Лиляна Павлова не е „калинка“, учи се в движение

12843 | 2 ноем. 2012 | 11:27

Интервю на Таня Джоева за подмяната, „калинките“ и магистралата, край която живеят най-бедните берачи на портокали в Европа


 


Евгени Чачев е роден през 1944 г. в София.
Завършва строително инженерство и задочно - финанси и кредит. Работил е като проектант, технически ръководител, експерт.
Бил е председател на управителните съвети на Столична общинска банка и на банка „Биохим“.
От май 1997 г. е заместник-министър, а от декември 1999 г. - министър на регионалното развитие и благоустройството.
Депутат в 39-то НС и 40-о НС. 


Един от основателите на ДСБ. - Вие бяхте регионален министър в правителството на Иван Костов, г-н Чачев. Наследниците ви на този пост в кабинета „Борисов“ направиха забележителна кариера - Росен Плевнелиев стана президент, Лиляна Павлова е №1 в рейтингите на министрите. Не им ли завиждате от време на време?

- (Въздиша.) За какво да им завиждам? Правителството на Иван Костов с пет пъти по-малко пари, отколкото има сега „апостола Бойко Борисов“, както го нарекоха старейшините в ГЕРБ, направи много повече.

- Как направихте сметката?

- Когато нашето правителство приключи своята дейност, брутният вътрешен продукт беше 22 милиарда и 846 милиона лева, сега БВП на България е над 80 милиарда.

Най-тежкият участък на магистрала „Хемус“ - с един от най-високите виадукти, ние го построихме и го открихме в средата на мандата. Рехабилитирахме магистрала „Тракия“, докъдето беше построена.

В мандата на Костов бяха основно рехабилитирани над 4500 километра. И най-важното - оздравихме третокласните и четвъртокласните пътища. А какво се получава сега? Зимно време родилките не могат да стигнат от селата до болницата в града. Учениците не могат да ходят с автобус на училище.   Инвестиционната програма на Иван Костов за времето си беше  много добра, обаче България вече има други приоритети. Да вземем за пример Дунав мост 2.

- Точно за Дунав мост 2 щях да ви питам. Лиляна Павлова ви обвини, че през 2000 г. сте сключили неизгоден за България договор с Румъния. Че ние инвестираме повече, а пътните такси са в полза на румънската страна.  

- Не един, а двама министри - Павлова и Ивайло Московски, казаха, че се чудели как ще оправят бакиите от 2000 г. Това е откровена лъжа. Бях убеден, че ще ми зададете този въпрос, затова ви нося договора. Там е записано, че приходите от експлоатацията на обекта ще се разпределят пропорционално на вложените суми. Подписът под договора не е мой, а на външния министър - тогава Надежда Михайлова (б. р. - копие от договора се пази в редакцията на „Преса“).

Да се върнем на приоритетите. Когато започнахме преговорите за Дунав мост 2 при Видин – Калафат, той беше съдбовно важен за България. Тогава течеше войната в Югославия, България нямаше излаз към Европейския съюз и това беше нашата алтернатива.
Успоредно с Дунав мост 2 бяхме осигурили безвъзмездна помощ от 320 милиона екю, което е равно на евро, за изграждане на жп линията от Видин до София. Каква е ползата сега от мост, след като я няма жп линията и не е заложена в националната стратегическа рамка.

- Казахте, че сте построили пет пъти повече. Ако е така, правителството на Борисов умее да се продава по-добре на избирателите, след като общото впечатление е, че сегашните управляващи са строителите на съвременна България?

- Правителството на Борисов е правителство на подмяната. ГЕРБ подмени всичко. Подмени дясното с „калинки“, милиционери и Харизановци (б. р. - има предвид бившия председател на съвета на директорите на „Напоителни системи“ Георги Харизанов). Много ми е тежко да говоря на тази тема (прави пауза).
Но последствията са за наша сметка. Правителството ще има проблеми с магистрала „Тракия“, ако успее да я открие за изборите, то ще е с цената на компромиси. Там в момента се изсипват милиони левове за отводняване на терена и тези пари се изсипват точно в „Напоителни системи“, а се работи без проекти! Просто се харчат парите на данъкоплатците. Знаете ли колко струваше километър магистрала при Костов?

