Войната на троловете

14766 | 18 февр. 2014 | 08:04

Платените коментатори бранят честта на всички партии по форумите


 


   

Ivan Yanev: „Много е права [Илияна] Йотова - ГЕРБ искат бързо предсрочни избори, защото след 3 години просто няма да ги има...“

Траян Петков„Борисов усеща, че времето му изтича, и затова бърза. ГЕРБ и остатъците от десните партии извън парламента направиха 2 пъти опит за държавен преврат - през лятото с уличните протести и сега със студентите. Ама не успяха, просто хората вече не се поддават лесно на манипулации...“


Ако си мислите, че това са истински спонтанни мнения на читатели във форуми на новинарски сайтове - грешите. Това са цитати от отчета на фирма за комуникации пред евродепутата Илияна Йотова по договор за издигане на имиджа й в интернет пространството. Подобни кампании са поръчвани и от други партии, стана ясно напоследък от публикации в сайтовете „Биволъ“, „ПИК“ и „Афера“. Схемата може да се окаже много по-мащабна, отколкото предполагаме. Разобличените засега са БСП, ГЕРБ и ДСБ. И трите политически сили увъртат дали са ползвали такива услуги, макар да излязоха и документи. Две пиар фирми изплуваха на повърхността като изпълнители на подобни поръчки за манипулация на общественото мнение - „Лийдуей Медия Солюшънс “ на бив­шата говорителка на финансовия министър на НДСВ Милен Велчев - Оля Генчева, и „СоушълЮ“ на някогашната телевизионна журналистка Инна Пелева.

Най-голям и най-добре документиран скандал гръмна около левицата. Започна се с публикуване на доклади на фирма „Лийдуей“, пращани до депутата от Коалиция за България Антон Кутев. В тях комуникационната компания се отчита, че по договор за обслужване на партията за около година (от март 2013 до януари 2014 г.) е пуснала 672 свои наемници  да пишат в интернет в полза на БСП. Те са произвели 10 154 коментара. 

 

Отчет на фирма „Лийдуей“ пред Илияна Йотова


 

   
     
  Разбитата поща на евродепутатката
   

Атакували са форумите на 50 сайта на онлайн медии и качените в мрежата вестници и телевизии. Вихрили са се и във Фейсбук с фалшиви самоличности. Антон Кутев първоначално отричаше публикуваните факти и твърдеше, че благоприятните за партията му коментари се пишат от доброволци от младежката организация на БСП.

Преди дни бе разбита личната поща на евродепутата Илияна Йотова от левицата. Процесът на хакерското проникване бе заснет на видео, което също изтече в мрежата. При отварянето на мейла на г-жа Йотова се вижда, че има съобщение от Анета Аврамова от фирма „Лийдуей“ с прикачен отчет за оптимизацията на присъствието на евродепутатката в интернет. Там също са отчетени коментари, писани с фалшиви самоличности, които хвалят Илияна Йотова. Става въпрос за 53 коментара в интернет форуми и 70 във Фейсбук, които са цитирани дословно заедно с линковете към тях. Докладва се и за активна пиарска работа в полза на евродепутатката във Фейсбук страница, посветена на проблема с бежанците. Там платените червени симпатизанти изразяват мнения, че еврокомисарят Кристалина Георгиева не е била достатъчно активна при кризата с прииждащите от Сирия жертви на гражданската война. Появи се и мейл от холандския депутат от Алианса на социалдемократите в ЕП Тийс Берман, който иска обяснение от Илияна Йотова за критиките Ӝ към Кристалина Георгиева. Йотова засега запазва мълчание по всички тези разкрития.

По-интересно е с какви средства се плаща за въпросната интернет кампания. Всеки евродепутат разполага с около 4300 евро месечно за т.нар. комуникационни и офисни разходи, които може да харчи безотчетно. Отделно има и по 21 000 евро за екип и сътрудници. Всичките тези средства се отпускат от Европейския парламент.

На същия сайт е публикувано и признание на бивш служител на „Лийдуей“, пожелал анонимност, който признава, че също се е проявявал като трол в политическите кампании, поръчани на работодателите му. Преди това е участвал в подобни анонимни интернет акции в полза на голям мобилен оператор.

