„Газпром“ може да изгради един умален „Южен поток“ до България. Тази идея разви генералният директор на Националния фонд за енергийна сигурност в Русия Константин Симонов пред Четвъртия форум „ЕС – Югоизточна Европа“, организиран от сп. The Economist в София.
Възможно е сегментите на газопровода от Русия по дъното на Черно море да се положат по част от трасето и след това в една точка да се реши дали тръбата от този „Мини Южен поток“ да завие наляво към Турция или надясно към България, обясни анализаторът. Според някои чертежи тази точка се намира на около 620 км от руския бряг при обща дължина на морския участък до Варна 931 км.
Но за България ще има само една тръба, подчерта Симонов. Първоначалният проект за „Южен поток“ предвиждаше изграждането на 4 успоредни линии, като всяка трябваше да има капацитет за пренос на близо 16 млрд. куб. м газ годишно или общо 63 млрд. куб. м.
„Газпром“ се опитваше да направи „Южен поток“, защото това също е интерконектор. Разработването на газова инфраструктура в Европа беше и наша задача. Проблемът на интерконекторите е, че те могат да бъдат построени, но няма да ви дадат алтерантивен източник на газ“, каза Симонов. А диверсификацията за съжаление струва твърде скъпо. Затова от десет години се говори за нея, но трудно се случва.
„Миналата седмица в Полша откриха терминал за втечнен газ и сключиха договор с Катар за доставки. Цената излиза почти 2 пъти по-висока от тази на руския газ. Готови ли сте да платите толкова високи цени за диверсификацията?“, попита анализаторът. Според него 50% от капацитета на терминалите за втечнен газ в ЕС през следващите години ще стоят неизползвани.
„Надявам се, че помните капиталистическите принципи. За първите девет месеца на 2015 г. „Газпром“ е доставил в ЕС 92 млрд. куб. м спрямо 90 млрд. куб. м година по-рано. Ние ще продължим да се борим за мястото си на европейския пазар и се надяваме да останем сигурен доставчик на газ за България“, допълни Симонов. Като доказателство за конкурентноспособност той посочи, че тази зима цените на руския газ по дългосрочните договори ще бъдат по-ниски от тези на спот пазара - при борсовата търговия със синьо гориво в Европа.