- Колко?

- Най-скъпата платена цена е 800 хиляди долара. Най-евтината сега е 2 милиона и 600 хиляди. Давам си сметка, че са минали 12 години. Но има и друга причина за разликата.

- Каква?

- „Калинките“.

- Спомняте ли си, че преди три години Синята коалиция имаше предизборен клип, в който за три часа се стигаше до морето...

- Клипът беше на СДС. Но ние заедно, когато ОДС управляваше, сме представяли пътната и железопътната стратегия на България в Гранитната зала на Министерския съвет. Ако не се беше появил Симеон Сакскобургготски, отдавна щеше да е приключена и магистрала „Тракия“, и магистрала „Хемус“. Бяхме осигурили финансирането за „Тракия“ по схема 40:40:20. Още не бяхме член на ЕС, но 40% бе кредит от Европейската инвестиционна банка при нулев лихвен процент, 40% - безвъзмездна помощ от европейските фондове, и 20% - от републиканския бюджет. За съжаление тези пари потънаха незнайно къде и наново се харчи.

- Не е ли срамно, че в България до морето не можем да стигнем безпроблемно, докато в Европа 400-500 километра не се усещат.

- Срамно е. Аз съм минавал за един ден и 1500 километра по европейските пътища без особено затруднение. 

- Правителството значи не бърка с акцент върху инфраструктурата и магистралите?

- Но не само върху магистралите. „Тракия“ отдавна можеше да бъде построена, ако не беше така нареченият „грабеж на века“ с концесията на „Тракия“. Цитирам Сергей Станишев. Бях един от най-големите противници на тази концесия и, слава Богу, че тя не се случи, защото щяхме да задлъжнеем с 30 милиарда лева, за да ходим лятото до Бургас. Във всичко трябва да има професионализъм и разум.

- Вие трябва да сте оценили професионализма на Лиляна Павлова, тъй като вие сте я назначили в регионалното министерство?

- Лиляна Павлова влезе в министерството след провеждане на конкурс. Тя е много амбициозна, много чете, учи се в движение. Тя не е „калинка“.

- Автор сте на стратегията на ДСБ в регионалното развитие, говорите за целта да станем транспортен център на Балканите. В какво се разминавате с ГЕРБ?

- Аз лично съм фен на жп транспорта. В нашата стратегия приоритет беше даден на жп линията Пловдив - Свиленград. При правителството на Костов товарите, които превозваше жп транспортът, надвишаваха 20 милиона тона годишно. С турската страна имаше договорка при пускането в експлоатация на Пловдив - Свиленград през България да минават още 10 милиона тона железопътни товари. Основна част от брутния вътрешен продукт на Холандия се формира именно от жп транспорт. Бяхме осигурили 360 милиона евро за тази жп линия. Дойде царят, направи един фалшив търг, забатачи се строителството и спря. А кабинетът на Борисов отклони средства от тези 360 милиона за доизграждане на отсечки от жп линията от София до Пловдив, която е най-добрата в България. 

Обезпокоен съм и от друго - ще загубим 2 милиарда евро за изграждане за пречиствателни станции, които според договора с ЕС трябва да са готови до края на 2013-а. Но и за тях няма проекти.

- Като ви слушам, се питам знаем ли какво правим?

- Определено - не. За мен България се движи по инерция, на автопилот. Преди около 3 месеца в сайта на Агенцията по заетостта прочетох, че се търсят учители на постоянен трудов договор с основна заплата 293 лева. И чистачи на постоянен трудов договор с основна заплата 310 лева. Извинявайте... В същото време децата вместо Ран Босилек казват Рамбо Силек. Къде отиваме ние? Ран Босилек и Рамбо Силек...

- Децата са гледали „Рамбо“, не са чели Ран Босилек.

- Да, гледали са „Рамбо„. Като умален модел България се превръща в една асфалтирана магистрала, където живеят най-добрите берачи на портокали в Европа. Най-бедни, най-необразовани, без перспектива.

- Живеем в отблъскваща околна среда. Предстоящото саниране не е ли крачка в правилна посока?

