство магистрали.

Отсъствието му извади на показ стара догадка, за която отдавна се шушука - че има конфликт между Цветанов и премиера Бойко Борисов. Опозицията побърза да изтълкува липсата на силовия вицепремиер като поредно доказателство на плъзналия слух, че предстои ремонт на кабинета, при който Борисов щял да жертва доста министри. Този път сред набелязаните бил и Цветанов. Временно за успокоение той щял да получи компенсация - предизборния щаб на ГЕРБ. Дали за това неотдавна при друг съвет на „Дондуков“ 2, който обсъждаше промени в изборното законодателство, самият Цветанов предложи вътрешният министър да не може да оглавява този щаб. Разбира се, идеята за това едва се е родила в неговата глава.

Преди няколко месеца на знаков Консултативен съвет по национална  сигурност (КСНС) при президента бе постигнат консенсус да се изработи общ рамков закон, очертаващ системата за национална сигурност и отделно устройствени закони за всяка спецслужба. Бе договорено да се внесат в парламента в пакет, като документите трябва да са взаимно свързани и хармонизирани. Такова бе съгласието и заслугата е на държавния глава. Това не бива да се отрича. Но дотук свършва хубавото и започват недоразуменията. Защото тогава политици и министри кимаха утвърдително и накрая поднесоха за обсъждане продукт, който няма нищо общо с това, за което си стиснаха ръцете на консултативния съвет.

Бедата тръгва от проекта за общия закон за сигурността, който трябваше да е рамков, а всъщност не е такъв. Искаше се той да подреди двора на сложната система. Образно казано- да очертае периметъра на големия оркестър на службите и да посочи кой свири първа цигулка, кой втора, как си взаимодействат инструментите, за да няма какофония. Всъщност предложеният проект е меко казано доста слаба ракия. Сбъркано е и самото му заглавие - Закон за управление и функциониране на системата за защита на националната сигурност на Република България. Как в случая да се регламентира защитата, след като сигурността е динамично понятие и се променя непрекъснато. Фигурират и други абсурдни постулати. Изброено е в един доста дълъг списък, че „системата за защита на националната сигурност се състои от Министерство на вътрешните работи, Министерство на отбраната, Въоръжени сили и т.н. Естествено, МВР винаги се сочи на първо място. Но странното е, че служба „Военна информация“ е вписана отделно от Въоръжените сили, а тя е в състава им. Да не би да я вадят от там?! Още по-странното е, че не е включена служба „Военна полиция, която си взаимодейства с ДАНС и МВР и охранява стратегически обекти. Но това са „дребни кахъри“. Абсурдът е, че тези институции са посочени за система. Боже мой, не е необходимо да имаш специално образование, за да разбереш, че това са сили за защита, а не самата система. Но за нея нито дума. Каква е структурата й? Как функционира? Кои са подсистемите, какво включват и какви задачи изпълняват? Защото едно е военна заплаха за страната, а съвсем друго, когато има бедствие, промишлена авария или екологична криза и т.н.

Как се управлява по нива цялата система - на държавно, ведомствено, областно, защото и те имат задължения по сигурността. Ако това се регламентира, няма вътрешният министър да търчи пръв като линейка  на мястото на всеки атентат или взрив, както стана при Сарафово, защото това не му е работата. В проектодокумента няма дума и кой на кого дължи информация, в какви срокове. Какъв ще е контролът, който само е загатнат. За тези същностни, почти основополагащи неща не се вижда и едно смислено изречение. Въобще - мъглата е пълна.

В предложения проект за общия закон за сигурността управлението й се свежда единствено до Съвета за сигурност при Министерския съвет. Ето тук е зарито кучето. На всички трябва да е ясно кой свири първа цигулка в държавата. Нищо не се говори за КСНС, за парламентарните комисии, за съответните органи в областните и общинските управи, които също имат задължения по сигурността и отбраната. И им се отпуска бюджет за това. Въобще, вместо да внесе пределна яснота как ще се управляват и как ще действат синхронизирано звената в системата за национална сигурност на държавата, проектът възпроизвежда ненужен хаос. Поради тази причина редица постановки в отделните закони просто се повтарят папагалски, особено тези за социалните придобивки в службите, например. Или за мандатността на шефовете им. Общият нормативен закон трябваше да очертае и посочи какви служби има у нас. А те са три групи - разузнавателни и контраразузнавателни (НРС, военно разузнаване, ДАНС), полицейски и специализирани (НСО, БОП, ДОТО). Да посочи коя каква е и с какво се занимава. Именно общият закон трябва да избистри кой може да оглави съответната служба, на какви изисквания да отговаря, каква да е мандатността му. Какъв да е социалният статус и привилегиите на служителите. За да са унифицирани и да няма сърдити. Иначе на практика всяка служба, като си прави закон, прокарва привилегии, каквито си иска, след което депутатски лобита ги гласуват в пленарната зала. Така например преди време НРС си издейства във военния закон по-висока   пределна възраст за служба за отделните звания, отколкото в армията. Което не беше справедливо, защото преди това бяха изравнени. 

А проектът мълчи за най-същностните неща. Главното в него се свежда до внушението, че правителството, чрез едноименния си съвет, решава най-важните въпроси в държавата. Затова не е зле с известни поправки документът да се предложи за Закон за съвета за сигурност към МС. И да започне да се пише нов рамков закон за системата за сигурност. Това, че ще бъдат загубени още няколко месеца след 22 г., проспани в очакване, не е фатално. Защото става дума за изключително важна и деликатна сфера, която не бива да е залог за предизборни обещания.


 


От категорията

Валентин Вацев: Борисов е наказание за нашите грехове

-1484498737.jpg

Премиерът може да употреби част от трудовите си спестявания за къща в Рубльовка ...

6 авг. 2020 | 17:56

Първан Симеонов: Борисов губи играта на нерви при един почти спечелен мач

Първан Симеонов-1543427061.jpg

Ако довчера протестът вървеше към маргинализация, по-скоро след вчера върви към ...

6 авг. 2020 | 13:16

Разкриват тайните на "Света София" в Истанбул

Снимка: Анадолска агенция-1596973126.jpg

Триизмерно сканиране на подземните вентилационни тунели на храма разкрива как ...

9 авг. 2020 | 14:37

„Ди Цайт“: Новите блокади увеличават натиска върху българското правителство

-1596864984.jpg

Държавният глава Румен Радев, който подкрепя антиправителствените протести, ...

9 авг. 2020 | 10:53