Подполк. Николай РУСЕВ: Без нов изтребител ВВС загиват

29362 | 7 февр. 2013 | 13:29

Ако купим нов изтребител, няма да снемем от въоръжение МиГ-29. Той ще служи още доста време



Подполк. Николай Русев е военен пилот първи клас, в момента е летец-инструктор на МиГ-29 в авиобаза Граф Игнатиево. Роден е на 13 март 1971 г. В Плевен. Завършил е военновъздушното училище „Г. Бенковски“ в Долна Митрополия и Военната академия. Служил е в Габровница и Доброславци. Летял е на Злин-42, Л-29, МиГ-23 и МиГ-29. Има общ нальот над 800 часа. Женен, с две деца.




- До коя година може да служат още изтребителите Миг-29, г-н подполковник?
- МиГ-29 е прекрахаресван от летците самолет. Има достатъчно ресурс, за да го експлоатираме поне още 15 години. Но това не решава проблемите. А те са сериозни, особено в осигуряването на резервни части и консумативи. Сериозни проблеми имаме и в
поддръжката им. Спънките са от всевъзможен характер, но не бих искал да ги коментирам в детайли, тъй като решенията са на много по-високо ниво.

- А не може ли да ги модернизираме по стандартите на НАТО? Така ще отложим закупуването на западен тип боен самолет за по-добри времена, когато икономиката на държавата се стабилизира?
- Чувал съм такива коментари, че евентуална модернизация на МиГ-29, както в Сърбия или Словакия, ще е по-изгодна за страната ни. Твърдя, че добре познавам модернизациите на този изтребител по света. Ако я направим като в армиите на посочените две държави, няма да е достатъчно. Това е модернизация само на комуникационната и на навигационната система, която ние също очакваме да извършим. Но нашата цел е да-леч по-сериозна, а МиГ-29 като конструкция и система не ни позволява да я постигнем. Бих се радвал да видя този самолет модернизиран. Но как да сме сигурни, че дори и да направим това, няма да имаме проблеми с осигуряването и поддръжката им, които не зависят от страната ни?

- А ще свалим ли от въоръжение руските изтребители, ако купим западни?
- Не, няма да ги снемем. Ще ги ползваме още дълго. Първоначално съществуването на но-вия тип боен самолет ще е невъзможно без МиГ-29. Докато го усвоим напълно, а това е дълъг и нелек процес, с руските изтребители ще охраняваме въздушните си граници.

- Добре, защо се налага да бързаме с новия самолет, след като толкова години сме чакали?
- Ние не се нуждаем от нови самолети днес. Те са ни крайно необходими от вчера. С тях ще наваксаме огромното технологично изоставане, което имаме спрямо съвременните армии в пакта. Закъснението ще е критично за бойната ни авиация, тя може да загине. Без нов изтребител ВВС просто бавно си отиват. Ако се бавим още, може процесите да станат необратими. Затова се нуждаем от подкрепа и разбиране в обществото. Но независимо от обстоятелствата, при които служим, хората могат да разчитат на нас.
Това е едната страна на проблема. Другата е, че съвременните въздушни конфликти са подчинени на оръжията с висока точност. Човешкият живот е безценен, не бива да се допускат невинни жертви. Съвременният самолет трябва да може да порази, да кажем, от-делен автомобил от дълга колона. Да вкара ракета в прозореца на точно определена сграда. Да води наблюдение от 5000 метра височина на обект, който се намира на 40 км от него, и в същото време да получава координати за нова цел от пехотинец, който се нуждае от подкрепа от въздуха. Бойните самолети, които имаме, нямат такива способности. А в НАТО многоцелевите изтребители са и средство за борба срещу тероризма, когато е необходима хирургическа точност.

   

Новият изтребител за ВВС изплува на хоризонта

   

- Летели ли сте на повечето типове бойни самолети, които ни предлагат да купим?
- Член съм на екипа, който разработва проекта от самото начало. От нас се иска да сме максимално обективни. Държавите, към които отправихме запитвания, се отнесоха много сериозно и ни предоставиха изчерпателна информация какво предлагат. Имах възможност да летя на изтребител „Грипен“, както и на всички модификации на Ф-16 без тези, които се произвеждат за ОАЕ и Израел. Мой колега, член на екипа, пък изпробва „Еврофайтър“. Така се запознахме с реалните възможности на машините и създадохме база за сравнение на различните предложения.

- Какви са качествата им?
- Полетът на „Грипен“ беше невероятно изживяване. Прекрасна машина. Големи многофункционални дисплеи, на които се изобразява изчерпателна информация за параметрите на полета, бойната мисия, разположението на останалите самолети в пространството и т.н. Изтребителят се управлява с лекота, което дава възможност на пилота да се концентрира върху фактическата обстановка и да вземе адекватно решение.
Т.е. самолетът се управлява не с метални тяги и хидроусилители, а с електричество. Необходими са много фини движения на лоста за управление и машината реагира веднага, като същевременно се самобалансира. Именно в това е смисълът на електродистанционното управление.
Колегата ми сподели също хубави впечатления от полета с „Еврофайтър“.