Вчера пък стана ясно, че „Лийдуей“ не са обслужвали само левицата, а и техните люти врагове от десницата. В сайта „Биволъ“ бяха публикувани изпратени от анонимен източник отчети на фирмата за тролска дейност около кампанията на бившия кандидат на ДСБ за кмет на София Прошко Прошков (в момента член на партия ДБГ на Меглена Кунева) през 2011 г. Г-н Прошков вчера по Нова телевизия отрече да е знаел за подобна платена форумна подкрепа. Но пък цитираният като „ковчежник на партията по онова време“ Юлиян Войнов потвърждава информацията за договор между политическата сила и „Лийдуей“. Сегашният лидер на ДСБ Радан Кънев отговори, че не е в течение дали е имало такъв контракт и ще разпореди проверка.

От фирма „Лийдуей“ отричат всичко. Компанията е регистрирана през март 2011 г. с капитал от 1000 лв. Нейни собственици са Оля Лечева с 95% и фирма на Красимир Станков с 5%.

Присъствието на трескави коментатори симпатизанти на ГЕРБ е особено видимо в мрежата, но пък доказателствата, че те са платени тролове, са най-малко. Първата улика в тази посока е от постинг във форума на в. „Дневник“ в края на 2012 г. Потребителят Wrornoxmaniak пише похвален коментар за Бойко Борисов. Или вероятно го копира и пейства във форума, защото се оказва, че е забравил да изтрие инструкцията на поръчителя: „Да се публикува под пост номер 3, в началото. Настроението да бъде неутрално или разстроено.“

В някои сайтове наскоро бе публикуван мейл, изпратен до редакциите им от някой си Петър Добрев. В него той разкрива кой движи троленето в интернет в полза на ГЕРБ. Според източника това е фирмата на бившата политическа журналистка от ТВ7 Инна Пелева. След като напуска работата си на репортер и водещ в средата на миналата година, тя основава фирма „СоушълЮ“, на която е едноличен собственик. Компанията е с капитал 10 000 лв. Сайтовете публикуват и фалшивите профили във Фейсбук, които по нареждане на Пелева лъскат имиджа на Бойко Борисов. Всички са регистрирани само преди месеци и няма почти никакви лични данни за собствениците им. Пишат еднотипни коментари по ясни опорни точки. Към днешна дата всички цитирани там тролски профили са изтрити. От „СоушълЮ“ също не са потвърдили, че са плащали на тролове, които да пишат коментари в полза на Бойко Борисов.

Политическата битка с коментари през фалшиви профили в интернет може да се окаже чисто български патент. Досега няма известни примери в други страни да са водени такива мръсни и подмолни кампании. В чужбина обикновено се разчита на привличане на известни личности, които през профилите си в социалните мрежи да подкрепят определени кандидати. Така например Сюзън Сарандън бе една от активните промоутърки на новия кмет на Ню Йорк Бил де Блазио, докато той беше кандидат за поста миналата година. Не минаваше ден, без тя да напише нещо положително за него и да публикува снимка от негово събитие. Актрисата отдавна е известна със симпатиите си към Демократическата партия и подкрепата й беше органична, естествена и въздействаща. Нещо, от което българските партии може да се поучат, преди да прибегнат до неморалните промоции на анонимните платени тролове. 

(в. Преса, печатно издание, брой 47 (753 от 17 февруари 2014) 


 


От категорията

Кеворк Кеворкян: Вторият акъл на нашите властници

-1462343945.jpg

“Балканите са най-идеалното място за унижение” – казваше забележителният ...

23 ноем. 2020 | 10:05

Проф. д-р Симеон Янев: Притаените мигове на Георги Йорданов

Проф. д-р Симеон Янев: Притаените мигове на Георги Йорданов-1606136585.jpg

Тритомникът е огромен резервоар на документи, лични свидетелства, откровения, ...

23 ноем. 2020 | 15:11

Петко Добрев: 9 месеца правителството не изпълнява Националния план за готовност при грипна епидемия

Петко Добрев: 9 месеца правителството не изпълнява Националния план за готовност при грипна епидемия-1606150272.jpg

Ако още през месец март управляващите бяха започнали да работят съгласно ...

23 ноем. 2020 | 18:41

Георги Марков: Проектът за нова Конституция свърши добра работа на ГЕРБ. Време е да го оттеглят!

-1561186598.jpg

Разглеждането на проекта в пленарна зала не е добре за ГЕРБ. Хем няма да има ...

23 ноем. 2020 | 17:01