Комплекс Uva Nestum Wine & SPA e разположен на изключително живописно място, съвсем близо до град Гоце Делчев. Комплексът се простира на площ от 62 дка в красивата долина на река Места, заобиколен от четири величествени планини.
На територията на комплекса има 17 дка лозя, където се отглеждат сортовете Рубин, Сира, Каберне Фран, Мерло и Каберне Совиньон.
Избата Uva Nestum е проектирана като малка бутикова изба с лимитирано производство до 10 000 бутилки висококачествено вино.
Хотелът е вдигнат на площ от около 5000 кв. метра, има 24 стаи и 9 апартамента.
На разположение на гостите са ресторант–енотека и няколко бара. Един от тях - скай барът, се намира под звездите - на самия покрив, от където се отваря изключителна гледка към долината на Места и заобикалящите я планини.
Спа центърът заема близо 2000 кв. метра. Там се предлагат винени и солни терапии, масажи, козметични процедури и ритуали за лице и тяло.
Спортният център разполага с футболно игрище, два тенис корта и кафене. Всичко е така осветено, че може да се играе дори вечер.
Неслучайно на 25 март т.г. хотелският комплекс спечели престижната награда „АРХИТЕКТОН“ на Съюза на архитектите в България.
Автор на проекта на комплекса е един от най-известните български архитекти Лило Попов. В изграждането са използвани уникални за страната решения, материали и технологии. Всичко това заедно с просторните зелени площи и луксозно обзавеждане правят мястото особено атрактивно за българи и чужденци.
Собственик на впечатляващия хотелски комплекс е Иван Биларев. Името му е добре познато в бизнес средите. Той е роден на 31 декември 1960 г. Завършил е Аграрния университет в Пловдив. Започва работа през 1984 г. като технолог в АПК „Неврокоп”, Гоце Делчев. Следва дълга кариера в тютюневата индустрия. През 2008 г. дори става изпълнителен директор на „Булгартабак-Холдинг” АД. Бил е и прокурист на холдинга.
Туристическият бизнес е особен. Ако си доволен от обслужването, ще разкажеш на 10 човека. Ако не си доволен – ще предупредиш 20. И веднага потребителят ще те накаже. Там е опасността.
Така започва разговорът ни с Иван Биларев, собственик на един от най-модерните хотелски комплекси у нас Uva Nestum Wine & SPA край Гоце Делчев.
В превод от латински Uva Nestum означава грозде от Места.
- Г-н Биларев, как е по-лесно - човек да започне работа в една голяма и утвърдена компания, например „Булгартабак“ или да тръгне от нулата в свой собствен бизнес?
- Голямата компания ти дава стандарт, мащаб. Това е поглед, виждане, създава ти много контакти, познанства. Когато започваш нещо ново, просто си на нулата. Друг е въпросът, че аз имах сериозен не само житейски, но и професионален опит. Тогава вече предизвикателството е различно. Невероятно е усещането да направиш нещо иновативно, нещо, което никъде го няма и ти трябва да биеш пъртината. Това е риск, но е и голямо удовлетворение, когато видиш резултата.
- Сантиментите ли надделяха, че започнахте този мащабен проект в родния си край?
- Един бизнес никога не трябва да почива на емоцията. Трябва да има разработка и икономически смисъл. Друг е въпросът как всичко е разчетено във времето. Дали съм направил правилно сметката, защото са вложени много средства, които не са само мои, има и привлечени от банки, от други фирми. Най-важното е да си направиш добре преценката как това, което предприемаш, може да се развие и да работи напред във времето.
- Забелязах, че в комплекса са вложени много високотехнологични материали и непознати до този момент у нас решения. Коя беше причината да направите този избор. Все пак всяка иновация струва пари. Това не оскъпява ли прекалено обекта?
- Да, тук са внедрени много новости. Да вземем енергоспестяващите технологии, които използваме. Наистина първоначалното вложение е по-скъпо, но след това са по-ниски експлоатационните разходи. Тогава ставаш по-малко зависим, по-свободен от това дали хотелът ще е изцяло зает. Има разходи, които са постоянни – щом има хора, трябва да е топло и светло, да има топла вода. Ако се разчита на ток е едно, а на слънце - е съвсем друго. Затова предпочитахме да вложим повече усилия и средства в зелени енергии, за да ни е по-леко при експлоатацията във времето.
- Какви компромиси са направени в този проект?
- Компромиси с качеството няма. Първо, защото изградих обекта с моята строителна фирма и 90 процента от работите са минали пред погледа ми. И второ, защото
твърде много неща направихме, вече имаме опит, за да не си позволяваме компромиси. Цялата философия се променя – особено в туризма, ако не залагаш на качеството, тръгваш назад. Това важи изобщо за производството – ако не инвестираш, вече си изостанал.
- Това разбиране изглежда сте го наследили от работата в голямата компания?