- А Ф-16 как се държи във въздуха, какви са възможностите му?
- Иска ми се първо да разсея някои внушения за състоянието и качествата на Ф-16 МЛУ, кои- то се тиражират. Вярно е, не са нови, а употребявани. Но този Ф-16 МЛУ сега е коренно различен самолет от модификацията, когато е бил като Блок-15. И съвсем не е „летящ скрап“, както незаслужено бе наречен. Образно казано, машината е „изтърбушена“ и всички силови елементи, проводници, електронна апаратура и оборудване са подменени. След основната модернизация на практика това е самолет, абсолютно идентичен с последните модификации на Ф-16. Има ресурс поне 4000 часа, а това означава експлоатация 25 години. В тези изтребители са отчетени и отстранени всички недостатъци на Ф-16 през годините.
Самолетът се управлява леко и позволява безопасна експлоатация в целия височинно-скоростен диапазон. Оборудван е с изключителни системи за обмен на информация и управление на въоръжението. Например пилотът решава да не включва радара си, за да остане незабелязан.Той може да получава картина от радарите на останалите самолети в групата и да изстреля ракета по която цел реши. Именно на изтребителите Ф-16 МЛУ са интегрирани всички основни типове обикновени и високо точни оръжия за поразяване въздух-въздух и въздух-земя.
Бях очевидец как с контейнер за целеуказване от около 50 км разстояние наблюдавахме хора, които играеха футбол на улицата. Съвсем отчетливо се виждаше дори топката. Виждат се също човешки силуети зад тухлена стена, като през цялото време самолетът остава невидим за този, когото гледаш. И всичко наблюдавано може да бъде поразено с абсолютна точност.

- С тези оценки, които давате, някой ще каже, че сте пристрастен?
- Не бих си позволил подобен коментар, ако имах и най-малкото съмнение в качествата на из требителя, за който говоря. Все пак 18 години като пилот на изтребител са зад гърба ми. Интеграцията на дадена система или въоръжение е най-скъпото при модернизацията на всяка бойна машина. Затова се стремим към предложения, при които това вече е направено. Абсолютно вярно е, че за предпочитане са новите самолети. Но пълният пакет за такъв самолет далеч не е по финансовите възможности на страната ни. Иначе изтребителите, които ни се предлага да купим, са модерни и многофункционални и в максимална степен отговарят на изискванията ни. Но всеки самолет ще е безполезен, ако не го вземем в комплект с наземно оборудване за ремонт и поддръжка, със системи за обучение - а то е много скъпо - за летци и техници, със симулатор, контейнери за целеуказване, нашлемни системи, въоръжение и т.н. Затова оценяваме внимателно какво включват предлаганите пакети, част от които е самият изтребител. Ето тук са различията.
Реално само три предложения се вписват, макар и в различна степен, в нашата финансова рамка: „Еврофайтър“ от Италия, „Грипен“ от Швеция и Ф-16 МЛУ от Португалия. Първите две са основно само за покупка на самолети, докато в третото предложение е включено всичко необходимо,за което вече споменах, плюс въоръжение. Така че нека оставим експертите да си свършат работата. Всичко друго е популизъм.

- Сравнете качествата на МиГ-29 и Ф-16?
- Като съвременни технологии, авионика, радар и комфорт на пилота в кабината F-16 значително превъзхожда МиГ-29А, с който разполагаме ние. Голямото количество информация и начинът на изписването на стъклото на кабината в максимална степен улесняват пилота на F-16 в изграждането на реална представа за въздушната обстановка. Предимството на МиГ-29 е основно след визуалното откриване на противника. Тук МиГ-ът проявява цялата си сила поради липсата на компютър, който да ограничава маневрените характеристики на самолета в зависимост от скорост, тегло и височина на полета! Винаги
съм изпитвал огромно удоволствие да водя маневрен въздушен бой с МиГ-29 срещу F-16. Но маневреният бой не е в основата на съвременните въздушни битки. Модерното оборудване, информацията, която получава пилотът на борда, и способността му да използва комплексно предоставените му неограничени възможности са ключът към победата във въздуха. Това са възможностите на F-16.

- И все пак кой ще победи във въздушен бой – руският или американският изтребител?
- „Воювал“ съм срещу доста западни самолети и Ф-16 се оказа най-сериозният противник във въздуха. Блок-15 е най-лек и най-тяговъоръжен от всичките варианти. Не ми се иска да фоворизирам МиГ-29, въпреки че е прекрасен самолет. Особеностите на радара и ракетното въоръжение до голяма степен ограничават пилота на МиГ-29. Който и да е от разглежданите многоцелеви изтребители значително превъзхожда нашите, с които сме въоръжени, в далечен ракетен бой. Съжалявам, че не мога да бъда конкретен, тъй като информацията е класифицирана. Директният въздушен бой между МиГ-29 и Ф-16 ще е много оспорван, ако и двамата пилоти са добре подготвени. Трудно ще излъчи победител.


(в. Преса, печатно издание, брой от 388 от 07 февруари 2013)


От категорията

Валентин Вацев: Борисов е наказание за нашите грехове

-1484498737.jpg

Премиерът може да употреби част от трудовите си спестявания за къща в Рубльовка ...

6 авг. 2020 | 17:56

Първан Симеонов: Борисов губи играта на нерви при един почти спечелен мач

Първан Симеонов-1543427061.jpg

Ако довчера протестът вървеше към маргинализация, по-скоро след вчера върви към ...

6 авг. 2020 | 13:16

„Взгляд“: Конкурентите хвърлиха организираната престъпност срещу Тръмп

-1591002908.jpg

В исторически план Демократическата партия на САЩ през целия XX век - особено в ...

9 авг. 2020 | 17:00

Разкриват тайните на "Света София" в Истанбул

Снимка: Анадолска агенция-1596973126.jpg

Триизмерно сканиране на подземните вентилационни тунели на храма разкрива как ...

9 авг. 2020 | 14:37