- По начина, по който е обявено санирането, то е много неправилно.  Проблемът не е да напудрим фасадите и да оправим остъклените балкони. Корозията на метални връзки е основен проблем за панелните сгради. Всички панели трябва да бъдат проверени, да се направи снимка на скелета и ремонт. Да си спомним земетресението в Свищов. Тогава информацията беше строго секретна, но вече се знае, че 386 българи станаха сандвич с месо между две панелни сгради. Експертизата показа, че заради неизпълнени връзки се нарушава конструкцията между партера и първия етаж и съответно се получава сандвич ефектът. 386 човека загинали! А от земетресението в Свищов са минали повече от 30 години. Тези връзки са се влошили още повече и, не дай Боже, да се повтори едно такова земетресение. Остава само да се помолим на „строителя на съвременна България“.

- През 1999 г. вие, г-н Чачев, подписахте заповедта за разрушаването на Мавзолея в София. Не успяхте да го съборите лесно. Не се ли превръща случилото се в метафора – десните все се опитвате да бутнете комунизма и все не успявате?

- Права сте, че не се получи от първия път. Заради емоциите, с които някои подходиха. Трябваше да се направи скенер на сградата. Тя представлява четири
матрьошки. Първият Мавзолей е изграден през 1948 г., вторият - 1964 г., следващите - през 1974 г. и 1984 г.. Отвътре конструкцията е укрепена с железопътни релси. Това е било противоатомното скривалище на правителството и на Политбюро. Имало е и кабинет на Живков, стая за почивки, където партийните ръководители са отдъхвали по време на манифестациите.
А метафората ви е сполучлива.

- Но защо, защо така става?

- В първите години властта, включително икономическата, беше в предишните управляващи. Грешка на десницата е, че допусна смяна на правителството на Филип Димитров.

Бившите комунисти доведоха и Сакскобургготски. Тогава започна подмяната, която доведе до обезверяване на хората. Те не правят разлика между СДС и ДСБ. Срещат ме по улицата, не знаят, че съм от ДСБ, и мислят, че съм в СДС.

- Ще успеете ли да убедите достатъчно брой избиратели, че вие сте автентичната, а не подменената десница?

- Ние сме десницата от 1990 г.

- Но непрекъснато се карате, разделяте.

- Така е. Но да не забравяме, че всички работеха против нас.

- Вие също работехте срещу себе си. Сегашното СДС подменено ли е?

- Как да не е подменено?! То щяло да работи с ГЕРБ. Каква десница е ГЕРБ?

- С какво ще помогне на ДСБ фракция „Единство“ в СДС?

- Ще запази мястото на СДС в десницата. Обнадежден съм от факта, че младежкото СДС подкрепи фракцията. Автентичната десница, както я нарекохте, сме на последната обиколка. Трябва млади хора да поемат нашите идеи.

- И на изборите тръгвате сами?

- Мисля, че Синята коалиция ще просъществува. Независимо дали с трите букви на СДС, или без тях. След избирането на Кабаиванов трите букви изгубиха значение. Най-важното е синият избирател да се върне на „Орлов мост“.
Няма да стане с магическа пръчка. Но ако искаме България да се отлепи от дъното, имаме нужда от възраждане на синьото.


 


От категорията

Първан Симеонов: Ако избилото в последните часове напрежение закипи, Борисов може да направи ход

-1588574956.png

Когато един политик сгреши, хората си казват „нека идва някой друг.“ Борисов ...

9 юли 2020 | 21:23

Защо НСО охранява денонощно Ахмед Доган

Защо НСО охранява денонощно Ахмед Доган-1594280141.jpg

Комисията безспорно е установила рискови заплахи, както от територията на ...

9 юли 2020 | 10:39

Африм Гаши: Договорът между България и Северна Македония няма как да бъде отменен

Африм Гаши-1594571483.png

Правосъдието е най-сериозният проблем по нашия път към интеграцията в ЕС. Тук ...

12 юли 2020 | 19:30

Владимир Костов: Без мафията и мутрите! Нима? Кой? Къде? Как?

-1469249999.jpg

През почти вече век и половина „независима“ България, обществото ни – с ...

11 юли 2020 | 20:45