- Да, това всъщност е опитът. Трябва винаги да се гледа с една стъпка напред. Затова се опитахме да реализираме много нови неща, досега непознати на нашия пазар. Например, козметичният ни център разполага с ново поколение машини и технологиите, които се прилагат и които едва сега навлизат на пазара.
По същия начин е и тренировъчният уред imoove. Той е изобретение на французин и в момента всички спортни федерации във Франция искат да го притежават. В буквалния смисъл на думата става опашка за него. Изобщо в хотелския комплекс сме събрали много новости от спа индустрията. Въпросът е как ще подходим да развием инвестицията, така че проектът да стане устойчив.
- С какво ще привлечете клиентите?
-Първо, с постоянното високо качество на съответната цена - не бива да прекалява едното за сметка на другото. Качеството трябва да е всеки ден за всеки гост. Това e принципът. Защото нашето желание е в Uva Nestum Wine & SPA всеки да бъде посрещан като цар, а да си тръгва като приятел, който ще се връща пак и пак.
- Кой е потребителят на услугите, които предлагате. И освен това българи или чужденци бихте искали да са вашите клиенти?
- Би трябвало да бъдат хора над средната класа, без значение от къде идват. Например, чужденците се интересуват от нови райони, свързани с виното. А ние имаме прекрасна база за винен туризъм: 17 декара собствени лозя и бутикова изба, където правим истински еликсири. Храната ни е натурална, защото част от продуктите са от собственото ни стопанство, а други от селектирани местни производители. Хотелската база предлага удобства от най-висок клас, имаме и модерен спа център.
В момента преговаряме с туристическа компания за организиране на винени турове. Идеята е туристите да минават през различни изби, където ще се правят дегустации. По този начин те ще могат да опознаят и района, който е изключителен с природата и културно-историческите си забележителности. Така Гоце Делчев ще се превърна в истинска туристическа дестинация.
Тъй като голяма част от потенциалните ни гости са семейства, направихме интересни детски центрове. Така почивката ще е наистина пълноценна. Това са хора, които могат да си позволят подобни удобства и атракции, но досега не са успели да намерят подходящото качество в България.
- Кога започнахте този проект?
- Преди 14 години. Тогава бях в частния бизнес, имах вече строителна фирма. Дълго продължи изграждането на комплекса, буквално стъпка по стъпка. И това е, защото приоритетно приключвахме чуждите проекти. А в промеждутъка, се работеше тук. Така можехме да осигурим заетост на наетите работници.
- Вашето име основно се свързва с тютюна. Дълги години работехте за „Булгартабак“, дори в определен период бяхте и негов директор. През последните години тютюнът изпадна в немилост. Вие вече се пренасочихте към съвсем друг бизнес, но смятате ли, че хората, заети в тютюневия бранш, също трябва да търсят алтернативи?
- Още през 2005-2006 година, когато стана ясно, че България влиза в Европейския съюз, се разбра, че тютюнът ще има низходящо развитие. В Общата селскостопанска политика тютюнът не се разглежда като приоритетна култура и не се субсидира пряко. Помощта е косвена и чрез националните доплащания. Но и те ще приключат след 2020 година.
Наистина дълги години работех в системата на „Булгартабак“. В един период, около 8 години излязох, започнах частен бизнес, занимавах се със строителство, с отглеждане на тютюн, с изкупуване. Имахме и голямо селскостопанско производство.
Когато отново ме поканиха в „Булгартабак“, вече бях започнал да реализирам тази своя идея. После пак излязох от системата и напълно се отдадох на новия проект. Но ще призная, „Булгартабак“ ми е дал опита да правя бизнес.
- Има ли Иван Биларев носталгия към тютюна?
- Нормално е да имам. Вече пет години не съм там, но все пак се интересувам какво се случва.
- Трябва ли хората от този бранш като вас да търсят нови пътища за развитие?
- В тютюневата индустрия беше извършена сериозна глобализация. Няколко големи компании превзеха пазара. Смятам, че по-малките, такива като нас, трябва да се оглеждат за алтернатива.
Не бива да се разчита, че тютюнът може да бъде дългосрочна инвестиция в Европа. И законодателството, и европейската политика, не са насочени към стимулиране на това производство. Европейските програми помагат за развитието на регионите, така че е добре хората да потърсят алтернатива на тютюна.
- Във вашия проект ползвали ли сте финансиране от Програмата за развитие на селските райони или пък по винарската програма?
- Не, защото не отговаряхме на условията. Ние искахме да създадем нещо повече от това, което е допустимо по програмата. Избата ни пък беше по-малка от необходимото. Така че действахме със собствени сили.
- Виждам, че и семейството ви е ангажирано в този бизнес?
- Дъщеря ми завърши във Франция, върна се и сега менажира хотела и ресторанта. Сестра ми е технолог на винарската изба, а баща ми, старият агроном, се грижи за стопанството. Той е истинският стожер на всичко това, което правим.
- И какво се оказа, че агрономът е като дялан камък, като не върви тютюнът, ще тръгне с лозето?
- Да, така е. Освен това тази професия е като старата любов, ръжда не хваща.