На премиера и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов няма да му се наложи да подава оставка, но има сериозни шансове ГЕРБ да претърпи поражение на президентските избори на 6 ноември.
Това е основният извод от последното проучване на социологическата агенция „Медиана“ за нагласите за вота за държавен глава.
Към 10-ти октомври най-вероятно изглежда Цецка Цачева да се класира първа на изборите на 6-ти ноември 2016 г. Тя е консолидирала гласовете на ГЕРБ избирателите и това до голяма степен й гарантира първото място, но на първи тур.
Големият й проблем е, че тя не привлича симпатизанти извън собствената си партия (93 % от потенциалните й гласоподаватели са привърженици на ГЕРБ). Кандидатурата й е непопулярна извън ГЕРБ. Ако до изборите това не се промени, тази тясно партийна подкрепа вероятно ще се окаже крайно недостатъчна, за да й спечели изборите. И въпросът не е само в сериозната възможност на втори тур да се образува своеобразна коалиция „Всички срещу Цецка Цачева“.
На тези избори ще наблюдаваме своеобразен феномен – изкуствено привличане пред урните на огромна маса традиционно негласуващи избиратели, тъй като изборите са задължителни. Референдумът също ще привлече избиратели. Данните на „Медиана“ показват, че това вероятно ще бъдат между 550 – 700 хиляди (!) „нови“ избиратели. Това значително ще увеличи изборната активност и значително ще намали тежестта на консолидираните, но все пак малцинствени, гласове на ГЕРБ.
Засега второто място се държи стабилно от генерал Румен Радев. За разлика от Цецка Цачева той не е консолидирал всички гласове на издигналата го партия (БСП). Симпатизантите на БСП се явяват „донори“ и на кандидатурата на Ивайло Калфин, и на Татяна Дончева, и на Орешарски, и на Красимир Каракачанов. Генералът обаче има значима подкрепа извън тяснопартийните среди и привлича симпатизанти „отвън“.
На трета позиция (с 10 %) е Красимир Каракачанов, запазвайки шансове да се включи в голямата битка на втория тур.
Ивайло Калфин е четвърти с личен резултат, значително надхвърлящ този на номиниралата го партия (АБВ).
Като че ли картината се прояснява – балотаж между Цецка Цачева и генерал Румен Радев. Красимир Каракачанов трети, Калфин четвърти.
Това обаче, далеч не е толкова сигурно. Избирателите на ДПС все още не заявяват подкрепата си за един или друг кандидат. Основното обаче е появата на тази огромна маса „нови“ (традиционно негласуващи) избиратели. Това ще бъде голямото предизвикателство пред всички кандидати. Тези избиратели като цяло са непредсказуеми. Нямат „свои“, предпочитана партия, трайни политически пристрастия. Те са преимуществено разочаровани от политиката и политическото, скептични и негативно насочени към партиите и властта.
Голямата част от тях е възможно да гласуват спонтанно и емоционално, да се „люшнат“ в последния момент и да се консолидират. А техният обем е толкова голям (около 13 % от всички избиратели), че са в състояние не само да разместят класирането след първото място, но дори директно да изстрелят втория, третия или дори четвъртия до върха. Засега подобна консолидация на тези „нови“ гласоподаватели около един кандидат не се наблюдава. Но изненадите са повече от възможни.
Така освен референдума „за“ и „против“ задължителното гласуване ще можем да видим директно резултатите от въвеждането на такава норма. И мнозина могат да бъдат силно изненадани от резултата.
Настоящото изследване е проведено в периода, когато: се състоя предварителното гласуване за Генерален секретар на ООН, в което участваха и Ирина Бокова, и Кристалина Георгиева; ЦИК отказа да регистрира Светослав Витков и Владимир Кузов за президентските избори.
Изследването е част от регулярното проследяване на общественото мнение, което се провежда от Агенция „Медиана”. Изследването е национално представително, проведено е с 998 пълнолетни граждани в периода 4 – 8 октомври 2016 г. Проучването е реализирано със собствени средства. „Медиана” носи отговорност за данните, които са публикувани на сайта на агенцията, но не и за некоректно цитиране на данни, както и за интерпретации, направени на база частично или недобросъвестно използване на информация от настоящото изследване.
Тази информация се предоставя въз основа чл. 205, ал. 1-4 от Изборния кодекс и съгласно него медиите, които се позовават на данни от това проучване са длъжни да я оповестят.